1

I en säljesannons skriver en av Boxervilles anhängare följande:

Citat: ”De mest gnidna personer kör med fjantmodellen " ja, du får ge ett skäligt bud" ...tillåt mej asgarva!” Slut citat.

Jag måste säga att jag tycker det är väldigt tråkigt att få läsa såna här uttalanden på forumet. Jag köper och säljer en del själv här, och när jag säljer, så sätter jag ett pris i 99 fall av 100. För en tid sedan sålde jag en icke-VW del till en kille här på forumet, och jag hade ingen som helst aning om vad jag skulle begära eftersom jag inte kan det bilmärket. Jag sa då, ”du får ge mig ett skäligt bud”. Fick ett bud som jag accepterade och som förhoppningsvis köparen också var nöjd med.

Personligen så känner jag mig inte speciellt gniden eller fjantig över att ha gjort så, men det kanske jag borde göra…….?!

VW 1200 -60
VW 1300 -66

2

Fjantmodellen är att ha åsikter om hur andra gör affärer.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3 Senaste redigerad av alpinebubblan (2013-03-02 18:28:45)

Kollade upp vilken tråd det var och såg vem användaren var.
jag tycker man ska SKITA i dom här som kommenterar sånt.
Om dom tycker ditten eller datten, låt dom tycka det.
Själv tycker jag det är bra med bud så man få veta vad folk är villiga att betala, man kan få sakerna snabbt sålt, man vet inte vad man ska sätta som pris så då är det bättre med bud.
Så dom som kör med pris endast, gör det och dom som vill även ha bud, låt dom göra det.
Man ska inte behöva kommentera sådant då alla är olika och det är jag jävligt glad för!!!

So, kör ditt race och skit i andras skit kommentarer.

Vissa är grymmt duktig på klanka ner på folk/kommentera andra, sådana personer finns överallt och även här på forumet.

P.S! X2 Svwerker!!

4

jag känner inte direkt många människor här, har jag nåt av värde så säljs de därefter till det priset.
men om jag ska sälja nåt till folk man känner el här hemma så får dom ett bra pris enligt mig och är
de småsaker ger jag bort det. skulle även kunna ge bort saker här, vet ej om jag gjort de men gjort så på andra forum till folk jag inte känner när jag anser de har lite värde för mig men mer för en annan.
what comes around goes around tycker jag man ska tänka med alla människor inom hobbyn.
jag har fått lite olika roliga saker genom livet, bla va de nån som skänkte 2 punkts bälten här på forumet.
har fått lite mc-prylar av en gubbe på jobbet som säkert idag skulle uppgå till 2-3000kr men han har haft dom så länge och inte betalt många ören.
men samtidigit måste folk få göra som dom vill, de är ju ändå deras prylar.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

5

Hallå! Jag ska försöka ge dig lite bakgrund: De flesta BV-medlemmar respekterar forumets regler gännade annonser & tips: "Folk som postar annonser under de olika annonskategorierna är i 99% av fallen enbart intresserade antingen av att köpa eller sälja något. Onödiga inlägg, personliga åsikter kring objektet / varan som annonsen behandlar, offtopic-kommentarer och/eller påpekanden som inte hjälper köp eller försäljning undanbedes vänligt men bestämt."

Alla respekterar dessvärre inte detta, och det är väldigt tråkigt. Överlag funkar det hela dock ganska bra, och vi hoppas verkligen att vi inte ska behöva stänga av folk för missbruk. Vi moderatorer hör dock ofta av oss till olika individer som inte klarar av att låta irritationsmoment gå okommenterade, och det kostar oss både tid och huvudbry. Det vore naturligtvis underbart om vi skulle slippa allt detta extrajobb, men vi har insett att iom att forumet växer så finns det alltför många olika åsikter och det är nog så att vi måste utöva viss handpåläggning. Stort tack går dock ut till alla som respekterar våra regler - det är på grund av er som vi klarar att fortsätta med Boxerville. När mängden underhåll & extrajobb blir för stort kommer vi tyvärr antingen lägga ner helt eller bli tvugna börja stänga av folk - två utfall som bägge vore riktigt tråkiga.

