176

Finnfisher skrev:

Jag hade det uppe i en tråd i veckan. Här är den:

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15957

Skulle vara kul veta om det fungerade. Jag kan själv inte löda min för motorn är inte isärtagen.

Det är jag som  har avrått att svetsa
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

177

Jepp, såg det. Jag tänker i alla fall prova. Det kan vara användbart i något annat sammanhang.
Tänkte prova på påskafton. Då blir resultatet succé' oavsett. ICQ/ag

178 Senaste redigerad av MrPete (2013-03-02 23:37:18)

Jag har lagt mitt block på reservhyllan och det kommer få ligga där tills det verkligen krisar.. Tror att det förmodligen är bättre att leta upp ett sjysst block och ar-borra det.. inte kul om man lagar, sen lägger pengar på upptag för större cylindrar och ar-borrar lagerlägen och sen upptäcker att det inte håller.

Imorn sticker jag till garaget, ska plocka på det sista på motorn och göra en teststart (1200:an förstås, projektmotorn är långt från klar) Går det vägen så blir det en tur i vårsolen (som jag har beställt tills imorn!).

Förresten.. vad skulle spelet på veven va nu igen? Har inte boken här.. 0,10-0,13 (fick jag just bekräftat av en göbbe i Kingriver).

179

Dåså, då var premiärturen för i år avklarad ICQ/ag Inte helt smärtfritt, men det var fan så trevligt ändå ICQ/ab många som ler och vinkar när man brummar förbi.
Fanns ju inte så mkt soppa i tanken, så jag skickade iväg sambon till macken för att köpa en 5l dunk 98. Lite spray i förgasaren och bränslefiltret, en sup senare så startade den hur lätt som helst ICQ/ag

Men jag upptäckte att föregående klåpare som 12v konverterat inte bytt ut choke-elementet till 12v. Då såg jag att det satt en porslins-choke i min, trevligt!
Tomgången och choken måste justeras. Den chokar lite för mkt kall och dör lite lätt på tomgång när den är varm, bara att följa handboken så ska den nog gå fint. Sen ska ventilspelet justeras också.

Tyvärr hanns det inte tas några bilder då det ganska snabbt började bli mörkt, men kommer ju fler tillfällen framöver ICQ/ab

180

Gött!! Första rundan är lite speciel allt! Vi behöver inte vänta länge till nu innan det är på riktigt.
Jag kunde inte hålla mig för nån vecka sedan utan var tvungen o dra upp o ner för gatan några gånger  ICQ/ag

vw typ-1 1967

181

Visst är det så! Vädret har ju varit riktigt bra idag så det kändes helt ok även om det var lite småkallt. Jag har åkt runt halva stan idag, hämtat upp min bakfulle bror och käkat ute, sen brummat runt lite till och slutligen tillbaka till garaget ICQ/ab

182 Senaste redigerad av MrPete (2013-03-03 19:57:36)

Gråsuggan med usa-fångare och sprintstar-fälgar... will ha ICQ/ag (fast ännu hellre BTR wheels, men de fanns inte i bug selecta).

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/bubbla1.jpg

183

12v konverteringen av torkarna funkar fint, MEN den vill käka upp säkringen om man slår på-av lite för fort.. Vad beror det på?

Tänkte byta hela säkringsboxen till en med flatsäkringar istället.. Porslinsvarianten är riktigt skräp.

184

Så var det beställt svärdförlängningar av Grandell här på forumet, bad att få avlånga hål så att toe-vinkeln går att justera.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/DSC_0372.jpg

185

Såg riktigt bra ut ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

186

Tackar, men det är Grandell som ska ha äran då det är han som tillverkar dem ICQ/ab

187

Snyggt !

West Coast Volks attitude is everything

188

Tjena Robban! Tackar, vet inte om du också (eller Johan W) syftar på hela projektet eller förlängningarna? Båda är givetvis kul, men förlängningarna kan jag som sagt inte ta åt mig äran för ICQ/ab

Fick ett mms av Micke idag.. Topparna är färdiga, bara ventiler, fjädrar och ventilbrickor som skall monteras i dem.

