Sökt och läst diverse trådar och inser att det fullkomligt svämmar över med nästan samma frågor.. Så ha överseende.
Jag kommer behöva skruva ihop 2 motorer, en till min buss 68 och en till min pickup 75. Bussens huvudsyfte är att vara pålitlig och hyfsat bränslesnål, pickupen tillåts vara mer bus. Bägge kommer få 1600 dp motorer.
Pickupmotorn:
Jag har ett par begagnade weber 40 idf, kompletta med länkage och misabinsug. Det är kanske bakvänt att basera sina byggplaner runt dessa, men istället för att värma garaget kanske man skulle använda dem? Vet inte hur de i dagsläget är bestyckade, mer än att de har 28 halsringar och ska ha suttit på en 1600. Är de för stora för en hyfsat standard 1600? Detta hade jag tänkt i kombination med ormbo och 1.25:1 vippor, blocket tänkte jag behålla standard. Topparna? Fungerar orginal eller bör man ordna portade? Funderar på att köpa ett kit (toppar, kolvar, cylindrar, 009 fördelare etc) från vwheritage http://m.vwheritage.com/productDetails. … mID=181047 men detta kanske bara är budgetskräp? 1641cc sats är vad jag förstått inget som tillför något, men är de direkt olämpliga? Kostar ca samma peng på vwheritage. Är allt/ delar av detta ett korkat koncept?
Bussmotorn
Tänkte jag bygga som en orginal 1600dp, med undantag på om man kan byta förgasare. Jag har ledsnat på att bråka med 34pictar och skall jag ändå köpa nytt kanske man skulle bråka med något annat som omväxling? Finns det några små dubbla förgasare, som FINNS att köpa nya som fungerar utan att tappa driftsäkerhet/livslängd och drastiskt öka bränsletörsten? Annars får väl 34an hänga med..
/Frederik