76

Grymt Mettis, såg att du snacka lite enkelport i nån annan tråd ja:)

Jag har varit i Österrike en månad och åkt skidor, därefter har jag skött om skidbacken i Ullared, kört pistmaskin och gjort snö osv.. Samt att jag borde vara i skolan typ 50-60 timmar i veckan;) Så har varit uppehåll med motorn ett litet tag nu. Men jag är taggad ska köra igång med den på Söndag igen!

Har att shimsa klart vipporna och räkna ut längden på stötstängerna kvar sen skall det skruvas ihop alltihopa. Till påsk tänkte jag väl ha fått ihop den om jag hinner:)

77

OK - då har du hunnit betydligt längre än mig !

"Ullared-backen" ?... Fan det är ju inte mer än några cm snö här i Åby, där Pernilla Wibergs Yxbacken ligger...;-)

För mig blir det 87mm cyl eftersom jag har ett kit med smidda kolvar. Men 1640cc är väl inte så mycket att fuska....
Har planat 3,5mm på topparna så jag har fått slipa kylflänsen med diverse el-maskiner för att få i cyllarna.

Är det ok om jag lägger några länkar/bilder vartefter i din tråd, jag tänker inte starta egen ?

78

Nä ingen snö här heller men finns ju snökanoner, som måste passas dygnet runt typ tyvärr:)

Självklart ska du lägga upp bilder på ditt bygge här med!

Vad blir det för specs på din motor i övrigt?

79

Kul och informativ tråd.
Jag har just börjat på en enkelportsmotor själv!

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

80

Nu har jag kommit igång igen med att sätta ihop motorn:)

Satte dit en ny remskiva, hade en liten innan men det var ju bara dumt den ladda dåligt och blev onödigt varm så nu blir det en med normal storlek igen från Scat.

http://forumbilder.se/CDC4A/1009431.JPG

Sen kikade jag om skalan på skivan stämde med TDC i verkligheten, stämde inom en grad. Fick förlänga min indikatorklocka på detta superseriösa sätt:)

http://forumbilder.se/CDC4A/1009430.JPG

Bestämde mig efter många timmars shimsning och kliande i pannan att 1,1 mm shims är det bästa eller kanske minst sämsta;) känns som man fick kompromissa lite på alla håll. Sen hade jag ju inget så stort skjutmått så fick mäta längden på stötstängerna så här, borde ju bli inom någon tiondel i alla fall:)

http://forumbilder.se/CDC4A/1009436.JPG

Blir större svänghjul nu än jag kört med innan så fick slipa ut lite i växellådan. Sen har jag gjort ett litet experiment med att styva upp växellådsfästet, kanske inte för att de behövs just nu men ville se om det gick att få till något som fungerar ihop med värmekammare samt testa hur mycket oljud det blir i kupen på det här sättet. Åker ju med split case låda så rivstarter skall nog undvikas..

http://forumbilder.se/CDC4A/1009423.JPG

81

Jobba Jobba alex
Ett tips SATSA PÅ BRA STÖTDÄMPARE BAK SÅ SLIPPER DU HJULHOPP  = rasad låda
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

82

Jag har i alla fall nya stötdämpare.. men om dessa är bra stötdämpare är nog en helt annan sak:)

Tack för lektionen i vipparmar och kanaler i fredags Micke! försökte tyda anteckningarna när jag nyktra till gick sådär:)

83

Hittade Mexico toppar med cyllar o kolvar samt vippor o stöt st , topp inv mått 94 mm är detta något att gå på ? Gött med olschool ICQ/ab
Fråga: Varför är insugen så långa på Okrasa kiten?sorry för OT

Loud pipes save lifes

84 Senaste redigerad av AlexN (2013-02-14 21:06:02)

Fråga Bengt H eller nån om insugen, tror det är för att man skall få upp en högre gashastighet?

