1

Jag har tagit upp det här ämnet flera ggr, men i så dåligt skick har asfaltet kring Stockholm aldrig varit. Nu är det faktiskt inte bara skadligt att köra men också farligt. Titta här nere på mitt mejl och svaret (väldigt intressant) från Trafikkontoret.

http://i46.tinypic.com/9uu2ar.jpg

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2

Var utför samma sak för många år sedan i min hemtrakter. Körde i en håla såpass att jag slog av ett stabbstag och sabbade hjulinställningen. Blev hänvisad fram och tillbaka och fick till slut prata med rätt person. Gjorde en anmälan och fick ett skadenr och dom skulle återkomma i ärendet.
När det sedan hade gått någon månad utan att höra ett pip, tog jag kontakt och fick som svar att det fanns ingen ärende på varken mitt skadenr, personnr, eller reg nr. Vi ersätter inte sådana skader sa dom. Snacka om att jag blivit grundlurad av den förste jag pratat med!

vw typ-1 1967

3

Och så undrar man varför folk blir bombhotade...ibland verkar det som det enda förnuftiga ICQ/ae  Default/lol

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

4

Jag har normalt sett överseende med serviceinstitutioner och deras arbete, då jag själv jobbar med en typ av service, men den här gången tycker jag faktiskt att du har rätt Rainier. Skicket på vägarna har aldrig varit såhär dåligt, det är ovanligt många potthål överallt! Speciellt på ett ställe på en vägsträcka strax utanför Årsta där vägen är såpass perforerad av hål att det inte går att passera dem utan att åka ut i mötande körfält! Har man då möte där får man snällt sakta ner till kryphastighet och köra försiktigt över det söndereroderade vägpartiet.

Nu åker jag tråkbil på vintern och även om skador på sin vagn aldrig är kul, är den vagnen inget jag bryr mig så mycket om. Men om det däremot ser ut likadant i sommar när jag åker folkabuss, då får jag ta en annan väg hem.

Men jag har hela tiden varit förvissad om att det är svårt/opraktiskt att lägga asfalt på vintern och att det är därför alla vägarbeten dröjer till våren. Kanske är det inte så? Kanske är det en för stram budget helt enkelt? Men nog är det en utmaning att lägga asfalt på tungt belastade vägar, med dubbdäckstrafik och tjälsprängningar? Jag frågar för att jag inte vet hur det ligger till, jag har bara fått den uppfattningen genom hörsägen och egna slutsatser.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

(Sluta klaga och kom till norrland!!!
Jag ska bjuda er (buhu buhu) klagande  sörlänningar på en heldag som går i tjälskottens och vägskadornas tecken.....

Ni får en väldigt stor del av de pengar som går till uppbyggnad av nya projekt, renovering/ombyggnad av befintliga projekt, och underhåll.

Här får vi..... VÄNTA PÅ PENGAR....... Välkommen hit på vårkanten, låt säga tredje veckan i april....

Vi har vintertid ingen fungerande järnväg, dåliga vägar såväl vintertid som sommartid.

Att inte köra ner i hålen kan ju vara ett bra sätt att undvika skador på bilen, så har vi här uppe tvingats göra sedan många år. )

Nu lite fakta:

Gällande asfaltering, så är problemen dels att budgeten bantas, som överallt, dels att det inte blir att bra resultat att lägga på vintern, då värme behövs i backen för att få ett bra resultat av utfört arbete. Själva massan (asfalten som kommer från asfaltverket) är ju varm, ofta mellan 100 och 180 grader, men ska man fixa hål och små lappar, så klistrar man skarven mot befintlig asfalt, och detta klister "härdar" inte vid för kall temp.

Vidare finns något som kallas "kallmassa" som går lägga på vintern, denna har inte samma kvalité som vanlig varm massa, men som kan användas för att under vintertid fylla igen potthål eller andra defekter som bildas. Detta innebär ju dock en fördyring, eftersom de senare (sommartid) måste åka och gräva bort denna massa och laga med varm massa.

