En motor i det där skicket är det bara att riva så ser du ganska lätt vad som är slitet. 30hk har sällan problem med varmgång men kammen och lyftarna brukar vara mors. Topparna brukar vara helt igenkörda med koxad olja och man måste byta styrningar och ventiler. Ett sätesjobb skadar inte heller. Blocket behöver säkert arborras och stakarna behöver ny bussning i lilländen. Även om man köper en så kallad industrimotor så bör man riva den för att vara säker på att den inte innehåller otrevliga överaskningar som tex skurna kolvbultar eller slitna lager. Man ska ha klart för sig att brandsprutemotorer står stilla väldigt långa perioder så att all olja ligger i tråget. När man sen drar igång motorn har man inte tid att låta oljan gå runt, allt är torrt och då brukar det resultera i skurna kolvbultar. Hur vet jag det? Har rivit lite drygt 100 motorer av olika modeller och hittat fel på motorer som enligt utsago bara gått 25 timmar. Eftersom någon ventil alltid är öppen när motorn står så är alltid en topp full med alu-magnesium oxid som kommet att repa cylinderväggen vid uppstart. 30 hk är enligt min åsikt den bästa VW-motorn så gör man en seriös renovering så behöver man med all säkerhet alldrig göra det igen med tanke på hur få mil man lägger på en veteranbil. Det finns nya kolvar och cyllar att köpa och även kamaxlar går att få fram.
Om jag tolkar dig rätt kan man fylla på Olja och ställa motorn på sidan en kort stund för att smörja kolvbultarna och cylindrarna. Sen köra runt den utan stift, så att oljetrycket kommer upp ordentligt.
Sen hoppas på det bästa.
Aldrig fel att skruva isär en motor för att lära sig mer, sen är det frågan om det är lönsamt men det är en helt annan sak. ;-)

Gick det att använda dem?? Kul isf!