1

Hej på er.

Jag ber er redan nu med att ha överseende, eftersom jag vet att dessa frågor postats på många forum, och många gånger dessutom. Jag har läst de flesta av dessa trådar, men blir ändå inte riktigt klok på mina alternativ. Därför postar jag själv.

Jag är lycklig ägare till en tidig Bay, en 71:a. Att jag är lycklig betyder inte att bussen är lycklig och i toppskick. Motorn verkar dock helt ok, trots att bussen mest stått de senaste fyra åren.
Jag kör några svängar med den på sommaren. Ner till stranden, till grannbyn etc.
Startar alltid på första (ok, andra) försöket, men läcker olja osv.

Jag tänkte riva ner min motor och försöka renovera till den, och vill som så många andra få ut lite mer kräm. Jag ANTAR att jag har en 1600 DP då det är en 71:a.

Jag har gjort en lista på vad jag tror att jag behöver

HP single springs
Engle W100
Behåll 1.1.1.- lyftare?
Nya drev (kam och vev)
Nya retainers & locks ( knaster,typ)
Nya avgasventiler stål
Ventilstyrningar
Nya lyftare
Nya pushrods (aluminium/stål)
Nya rör
"Flywheel seal"
Nya lagerbanor vev och kam
Ny "hardware" dvs muttrar och div bultar
Kolvringar
Ny oljepump (26 mm Shadek? Empi 30 mm HD pump?)
Nytt avgas (gamla är ändå rostigt. Vad är bra)
Tänddelar, förstås


Om man vill gasa lite mer kanske man också borde ha:
Balanserad vevaxel
Lyftare 1.25 ratio
Dubbla fjädrar
Dubbla Förgasare eller urborrad solex pict 34
Engle w110
fullflödes oljepump och extern fullflödesfilter
1641 cc
Utborrad venturi ur solex pict 34:an


---
Man kan också polera/porta lite

Hjälp mig gärna med vad ni tycker.
Vad är bra, nödvändigt?
Var köper jag grejerna lämpligast?

Tack på förhand

Per

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

2

Jo. en sak till. Om blocket ska borras, var gör jag det i göteborgs-trakten?

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

3 Senaste redigerad av michaelth (2013-01-09 00:18:20)

Om blocket ska borras

Det heter inte om.. det bör/måste med största sannorlikhet borras... ICQ/an sorry...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Ja, jag har förstått att det är så.
Bara man vet att det man bygger blir bra från grunden, så...
Vill inte lura mig själv genom att hoppa över det.

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

5

PerT skrev:

Hej på er.

Jag ber er redan nu med att ha överseende, eftersom jag vet att dessa frågor postats på många forum, och många gånger dessutom. Jag har läst de flesta av dessa trådar, men blir ändå inte riktigt klok på mina alternativ. Därför postar jag själv.

Jag är lycklig ägare till en tidig Bay, en 71:a. Att jag är lycklig betyder inte att bussen är lycklig och i toppskick. Motorn verkar dock helt ok, trots att bussen mest stått de senaste fyra åren.
Jag kör några svängar med den på sommaren. Ner till stranden, till grannbyn etc.
Startar alltid på första (ok, andra) försöket, men läcker olja osv.

Jag tänkte riva ner min motor och försöka renovera till den, och vill som så många andra få ut lite mer kräm. Jag ANTAR att jag har en 1600 DP då det är en 71:a.

Jag har gjort en lista på vad jag tror att jag behöver

HP single springs
Engle W100
Behåll 1.1.1.- lyftare?
Nya drev (kam och vev)
Nya retainers & locks ( knaster,typ)
Nya avgasventiler stål
Ventilstyrningar
Nya lyftare
Nya pushrods (aluminium/stål)
Nya rör
"Flywheel seal"
Nya lagerbanor vev och kam
Ny "hardware" dvs muttrar och div bultar
Kolvringar
Ny oljepump (26 mm Shadek? Empi 30 mm HD pump?)
Nytt avgas (gamla är ändå rostigt. Vad är bra)
Tänddelar, förstås


Om man vill gasa lite mer kanske man också borde ha:
Balanserad vevaxel
Lyftare 1.25 ratio
Dubbla fjädrar
Dubbla Förgasare eller urborrad solex pict 34
Engle w110
fullflödes oljepump och extern fullflödesfilter
1641 cc
Utborrad venturi ur solex pict 34:an


---
Man kan också polera/porta lite

Hjälp mig gärna med vad ni tycker.
Vad är bra, nödvändigt?
Var köper jag grejerna lämpligast?

Tack på förhand

Per

Om jag skulle bygga den motorn så skulle det vara ett gäng saker som går bort
Som Kam w100 /1641cc
Du skriver massa saker som ventiler /styrningar = renovera topparna
Var i GBG är du ???
Arborrning ja det fixar jag
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Dubbla förgasare ger mer än en trimkam i den kombinationen och speciellt i en buss är originalkammen att föredra, möjligen ihop med 1,25-vippor.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Hej Micke.

Vad kul att du skrev här - fick tips om att kontakta dig.
Som sagt - jag skriver för att stämma av/kolla vad som behövs göras med motorn.
Sen eventuella tillägg för att få lite mer ork i motorn, om den ändå är isär.

Vad gäller 1641 så kanske det är så att mer volym inte ger nån ökad effekt egentligen,
snarare då ökat komp + flöde? Är det så?

Jag tänkte att om cylindrarna inte är bra (men det vet jag inte än), så måste jag ändå köpa nya
och då kan man lika gärna ta större. (Men inte för stora som 1679).

Min tanke var att det i så fall, med en W100-kam skulle bli kanske lite mer vrid i botten?

Jag har förstått att du är duktig på motorer - kan du tipsa mig åt vilken riktning jag ska gå?
Jag vill beställa delar nu och komma igång innan vintern är över...

Och varför bör jag köpa ny originalkam/behålla den jag har?

MVH

/Per

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

8

Alla trimkamar med mer duration flyttar upp effektregistret.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Ja, jo.
Men jag tänkte att W100:an var så "mild", eller vad jag ska säga
att det inte skulle påverka så mycket egentligen. Mindre än en 110:a,
om man kollar på lyft och tider och så.

Det var även därför jag tänkte köpa nya ventilfjädrar etc,
men det kanske man bör göra ändå?

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

10

Jo - Micke.

Kan du PM:a mig, eller vad det heter om detaljer kring arborrning?
Är helt klart intresserad, om du har lust och möjlighet, vill säga.
Jag befinner mig i Alingsås, så jag kan nog hitta nån genväg nånstans genom en skog.

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

11

Svwerker skrev:

Dubbla förgasare ger mer än en trimkam i den kombinationen och speciellt i en buss är originalkammen att föredra, möjligen ihop med 1,25-vippor.

Hej, Svwerker.
Kan du utveckla det här lite?

Om vi antar att jag delar blocket och köper en ny kam.
Bör jag fortfarande välja en original då?
Priset är  ju inget att bråka om, och en ny kam ska i ändå gissar jag.

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

12

PerT skrev:

Jo - Micke.

Kan du PM:a mig, eller vad det heter om detaljer kring arborrning?
Är helt klart intresserad, om du har lust och möjlighet, vill säga.
Jag befinner mig i Alingsås, så jag kan nog hitta nån genväg nånstans genom en skog.

Tjänare Per
Alingsås är jag i bland
Till en buss skulle jag välja 1,25 vippor o en STD kam för den är ganska tung
och öka kompet lite som pricken över I dubbla förgasare
Det är bara att slänga i väg ett Pm
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

Hmm. Men det är ju MYCKET coolare med en förgasare... ICQ/ab

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

14

Det är mycket coolare med något som fungerar.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

15

Sant...
Kan man inte öppna upp den då?

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

16

Dubbla förgasare, eller EN med en KOMPRESSOR ICQ/ag Då har du bra vrid i bussen, hehe

17

Nej nej, Mr Pete. ICQ/ab

Jag är egentligen ute efter att bygga en högprestandamotor. Jag kanske skulle bli  nöjd med en originalmotor som var ny istället för 42 år gammal - jag vet inte.
Min tanke var bara, att om man ändå måste köpa nya grejer - så kanske man ska ta lite höjd för framtiden? Det kostar ju i princip lika mycket.
Jag har hört att mycket vill ha mer och allt det där. Därav min fråga om exempelvis kammen.
Jag ska köra med två barn i bussen också, så det ska absolut inte rejsas.

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

18

Om du skall bygga en högprestandadmotor i en buss så får man tänka lite extra
Man har ofta mera värme problem i en buss för den är tyngre än en bubbla Default/hmm

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

19

PerT skrev:

Sant...
Kan man inte öppna upp den då?

Kanske, vet ingen som gjort det och det finns nog en anledning till det. Finns kanske ett par mm att ta men det räcker inte långt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

20

PerT skrev:

Hmm. Men det är ju MYCKET coolare med en förgasare... ICQ/ab

Brukar man inte använda EN förgasare i off-roud sammanhang just för att det längre insuget ger bättre vrid? (Gashastighet??) eller har jag fattat fel nu? Typ en 40idf eller liknande förgasare?

21

Såg denna och blev lit esugen.
http://www.youtube.com/watch?v=Stjxa_6bszI

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

22

niklasg skrev:
PerT skrev:

Hmm. Men det är ju MYCKET coolare med en förgasare... ICQ/ab

Brukar man inte använda EN förgasare i off-roud sammanhang just för att det längre insuget ger bättre vrid? (Gashastighet??) eller har jag fattat fel nu? Typ en 40idf eller liknande förgasare?

Deras regelverk står det max en förgasare
Sen skall man synka en förgasare som har samma axel som inte är det lättaste
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

23

PPRMicke - när det blir dags kommer jag gärna och tar en pratstund med dig.
Om du har lust alltså.

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

24

PPRMicke skrev:

Om du skall bygga en högprestandadmotor i en buss så får man tänka lite extra
Man har ofta mera värme problem i en buss för den är tyngre än en bubbla Default/hmm

Alltså problem med att motorn går varm?

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

25

Pm så får du tele
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke