1

Har kollat runt lite på forumet och försökt förstå detta med stötstänger och vippbryggor samt försökt översatt detta till praktik.....Kan säga att det gått sådär Default/hmm
Har lite nya (för mig) frågor i ämnet:
- Hur viktigt är det att vipparmsgeometrin stämmer perfekt? Har idag en bra geometri vid 75% lyft och då har jag chimsat bryggan 3mm samt att justerskruven är inskruvat så långt jag törs (med tanke på oljetillförseln till kulan)
- Om ovanstående är viktigt, hur gör jag bäst för att uppnå bra geometri vid 50% lyft? (har slut på ideér)
- Hur kapar jag lättast crommolly stänger om man inte har en svarv i garaget? (behöver ju kapas 15mm)

//Björn

P.S Kör med W120 kam och CB 1:25 vippor D.S

2

Hej

Inte svårt alls , lite svårt att forklara dock ..
Når du har 50% lyft ska en tenkt senterlinie gjenom justerskruven va i samma linje som ventilen ,rakt på .Har du inte justerskruv får du tenka dig en senterlinje gjenom den halvrunda endan ..(midt på ved 50 % lyft )
Du måste veta det totala lyftet delat på 2 innan ..OBS på lyftaren /kammen . Justerbar støtstång ær ounverdligt på den hær punkten .. Klarar du det då inte få detta rett , måste du kankje shimsa på
bockarna i toppen , shimsa lika på alla  !!!

Forøkte iallafall ..

Mvh

JETech , S. Halland

3

erich skrev:

Hej

Inte svårt alls , lite svårt att forklara dock ..
Når du har 50% lyft ska en tenkt senterlinie gjenom justerskruven va i samma linje som ventilen ,rakt på .Har du inte justerskruv får du tenka dig en senterlinje gjenom den halvrunda endan ..(midt på ved 50 % lyft )
Du måste veta det totala lyftet delat på 2 innan ..OBS på lyftaren /kammen . Justerbar støtstång ær ounverdligt på den hær punkten .. Klarar du det då inte få detta rett , måste du kankje shimsa på
bockarna i toppen , shimsa lika på alla  !!!

Forøkte iallafall ..

Mvh

Det där tror jag att jag har koll på, problemet nu är vad jag skall ta till då vipporna redan är shimsade 3mm och det skulle behövas mer .......
Har Fin centrumlinje vid 75% lyft men som sagt så får jag inte till det för 50% lyft, är dessa 25% livsviktiga?

//Björn

4

Vad är problemet med att chimsa mer? eller att fixa skruvarna så att de smörjer med skruven mera inskruvad?

Livsviktigt kan man väl säga att det är för det ökar slitaget OCH ger mindre lyft, dvs du har trimmat utan att få ut max av din trimning. Det är liksom vitsen med att trimma som jag ser det.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Bort med shim då ???

Mvh

JETech , S. Halland

6

Om det är frågan om originalvippor så måste man slipa av vippan på ventilsidan så att man kan skruva in justerskruven längre in. Då behövs det bara ett 1,5mm schims under vippstället för att få rätt geometri. Stötstänger kan man kapa med bågfil om man bygger en mall där bågfilen går i ett spår och längden på stötstången kan ställas in med en skruv +att man kan hålla fast stången medans man kapar. Änden filas plan efteråt. Det är inte tusendelar som gäller här. Sen är vippans placering på ventilen minst lika viktig för att undvika slitage.

7

Kapar lite grann här om det är ok.

Jag ska ge mig på att mäta geometrin med 3,7mm planade toppar, lash caps och autocraft 1,4:1 vippor. Var kommer jag troligtvis hamna kring i längd på stötstång och tjocklek på shims?

Fattar att jag måste mäta och testa, men vore ju skönt om det fanns nåt att utgå ifrån.. Borde vara några som byggt liknande innan. Tack

8

Svwerker skrev:

Vad är problemet med att chimsa mer? eller att fixa skruvarna så att de smörjer med skruven mera inskruvad?

