Jag har sedan en tid tillbaka sysselsatt mig med att modifiera en 1303s. Från och med nu har jag tänkt börja dela mina framsteg i en projekttråd.

Planen är väl att i slutänden få till något Porsche-inspirerat german-look aktigt
Men det får ta sin tid.
Hittils har det mest skett chassi-modifieringar, motor blir i ett senare skede.
Framvagnen har försetts med spindlar och bromskivor från en porsche 944.
För att Porsche spindeln ska passa mot spindelleden krävs en del modifikation eftersom en 1303 har 15mm spindelled och en 944 har 17mm. Jag valde att gå den enkla vägen och köpte nya special-spindelleder från kerscher tuning.
Ett annat problem med Porsche 944 spindlarna är att de sabbar hjulgeometrin ganska radikalt, de ger dels lite positiv camber men framförallt väldigt mycket toe-in. Cambern tänkte jag det skulle gå att justera bort med excentriska skruvar till fjäderbensfästet i spindeln. Hålen filades lite ovala också.

Det är justerbara coilover-fjäderben fram tillverkade efter ett beprövat recept med golf mk1 stötdämpare och 120lbs fjädrar från rallyedesign. Fjädrarnas ringa diameter möjliggör dessutom användande av bredare fälgar, 15*7’’ med ET 52 har god marginal inåt 
Passade även på att vända krängningshämmaren upp-och-ner för att åstadkomma lite bättre castervinkel.
Även bakvagen har fått en uppgradering till Porsche 944 standard, inte bara i bromsväg utan även beträffande torsionstavar och drivaxlar.

Torsionstavarna är utbytta mot 23,5 mm (tunnaste 944 stavarna) vilket egentligen kanske är i klenaste laget men de var gratis så då ska man väl inte klaga 

Eftersom bilen har en 091-busslåda passar ju inte orginal drivaxlar på grund av att de har 80mm bult-delning och en 091-låda har 90mm bultdelning på drivaxelflänsarna. Lyckligtvis har Porsche 944/924-drivaxlar samma bultdelning (90mm) och precis lagom längd. Därför används drivaxlarna och stubbaxlarna från en dylik.

Bilen var sedan tidigare försedd med fästen för 091-växelåda (av jonas_n). Jag valde att utnyttja dessa, 091-låda passade mig utmärkt eftersom jag har tänkt ha typ4-motor. Det blir följdaktligen mycket underlättande eftersom man kan få plats med den största kopplingen (228mm) utan några frigångsproblem.