Så jäkla najs det blir.. duktig du är ! 
Apropå pellets så kör jag med det med.. japp det har blivit bra mycket dyrare än för ett antal år sen.
sorry för ot

Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Bay-be blue -73 RHD campingbuss (Barndoorwannabee)+ andra proj.
Sidor Föregående 1 … 55 56 57 58 59 … 106 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Så jäkla najs det blir.. duktig du är ! 
Apropå pellets så kör jag med det med.. japp det har blivit bra mycket dyrare än för ett antal år sen.
sorry för ot

alltid lika kul att läsa din proj tråg och se dina framsteg med bussen...
bra jobbat.

E liiite struligt på jobbet, så tankar och motivation e låg... jag vill inte stressa ihop detta bygget .. men Bugrun på egna hjul vore trevligt..
sen att jag lyckades krossa bägge glasen,=2 glas fönster.. =4 rutor.. i källarfönstret idag var ju trist..
nå gjorde lite nytta.. den bakersta golv tvärbalken åkte ut vid motor rumms höjningen , så nu var det dags att få den tillbaka..
skar ut centrumbiten.. dvs det enda jag innan sparat från denna balken.. och ersatte med lite balk spill.. fick göra uttag för vajerhöljen, och växellänkage.
Med hjälp av 2 profilrör, skruvtvingar och 2 distans klossar hamnade den på plats.
Här fastsvetsad i bussen.. blir nog bra när den e epoximålad..
sickade 2 plåtar som ämnen till den sneda golv plåten häromdagen..
nu blev den ena inpassad.. vart en del jobb att få den krokiga biten medgörlig..
blir ett demonterbart(utan vinkelslip) täcklock i mitten över växellänkaget senare..
Lite meck kvar på vänster hjulhus.. upptäckte att svets skyddsgasen e nästan slut.
. så blir lite prefabbande/målande i morgon.. suck..
detta var det hela för i kväll.. Ha det gött.. Kanske jag får lite till, gjort i morgon.. som sagt arbetsmoralen e liiite låg. hoppas det löser sig..
/ Michael
Heja heja! Det är dagar när motivationen är låg men man ändå får något "litet" (i mina ögon mycket) gjort som gör skillnad. Jag tänker alltid att riktiga skitdagar banar väg för många goa dagar framöver!
Håller med både Jacob och Alfons Åbergs farmor... tråkiga dagar finns för att dom roliga ska finnas med
häng i, Allt löser sig.
Din buss blir hur grym som helt, blir fler Bugrun vettu.
//daniel
Hoppas det inte är allvarliga problem på jobbet utan att det löser sig..allt jobb på bussen du får gjort får du se som ett plus,du jobbar ju som sjutton och kommer lätt hinna om du håller denna takten..
Själv hinner jag nästan ingenting nu för tiden,också pga av mitt jobb där jag fått ny chef mm och kräver lite handpåläggning..
Väntar bara på att stänga av verksamheten med min egna firma så att jag kan ägna mig åt husrenovering och mitt oval-projekt...den 25/3 gör jag min sista dag med detta och efter 20 års extraarbete kan jag väl säga att det kommer bli skönt att lägga av..allt har sin tid,men skönt att gå vidare,utan tvivel 
Tack goa vänner!! utom er skulle jag kanske skita i garaget ,och lägga mig och .. tja göra inget.. Men har man sagt att man skall göra något.. sååå brukar jag göra så.
Hmm ja jobbet
.. vi har en hel hög med order på gång.. Men då dom e försenade pga strul med avtal/ upphandlingar, har det pratats om att varsla en hög med folk.
. men ingen vet vem som åker.. har iofs jobbat här i 14 år ca.. så e en av seniorerna
men vem vet. .. vi har lite att göra just nu.. men troligen massor om 2 månader... så hade jag haft en massa ledighet att ta ut eller extra pengar liggande... skulle jag skruva buss hela dagarna.. Alla hoppas ordrarna änligen blir spikade.. sen skall fordonen beställas, och inväntas efter tillverkning, sen e det vår tur att förädla dom..men det får lösa sig...
Blir säkert trevligt för dig pompejus att få lite mer dissponibel tid..oval mek e ql.. ser fram mot min -56 renovering senare.. blir väl iofs med en tvist då oxå..
Nå.. höll på med hjulhus igår.. insåg att långa svetstänker e bra... men har inga
.. så en tur till bla Biltema, med frun genomfördes idag... Tyvärr ville min kära, titta på annat än verktyg, så en stund gick.. sen iväg till nästa nasare... .. Hemkommen efter mat, vila, och hundkel, kom jag ut någon timma i kväll..
Försöker att bygga upp en samling, med bla svetstänger
.. så när jag handlar blir det några i taget.. svider inte lika mycket då..
Blev 2korta.. hade bara 2 innan och 2 långa då man.. tror jag inte behöver dom så ofta...
hjulhuset behövde anpassas mot rambalken i bakkant. hade innan snittat och lagt omlott.. och klämt ihop.. nu blev det ett snitt rätt igenom med 1 mm trissa. klämde en 3 mm aluplåt bakom, och punktade mot. blir lite mindre att slipa..
Efter helsvetsning och renslipning, klippte jag en del 5 mm hål längst kanten. Satte ihop med cleccos, och spände upp med svetstänger inför svetsning.. hade sprutat kallgalv i kontaktytorna.
Svetsat.
La kanten på ytterskinnet utanför gavelplåten till skillnad mot originalet.. kommer att täckas med karrosseri kitt senare..
Hål för kommande svetsning mot stommen e gjorda.. kapade av en del på tröskelns bakkant för fortsatt inprovning.
Fastklämd på plats. behövs ytterligare en del finlir innan svetsning.
Bla en vinklad förstärkning som innerpanelen skall fästas i..
Blir nog bra.
kommer att lämna punktsvetsarna i motor rummet..
Inte speciellt mycket plats kvar, för bränsle slangen över hjulhuset.. men det löser sig..
I morgon blir det att hämta mer gas.. hepp/ Michael
Vilken härlig morgonläsning,vad mycket fin plåt du snott ihop..blir kanon,kommer att kännas fint att slutgiltigt svetsa ihop alla ingående delar du tillverkat,bra jobbat!!Ser också fram emot ditt ovalbygge när det blir dags för det,finns säkert mycket vi kan diskutera där.... 
Bra jobbat.. blir ju riktigt bra de där ! 

