Ok, ja du tänker exakt som jag egentligen.
Har läst runt en del om isolering i (hus-)bilar och det verkar finnas många praktikor.. En del hävdar att man inte behöver plast och en del hävdar att stenull är big no no. Hur som, jag tror på dina tankebanor, så länge man är noga och ventilerar bra. Ta gärna många bilder så jag/vi kan lära oss än mer! 
Då var det ett tag sen det uppdaterades på denna tråd. Har väl mest blivit extrajobb för finansiering av gissa vad...
Lite har man pillat med iaf.
Däck är beställda. Vad det blir får bli en cliffhanger
Dom ska sitta på 4 st Mercafälgar som är 7 tum breda som ska lackas vita. Så kvällens pass gick ut på att matta ner fälgarna och även att såga/borra i taket. Fick jacka lite i hålet för takluckan, den nya var lite större än den gamla. Takventilen fick lite översyn, saknade dock tre rostfria skruv så den fick vänta lite.
Var på bilbyggarna i Wallhamn på Tjörn förra veckan och hämtade fyra st rostfria fästen för takräck på platt tak. Dom sitter på påbyggnaden på pickuper med påbyggt skåp.
Eftersom taket på bussen är välvt fick dom bockas lite i städet. Fästena bultas i förstärkningsbalken för taket. Även här var bultarna jag hade för korta så det får handlas lite till nästa garagebesök.
Hittade även T3 radiotäcklocket. Även om den avviker från övrig instrumentering så kommer jag att använda den, mätarna sitter bättre i denna.
Lite foton på det...
Ha de
//Daniel
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld)
mer...
mer...
105 2013-03-07 23:45:23 Senaste redigerad av Chief (2013-03-07 23:45:47)
Jag ska inte svära på att det är den bussen, men ganska säker..
Den såg jag för 15-20 år sedan i Borgholm, Öland.. Några som satt & sjöng vid en eld precis utanför bussen..
Några timmar senare när jag gick förbi igen så hade alla lagt sig för att sova i bussen, jag skämtar inte, det var fullt, har aldrig sett så många människor liggandes hullerombuller på & under varandra.. Men de verkade nöjda iaf.. det var kallt ute & det var nog bra för att hålla värmen att ligga så många så tätt.. Själv "sov" jag i baksätet på en Honda Prelude, men det gick det med, för bruden var snygg!
Blir så bra så ja nästan blir avundsjuk 
Blir ju kanon! vågar vi hoppas på grova däck 
MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894
108 2013-03-08 09:01:29 Senaste redigerad av Erbro (2013-03-08 09:01:46)
Däck är beställda. Vad det blir får bli en cliffhanger
![]()
Dom ska sitta på 4 st Mercafälgar som är 7 tum breda som ska lackas vita.
BFGoodrich All terrain 215/75R15?
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668
Såg dylika mb fälgar här på jobbet från en vito... Men. ... Dom e 16tum 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Jag ska inte svära på att det är den bussen, men ganska säker..
Den såg jag för 15-20 år sedan i Borgholm, Öland.. Några som satt & sjöng vid en eld precis utanför bussen..
Några timmar senare när jag gick förbi igen så hade alla lagt sig för att sova i bussen, jag skämtar inte, det var fullt, har aldrig sett så många människor liggandes hullerombuller på & under varandra.. Men de verkade nöjda iaf.. det var kallt ute & det var nog bra för att hålla värmen att ligga så många så tätt.. Själv "sov" jag i baksätet på en Honda Prelude, men det gick det med, för bruden var snygg!
Hade den blommor n'stuff då eller var den vit? Kan inte historiken riktigt men efter den var brandbil var den vit, sen blev den penseldekorerad... Den gick ju som brandbil i Kalmar så det kan säkert stämma! Kul!
Blir så bra så ja nästan blir avundsjuk
Du blir väl int avundsjuk, du har en egen högtakare nu
Undrar om Stenungsund är den orten med flest högtaksbussar nu 
Blir ju kanon! vågar vi hoppas på grova däck
surfbum skrev:Däck är beställda. Vad det blir får bli en cliffhanger
![]()
Dom ska sitta på 4 st Mercafälgar som är 7 tum breda som ska lackas vita.BFGoodrich All terrain 215/75R15?
Såg dylika mb fälgar här på jobbet från en vito... Men. ... Dom e 16tum
Tänkte visa lite karaktär och vänta tills dom kommer
bara två veckor...