Än en gång - jag ber er alla att försöka respektera Boxerville liksom dess medlemmars egenheter så långt det är möjligt. Tack!

"Daddy Cool"

6 Senaste redigerad av Hellberg (2013-03-02 18:46:42)

Länge leve boxerville!

Jag tog dock inte åt mig av kommentaren, kan också tycka det är bra med ett fast pris så man vet vad priser är så man slipper vela.. men var person väljer ju själv!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

7

Äntligen någon som tycker som mig...! ICQ/ab

Tillbaka i ny förpackning...

8 Senaste redigerad av alpinebubblan (2013-03-02 18:48:10)

goopher skrev:

Hallå! Jag ska försöka ge dig lite bakgrund: De flesta BV-medlemmar respekterar forumets regler gännade annonser & tips: "Folk som postar annonser under de olika annonskategorierna är i 99% av fallen enbart intresserade antingen av att köpa eller sälja något. Onödiga inlägg, personliga åsikter kring objektet / varan som annonsen behandlar, offtopic-kommentarer och/eller påpekanden som inte hjälper köp eller försäljning undanbedes vänligt men bestämt."

Alla respekterar dessvärre inte detta, och det är väldigt tråkigt. Överlag funkar det hela dock ganska bra, och vi hoppas verkligen att vi inte ska behöva stänga av folk för missbruk. Vi moderatorer hör dock ofta av oss till olika individer som inte klarar av att låta irritationsmoment gå okommenterade, och det kostar oss både tid och huvudbry. Det vore naturligtvis underbart om vi skulle slippa allt detta extrajobb, men vi har insett att iom att forumet växer så finns det alltför många olika åsikter och det är nog så att vi måste utöva viss handpåläggning. Stort tack går dock ut till alla som respekterar våra regler - det är på grund av er som vi klarar att fortsätta med Boxerville. När mängden underhåll & extrajobb blir för stort kommer vi tyvärr antingen lägga ner helt eller bli tvugna börja stänga av folk - två utfall som bägge vore riktigt tråkiga.

Bra skrivet Goopher och ni gör grymmt bra jobb.
Dock finns det vissa här som går över linjen ibland.
Många vet vilka dessa är som klankar ner på folk och kommenterar onödiga kommentarer och jag hoppas dessa åker ut ur forumet för dom får forumet att se ut som att man bara klankar ner på folk och visar ingen respekt. Alltså jag menar, om det kommer en ny användare här och första den ser är ett dåligt inlägg, så får den nog ganska fort en tanke: vad är det här för forum?
Nobody, hur mena du, att du inte tycker om bud eller tycker om?

9

Jag tycker som alla andra, att man får bestämma själv hur man gör affärer! ICQ/ab

Tillbaka i ny förpackning...

10

goopher skrev:

Än en gång - jag ber er alla att försöka respektera Boxerville liksom dess medlemmars egenheter så långt det är möjligt. Tack!

Tack Goopher och tack för att ni orkar driva runt ett suveränt forum  ICQ/ab !

VW 1200 -60
VW 1300 -66

11

Å här kommer den onde själv då...

Personligen tycker jag att ska man sälja så vet man också hur mycket man vill ha för prylen ifråga. Men den rådande budtrenden är ju inte verklighet för att så många inte vet vad de ska begära, utan det är för att få ut mesta möjliga. Det fattar ju t.om. en idiot som jag.
Det jag tycker är så värdelöst med bud är att, någon kanske ringer in sitt bud, för att det råkar vara en polare, å vips är grejen såld helt utan konkurrans. Tycker ni budare att det är bra?
Fast pris är suveränt. Man fattar att säljaren är medveten o säker på sin sak...förste som slår till vinner. Hur enkelt som helst. Försäljning till bud, ska ha en tydlig sluttid, men det missar de flesta...fjantar eller ej.

Sen tycker jag att det jag skriver o debatterar i min egen säljtråd, det rör ju bara de som skriver i den. Ni är vana vid att om man annonserar så ska det inte tjafsas i tråden, det gäller inte mina trådar. Så vet ni det. Varje inlägg lyfter tråden...surprise!  ICQ/ab

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

12

För att minska den kommersiella inriktningen här på forumet så har jag skänkt bort 7 st tow bars. Och jag har uppmanat mottagarna att donera pengar till Goopher som tack....har någon av ni andra blodsugare kommit med någon liknande ide'?  ICQ/ad

13

25hpman skrev:

För att minska den kommersiella inriktningen här på forumet så har jag skänkt bort 7 st tow bars. Och jag har uppmanat mottagarna att donera pengar till Goopher som tack....har någon av ni andra blodsugare kommit med någon liknande ide'?  ICQ/ad

Gav bort en varre för en tid sedan, slå det du!  ICQ/ae

öl är löjligt gott!

14 Senaste redigerad av 25hpman (2013-03-02 20:54:12)

Ja, det var ridderligt. Jag gav bort en röd -65:a bubbla förra hösten....HollywoodVampire blev glad. Varje år hämtar vwfreak ett släpvagnslass med delar hos mej. Han har bättre plats...tror jag åtminstonde.  ICQ/ad

Truten må vara stor, men det är min generositet också. Det är inte bara klirret i plånboken som räknas, gott folk.

15

Och nu börja tråden spåra ut och inte ha med ämnet och göra  ICQ/ad

16

Jag tror många har överseende med din attityd Tomas eftersom du tillför forumet något. Men en smula ödmjukhet gör ju att respekten för kunskapen ökar. Att veta exakta prisnivåer är få förunnat. Du har säkert gjort dig en hacka på att köpa här och sälja där (The Samba) helt ok tycker jag. Mitt råd är köp när det känns bra men skippa dryga kommentarer när dealen inte passar dig. De flesta här har liksom du åsikter men ventilerar det inte lika friskt vilket absolut gynnar stämningen på Boxerville.

[

17

MickeW skrev:

Jag tror många har överseende med din attityd Tomas eftersom du tillför forumet något. Men en smula ödmjukhet gör ju att respekten för kunskapen ökar. Att veta exakta prisnivåer är få förunnat. Du har säkert gjort dig en hacka på att köpa här och sälja där (The Samba) helt ok tycker jag. Mitt råd är köp när det känns bra men skippa dryga kommentarer när dealen inte passar dig. De flesta här har liksom du åsikter men ventilerar det inte lika friskt vilket absolut gynnar stämningen på Boxerville.

X100

Blanda inte ihop min personlighet och attityd.
Min personlighet är vem jag är, min attityd beror på vem du är...

18

Det är ju bra när personen känner sig träffad och kan svara för sig....... Ödmjukhet var det ja.....

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

19

Konstigt att ni inte har nåt svar på inlägg nr 12. När gjorde ni andra nåt gratis senast?
Det bär emot att skänka, sälja för för fast pris, bjuda på frakten, tipsa bort sånt man inte själv tänker köpa och donera pengar....för det ger ju inget klirr i plånboken.

Jag välkomnar lite liv o rörelse i mina kommande annonser...i dom råder det inte munkavle på.

20 Senaste redigerad av ozeo (2013-03-03 08:09:25)

de där med gratis o billigt är borta, dom skrev i mcm om en snubbe som hämta mycket bra grejer för bra priser på swap
i usa men med ebay generationen så försvinner de mer o mer, därmed pressas nog priserna med.
jag tycker fortfarande man får göra som man vill med sina egna grejor.
men som sagt jag tycker om o ge bort saker jag inte har nån nytta av som inte generar nå direkta slantar,
annars sitter man bara på dom i garaget. nu har jag dock ganska tomt i garaget på prylar, vissa skänktes och vissa åkte på tippen.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

21 Senaste redigerad av alpinebubblan (2013-03-03 08:22:48)

Tror inte just budandet är största problemet och ge bort saker utan den sida man visar från sig mot andra och deras trådar. Att man må kanske tänka på om det är värt och skriva just det inlägg som egentligen inte spelar någon roll för tråden och även hur man skriver. Det är väll upp till var och en, visst, men man må ju tänka på hur forumet ser ut för nya medlemmar med sådana inlägg men även för alla andra medlemmar, går fort att få dålig uppfattning om vissa om just den personen skriver sådana inlägg.

22

25hpman skrev:

Snyggt jobbat! Bidrag som dessa är ju sjukt kul.
Hoppas fler tar efter.

När det gäller affärer så har jag försökt få ut så mycket som möjligt för mina delar och bilar, det har hänt att jag gett bort fina bilar som sen gått till skrot då dessa bilar tydligen var värdelösa för mottagaren.
Sen har jag bytt bort bilar och delar med både vinst och förlust, jag gett bort delar kors och tvärs för att sen ge bidrag till Boxerville, och det har kännts rätt.
Det har hänt att jag bjudit på ett fast pris, men inte fått köpa ändå, då delen/bilen sålts till någon annan.
Vi är alla olika, men när det står fast pris och man köper så är det ju vinst för bägge, inget chackrande och prutande (hur kul det ändå kan vara :-), jag får acceptera att alla är vi olika och gör affärer på olika sätt.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

23

Mogge skrev:

jag får acceptera att alla är vi olika och gör affärer på olika sätt.

Jag tror att budskapet gått fram och att alla fått säga hur dom känner nu.
Som redan konstaterats så är vi alla olika gällande hur vi gör affärer, stukar våra bilar och hur vi för oss i sociala sammanhang. Vi får alla försöka ha det i åtanke och om tvunget ge konstruktiv kritik om kritik måste ges annars får vi fokusera på att hjälpa varandra.
Något som vi på dehär forumet redan är mycket bra på!

Hjälp andra att bättra sig genom att vara en god förebild ICQ/ab

Puss
/Ch

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

24

Jag är nog en av dem som har väldigt svårt att sätta pris, men samtidigt tror jag det blir ännu mer svårsålt utan pris. Ja det är klart, de riktigt eftertraktade grejerna frågar ju folk på ändå, men vill man sälja hela sortimentet så bör man prissätta har alltid varit min åsikt. Om jag sedan råkar ta alldeles för lite betalt för en grej, så har jag säkert igen det i framtiden. Det händer ofta att jag skänker bort grejer om ngn ändå är på besök och hittar mer än vad han skulle ha från början och om man tar en femtiolapp för ett par kylplåtar, eller en hundring för en komplett bakvagn, kan man fråga sig om det inte nästan är som att skänka bort grejerna? Summan blir symbolisk. Jag har haft så mycket hjälp av folk i hobbyn, att jag bara är tacksam om jag kan hjälpa tillbaka

Men när det gäller köparsidan av hobbyverksamheten har iaf inte jag något problem med att betala marknadspris, behöver jag delen, betalar jag priset. Visst har man varit fattig som en kyrkråtta ibland, men folkadelar är oförskämt billiga. Det kan verka som att jag får hybris över min egen ädelhet nu, men för mig som "slutkonsument" gör det inget om hobbyn kostar pengar, för det gör alla andra hobbies också. Finns det sedan någon eller några som tjänar pengar på import, eller att man är en ihärdig marknadsbesökare och jag till slut kan komma till gagn av detta genom att få fatt i rätt delar, så unnar jag dem det.

Men jag kan förstå att man ibland har lite svårt att våga fråga vad det skäliga budet är, man vill ju inte förolämpa någon genom ett alldeles för felaktigt bud och genom min erfarenhet av prislösa affärer är jag av uppfattningen att det oftare än vad man tror leder till att det inte blir affär över huvudet taget.

Peace!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

25

Hola tråden.
Personligen är jag nära målgång på bud i saluannonser.
Så jag hoppar helt enkelt över sådana affärer eller ger mig ut på rätt ställe där alla tar bud (ebay etc.) Då jag bestämt att göra så, får man i och med detta skylla sig själv.
För jag missar prylar ibland på att man lackar ur å talar om "men va fan säg vad du vill ha"
Kan ha att göra med att jag förhandlar priser hela dagarna som bilhandlare. Så man är trött på sådant när det vankas fritid.

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................