Blir kanon! 
Det blir riktigt bra det där 
Snyggt jobb plåtmästarn!
Snyggt ! 
Jäkligt fina innerskärmar du gör!
Din tråd är bra inspiration till egna utmaningar. 
Jäkligt fina innerskärmar du gör!
![]()
Din tråd är bra inspiration till egna utmaningar.
Kan bara instämma
Blir cool denna vagn
tänk om man hade hälften av din kunskap och driv, då hade man ju varit klar för länge sedan
riktigt snygga hjulhus 
Tack för possitiva kommentarer.. har varit lågtryck på byggfronten ,och skottning av snö utanför garaget
Allt e inte bilar.. Vi har en god vän som e Keramiker i hufudstaden..
http://www.algonet.se/~juanna/maria1.htm
Min svägerska Fyller oxå50 år i år,och dricker mycket gärna Tea.. och sen gillar hon bevisligen denna sortens keramik..
Mao blev det en beställning, av Tea kanna och 6 muggar..
Ett par kartonger dök upp i går..
Ja jag vet bilderna blir inte skarpa ibland
Blev även ett par muggar till oss.
kan klart rekomendera Marias keramik.. Prisvärd keramik ..sen borde hon iofs uppdatera sin hemsida...
Tea e extra gott i drakmugg..
...
Var förra helgen på Biltema.. gick där och klura och visste att jag ville/skulle handla något speciellt.. men kom inte på vad det var..
Dagen efter kom jag på det
... ett verktyg för att göra snygga bockar på bromsrör..
Att köra 3 mil bara för detta..not.:rolleyes: nä.. så en liten distans puck från ett extraljus fick ett spår, svarvar/filat.. en metall kloss ett hål borrat och sen delad på hälften.. en 8mm axel kapade i bitar. och kläddes med krympslang i slutet.sen med en bit 5 mm stål och 2 bultar vart det ett "verktyg" skall justera/slipa bort lite för möjlighet till mindre utstick utanför radien..
Rullade även till en bit plåt, som kommer bli ett demonterbart täcklock över växellänkaget..
Behöver riktas lite sen, blir det en del bockar och gavlar...
Efter en del klurande och fruns dum tider avklarade.blev det en stund över till garaget i em..
Finpassade in v hjul hus.. svetsade en sträckt L profil längst innerkanten, som sen sidobeklädnaden fästs i....
Och svetsade sedan fast hjulhuset i bussen.
En passbit tillverkades, där jag innan kapat lite generöst i ovankant.
fuskade lite och la någon mm omlott.. även en liten förstärkning sattes tillbaks från hjulhuset och finslipades.... nu e det starkt som f...
Nu var det dags för H original hjulhus att oxå försvinna..
skall se om jag kan avvända lite av original plåten ovan hjulhuset.. eller om jag knackar en egen i skruvstycket....
lite uppstädning i hålet, och montera den bakersta tvärbalken utanför rambalken.. har ännu inte riktigt klart hur göra handbroms vajrarna.. troligen en synlig vajerskarv under bussen på 2 ställen.. snabbt o lätt.. eller... hmm.
Passade in h hjulhus mot gavelplåten, krymte och sträckte något, sen en urkapning mot motor rummet och en del punktning... nu här på plats tillfälligt dithängd.. med mitt-locket snabb riggat.behöver ha golvplåtarna på plats innan jag kan göra den luckan klar.
Detta avslutar dagens garagets kvälls tjänstgöring..
Hepp / Michael.. Ps.hoppas kunna uppdatera lite oftare.
Ds.
Ser bra ut, man blir sugen på att skaffa eget objekt igen 
Tusan så snyggt och välbyggt det blir...trevligt Kajsa Warg-verktyg förresten..

Stiligt!!!
Fan fan fan.. jag få knappt inget gjort.. luften har sugits ut.. sover dåligt/lite har ingen lust att jobba med knappt något här hemma... men så idag blev det ett mindre ryck
..
har ju brottats mentalt hur göra med handbroms vajrar.. idag ett beslut. lossade och drog ut bay vajrarna..knappt något fett.. hmm var beredd på värsta kletet.not..
Däremot e bovdentuben dvs fjäderhöljet runt vajern rostigt och tråkigt.. men det ryker nu
jamen varför ta bort.. jo på en Bay ligger röret till handbroms vajern, rätt ut genom rambalken, och sen stummt under torrisions röret. Och sen upp till hand bromsarna,
På en Porsche 944 går vajerhöljet i en båge från bromsen och ihop till en vajer framför torrisions röret...
Rörern på bay, går tvärs igenom 2 utriggare.. så vatten kan rinna rätt in längs höljet..
På h sidan var röret avrostat innanför bakre utriggaren.. så här långa bitar rör försvann,
Nu slutat rören en bit framför bakre tvärbalken innanför rakbalkarna, det blir att göra fästen för Porsche vajerhöljet, och Bay röret så en vajer skarv får plats imellan.
Nu då detta var löst,så kunde jag svetsa fast bakre utriggaren och h domkrafts fäste i schassiet.. när jag svetsar ihop 2 bitar plåt mot plåt lägger jag kallgalv i skarven..lika bra som det e mot rost ,lika dåligt e det att svetsa i.. spruter och sprätter som bara...fn..sen ser det ut som man eldat gummi.. med gåde epoxi och kallgalv som ryker.
Men nu sitter dom där.. lite städning sen ny tunn epoxi..
30*30mm röret sitter som tillfällig "byggställning så stolpen får stöd.
utsidan med min egengjorda utriggare utan hålet för vajern..suddig bild.. suck kommer att justeras lite i längd.
Efter detta kan jag nu svetsa fast h hjulhus..
Stod en bra stund och tittade på min lösa bay framvagn
..
Var såååå sugen att kötta upp den,
och börja bygga min "Franke" supersänk framvagn.. e ju bara att konstatera. fronten måste oxå ner
Men frun kom hem, från kvälls passet, o nu sitter jag här.. kanske mer i morgon Em.. känns som jag e på gång igen..hoppas jag.
Föresten varslet på jobbet, e tillbaka draget ,och vi har fulltecknat med jobb året ut.. .. så blir nog en del övertid längre fram.. men iofs e det bättre än att vara arbetslös...
Hepp / Michael
Bra jobbat,små steg här och där och rätt vad det är så står det en färdig buss framför dig,misströsta inte,du sover nog bättre när handbromsfrågan är löst..ta en riktig långpromenad med hundarna och ta med er fika och dra i er lite vårsol..ska visst bli fint i helgen har jag hört..
Vi själva skall ta med Pia på promenad i helgen upp till herr Wennermark som lär ha hittat lite ovalprylar..spännande!
På måndag gör jag mitt sista pass på IKEA som entreprenör,sen börjar livet om lite känns det som,ska bli skönt med lite mer tid för egna projekt,ja kanske till och med en tråd om det vill sig väl... 
Ser bra ut, man blir sugen på att skaffa eget objekt igen
gör det !
sen kan du spraka igång gamla klubben också

Vilken fantastisk underbar tråd!
Den har räddat mig från många timmars arbete på jobbet 
Trist att man kommit till sista sidan och nu måste vänta på uppdateringarna. ( men den som väntar på nått gott..)
Volvo har en svetsprimer som rostskyddar bra när man svetsar bitar omlott. Tror att även Wurth kommit med en sådan.
Så du slipper sitta i Zinkröken.
Sidor Föregående 1 … 55 56 57 58 59 … 106 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Bay-be blue -73 RHD campingbuss (Barndoorwannabee)+ andra proj.
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.