Ang mexico så var topparna som satt på min motor innan från mexico, där var lagat gängor till två av tändstiften på dem så vet inte hur kvaliten är på dem, eller om där bara varit dåliga mekaniker på banverket:)

Enkelport verkar ju vara lite inne att köra på just nu, är ju ett flertal här på forumet som bygger motorer just nu!

Var och hämtade en omgång stålpinnar idag, tillkapade till rätt längd av någon som har bättre verktyg än jag:)
Så nu har jag nog i stort sett allt som behövs för att skruva ihop maskinen!

http://forumbilder.se/CDC7C/1009437.JPG

85 Senaste redigerad av mettis (2013-02-14 22:28:51)

Huu...sådana där del-synkade växellådor körde både syrran och jag sönder på 80-talet !
Med vanliga 1600:a motorer..... (I våra "vinterbilar" !)

Uppstagningen ser helt "rätt" ut, gafflarna kan annars flexa ca 1 cm och ge "hjulhopp".
Sedan, som Micke säger, skall man ha bra stötdämpare och vid större effekt även urethanbussningar under torsionslocken ;-)

Edit;
-Kom på att jag har några bilder, då jag höll på med mina toppar förra helgen:

Kollade med mina 87mm cylindrar, och märkte ut för lite urslipning runt ventilerna
http://i.imgur.com/jiv5QJE.jpg

http://i.imgur.com/rGo8YuE.jpg

Det var bara den ena toppen som behövde nya ventilstyrningar (den andra "utbytes") Här värmer jag den innan jag slår i nya ifrån frysen...;-)
http://i.imgur.com/e21bN8B.jpg

86

Trevligt med lite bilder:)

Vad är det som går sönder på splitcase lådorna och vid vilken körning händer detta?

Hade tvår splitcase lådor och ingen annan att välja på i garaget just nu så det fick blir det så länge..

87

Lunchpaus, kanske hinner man starta upp den ikväll:)
http://forumbilder.se/CDD38/1009514.JPG

88 Senaste redigerad av mettis (2013-02-23 18:43:14)

Spännande! Första starten är en milstolpe.

Vad skall du ha för förgasare, (typ3?) och reglage?
-Edit...Det står ju på första sidan.  ICQ/ad

89

Härligt jobbat, Alex ICQ/ab

90

mycket spännande och inspirerande läsning i denna tråd, skulle vara kul med en filmsnutt när du fått igång den  ICQ/ag

Volkmasters Sweden

91

Åhhhh så fint det blir, Alex.
Skicka upp en film när motorn ryter som fasen ICQ/ab

Medlem i Halmstad Luftkühlers

92

Jag lägger några bilder ifrån mitt "enkelport-projekt" som jag fått lov till....;-)

Plockade fram typ3 insugen för 32mm Solex PDSIT som jag skall använda, för att "matchporta".
Blev inte direkt nått! Man ser att det i princip är ett "rakt rör" ifrån toppen ända upp tils 8mm under förgasaren.

http://i.imgur.com/iYfzEyr.jpg

http://i.imgur.com/Ox48kjZ.jpg

jag filade lite, tänkte köra utan kopparring?

http://i.imgur.com/Oy6rBgu.jpg

Här mäter jag hålet med en bit svetstråd, ca 30,5 mm

http://i.imgur.com/59oK9Jp.jpg

Och här är samma tråd, dvs 30,5mm....

http://i.imgur.com/IMZtpbm.jpg

93 Senaste redigerad av Onedecadelater (2013-02-27 22:11:20)

Alex och Mettis!
Fasiken vilka coola motorbyggen - känns så jäkla fräscht att några tar tag i detta och visar 2 saker - För det första: man behöver inte bygga en monstermotor på delar som kostar en förmögenhet för att fullständigt trippa ut på utmaningen! För det andra: dessa projekt tar verkligen fram essensen och dessutom charmen med det vi alla håller på med dvs gamla folkisar och dess motorer! För mig som har skruvat folkvagnar sen -83 är detta som en stroll down memory lane när man fullständigt spårade ur när man för första gången fick tag på ett par dubbla från en typ 3:a! Keep up the good work!! Skitkul!!
ICQ/ab
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