Och 215/75 15 tror jag bara man kan ha om bussen är lyft typ 10 centimeter. Tar i framdäcken vid fullt rattutslag. Bak kan man tydligen ha 235/ 75 15 vid ET25 eller så...
Skaffade längre rostfria bult till takräcket och till ventilatorn, men glömde dom i firmabilen
så det fick bli lite finmeckikväll istället. Satte dit ljus-varningsblinkers-bränslevärmar och torkarknapparna. Sen gav jag mig på att montera täckplåtarna för skjutdörren men dt gick inget vidare. tror den nya listen är för tight, så när kåpan är på plats i spåret spänner den så det knappt går att få dit bultarna under. ett snabbt googlande sade att WolfburgWestlisterna var det enda att ha och dessa är Made In England...
Tog inga bilder för jag surna till när skiten inte passade.
Ska dock dit imorgon igen, kommer mera då.
//Daniel
Bara att jobba på nu, för sommaren närmar sig snabbare än man anar
drog av 15mil med bubblan idag utan bekymmer.. med en trött 1200, hehe
/// Peter
Bara att jobba på nu, för sommaren närmar sig snabbare än man anar
drog av 15mil med bubblan idag utan bekymmer.. med en trött 1200, hehe
/// Peter
Du får sparka liv i din värmare Peter, du som åker året runt!
Då blev det 16.30 - 23.00 i garaget. Melodifestivalen slipper man ju gärna...
Fick med dom rostfria bultarna, så startade med att montera dit takräcket. Då det var lite nära taket sist klippte jag til lite gummi jag la under fästena för att få upp räcket lite till. Sikaflex på det på båda sidor och dra fast. Även ventilatorn kom jag ihåg bult till, så den blev fast med.
Närmast väggen mellan hytt och lastutrymme fanns det inget masoniten "bottnade" mot, så jag klippte upp remsor med aluminium och bockade till, klippte jack på lämpliga ställen och nitade fast.
Äntligen gick det att isolera upp taket mellan balkarna och sågade till en bit masonit som i teorin skulle passa.
Jag använde ju skruv med liten skalle till väggen, men köpte faktiskt popnit med större skalle till taket för att den skulle orka hålla den böjda masoniten på plats. Det gick ju en skiva innan man kom på tekniken med att montera den utan att knäcka den där det är som mest böj
. Så det var bara att rita upp en ny och göra om. Lade en remsa på var sida mellan balkarnaför skivan ville kalva in av spännet, remsan håller ute i samma liv som nederkant balk.
Jaha, rätt som det var satt den på plats, så jag rotade i hålsågslådan och hittade en 51mm hålsåg. Så jag borrade hål upptill i mellanväggen på höger sida för Eberspächerns tidur. Brevid ska termostaten sitta som ska hjälpa till att hålla familjen varm om natten...
Matar på med bilder, annars sov gott!
//Daniel
mer...
mer...
mer...
Ja, jag får göra det. Väntar bara på besked om fraktpris på en pump till den rackaren.. Vore fint med lite värme.. hehe..
Men du jobbar på friskt, det är nog snart färdigt för åka av för dig med 
Blir snyggt med "massoniten" eller e det MDF?.. kanske man kan lägga en tunn metallremsa , över skivans kant, där man fäster för att minska stressen..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Du jobbar på bra gubben 
Blir snyggt med "massoniten" eller e det MDF?.. kanske man kan lägga en tunn metallremsa , över skivans kant, där man fäster för att minska stressen..
Det blev som eländigast där tiduret sitter...
ska lossa den niten som spänner där och sätta löst i masoniten så kommer det att se bättre ut . Gick bättre än jag trodde att böja masoniten så kraftigt
Fan va bra det blir!
Vw Bay DH 1970. http://www.garaget.org/?car=306139
Vw Bay Westy 1975. https://www.garaget.org/?car=422452
Snyggt, som vanligt! Satte du fast taket själv? Ser pilligt ut.. 
124 2013-03-11 21:10:36 Senaste redigerad av surfbum (2013-03-11 21:11:52)
Snyggt, som vanligt! Satte du fast taket själv? Ser pilligt ut..
Japp. Brottas med en 122*191,5cm 3,2mm tjock och ömtåliga kanter i litet utrymme blir ett och annat spontanvrål!
