Onedecadelater skrev:Uppdatering tack!!
Johan
Ok då får väl sätta mig ner o ljuga lite en stund då:)
Det blev ju vinter igen i Ullared så har inte varit superaktiv, men har nog kört en 10-15 mil med motorn nu och är jäkligt nöjd än så länge! Återstår lite finjustering av förgasarna, var på blandskruvarna till tomgången sist o det var ju en jävla skillnad när man började ratta på dem så får nog fortsätta med det nästa gång. Mina förgasare Solex 36-40 PDSIT är lite småkluriga att justera bra då de är försedda med air bypass till tomgången, typ som på en solex 34pict, men när det är två förgasare blir det ju många skruvar att justera har inte hittat nån bra guide på det än.
Har kikat lite på stiften, ev skulle den nog må bra av lite mer soppa tänker jag så kanske blir ett besök hos dig Johan för lite munstyckesbrotshning:)
Sen hade jag ju väldans problem med hjulhopp och kom fram till att detta berodde på ett för mjukt främre växellådsfäste. Men då dessa fästen inte finns i hårdare till splitcase lådan tog jag tag i andra ändan istället och satte en balk där bak. Denna byggdes av en slaktad bussbalk, en gummikudde från biltema och lite M12 gängstång jag hade liggande. Dock var jag lite för ivrig ut i gytjan och gasade innan färgen torkat helt, därav den taskiga finishen på den, får måla den ordentligt en dag.

Detta botade allt hjulhopp och Arne(namnet på bilen som får äran att glida runt med denna motor) lämnar nu svarta streck i asfalten om man råkar vara lite snabb upp med kopplingen:)

Arne har även sportat till sig lite över vintern och rullar numera på 145or fram och sänkt för lite mera för en skönare rake. Sen försvann även kofångarna samt navkapslarna och så råkade jag beställa en liten plåt där fram;)
Lägger även in en bild på hur jag löst det med värmekammarna och ormboet för er som kör runt och fryser vid den här temperaturen. Målade avgaset förrra sommaren men det såg ju lika skit ut igen nästan direkt så nu får det va lite rostigt i sommar, låt os kalla det patina:)