101

Hans Landelius skrev:

En motor i det där skicket är det bara att riva så ser du ganska lätt vad som är slitet. 30hk har sällan problem med varmgång men kammen och lyftarna brukar vara mors. Topparna brukar vara helt igenkörda med koxad olja och man måste byta styrningar och ventiler. Ett sätesjobb skadar inte heller. Blocket behöver säkert arborras och stakarna behöver ny bussning i lilländen. Även om man köper en så kallad industrimotor så bör man riva den för att vara säker på att den inte innehåller otrevliga överaskningar som tex skurna kolvbultar eller slitna lager. Man ska ha klart för sig att brandsprutemotorer står stilla väldigt långa perioder så att all olja ligger i tråget. När man sen drar igång motorn har man inte tid att låta oljan gå runt, allt är torrt och då brukar det resultera i skurna kolvbultar. Hur vet jag det? Har rivit lite drygt 100 motorer av olika modeller och hittat fel på motorer som enligt utsago bara gått 25 timmar. Eftersom någon ventil alltid är öppen när motorn står så är alltid en topp full med alu-magnesium oxid som kommet att repa cylinderväggen vid uppstart. 30 hk är enligt min åsikt den bästa VW-motorn så gör man en seriös renovering så behöver man med all säkerhet alldrig göra det igen med tanke på hur få mil man lägger på en veteranbil. Det finns nya kolvar och cyllar att köpa och även kamaxlar går att få fram.


Om jag tolkar dig rätt kan man fylla på Olja och ställa motorn på sidan en kort stund för att smörja kolvbultarna och cylindrarna. Sen köra runt den utan stift, så att oljetrycket kommer upp ordentligt.

Sen hoppas på det bästa.

Aldrig fel att skruva isär en motor för att lära sig mer, sen är det frågan om det är lönsamt men det är en helt annan sak. ;-)

"ljushuvud"

102

Dags för en liten uppdatering.  Sprang på en industrimotor från 56 så där sparades lite jobb. Den andra får donera lite kåpor, bränslepump, generator mm
Så det var inte ogjort med en tvätt. Väntar på lite prylar till den.
Sen blev det en dag i garaget i lördags. Så fortsatte med hjulhuset bak och innerskärm mot tröskellåda.
Drog ut plattan så det blev bättre plats att jobba.
http://i47.tinypic.com/2ufun3d.jpg
http://i49.tinypic.com/rapw6o.jpg
http://i49.tinypic.com/idufs1.jpg
http://i45.tinypic.com/295pj7k.jpg
http://i48.tinypic.com/qz4pa9.jpg
http://i48.tinypic.com/bj1b4.jpg


Allt för idag.

103

Ser jävulskt fett ut

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

104

77.an skrev:

Ser jävulskt fett ut

Blir lika tight i hjulhuset som på din soltakare ICQ/ab

105

Så jävla cool, får nog planera in ett studiebesök igen ICQ/ab

Nytt mob nr...

106

Du är alltid välkommen. Kanske blir fler dagsturer i södra sverige framöver.

107

SHIT vilket jobb du har lagt ner!
Jag har precis plöjt hela tråden!!

Kände även igen vissa delar ICQ/ad Gick det att använda dem?? Kul isf!

108

Chief skrev:

SHIT vilket jobb du har lagt ner!
Jag har precis plöjt hela tråden!!

Kände även igen vissa delar ICQ/ad Gick det att använda dem?? Kul isf!

Kul att du hittade hit Crille.
Jo gavlarna gav framvagnen lite personlig prägel. Har en ide på en till uppsättning. ICQ/ag

Nu håller jag på med motorn till bubblan. Eftersom det är sambons bil som den ska i så är det inga problem att meka i hallen ICQ/ab
http://forumbilder.se/CDLA0/2013-03-07-20-17-23.jpg?width=150

Ett annan sak som pillas med är ett sparrwolf lås som köptes här på forumet.
Köptes utan nyckel. Så det fick bli till att öva sina dyrkkunskaper. Som ni ser använde jag en insektsnyckel för att få spänn i cylinderkärnan
sen en dyrk för att pilla upp stiften. Lite tålamod är bra att ha i detta läge ICQ/ab
http://forumbilder.se/CDLA0/imag0654.jpg?width=150
http://forumbilder.se/CDLA1/imag0656.jpg?width=150

Sen grundlack och våtslip
http://forumbilder.se/CDLA1/imag0657.jpg?width=150
Och lite färg
http://forumbilder.se/CDLA1/imag0674.jpg?width=150

Nu väntar jag på nycklar som är beställda. Sen är det bara att slipa in dom.

Jäklar vad små bilderna blev. Använde mig av forumbilder. Tinypick fungerade inte.

109 Senaste redigerad av Chief (2013-03-07 21:27:20)

Som jag minns det så var det där något av det första jag gjorde i plasman, Petter ritade dem va?, nu är det lite mer ordning på maskinen (om än inte 100% ännu)
Klart vi ska testa andra ideer!

Nice att få skruva i hallen  ICQ/af

110

Chief skrev:

Som jag minns det så var det där något av det första jag gjorde i plasman, Petter ritade dem va?, nu är det lite mer ordning på maskinen (om än inte 100% ännu)
Klart vi ska testa andra ideer!