Jag har portat dem själv, sen flödestestade vi och sen gjorde jag färdig. Slutligen fick Micke jämna ut flödesskillnader mellan kanalerna, plana av 3,7mm och fräsa ventilsätena. Han passade även på att rensa ur de avdragna skruvarna till kylkåpor ICQ/ab

I Mickes flödesbänk, vad de flödades ville han såklart inte berätta! Han tyckte jag kunde få vänta med det tills imorn när jag hämtar dem.. grr.. De flödar tillräckigt iaf, svarade han ICQ/ae
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0832.jpg

189

Sådär ja. Nyss hemkommen från Kingriver och Mickes garage. Det blev lite längre än planerat, men det är ju bara trevligt ICQ/ab

Topparna är klara, vi flödade dem med sugrör på för att se var jag behövde kötta bort lite mer material. Topparna planar ut i flödet efter 10mm men ger bra till 11-12. Så då blir det perfekt med 1,4:1 vippor som ger ca 10,5mm lyft på originalkam. Mkt trevligt flöde blev det och jag är nöjd, självklart glömde jag utskriften på diagrammet i garaget.. Synd för flödesonanisterna, men sen kan man ju inte bjussa på allt heller, hehe

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0838.jpg

Så ser det ut, planat 3,7mm. säten frästa med 15, 30, 45, 70 grader. undercut och backcut på ventiler, portade och plastade kanaler.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0837.jpg
Här ska jag skrapa rent från lite plastrester o skit så det tätar bra mot packningen sen.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0836.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0835.jpg

Fick med mig en bättre beg 200mm Bugpack supergrip lamell också, den lär lätt hålla denna sommaren iaf
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0834.jpg

Och en annan trevlig sak, helt ny, dock i fel färg. Radioplåt.. någon som har en kromlist över???
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0833.jpg

Passar på att ge ett stort tack till Micke, både för fint jobb, specialkunskap och god vänskap ICQ/ab

190

Dina toppar har blivit kanonfina, hur många timmar är du uppe i? kanske en uppskattning...

Trevligt att råkas förresten, pm:ar dig snart...
//Daniel

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

191

Tackar Daniel ICQ/ab

Jag vet ärligt inte då det filats lite då och då.. Men säkert en veckas arbetstid, plus det Micke gjort. Har man riktiga grejer går det säkert lite fortare, men fortare är inte alltid bättre.. Man får gno lite i taget.

Tack detsamma ICQ/ab

192

Blev inte mkt garagetid idag, däremot har jag åkt tur och retur Gbg - Kinna ICQ/ab Alla tiders om än något kallt. Eftersom jag förberett mig med långkallingar, mössa och handskar så var det inte så farligt.

Men jag fick ju som sagt topparna igår, idag hämtade jag även ut Vippbryggorna på ups eftersom de försökt lämna ut dem tre gånger utan att lyckas pricka när nån av oss var hemma ICQ/ae

Rejäla prylar med nållager och hylsor, utväxling 1,4:1
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0841.jpg

Sen fick jag tagit bild på flödesdiagrammet av topparna. Då det är lite secret så har jag målat över några siffror.. den som orkar kan ju klura ut vad det blev för maxflöde ändå. Men detta görs inte i en handvändning utan att ha lite koll på bitarna. Det är tex 4 vinklars fräsjobb på sätena (utfört av PPR Micke), 15, 30, 45 och 70 graders vinklar.

Här först utan insug med lera runt kanten.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/utaninsug.jpg

Sen testade vi med insugen, eller sugrören, hehe.. Man ser att de är lite för små i diameter eftersom topparna tappar lite flöde på höga lyft.. Men det går ju att åtgärda.. flödet på mindre lyft är däremot något högre än utan insug.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/medinsug.jpg

193 Senaste redigerad av mettis (2013-03-08 22:45:13)

Topparna ser bra ut, men blev det så mkt cc trots att du tagit ner över 3,5mm ?
Själv tog jag 3,5mm på ett par typ3 enkelport nyligen, och hamnade på ca 42 cc.....
Och - ja, jag slipade ur en hel del runt ventilerna.  ICQ/ad

194

tackar Mettis

Ja, jag har ju grottat ur en del på utsidan av både insug- och avgasventil, även tagit ut badkaret lite på motsatt sida av tändstiftet. Så det är 45cc i dem nu.. men det skiljer ju en hel del mellan olika gjutningar också.. vet inte vad du hade för gjutning, detta är 043:or med 35,5 och 30mm ventiler.

