1 Senaste redigerad av Banansvamp (2013-02-19 16:12:01)

Jag har sedan en tid tillbaka sysselsatt mig med att modifiera en 1303s. Från och med nu har jag tänkt börja dela mina framsteg i en projekttråd.

http://imageshack.us/a/img811/6161/dsc00522r.jpg

Planen är väl att i slutänden få till något Porsche-inspirerat german-look aktigt ICQ/ab Men det får ta sin tid.

Hittils har det mest skett chassi-modifieringar, motor blir i ett senare skede.

Framvagnen har försetts med spindlar och bromskivor från en porsche 944.

För att Porsche spindeln ska passa mot spindelleden krävs en del modifikation eftersom en 1303 har 15mm spindelled och en 944 har 17mm. Jag valde att gå den enkla vägen och köpte nya special-spindelleder från kerscher tuning.

Ett annat problem med Porsche 944 spindlarna är att de sabbar hjulgeometrin ganska radikalt, de ger dels lite positiv camber men framförallt väldigt mycket toe-in. Cambern tänkte jag det skulle gå att justera bort med excentriska skruvar till fjäderbensfästet i spindeln. Hålen filades lite ovala också.

http://imageshack.us/a/img7/9751/dsc00293yl.jpg

Det är justerbara coilover-fjäderben fram tillverkade efter ett beprövat recept med golf mk1 stötdämpare och 120lbs fjädrar från rallyedesign. Fjädrarnas ringa diameter möjliggör dessutom användande av bredare fälgar, 15*7’’ med ET 52 har god marginal inåt ICQ/ab

Passade även på att vända krängningshämmaren upp-och-ner för att åstadkomma lite bättre castervinkel. 

Även bakvagen har fått en uppgradering till Porsche 944 standard, inte bara i bromsväg utan även beträffande torsionstavar och drivaxlar.

http://imageshack.us/a/img194/4885/dsc00251tm.jpg

Torsionstavarna är utbytta mot 23,5 mm (tunnaste 944 stavarna) vilket egentligen kanske är i klenaste laget men de var gratis så då ska man väl inte klaga ICQ/ab

http://imageshack.us/a/img651/2507/dsc00181dq.jpg

Eftersom bilen har en 091-busslåda passar ju inte orginal drivaxlar på grund av att de har 80mm bult-delning och en 091-låda har 90mm bultdelning på drivaxelflänsarna. Lyckligtvis har Porsche 944/924-drivaxlar samma bultdelning (90mm) och precis lagom längd. Därför används drivaxlarna och stubbaxlarna från en dylik.

http://imageshack.us/a/img19/8365/dsc00290tb.jpg

Bilen var sedan tidigare försedd med fästen för 091-växelåda (av jonas_n). Jag valde att utnyttja dessa, 091-låda passade mig utmärkt eftersom jag har tänkt ha typ4-motor. Det blir följdaktligen mycket underlättande eftersom man kan få plats med den största kopplingen (228mm) utan några  frigångsproblem.

http://imageshack.us/a/img16/424/dsc00249ra.jpg

Fat chick fanatic

2

Det funkar inte att se dina bilder som du använder från dropbox, du kanske måste ändra nån säkerhets inställning.

Old member of Westbo aircoolers
Gnosjö

3

gniden skrev:

Det funkar inte att se dina bilder som du använder från dropbox, du kanske måste ändra nån säkerhets inställning.

Aha fail, var lite osäker på om det skulle fungera att göra så. Men det funkar för mig att se bilderna även om jag inte är inloggad på dropbox, trodde det skulle fungera för alla då. Ska forska lite i detta ICQ/ab

Fat chick fanatic

4

Nu hoppas jag det fungerar bättre

Fat chick fanatic

5

Nu funkar det ICQ/ab Bilen kommer bli kanon ICQ/ab

Old member of Westbo aircoolers
Gnosjö

6

Gillar!

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

7

Tackar så mycket  ICQ/ab

Fat chick fanatic

8

äntligen någon annan som bygger på en vettig bil ICQ/ab

tycker att 120lbs fjädrarna verkar helt sanslöst mjuka dock . själv har jag monterat 185lbs o tycker de är rätt mjuka de med... iofs har du ju en hel del flex i topplagringarna i 40årigt gummi ICQ/ab

mer bilder mer ICQ/ab

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

9

Trevligt projekt.  ICQ/ab

Mera känd som jb...

10

Gött att se att det händer något. ICQ/ab  Blir bra med riktiga fjäderben och bromsar.

11

Tackar roligt att det är fler som tycker det är intressant ICQ/ab

riseabove skrev:

äntligen någon annan som bygger på en vettig bil ICQ/ab

tycker att 120lbs fjädrarna verkar helt sanslöst mjuka dock . själv har jag monterat 185lbs o tycker de är rätt mjuka de med... iofs har du ju en hel del flex i topplagringarna i 40årigt gummi ICQ/ab

mer bilder mer ICQ/ab

Jo du har nog helt rätt, amerikaner verkar inte vara att lita på när det gäller styvhet på fjädrar. De prioriterar nog komfort alldeles för högt. Men nu är det kanske lika bra att köra ett tag och känna efter innan man bestämmer sig ICQ/ab

Topplagringarna borde man nog försöka byta ut mot någon bättre variant, har hört att det ska göra stor skillnad

Fat chick fanatic

12

Jag har 140 lbs på mina fjädrar och upplever dem på gränsen till för mjuka.
När det gäller topplagringar är jag lite inne på att använda dessa.
http://rallyshop.se/produkt/Topplagring-Excentrisk
http://forumbilder.se/CDCQ6/bd460b6fa209992f6e7b1f0c427ac025-jpg-thumb-800x800.jpg

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

13

Härligt bygge! Kommer garanterat följas ICQ/ab

14

Intressant!  Det här blir spännande ICQ/ab

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

15

Mera, mera!  ICQ/ag

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

16

ja mer info vore roligt ICQ/ab

tänkte väl dona en ordentlig uppdatering av min egen byggtråd men har dragit ut på tiden då intressset varit svalt.

ALLTID roligt med 1303 trådar. men trådar utan bilder är inte trådar ICQ/ab

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

17

Jag håller ju på med ett likande bygge som kan följas här: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=5140

Jag har också problem med hjulvinklarna fram med Porsche-spindlarna. Jag har Toplines fjäderben och på dem finns det ingen justering av camber i det övre hålet för spindeln. Jag har funderat på att modifiera detta och använda 944:ans excentriska skruvar men är osäker på hur de fungerar, har du koll på detta?

Får du in framhjulen innanför skärmarna?

Hur har du löst handbromsvajrarnas anslutning till handbromsbackarna?

Vilken huvudbromscylinder använder du, original eller Porsche?

/Anders

1303S 1974
Coach 1989
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

18

millstream skrev:

Jag håller ju på med ett likande bygge som kan följas här: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=5140

Jag har också problem med hjulvinklarna fram med Porsche-spindlarna. Jag har Toplines fjäderben och på dem finns det ingen justering av camber i det övre hålet för spindeln. Jag har funderat på att modifiera detta och använda 944:ans excentriska skruvar men är osäker på hur de fungerar, har du koll på detta?

Får du in framhjulen innanför skärmarna?

Hur har du löst handbromsvajrarnas anslutning till handbromsbackarna?

Vilken huvudbromscylinder använder du, original eller Porsche?

/Anders


Men det finns justering i det nedre hålet på toplines fjäderben?

Jag har bara justering i det nedre hålet men jag tror det räcker att ha excentrisk skruv där och vanlig i det övre. Om det nedre hålet i spindeln hamnar längre ut bli ju camber-vinkeln mer negativ. Tvärtom med det övre. Förstår jag frågan rätt? ICQ/ab

Framhjulen får plats men det är tight. Har 185/55 däck på 15X7 " med ET52

Handbromsen har jag inte löst ännu, det verkar lite besvärligt. Hur har du tänkte göra?

Har inte bestämt vad jag ska ha för huvudbromscylinder. Tänkte ha Volvo 240 ok fram och Audi 100 ok bak (främre) vilket väl försvårar valet ytterligare..

Fat chick fanatic

19

riseabove skrev:

ja mer info vore roligt ICQ/ab

tänkte väl dona en ordentlig uppdatering av min egen byggtråd men har dragit ut på tiden då intressset varit svalt.

ALLTID roligt med 1303 trådar. men trådar utan bilder är inte trådar ICQ/ab

Ja jag har varit lite dålig på att ta bilder märker jag, jag ska bli bättre på det hädanefter. Jag ser med stor glädje fram emot uppdateringen av din tråd, jag har nog varit lite dålig på att kommentera den men det betyder inte att jag tycker den är ointressant ICQ/ab

Är lite rädd att bilen riskerar att bli understyrd om man har hårda fjädrar fram, men det är inget som du har haft problem med?

Fat chick fanatic

20

oboymannen skrev:

Jag har 140 lbs på mina fjädrar och upplever dem på gränsen till för mjuka.
När det gäller topplagringar är jag lite inne på att använda dessa.
http://rallyshop.se/produkt/Topplagring-Excentrisk
http://forumbilder.se/CDCQ6/bd460b6fa20 … 00x800.jpg

Det tror jag kan vara en bra idé faktiskt, ett mycket värdefullt tips ICQ/ab Din bil har inga understyrningstendenser med andra ord? ICQ/ab

Fat chick fanatic

21

De går självklart fort i svängarna men när det släpper så gör det ju de fram men de beror ju mycke på att man kör kina skit till däck. men också att det inte finns nån vikt fram och för lite pulver i motorn bak ICQ/ab
Fjäderbensstag är ett måste annars flexar hela karossen.

Banansvamp skrev:
oboymannen skrev:

Jag har 140 lbs på mina fjädrar och upplever dem på gränsen till för mjuka.
När det gäller topplagringar är jag lite inne på att använda dessa.
http://rallyshop.se/produkt/Topplagring-Excentrisk
http://forumbilder.se/CDCQ6/bd460b6fa20 … 00x800.jpg

Det tror jag kan vara en bra idé faktiskt, ett mycket värdefullt tips ICQ/ab Din bil har inga understyrningstendenser med andra ord? ICQ/ab

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

22

skall följas!

23

Ja tack det gör du helt rätt i tycker jag, kan hända att det dröjer lite till nästa uppdatering dessvärre (typ påsk) ICQ/ab

Fat chick fanatic

24

Sicket Bygge!  ICQ/ad

-- Stance Is In My <3  --

25

ja men tycker minsann att du ska sätta fart. jag har ju haft skruv-koma hur länge som helst o nu har jag satt ett mål. blir du klar till fanfest ?

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.