94

Startat den än?? ICQ/ag

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

95

Onedecadelater skrev:

Alex och Mettis!
Fasiken vilka coola motorbyggen - känns så jäkla fräscht att några tar tag i detta och visar 2 saker - För det första: man behöver inte bygga en monstermotor på delar som kostar en förmögenhet för att fullständigt trippa ut på utmaningen! För det andra: dessa projekt tar verkligen fram essensen och dessutom charmen med det vi alla håller på med dvs gamla folkisar och dess motorer! För mig som har skruvat folkvagnar sen -83 är detta som en stroll down memory lane när man fullständigt spårade ur när man för första gången fick tag på ett par dubbla från en typ 3:a! Keep up the good work!! Skitkul!!
ICQ/ab
Johan

Tack! -Det värmde....

Jag är försiktigt skeptisk hur jag skall få denna motor att gå under 10 sek strecket på Bug Run Mantorp (201m) nästa år....

Själv började jag "VW-karriären" med ett antal typ3:or som bruksbilar, och jag tyckte dessa gick bra när man körde ikapp på skogsvägar med andra kamraters Amazoner och Oplar ;-)

En 1500S gav ju 54Hkr på 1484cc, dubbla Solex 32:or och högkompkolvar.... Betydligt mer än Typ1  ICQ/ae

96

Mettis!

Tänk dig några av de gamla racen på Youtube - vilken succé!!  ICQ/ag Jag har en gammal "rutten" 1300 AB motor stående som helt plötsligt känns skitfrän - dp toppar iofs men 1300!! Har dessutom liten Weber 45 m sugturbo liggandes... Default/lol

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

97

Alex's skrev:

Trevligt med lite bilder:)

Vad är det som går sönder på splitcase lådorna och vid vilken körning händer detta?

Hade tvår splitcase lådor och ingen annan att välja på i garaget just nu så det fick blir det så länge..

Svar på din fråga nr1 vill dela på sig nr 2 pinjonglagret  nr3 dreven är smalare och sämre härdning än nya typen av låda
nr 4 tandpetare till drivaxlar
Fråga fransson  hur det gick för han med lådan på 59an  när han backade ur garret
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

98

Onedecadelater skrev:

Mettis!
Jag har en gammal "rutten" 1300 AB motor stående som helt plötsligt känns skitfrän - dp toppar iofs men 1300!! Har dessutom liten Weber 45 m sugturbo liggandes... Default/lol

Du har kanske sett min "1200:a projekt motor", en 1303 DP med 64mm vev? http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4890

Ikväll har jag fråst ventilsäten och använt Pär "Berg's" verktyg för dubbla ventilfjädrar - lika bra...blir nog den vassaste kammen i lådan! ICQ/ae

http://i.imgur.com/HiJuFOt.jpg

99

mettis skrev:
Onedecadelater skrev:

Mettis!
Jag har en gammal "rutten" 1300 AB motor stående som helt plötsligt känns skitfrän - dp toppar iofs men 1300!! Har dessutom liten Weber 45 m sugturbo liggandes... Default/lol

Du har kanske sett min "1200:a projekt motor", en 1303 DP med 64mm vev? http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4890

Ikväll har jag fråst ventilsäten och använt Pär "Berg's" verktyg för dubbla ventilfjädrar - lika bra...blir nog den vassaste kammen i lådan! ICQ/ae

http://i.imgur.com/HiJuFOt.jpg

Mettis!
Brilliant! I vinter kommer mitt 1300 AB med sugturbo skrida till verket - kontakt får tas under sommaren så vi får tjata lite "live"! Nu är det fullt fokus på att få Pro Stocken färdig så..!
ICQ/ab
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

100

Mettis!
Brilliant! I vinter kommer mitt 1300 AB med sugturbo skrida till verket - kontakt får tas under sommaren så vi får tjata lite "live"! Nu är det fullt fokus på att få Pro Stocken färdig så..!
ICQ/ab
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014