195

Hej, jag har 311-gjutning, enkelport som sagt ,-)

Men jag tyckte att volymen i dina lät stor från början ("över" 50cc)...
När jag cc:ar std DP-toppar brukar de ligga på 48cc

Med 45cc och 1,4mm vändhöjd hamnar du på 8,5 : 1 i komp.

196

okok

Jag ska faktiskt göra en kontrollmätning av samtliga cylindrar imorgon och se till att de ligger inom 1cc som största differens. Helst skulle jag vilja ha ner vändhöjden till 1mm.. men det verkar vara mkt jobb för liten vinst.. Känns inte som att man kan dra dem mot en stål/glasskiva med slippapper och ta av 0,4mm..

Men ja det stämmer. 1,4mm vändhöjd ger 8,03cc på 85,5 diameter.

slagvolym/cylinder = 396cc
cylindervolym = 449cc
förbränningsrum = 45cc
vändhöjd = 1,4mm = 8,03cc
förbrännningsrum total = 53cc
396 + 53 / 53 = 8,4716 = 8,47:1 kompressionsförhållande

197

44cc förbränningsrum, så runt 8,5:1 eftersom jag inte ids ta ner cylindrarna 0,4mm.

Fick ett litet paket idag med en rejäl svänghjulsbult, 44mm chromoly, med större bricka.

Här jämfört med original
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1214.jpg

Lite skillnad
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1215.jpg

Här bara dithängd på svänghjulet
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1216.jpg

Vidare har jag kollat lite allt möjligt innan jag beslutade mig för att dra på silikon på kanten innanför cylindrar, göra rent lite gängor och momentdra topplocken, 25nm på 8mm pinne.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1217.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1218.jpg

Sen har jag kikat lite på hur det ser ut med autocraft vipporna. Som det ser ut i dagsläget behöver jag kortare stötstänger än original iaf, men jag ska kapa upp en gammal och tillverka en justerbar för att se vilken längd som blir lagom.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1219.jpg

Gapen på stiften är kontrollerade, samtliga är 0,6mm
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1221.jpg

Jag monterade även extra brickor, dels för att stiften annars kom lite långt in, dels för att jag vill ha gnistgapet in mot mitten av cylindern. Det svarta strecket visar gapets riktning.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1223.jpg

Gjorde även upptäckten att mina stötstångsrör är lite för långa, detta eftersom topplocken är planade 3,7mm. Funderar på om jag ska ta av lite på rören och kapa ett varv på fjädrarna för att få ihop dem tillräckligt.

198

du får nog vända på vipporna är jag rädd  ICQ/ad

199 Senaste redigerad av MrPete (2013-03-09 23:13:00)

Njae. det blir nog inte så bra.. det är 1,4:1 släpvippor och justeringen sitter mot stötstången ICQ/ab

Däremot tänkte jag använda mig av härdade lash caps för att spara lite på ventilerna.

200 Senaste redigerad av MrPete (2013-03-13 19:50:48)

Tjena mittbena!

Smet iväg hemifrån en liten stund och pimpade barret, passade då på att svänga förbi garaget för att hämta kameran.

Provmonterade som sagt motorn lite granna.. börjar se riktigt fräsigt ut om man får säga det själv. Generatorn satte jag dock aldrig dit då den sitter på originalmotorn i bilen för tillfället.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1226.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1232.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1237.jpg

Saknas givetvis lite grejer.. först glömde jag sätta dit ventilkåpa, som kom med på sista bilden..

Sen kapade jag en gammal stötstång för att kunna mäta mig till hur långa det behövs.. Man får ju ta hänsyn till att topparna planats 3,7mm.. Sen sitter det 1,4:1 utväxlade vippor.. Det man vill åstadkomma är att vid halva lyftet skall vippan vara parallell med kanten på topplocket. Detta för att inte få onormalt slitage på vippor och ventilskaft. Jag kom på att jag ändå får hålla mig tills jag fått hem lash caps. Sen kanske jag behöver ha shims under själva vippbryggan..

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1240.jpg

Nu dröjer det kanske lite innan jag åker till garaget eftersom det kom en liten tjej i måndags morse.. på 3425g och 50cm som heter Selma ICQ/ab

Tanken är fortfarande att motorn skall vara "klar" till sommaren. Resten av bilen är ju i stort sett körklar iaf, sånär som på ett par extra mätare etc.