Livsviktigt kan man väl säga att det är för det ökar slitaget OCH ger mindre lyft, dvs du har trimmat utan att få ut max av din trimning. Det är liksom vitsen med att trimma som jag ser det.

Problemet med shimsa mer är att längden på pinnbultarna till vippstället inte räcker till, misstänker att längre bultar (om det finns?) gör att vipporna tar i kåporna.......
Fixa smörjningshålet i vipparmen verkar lite pyssligt men det verkar som om det är den lösningen som gäller.

Det där med att man tappar lyft om geometrin inte stämmer har jag hört om förut, förstår dock inte hur det hänger ihop så det skulle vara intressant med en förklaring/diskussion kring ämnet :-)

//Björn

9

Hans Landelius skrev:

Om det är frågan om originalvippor så måste man slipa av vippan på ventilsidan så att man kan skruva in justerskruven längre in. Då behövs det bara ett 1,5mm schims under vippstället för att få rätt geometri. Stötstänger kan man kapa med bågfil om man bygger en mall där bågfilen går i ett spår och längden på stötstången kan ställas in med en skruv +att man kan hålla fast stången medans man kapar. Änden filas plan efteråt. Det är inte tusendelar som gäller här. Sen är vippans placering på ventilen minst lika viktig för att undvika slitage.

Ok.
Nej det är inte orginalvippor utan CB vippor och om jag kollat och mätt rätt så blir det ju problem med smörjning av kulan om jag slippar på vipparmen och skruvar in justerskruven längre  ICQ/ac

//Björn

10

Har du som du skriver 25% på ena sidan och 75 på den andra så börjar inte rörelsen på rätt ställe och avslutas inte heller på rätt ställe. Tänk dig vippans rörelse som en cirkel så kommer du att påverka ventilens linjära rörelse mindre och mindre ju längre den vrids, åt båda håll. Rakt ner påverkas den nästan ingenting för varje grads vridning. Som en vevaxel påverkar kolvens rörelse.
Om du har rätt geometri så kommer du att ha 50% av rörelsen på varje sida om centrumlinjen och du påverkar därmed ventilen så mycket som möjligt.

Det som Landelius skriver om är också viktigt för att få så lite sidokrafter på ventilen som möjligt, det får du inte om skruven är långt utskruvad. Det är rätt mycket olja som skvätter runt ändå så smörjningen löses nog ändå.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Svwerker skrev:

Har du som du skriver 25% på ena sidan och 75 på den andra så börjar inte rörelsen på rätt ställe och avslutas inte heller på rätt ställe. Tänk dig vippans rörelse som en cirkel så kommer du att påverka ventilens linjära rörelse mindre och mindre ju längre den vrids, åt båda håll. Rakt ner påverkas den nästan ingenting för varje grads vridning. Som en vevaxel påverkar kolvens rörelse.
Om du har rätt geometri så kommer du att ha 50% av rörelsen på varje sida om centrumlinjen och du påverkar därmed ventilen så mycket som möjligt.

Det som Landelius skriver om är också viktigt för att få så lite sidokrafter på ventilen som möjligt, det får du inte om skruven är långt utskruvad. Det är rätt mycket olja som skvätter runt ändå så smörjningen löses nog ändå.  ICQ/ab

Mycket bra förklarat, till och med jag förstår  ICQ/ag Tack

När det gäller smörjning så stod i andra trådar på detta forum att smörjning av kulan (via smörjhålet i vipparmen) var viktigt för annars fanns risk att kulan "skar" ihop.
Om jag slipar av vipparmen och skruvar in justerskruven så finns det en stor chans att hålet i vipparmen blockeras av justerskruven och detta borde ju ge problem med smörjningen?!

//Björn

12

Jag har inte hört om någon som fått kulan att skära men om det är ett problem så går det väl att slipa kanaler i skruven som gör att oljan kommer fram den vägen.
Det finns folk som åker med vippor som inte har några kanaler till axeln utan förlitar sig på att oljan tar sig in via kanaler från sidorna och det fungerar för dem så jag tror inte att risken för skärning är överhängande.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G