Sedan finns lågtemp asfalt som är en produkt som är vanlig här, denna är tempererad kring 70grader,  vilket i sin tur gör att man inte har samma kostnader att lägga denna asfalt, och tur är väl det, annars skulle vi aldrig få ny asfalt på våra vägar. Kvalitén på denna asfalt är sämre på både kort och lång sikt.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

6

Som jag skrev i mitt brev, så har jag snackat med asfaltkillarna som berättade om den orimliga buget de får. På Södertäljevägen är asfaltet helt borta över en 100m sträck. Man kör faktiskt på det gamla lager. Asfalten där las för ett år sen!!! Inget förarbete, så det nya skiktet (som ör borta nu) låg bokstavligen löst på det gamla. Och visst har vi vintrar i Sverige och kör vi med dubbdäck, men det finns faktiskt (-sätt att lägga-) asfalt som håller. Det är 2013, hallå !

7

Kortfattat, det finns INGEN ursäkt att ha sånt tredje världsasfalt. Inte i Stockholm, inte upp norr heller. Jag har försökt att undervika att köra in i hål självklart, men med snö och på kvällen är de svårt att upptäcka. Jag har nästan kört in i en bil bredvid mig för att jag var tvungen att plötsligt rycka på ratten. Bra att jag inte kör Mini (med 10 tums hjul) på vinter, då skulle hjulet totalt försvinna i pothålen. Om Trafikverket inte bättrar sig, då finns det bara en lösning: alla ska köra Land Rover, den är ju byggt för offroad körning. Vi kan organisera lite offroad körning vid Stureplan nästa år  ICQ/ae

8

Synd på din bil! Håller med. Kör taxi på dessa vägar varje dag. Kunderna åker som flipperkulor i baksätet. Skäms när kunderna är utländska.

9

Det är därför det heter potthål.. Vägverket SKITER i dom!!

bugnbus.se

10

ICQ/ab

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/602107_10151739424278765_1828583332_n.jpg

▬▬▬▬▬▬▬▬▬~ஜ R.Åkesson - Avesta ஜ~▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

11

Samma problem finns även i Örebro.
Min fd bussförarkollega, "anonym" i inslaget gick ut själv på fritiden och lappade lite  Default/hmm

http://na.se/nyheter/orebro/1.1985353-n … -krafttag-

" Nya ord man måste lära sig innan HumVWeens sjösättning, tex land i sikte ! "

12

Nya E22 genom skåne som invegs för några månader sedan är snart så pass illa att jag kommer köra annan väg. De har tillochmed skyltat ner motorvägen till 90 vid de värsta guppen. Grusvägen hemma är i bättre skick!
De påstår att det är tjälskador, men den var dålig bara veckor efter invigningen och kylan kom nån månad senare.

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

13

Trist, ja, jag bor så jag åker varje dag på en väg som byggs om (läääänge) och förra året så gick mina spindelleder på bruksbilen - säkert pga ålder och mil men nog mycket pga att vägen jag åkte varje morgon var full av hål... Nu har vägen vart fin ett tag, men en sträcka med dubbelriktad trafik är det ett par jättehål som om man träffar i 60 nog inte är så kul... Känns dock som de snart fixar den sträckan också... Blir väl till våren...

Slitaget och trafikintensiteten är ju helt olika mellan norrland och stockholms genomfartsleder (tex södertäljevägen). Har varit en vecka uppe i arvidsjaurtrakten med jobbet och i kört bil 90% av tiden och jag måste säga att jag mycket hellre kör där en här just nu... Men å andra sidan så kanske det är värre när ni har tjällossning då... Men här har vi ju saltslask hela vintern...

Nå, med tanke på det enorma slitage som är på vägarna så är jag ändå imponerad över hur man underhåller dem - främst på kvällar och nätter. Mellan Uppsala och Stockholm räknade jag en kväll till runt 100st anläggningsfordon som jobbade på ett vägavsnitt. Det ursäktar ju förstås inte att lämna stora hål på ställen där de går att fixa dem, men det krävs nog att någon säger till - vägverket kan ju inte syna vägarna jämnt. Och jag -tror- de trots allt är rätt generösa att betala skador - om inte det sitter varningsskyltar uppsatta för ev skador. Så jag tror faktiskt du, efter en tids väntan, kommer få rimlig ersättning för ev skada. Sen kan man tycka det vore bättre fixa skadan istället för att betala skadade bilar men...

