Hej på er.
Jag ber er redan nu med att ha överseende, eftersom jag vet att dessa frågor postats på många forum, och många gånger dessutom. Jag har läst de flesta av dessa trådar, men blir ändå inte riktigt klok på mina alternativ. Därför postar jag själv.
Jag är lycklig ägare till en tidig Bay, en 71:a. Att jag är lycklig betyder inte att bussen är lycklig och i toppskick. Motorn verkar dock helt ok, trots att bussen mest stått de senaste fyra åren.
Jag kör några svängar med den på sommaren. Ner till stranden, till grannbyn etc.
Startar alltid på första (ok, andra) försöket, men läcker olja osv.
Jag tänkte riva ner min motor och försöka renovera till den, och vill som så många andra få ut lite mer kräm. Jag ANTAR att jag har en 1600 DP då det är en 71:a.
Jag har gjort en lista på vad jag tror att jag behöver
HP single springs
Engle W100
Behåll 1.1.1.- lyftare?
Nya drev (kam och vev)
Nya retainers & locks ( knaster,typ)
Nya avgasventiler stål
Ventilstyrningar
Nya lyftare
Nya pushrods (aluminium/stål)
Nya rör
"Flywheel seal"
Nya lagerbanor vev och kam
Ny "hardware" dvs muttrar och div bultar
Kolvringar
Ny oljepump (26 mm Shadek? Empi 30 mm HD pump?)
Nytt avgas (gamla är ändå rostigt. Vad är bra)
Tänddelar, förstås
Om man vill gasa lite mer kanske man också borde ha:
Balanserad vevaxel
Lyftare 1.25 ratio
Dubbla fjädrar
Dubbla Förgasare eller urborrad solex pict 34
Engle w110
fullflödes oljepump och extern fullflödesfilter
1641 cc
Utborrad venturi ur solex pict 34:an
---
Man kan också polera/porta lite
Hjälp mig gärna med vad ni tycker.
Vad är bra, nödvändigt?
Var köper jag grejerna lämpligast?
Tack på förhand
Per
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
sorry...

Då har du bra vrid i bussen, hehe
