51

PerT skrev:
Svwerker skrev:

Tror man att man kan känna om lagerspelet är rätt ska man nog lämna detta till någon som har rätt grejer, man lurar bara sig själv och det är ingen som tackar dig för att du tar genvägar.  ICQ/ab

Jag inser mina begränsningar.
Det var därför jag tänkte att jag skulle dela  motorn och sätta i nya grejer.
Just för att slippa göra antaganden.

Tanken att hona cylindrar, byta kolvringar, alla packningar, renovera/byta toppar och pilla med förgasaren är lockande
eftersom det om inte annat bli billigare.

Efter renoveringen av mc-motorn vet jag också hur skönt det är
att veta att allt "under" också är i bra skick.
Det är skönt att veta att allt är nytt och fräscht, nerifrån och upp.

Det är mitt dilemma. Och jag är ny på VW-motorer.

----

Hursomhelst är jag här för att få lite råd.

Riva allt eller byta lite?

Jag har ett generaltips som jag får mycket skit för för alla ska naturligtvis kunna allt utan stöd från literatur.  ICQ/ae

Robert Bentleys verkstadsmanualer är Volkswagen Of Americas och jag anser att de är oumbärliga. Där står alla lagerspel, åtdragningsmoment mm så att allt blir som tillverkaren tänkte från början. De finns på lite olika nätshopar nät och är värda varje krona.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

52

Svwerker skrev:

Jag har ett generaltips som jag får mycket skit för för alla ska naturligtvis kunna allt utan stöd från literatur.  ICQ/ae

Robert Bentleys verkstadsmanualer är Volkswagen Of Americas och jag anser att de är oumbärliga. Där står alla lagerspel, åtdragningsmoment mm så att allt blir som tillverkaren tänkte från början. De finns på lite olika nätshopar nät och är värda varje krona.

Jodå - jag har den gröna, och den är lusläst.
Mycket bra att ha även när elen ska redas ut.

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

53

michaelth skrev:

Hur har du tänkt kolla det.. Mätaren slår ju om efter 10000 mil och då behöver den hur som renoveras... ICQ/ac

Eller hur e det med bay 71 a...

Jag hade tänkt börja med att öppna dörren.

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

54

Lyfter denna lite. 

Har dragit ur min 71a bussmotor .. Har samma dilemma som Trådskaparen.

..efter ett gäng sökningar här, får jag fram en hel del som vill uppgradera sina 1600cc.

men det blir så rörigt för en glad  ICQ/ag  amatör som en annan med så många förslag som följer i trådarna.

Så jag tänkte så här..

Kan ingen som begriper lista ett (1) komplett lyckat recept för en 1641cc motor. med allt som ska ingå?


...så får vi utgå från det med lite kommentarer och glada tillrop ICQ/ab

VW KLEINBUS 221 -71

                 ----=rehab is for quitters=----

55

En av orsakerna att alla rekomenderar att köpa industrimotorer och konvertera till bil är att väldigt få öppnar motorn och kollar hur den ser ut inuti. Man antar att den är okej och kör vidare. jag har öppnat ett flertal motorer som enligt utsago bara gått några timmar. Ta tex en brandspruta, hur behandlas den i tjänsten. Den står säkert still i flera år tills det blir en skogsbrand där det finns en sjö. Efter törnrosasömnen så väcks den till liv med ett ryck och snabbt upp till några tusen varv. Det finns ingen olja på kolvbultar eller runt kolvarna, alla lyftare är snustorra och vipporna ser ut som nya utan olja. Det som händer nu är att motorn slits något enormt dom första minuterna och jag har sett ett flertal skurna kolvbultar och grova repor på kolvarna från magnesiumoxid som har bildats i den burk som stått öppen. Det är inget fel i att köpa en industrimotor men gör dig själv en tjänst och plocka isär den och gör rent,kanske byta ut ventilfjädrarna som stått i spänn i 25-30 år.En nerplockad och servad industriare är en väldigt lönsam investering och man kan rentav byta kam och trimma på motorn. Det man inte vet lider man inte av men i det här fallet är det klokare att veta än att chansa.

56

Hans Landelius skrev:

En av orsakerna att alla rekomenderar att köpa industrimotorer och konvertera till bil är att väldigt få öppnar motorn och kollar hur den ser ut inuti. Man antar att den är okej och kör vidare. jag har öppnat ett flertal motorer som enligt utsago bara gått några timmar. Ta tex en brandspruta, hur behandlas den i tjänsten. Den står säkert still i flera år tills det blir en skogsbrand där det finns en sjö. Efter törnrosasömnen så väcks den till liv med ett ryck och snabbt upp till några tusen varv. Det finns ingen olja på kolvbultar eller runt kolvarna, alla lyftare är snustorra och vipporna ser ut som nya utan olja. Det som händer nu är att motorn slits något enormt dom första minuterna och jag har sett ett flertal skurna kolvbultar och grova repor på kolvarna från magnesiumoxid som har bildats i den burk som stått öppen. Det är inget fel i att köpa en industrimotor men gör dig själv en tjänst och plocka isär den och gör rent,kanske byta ut ventilfjädrarna som stått i spänn i 25-30 år.En nerplockad och servad industriare är en väldigt lönsam investering och man kan rentav byta kam och trimma på motorn. Det man inte vet lider man inte av men i det här fallet är det klokare att veta än att chansa.

Håller med till fullo, lärt mig det Hasse skriver den hårda vägen ICQ/ad