Ser najs ut !
Mysmek under trappen !???
Jo, är de "Built at home" så är de
Har man bara ett pissmörkt å trångt garage så blir de svårt att bygga motorn där...
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » VW typ1 1971 - 1679cc projekt
Sidor Föregående 1 … 5 6 7 8 9 … 16 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Ser najs ut !
Mysmek under trappen !???
Jo, är de "Built at home" så är de
Har man bara ett pissmörkt å trångt garage så blir de svårt att bygga motorn där...
Ser fint ut. Men saknas en pinnbult eller är den av? Kan vara mkt problematiskt att få ur dem, de är monterade när topparna är uppvärmda och sen krymper de fast (vad jag har hört).
Nårå den saknas bara, gängorna är bra i hålet.
Men har bara inte gängat i en ny 

Fick på lite färg i motorrummet igår så nu är de bara lite fix med kablarna kvar där.

Sedan gjorde man denna väldigt otrevliga upptäckten =\ vete fan hur ja ska lösa detta då man inte har varken svetts eller kundskap.... BLÄ
Fort tillbaka med mattan 
det där ska vi väl kunna laga, bara du får fart på snurran så får du komma ut så byter vi lite plåt
det där ska vi väl kunna laga, bara du får fart på snurran så får du komma ut så byter vi lite plåt
Låter som ett erbjudande man inte tackar nej till
Kanske ska köpa en repplåt som man kan skära ut en bit av....

Så då var stötstängerna kapade och ihopslagna, grejet nu kan man montera vippor å kåpor
Baby steps... Nu är iaf stötstångsrören påplats efter många svordommar
Tjena!
Blir grannt det där, snyggt med svart block!
En liten fråga dock, är det där Logmechs stötstångsrör (Lundgren)?
Väldigt likt i alla fall och om det är det så sitter dom på fel håll.
Detta misstag gjorde jag själv en gång med läckage som följd...bara en liten heads up!
Sedan jag rättade till det så har jag aldrig haft problem med läckage, grymma grejor.
t100r skrev:det där ska vi väl kunna laga, bara du får fart på snurran så får du komma ut så byter vi lite plåt
Låter som ett erbjudande man inte tackar nej till
Kanske ska köpa en repplåt som man kan skära ut en bit av....
Borde passa med en sån här repplåt
http://www.classicvw.se/thumb.php?src=i … 0&zc=3
Värm toppen när du skruvar i pinnbulten om det är original hål och gängor.. Så går den lättare i
Värm toppen när du skruvar i pinnbulten om det är original hål och gängor.. Så går den lättare i
Går skruven tungt är det fel på gängan, rensa gängan med en tapp.
Är det en nackdel om den går trögt kall? Skulle säga att det snarare är en fördel pga värmeutvidgningen skiljer mellan olika metallslag. Annars får du ha bultar i lättmetall. Det är ju inte heller sjukt jobbigt att dra på lite med värmepickan innan man skruvar i dem. Om den går lite trögt kall kommer den sitta kvar ordentligt när den blir varm (inom rimlig gräns givetvis).
Låter det helt ologiskt? 
Är det en nackdel om den går trögt kall? Skulle säga att det snarare är en fördel pga värmeutvidgningen skiljer mellan olika metallslag. Annars får du ha bultar i lättmetall. Det är ju inte heller sjukt jobbigt att dra på lite med värmepickan innan man skruvar i dem. Om den går lite trögt kall kommer den sitta kvar ordentligt när den blir varm (inom rimlig gräns givetvis).
Låter det helt ologiskt?
Ja det gör det
En skruv sitter inte bättre för att den går trögt i gängan,den är en del i ett skruvförband
och skall hålla "nånting" på plats.Skruvar den ur sig för att den inte går trögt i gängan så har man inte dragit till rätt moment.
Rensa gängan med en gängtapp,skruva in pinnskruven och dra till rätt moment så blir det bra 
MrPete skrev:Är det en nackdel om den går trögt kall? Skulle säga att det snarare är en fördel pga värmeutvidgningen skiljer mellan olika metallslag. Annars får du ha bultar i lättmetall. Det är ju inte heller sjukt jobbigt att dra på lite med värmepickan innan man skruvar i dem. Om den går lite trögt kall kommer den sitta kvar ordentligt när den blir varm (inom rimlig gräns givetvis).
Låter det helt ologiskt?
Ja det gör det
![]()
En skruv sitter inte bättre för att den går trögt i gängan,den är en del i ett skruvförband
och skall hålla "nånting" på plats.Skruvar den ur sig för att den inte går trögt i gängan så har man inte dragit till rätt moment.
Rensa gängan med en gängtapp,skruva in pinnskruven och dra till rätt moment så blir det bra
Word!
Momentet är ju till för att sträcka skruven inte för att övervinna en tröghet i gängan. Det är också därför man mäter töjningen istället för momentet på exempelvis vevstakarna.
Sen heter det inte bult utan skruv. En bult har inga gängor för den bultas fast som en nit.

Snicksnack på hög nivå.. Så blir det med självutnämnda experter..
Pinnbultar i toppen är ditmonterade när toppen är uppvärmd till 70 grader, detta för att skruvhålet skall expandera och SKRUVEN ska gå i lätt och inte kärva i gängorna. Syftet med detta är ju givetvis att man ska ha ett säkert förband när motorn används, dvs när den är varm.
![]()
Pinnbultar i toppen är ditmonterade när toppen är uppvärmd till 70 grader, detta för att skruvhålet skall expandera och SKRUVEN ska gå i lätt och inte kärva i gängorna. Syftet med detta är ju givetvis att man ska ha ett säkert förband när motorn används, dvs när den är varm.
Okej 
Jag är ingen expert och har aldrig påstått det,jag delar bara med mig av vad jag har lärt mig,det är på inget sätt en given sanning
Du ställde en fråga om det verkade ologiskt och jag tyckte att det verkade just det
Och eftersom att du verkar att expertkunskaper i ämnet så har du säkert rätt och jag är tacksam för att du delar med dig.
Mvh P//
![]()
Källa på det?
Det ser bra ut MrIcka,jag önskar att jag fick montera ihop motorer hemma 
Källa på det?
Fordonsindustrin. Tänk efter före som det så fint heter.. Om man blandar material som expanderar olika mycket vid samma temperaturer så får man kompensera. Detta genom att hålet medvetet görs mindre än skruven, för att det vid drifttemperatur skall hålla korrekt mått. Inget unikt för vw, utan så gör man oavsett om det är från wolfsburgs fabriker eller inte..
Likaså presspassning på kolvbultar.. vill du ha en källa på det med?
Svwerker skrev:Källa på det?
Fordonsindustrin. Tänk efter före som det så fint heter.. Om man blandar material som expanderar olika mycket vid samma temperaturer så får man kompensera. Detta genom att hålet medvetet görs mindre än skruven, för att det vid drifttemperatur skall hålla korrekt mått. Inget unikt för vw, utan så gör man oavsett om det är från wolfsburgs fabriker eller inte..
Likaså presspassning på kolvbultar.. vill du ha en källa på det med?
Det är en viss skillnad på krympförband och skruvförband. Vill du ha källa på det så kan du läsa Karlebo handbok!
Men du måste fortfarande ta hänsyn till olika materials värmexpansion.. oavsett om det är en pinnskruv, kolvbult, stötstång eller oljeplugg.
Krypning uppkommer genom inre deformationer i skruv eller komponenter under tidens inverkan och kan påskyndas av t ex förhöjd temperatur. Typiskt för krypning är att den inte avtar och därigenom orsakar en fortgående minskning av klämkraften.
Nu börjar denna diskussionen ta väldigt mkt plats i Mricka's projekttråd.. precis som det brukar bli.. Vill du fortsätta diskutera ämnet så skapa en ny tråd.. jag är färdig iaf.
MrIcka skrev:
Baby steps... Nu är iaf stötstångsrören påplats efter många svordommarTjena!
Väldigt likt i alla fall och om det är det så sitter dom på fel håll.Detta misstag gjorde jag själv en gång med läckage som följd...bara en liten heads up!
Sedan jag rättade till det så har jag aldrig haft problem med läckage, grymma grejor.
Tack... Nä det är inte Lundgrens utan är EMPI nya, verkar vara en kopia på Logmechs rör tycker jag
Men jag monterade de enligt anvisningen som var med?!? Men om Logmechs monteras åt andra håller känns de väl mer rätt egentligen?
Det ser bra ut MrIcka,jag önskar att jag fick montera ihop motorer hemma
Tack, å jag önskar jag hade ett garage att vara i 
olzzonvw skrev:MrIcka skrev:
Baby steps... Nu är iaf stötstångsrören påplats efter många svordommarTjena!
Väldigt likt i alla fall och om det är det så sitter dom på fel håll.Detta misstag gjorde jag själv en gång med läckage som följd...bara en liten heads up!
Sedan jag rättade till det så har jag aldrig haft problem med läckage, grymma grejor.Tack... Nä det är inte Lundgrens utan är EMPI nya, verkar vara en kopia på Logmechs rör tycker jag
Men jag monterade de enligt anvisningen som var med?!? Men om Logmechs monteras åt andra håller känns de väl mer rätt egentligen?
Nu vände jag rören... nu återstår de bara å se om det var bra eller anus 
Sidor Föregående 1 … 5 6 7 8 9 … 16 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » VW typ1 1971 - 1679cc projekt
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.