Tyvärr verkar man ha börjat grusa med vassa stenar som ger djävulska stenskott. Har fått två rejäla stjärnor på rutan på 2 veckor, och varje dag smäller det ett litet stenskott. Och det GÅR inte att hålla avstånd på en 4-filig essingeled... På vintern ska man inte ha en bil man är rädd om helt enkelt... Trist, men så är det nog...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

14

Kom just från Kungens Kurva. Där finns en riktig livsfarlig situation vid påfarten E4 norr. Visst har de ställt fram varningsskyltar, men håller med att det här är totalt oacceptabelt, eller hur? De har tid att ställa fram skyltartna, men inte att laga asfalten. Jag stod där några minuter och såg en hel del riktiga smällar från folk som såg hålen för sent. Hur är det med andra länder som också har vinter, såsom resten av Skandinavien och Canada?

http://i54.tinypic.com/v744z8.jpg

http://i56.tinypic.com/2a8qpas.jpg

http://i55.tinypic.com/73no8z.jpg

15

Haha satan i gatan, dom får vel höja trängselavgiften lite, dom är ju så fattiga i stockholm så vi som bor utanför kan betala mer när vi åker dit Default/lol

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

16

Körde från Helsingfors till Stockholm via Nordnorge och visst är vägarna i Stockholm dåliga men.... norra Sverige.... _riktigt_ dåligt! Sämre än man tror är möjligt..... Finland o Norge hade överlag bättre kvalitet på asfalten. Innan resan trodde jag faktiskt att det var tvärtom ;-)

17

Nånting ska väl verkstäderna leva av  ICQ/ad ICQ/ad

Håller med, det borde lagas ganska raskt på en så trafikerad led. Jag har som sagt ett liknande hål på min väg till jobbet, men vet man om det så kryper man ju fram och styr runt det...

18

http://www.expressen.se/nyheter/stockha … -tillbaka/

Några av hålen på min väg till jobbet var faktiskt lagade idag, men konstigt nog lagade de ett hål och 50m bort lämnade de ett stort hål... Default/hmm

19

Det är väl inte utan anledning att Stockholm är SUV-tätast i landet?

dasauspuff
1964 Typ 2

20

johan_l skrev:

http://www.expressen.se/nyheter/stockha … -tillbaka/

Några av hålen på min väg till jobbet var faktiskt lagade idag, men konstigt nog lagade de ett hål och 50m bort lämnade de ett stort hål... Default/hmm

Same old, same old !
Vilka fega ursäkter från Trafikverket igen. Som protest borde alla svenskar sluta betala trafikavgift tills alla gator är i toppskick igen.
Jag har redan slutat betala det, men jag kör veteranbil förståss. Å andra sidan betalar jag trängselskatt...helt i onödan. Men det är en anna sak  Default/hmm

21

Det var väl på tv i går om problemen. Skulle tydligen bero på temperaturväxlingarna. Ett litet hål växer pga av att det blir vatten, fryser,spränger, smälter, fryser spränger osv. Från 5cm till 50 cm på några dagar var tydligen inget ovanligt. Sen att det ska kosta 10000 kr att laga ett hål på 50 cm lät hel otroligt i mina öron

22

Kanske om hela teamet kommer för det ena hålet, men man gör väl allt på en gång och då kostar hela gatan kanske 10.000kr  ICQ/ad
Ursäkt på ursäkt, bla, bla, bla...   ICQ/am

23

Micke Aktö skrev:

Det är väl inte utan anledning att Stockholm är SUV-tätast i landet?

kan även bero på att stockholmare har liten K**.     ICQ/ag

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

24

Moahahahahaha

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

25

Stockholm.... suck!

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville