(Sluta klaga och kom till norrland!!!
Jag ska bjuda er (buhu buhu) klagande sörlänningar på en heldag som går i tjälskottens och vägskadornas tecken.....
Ni får en väldigt stor del av de pengar som går till uppbyggnad av nya projekt, renovering/ombyggnad av befintliga projekt, och underhåll.
Här får vi..... VÄNTA PÅ PENGAR....... Välkommen hit på vårkanten, låt säga tredje veckan i april....
Vi har vintertid ingen fungerande järnväg, dåliga vägar såväl vintertid som sommartid.
Att inte köra ner i hålen kan ju vara ett bra sätt att undvika skador på bilen, så har vi här uppe tvingats göra sedan många år. )
Nu lite fakta:
Gällande asfaltering, så är problemen dels att budgeten bantas, som överallt, dels att det inte blir att bra resultat att lägga på vintern, då värme behövs i backen för att få ett bra resultat av utfört arbete. Själva massan (asfalten som kommer från asfaltverket) är ju varm, ofta mellan 100 och 180 grader, men ska man fixa hål och små lappar, så klistrar man skarven mot befintlig asfalt, och detta klister "härdar" inte vid för kall temp.
Vidare finns något som kallas "kallmassa" som går lägga på vintern, denna har inte samma kvalité som vanlig varm massa, men som kan användas för att under vintertid fylla igen potthål eller andra defekter som bildas. Detta innebär ju dock en fördyring, eftersom de senare (sommartid) måste åka och gräva bort denna massa och laga med varm massa.
Sedan finns lågtemp asfalt som är en produkt som är vanlig här, denna är tempererad kring 70grader, vilket i sin tur gör att man inte har samma kostnader att lägga denna asfalt, och tur är väl det, annars skulle vi aldrig få ny asfalt på våra vägar. Kvalitén på denna asfalt är sämre på både kort och lång sikt.
Min blogg:
www.50split.wordpress.comDet blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden