De flesta motorer som renoveras idag blir mer eller mindre bearbetade för att återfå en del eller hela sin ursprungliga funktion. Blocken arborrars, vevaxeln slipas och ursprungsmåtten blir därmed förändrade. Om jag köper en begagnad motor idag som enligt den jag köper motorn av är si eller så, så vet jag egentligen ingenting om motorn om jag inte river isär den och tittar efter. Jag kan köpa ett block som inte går att bearbeta mer eller som har vevaxel som är max slipad.
Om det inte redan finns, är det inte läge att göra ett system med märkning på blocket som visar vad som är gjort i motorn? Det är ju inte så många i VW-Sverige som har kunskap och maskiner för att utföra jobben så om de hade ett gemensamt system för att beskriva motorns inre skulle det underlätta för oss omedvetna motorköpare.
På utbytesmotorer slipades motorkoden bort och en VW-stämpel stämplades dit. Kan man göra liknande på arborrade block? Man fräser av en yta och knackar in ett eller fler streck beroende på hur upptaget blocket är. Samma sak med axeln.
Det kanske är ett oproblem, men då tanken har hamnat i min skalle vill jag bara kolla med resten av VWärlden.
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss