1 Senaste redigerad av SperiX (2012-07-12 17:51:29)

Goddagens!

Har börjat renovera motorn i min buss då den knacka oroväckande mycket. ska byta lager kontrolera ventiler slipa in dem byta packningar osv...

Har kommit så långt att jag ska klyva motorn men får inte isär den. Har hittat ett par punkter där man försiktigt kan bända för att få isär blocken men det går inte isär.

Tips?

Ps har läst någonstans att man sedan ska lägga motorn på vänster sida när man tar ur för att byta lager osv stämmer?

Latebay -79 2,0i
Nybörjare men suger information som en svamp ICQ/ad

2

SperiX skrev:

Goddagens!

Har börjat renovera motorn i min buss då den knacka oroväckande mycket. ska byta lager kontrolera ventiler slipa in dem byta packningar osv...

Har kommit så långt att jag ska klyva motorn men får inte isär den. Har hittat ett par punkter där man försiktigt kan bända för att få isär blocken men det går inte isär.

Tips?

Ps har läst någonstans att man sedan ska lägga motorn på vänster sida när man tar ur för att byta lager osv stämmer?

Har du tagit bor M8-bulten som sitter i en fördjupning på sidan av vevhuset?

3

syftar du på den som är i mitten av de fyra stötstängerna? I så fall ja. Har hört talas om att blocken har en sorts limfilm emellan som tätar är det den som gör det svårt för mig? Har du klyft många, brukar det vara svårt?

Latebay -79 2,0i

4

Har du tagit bort M8an bakom svänghjulet?

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

5

Leta och du skall finna att du har missat en skruv å bult ICQ/ad

West Coast Volks
Attitude is everything !

6

Så här såg min 2-liters typ4 ut i delat tillstånd, strax innan ihopmonteringen. Lägg märke till den som sitter  vid svänghjulsänden (den som Patte påpekade ovan), den är lätt att missa.

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/DSCN1157.jpg

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

7

Stefan F skrev:

Så här såg min 2-liters typ4 ut i delat tillstånd, strax innan ihopmonteringen. Lägg märke till den som sitter  vid svänghjulsänden (den som Patte påpekade ovan), den är lätt att missa.

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/DSCN1157.jpg

Cleant! Ska kolla på detta imorgon! Använde du något speciellt mellan blocken? Är ny på det här med motorrenovering, bytte du mer än lagren och vad är vanligast att byta ut och ordna när man är igång?

Hade inne min buss på verkstad för att göra komptest och hitta källan till knackandet och då va kompet kass på 3an och han sa att han trodde de va ett vevlager som knacka. Tror ni det räcker med komplett lagerbyte, stötstängsrören (hört att dom rostar upp fort) och inslipning av ventilerna? Kolvarna och cylindrarna ser jättefina ut (enligt mina kunskaper från moped tiden och min farbrors med lite mer bilkunnande)

Blir mycket nu men en sista grej, jag har tänkt beställa delart från up north vw classic, (beställde verkstadshandboken därifrån) är det de bästa stället att beställa ifrån?

Tacksam för alla svar jag kan få och även all info runtomkring. Försöker vara som en svamp här på forumet och suga till mig så mkt som möjligt!

Latebay -79 2,0i

8

79a 2lit då har du väll hydral lyftare ,kolla att dom är ok en trasig sådan skrammlar som F  Default/hmm o pissar till kommpet ,ett vevlager påverkar inte kompet mycke

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

9

Det kan vara kamaxeln som knackar.Dom brukar gå ner sig på dom där motorerna...

10

Lagren tänkte jag byta av knackskäl inte för kompet med lyftarna ska jag ta en seriös koll på! Kamaxeln går den att mäta på något sätt eller är det bara press buy?

Tacksam för alla svar keep it up!:)

Latebay -79 2,0i

11

SperiX skrev:

Lagren tänkte jag byta av knackskäl inte för kompet med lyftarna ska jag ta en seriös koll på! Kamaxeln går den att mäta på något sätt eller är det bara press buy?

Tacksam för alla svar keep it up!:)

Om det är kamaxeln som är slut så ser du detta utan problem.En eller flera av nockarna är helt rundslitna och det kan fattas stora bitar...

12

Precis som Stickan säger så ser du direkt på kammen om den är sliten, det brukar finns tydliga spår efter lyftarna (det gjorde det iaf på min). Jag har en annan kam (Webcam #73) och vanliga, mekaniska, lyftare. Mellan blockhalvorna strök jag på Curil K2 (inköpt hos CSP i Hylinge för en massa år sedan), men Permatex används också, har jag förstått. Lite osäker på vilket Permatex-medel som brukar användas, men det kan säkert någon annan upplysa dig om. Använd bara INTE silikon i någon form!

Jag har bytt alla lager, tagit bort plåtpluggarna i oljekanalerna och ersatt dem med NPT-gängade pluggar istället. Lite överkurs kanske, men när allt ändå var isär så... ICQ/ab

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

13 Senaste redigerad av SperiX (2013-02-28 18:37:01)

Jag har nu äntligen kommit igång igen med min motor, nu är den klyvd och kamaxeln såg ju allt annat än kul ut som man kan se på bilden... Den ska bytas ut så fort jag hittar vilken sort jag ska byta till. Är det någon som kan de på rak arm vilken kam man ska köpa så är ju de glädjande annars får jag ge mig ut igen och leta nr antar jag:)

Post's attachments

IMG_0834.JPG, 206.62 kb, 816 x 612
IMG_0834.JPG 206.62 kb, 167 downloads since 2013-02-28 

Latebay -79 2,0i

14

Stefan F skrev:

Precis som Stickan säger så ser du direkt på kammen om den är sliten, det brukar finns tydliga spår efter lyftarna (det gjorde det iaf på min). Jag har en annan kam (Webcam #73) och vanliga, mekaniska, lyftare. Mellan blockhalvorna strök jag på Curil K2 (inköpt hos CSP i Hylinge för en massa år sedan), men Permatex används också, har jag förstått. Lite osäker på vilket Permatex-medel som brukar användas, men det kan säkert någon annan upplysa dig om. Använd bara INTE silikon i någon form!

Jag har bytt alla lager, tagit bort plåtpluggarna i oljekanalerna och ersatt dem med NPT-gängade pluggar istället. Lite överkurs kanske, men när allt ändå var isär så... ICQ/ab

Ursäkta om jag frågar, men varför ej silikon?? Funkar kalas på de motorer jag renoverat hittills, dock har det varit vattenkylt eller luftkylda gamla mc-motorer...

Kam till 2.0 liters med hydraliska lyftare kostar ca 2000 på CSP i Hyllinge, jag håller på att renovera likadan motor som ska konventeras till insprut.

15

kostar tusenlappen på classic vw up north men finns lite olika och vill vara säker på att jag köper rätt... Anledningen till att det inte ska vara silikon är om jag förstått de just värmen.

Latebay -79 2,0i

16

Sådär ser kamaxlarna alltid ut i 2,0 motorer, tror inte just det är problemet. Däremot lyftarna kan tappa trycket om bilen står länge. Men man sätter ju inte ihop en motor med så porig kam, ,det känns fel..

17 Senaste redigerad av SperiX (2013-02-28 20:04:48)

Kamaxeln har rätt grova jack med på topparna:P Kan inte namnen på allt så ni får leva med mitt fattiga sätt att skrriva:P Jag kommer byta kamaxeln och alla lager osv i motorn men jag kan inte hitta vilken axel jag ska ha... Vill gärna beställa så fort som möjligt:P Vet du jonas?

http://www.classicvw.se/motordelar/kama … th/156_180

Här är ett par stycken men ah som sagt vilken? :S

Latebay -79 2,0i

18

Classicvw verkar inte ha någon originalkam till din motor.

19

Hur är det med ramlager, finns det? Det var snack för några år sen att det var svårt att få tag i.

20

ramlager fanns på dalhems det är jag 90 säker på ICQ/ab Har mejlat både dalhems och north och frågat efter diverse grejer, hoppas få svar imorgon ICQ/ab

Latebay -79 2,0i

21

Kolla med Custom Speed Parts i Hyllinge, de har både kam och ram- och vev-lager i sin katalog iaf. Upnorth verkar inte ha det. Det som är svårt svårt att få tag i är om du har som jag, en typ 4 2,0l med mekaniska lyftare... Men fick reda på från tyskland att den kamen är samma som till Porsche 914... Vilket betyder att den är dyr... Så jag har bytt block så jag kan använda hydralik.

Ang. silikon finns det ju värmetålig sådan, men det blir kanske ändå för varmt??

Lycka till med renoveringen iaf. Kommer att gå fint.

22

En offtopicfråga, vad är det för skillnad på blocket mellan mekanisk och hydraulisk kam?

23

Oljekanalerna, så det blir högre flöde i de med hydraulisk kam. Sätter du i hydralik i ett block som inte är till det, så blir det inte tillräckligt med tryck. Så har jag fattat det iaf...

24

Aha, jag har gjort tvärt om många gånger, men då är det nog inte så känsligt:)