1

Jag håller på med ett långtgående Beach Buggy-bygge, startade väl runt 2001 och har sedan dess mekat sporadiskt när lusten fallit på. Har haft lite motgångar med delar som saknats, försvunnit, inte förstått mig på saker osv osv. Och ja, jag vet att Beach Buggys inte är det mest populära på det här stället, men man måste ju börja någonstans ICQ/ag

Hur som helst, nu har jag fått upp lite motivation till att skruva igen och jag tänkte montera växellådan idag. Så glad i hågen släpade jag med mig lillsyrran ut och tänkte att det nog är en enkel match. Det är bara 4 skruvar eller något sådant och bör inte vara några problem. Men icke, det gick inte få skiten på plats.

Så efter någon timmes försök att ens få lådan dit den skulle la jag ner, jag måste göra något fel. Det som verkar ta emot är den inringade prylen på bilden och min fråga är, ska den sitta på lådan när jag försöker montera den eller ska jag ta loss och montera den för sig innan?

http://forumbilder.se/images/e3201194711PM4d34.jpg

Och ang. prylen, är detta vad som kallas främre växellådsfäste eller vad heter det? Om jag nu åker på att beställa hem nytt.
För jag känner på mig att alla bultar inte är som de ska och sen finns risken att jag lackar ur och har sönder det  ICQ/af

2

det är främre fästet ja men finns i olika modeler beroende på års-mod

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

3

Allt ska passa direkt under förutsättning att det är rätt fäste till årsmodellen du har på plattan.

4

Det ser ut att passa om man kollar hålet som finns på plattan, men den vill bara inte gå in. Plattan är en -68 och det ska vara rätt låda också.

Å andra sidan fick jag ett helt galet från CSP när jag beställde där en gång tidigare, så det kan vara en annan årsmodell på den. Hur kontrollerar man det, är det via numret på lådan?

Förresten, det ska bara vara att skjuta lådan på plats eller ska den tiltas på något sätt?

5

Skruva loss växellådsfästet och pröva det löst på plattan!

6

Ja, det blir väl till att försöka med det. Om de där bultarna nu vill lossna. Gör ett försök imorgon efter jobbet.
Är det bara att banka in det där fästet om man nu får loss det?

7

malmen skrev:

Ja, det blir väl till att försöka med det. Om de där bultarna nu vill lossna. Gör ett försök imorgon efter jobbet.
Är det bara att banka in det där fästet om man nu får loss det?

Ja,om det passar och låter sig inbankas. ICQ/ab

8 Senaste redigerad av malmen (2011-04-07 18:43:57)

Nu har jag förmodligen hittat felet som orsakade mitt spel på lådan igår. Enligt uppgift från kärrans tidigare ägare, tillika min far, så är plattan från en tidigare årsmodell, typ -67 eller äldre och lådan från en -68, så jag mätte storleken på hanen och sedan på honan och det skiljer en 1cm åt fel håll. Så jag antar att jag kan banka mig blodig utan att det passar.

Men frågan är då, hur gör jag nu? Är det bara att köpa ett fäste som passar till plattan (och då passar på lådan) eller behövs det någon adapter? Jag hoppas inte jag behöver byta hela fästet som sitter på plattan  Default/hmm

EDIT:
Skulle det fungera med detta?
http://www.classicvw.se/vaxelladsfaste- … cts_id/431

9

Skulle det kanske passa bättre med någon av de här? Eller måste jag använda den där hanen och honan?
http://www.classicvw.se/vaxelladsfaste- … cts_id/434

http://www.classicvw.se/vaxelladsfasten … ts_id/2751

10

Det verkar vara en brytpunkt mellan årsmodellerna 65 o 66 så din platta är förmodligen 65. Du behöver då ett fäste för årsmodell 61-65.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Kommer det passa på växellådan då? Eller behövs en adapter av något slag?

12

malmen skrev:

Kommer det passa på växellådan då? Eller behövs en adapter av något slag?

Det ska passa på lådan.

13

Fråga på samma tema.

Passar bussfästet mot noskonen på T-1 61-65? Jag undrar då det ser ut som det sitter ett bussfäste på vår T-1 -62. Motorn ser ut att sitta för högt och vi har problem med att avgasystemet (har original och har provat ormbo) tar i mellanplåten.