1 Senaste redigerad av Frederik (2013-09-21 22:07:12)

Sökt och läst diverse trådar och inser att det fullkomligt svämmar över med nästan samma frågor.. Så ha överseende.

Jag kommer behöva skruva ihop 2 motorer, en till min buss 68 och en till min pickup 75. Bussens huvudsyfte är att vara pålitlig och hyfsat bränslesnål, pickupen tillåts vara mer bus. Bägge kommer få 1600 dp motorer.

Pickupmotorn:
Jag har ett par begagnade weber 40 idf, kompletta med länkage och misabinsug. Det är kanske bakvänt att basera sina byggplaner runt dessa, men istället för att värma garaget kanske man skulle använda dem? Vet inte hur de i dagsläget är bestyckade, mer än att de har 28 halsringar och ska ha suttit på en 1600. Är de för stora för en hyfsat standard 1600? Detta hade jag tänkt i kombination med ormbo och 1.25:1 vippor, blocket tänkte jag behålla standard. Topparna? Fungerar orginal eller bör man ordna portade? Funderar på att köpa ett kit (toppar, kolvar, cylindrar, 009 fördelare etc) från vwheritage http://m.vwheritage.com/productDetails. … mID=181047 men detta kanske bara är budgetskräp? 1641cc sats är vad jag förstått inget som tillför något, men är de direkt olämpliga? Kostar ca samma peng på vwheritage. Är allt/ delar av detta ett korkat koncept?

Bussmotorn
Tänkte jag bygga som en orginal 1600dp, med undantag på om man kan byta förgasare. Jag har ledsnat på att bråka med 34pictar och skall jag ändå köpa nytt kanske man skulle bråka med något annat som omväxling? Finns det några små dubbla förgasare, som FINNS att köpa nya som fungerar utan att tappa driftsäkerhet/livslängd och drastiskt öka bränsletörsten? Annars får väl 34an hänga med..

/Frederik

2 Senaste redigerad av Frederik (2013-09-21 15:16:26)

Uppar min tråd med lite avsmalnad frågeställning.
Skall skruva ihop en ny motor till bussen i vinter tänkte jag. Bygger på en sprillans ny vw 1600dp motor (longblock made in Brazil ). Tänkte inte röra blocket, utan det får vara orginal, så det är bara kringutrustning som skall på. Har 2st 1600dp som skall få donera detta, men förgasaren funderar jag fortfarande på. Är det bäst att hålla sig till 34pict, eller kan man vinna något på dubbelgasar arrangemang på en annars standard 1600?

3

Typ3 hade enligt specen 54 hk med dubbla förgasare på en i övrigt identisk motor så visst vinner man lite. Om man dessutom tar i beaktning att enkelförgasarmotorerna ofta lämnar mer än de 50 hk VW uppger* så borde den ge upp mot 60 med dubbla.

*Det mesta jag sett är 57,2 vid en bromsning hos JPM. Helt orörd 1600 med strax under 5000 mil på mätaren. Det ända som inte var original var ljuddämparen som dock var av originaltyp.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4 Senaste redigerad av Frederik (2013-09-21 22:05:44)

Planerna kanske får ändras..