Nice att få skruva i hallen  ICQ/af

Jo det var väl i början för plasman. Petter ritade då. Pratade med honom för någon vecka sedan och då sa han att ni gjort lite justeringar.

111

Impad över din tråd och det jobb du har lagt ner på din Ghia. Har själv ett avstannat projekt med en 61 Ghia som har stått allt för länge i garaget. Kommer följa dig och säkerligen höra av mig för råd. Björn

VW Typ1 1960
VW Typ2 1973 (fd Mo Domsjö buss)

112

Är ju i Kalmar titt som tätt, kanske skulle man få komma förbi och spana lite vid tillfälle

--- Man ska inte ha ihjäl mer människor än man orkar äta upp ---

113

Blixt69 skrev:

Impad över din tråd och det jobb du har lagt ner på din Ghia. Har själv ett avstannat projekt med en 61 Ghia som har stått allt för länge i garaget. Kommer följa dig och säkerligen höra av mig för råd. Björn

Hej björn
Roligt att du gillar det som händer i garaget ICQ/ab. Vad har du för skick på din 61:a. Lägg upp en tråd. Det är för lite ghia här bland alla gamla bussar ICQ/ab



Är ju i Kalmar titt som tätt, kanske skulle man få komma förbi och spana lite vid tillfälle

Hallå Greven. Skicka ett pm när du ska till Kalmar så bjuder jag på en garage kaffe.

114

Snyggt jobbat  ICQ/ag  har skickat ett PM till dig.

115

Fick nycklar som passar och slipade in dessa. Så nu är wolfen fungerande ICQ/ab.  Silca NE1 om någon behöver en bra kopia.

Nyckeln som ligger närmst är en kopia av en Neimanns orginalnyckel som jag beställde från Argentina. kopian var så dålig att den fick dras ut med tång ur cylindern. Beställ EJ dessa.
http://forumbilder.se/CDLSP/12013-03-13-21-31-27.jpg
http://forumbilder.se/CDLSP/1imag0706.jpg

116

58ghia skrev:

Fick nycklar som passar och slipade in dessa. Så nu är wolfen fungerande ICQ/ab.  Silca NE1 om någon behöver en bra kopia.

Nyckeln som ligger närmst är en kopia av en Neimanns orginalnyckel som jag beställde från Argentina. kopian var så dålig att den fick dras ut med tång ur cylindern. Beställ EJ dessa.
http://forumbilder.se/CDLSP/12013-03-13-21-31-27.jpg
http://forumbilder.se/CDLSP/1imag0706.jpg

Likheten med ett replika Neiman styrlås till Puch är kanske intressant?

http://img.tradera.com/images/473/161051473_07374e95-e0c2-4033-a539-b37506fd642a.jpg

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

117 Senaste redigerad av TobiasL (2013-03-13 22:59:59)

Jag använde styrlås till Crescent Compact som jag filade till i ändan till min förra Sperrwolf (som ironiskt nog blev stulen). Verkar vara identisk med Puchens.

118

TobiasL skrev:

Jag använde styrlås till Crescent Compact som jag filade till i ändan till min förra Sperrwolf (som ironiskt nog blev stulen). Verkar vara identisk med Puchens.

Bra att veta ICQ/ab.  Blev hela bilen stulen eller bara låset. ?

119

Mycket trevlig tråd, vad heter fälgarna? Storlek?
Kanske står i texten och jag missat det.

120

gonzo74 skrev:

Mycket trevlig tråd, vad heter fälgarna? Storlek?
Kanske står i texten och jag missat det.

Roligt att höra.
Fälgarna är escra 17".

121

Stiliga är dom ! Var kan man hitta såna?

122

Bra att veta ICQ/ab.  Blev hela bilen stulen eller bara låset. ?

Det var en bunt delar jag blev av med, inte en bil (Sperrwolf, 56-61 baklysen, lite oval NOS delar, lite oval-era tillbehör). Men, det var längesedan nu.

Min nuvarande hobbybil har också Sperrwolf utan nyckel, så jag köper nog ett nytt Crescent lås snart. (Eller så byter jag bort låset mot nå't annat kul till Ghian.)

123

TobiasL skrev:

Bra att veta ICQ/ab.  Blev hela bilen stulen eller bara låset. ?

Det var en bunt delar jag blev av med, inte en bil (Sperrwolf, 56-61 baklysen, lite oval NOS delar, lite oval-era tillbehör). Men, det var längesedan nu.

Min nuvarande hobbybil har också Sperrwolf utan nyckel, så jag köper nog ett nytt Crescent lås snart. (Eller så byter jagort låset mot nå't annat kul till Ghian.)

Kan öppna det åt dig och fixa nyckel som passar om du vill?
Eller köpa det ICQ/ab

124

Tack för erbjudandet. Kanske har ärende förbi Kalmar någon gång. Jag PM:ar isåfall!

125

TobiasL skrev:

Tack för erbjudandet. Kanske har ärende förbi Kalmar någon gång. Jag PM:ar isåfall!

Gör så.