Får ju göra samma grej en gång till för den andra skivan i taket. Svettigt dom gånger nitpinnen fasnade i nittången. Hålla den böjda skivan med huvud och axeln för att pilla ut pinnjÄ#"%%€...
Tack Johannes och Austin för pepp!
Söndagen var vila armarna och leka med barnen som gällde. Smygde med hem täcklocket till tankutrymmet hem för lite pyssel hemma måndag kväll. Fälgarna ska lämnas till lackeraren imorgon och jag tänkte lämna med plåten med. Den är ju vanligtvis avkapad och den avkapade biten ännu mer kapad i för att den originalmonterade bränslevärmaren ska få tillopp till lastutrymmet denna väg förbi tanken.
Letade efter ett tag efter en hel sådan via köpes m.m. men det verkar som det flesta är kapade i. Så det var bara att sätta igång och lappa ihop efter bästa förmåga...
Svetsningen och spackling gjordes nån månad sen. Kvällens övning (i köket när tanten tränar och barnen är lagda
) bestod i att slipa till spacklingen lite...
Lite bilder på det.
//Daniel
Tjenare!
Har väl mest jobb-jobbat och jobbat med bussen istället för att posta framstegen här men nu kommer det en update!
Suget efter en röd buss förresten kom när jag fick Vwheritage katalogen hem. tyckte den såg hilma trevlig ut. Ingen som känner igen mönstret på däcken?
Hursomhelst, har svetsat fast alla svetsmuttrar för bältena bak nu. Kallgalv på det och sen var det att montera in tanken. Den såg kanon ut inuti, jag har hela tiden varit inställd att POR15behandla tanken men det hade varit onödigt...
Har även monterat dit Calix 220volt anslutningen vid vänster baklampa. kabeln går sedan vid pressningen upp på vänster hjulhus och in i kupen. Inga bilder och mer om det senare... Även trepunktsbältet bak blev ditsatt upptill i "taket" med rätt bult och mutter och ett stort plattjärn bakom plåten. Alla bälten bak kommer från en T3.
16.00 till 03.00 blev busspyssel i Lördags. Isolerade upp resten av väggarna och masonit på det. 14mm hål vid skjutdörren för skruven till skjutdörrsbeslaget på utsidan som krokar i dörren i öppet läge. Behöver ju lossa den för att byta fjädern. 14mm så att en vanlig karmskruvstäcklock går i hålet... Höger och vänster sida gjordes, väntar lite md att göra klart taket nu. El ska in där och en profil i dubbel plywood måste göraslängst bak. Fokus är på besiktning nu...
Rutan i skjutdörren hamnade på plats med. Ställde skåpen på plats för att anpassa dom efter masonitväggen. Vill ju få ut skåpen så mycket som möjligt för innnerutrymmets skull. Kapa och prova igen... Borrade hålen för gasdränering och slangen för vasken rätt igenom plywood, gummimatta och dubbla golvet. Den gastäta behållaren är för utlänsk gasbehållare, och på T3 så går den understa delen rätt igenom golvet. Nu går det inge att göra så på en bay. Där sitter ju två balkar iägen som man inte gärna kapar bort. Däremot halverade jag behållaren så en blå 2kg går i (eller ev. en 3kg Campinggaz...) och behållaren behöver ju dränering.
Har också den bakåtvända Portapottistolen. Vet inte om jag kommer att använda den intialt, men popnuts för det tänkte jag sätta så att det finns när jag vill använda den.
Borrade igenom skåpstommar och golv med 3mm borr så att jag träffade mitt i den övre rillan i golvet, plockade bort plywood och gummimatta. Borrade upp hålen till 8,8mm satte 16 st popnuts för alla stommar. Efter det målades golvet med pansarol och jag åkte hem och sov.
Idag har jag varit en stund på kvällen och satt inklädnaden runt förar och passagerarplatsen med dubbelhäftande tejp. Sedan in med gummimatta och plywood igen. Satte in Allocgolvet med utborrningar för popnutsen och ställde in stommarna.
Nu ska den inhandlas en 3meters slang som ska gå bakom stommarna från värmaren i motorutrymmet via en gren f(ör värme till sovplatserna bak) och denna ska komma ut vid förarstolen någonstans. Även ett par elslangar ska gå från och till samma ställe för att underlätta dragning av el mellan motorrum, köket och instrumentpanel. Det får bli i veckan. Fälgar är lämnade på lack 
Bilder!
Ha de bäst!
Daniel