76

Lacken ser fin ut på bild ! Är du nöjd?

77

LowLight59 skrev:

Lacken ser fin ut på bild ! Är du nöjd?

Ja, jag är nöjd.

Den blev mycket bättre än vad som var tanken från början. Och sen när man är uppe i det så smyghöjs nivån hela tiden.

Så nu står man ju där och tittar på dedär fyra lådorna med rostiga och med färg nedkladdade skruvar, muttrar och brickor och tänker att F-n vad snyggt det hade varit om dessa var gulkromaterade eller så.

Jaja. Nån annan gång får jag göra det. Nu får det bli allmän uppsnyggning och montering.

Har tagit en del bilder och grejat lite granna, men det är Alla hjärtans dag. Får blidka frugan för att få mer tid framledes... ICQ/ae

Haha robban. Gillar du inte rutigt...


//Daniel

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

78

Då var beställning skickad till vwheritage på ett gäng med grejer som saknas.

Har enbart gjort skitjobb i dagarna. Typ, torkat bort färgdamm från kabelhärvan till motor och batteri med förtunning och rengjort tanken. Stått med gummihanskar på, då blev kameran kvar i fickan...
Fick målat nätet svart och monterat på det och gallret fram iaf. Ingen bild på det heller.

Var och hämtade en ny taklucka. en ny likadan kostade 585:- och plasten var rätt mösig på den gamla. Hade nog kostat lika mycket i material att fixa till den gamla som att köpa en ny.

Beställt en termostat till den B1L som jag ska ha i bussen. Så det blir varmt och gött på natten. Ska kopplas parallellt med tiduret som följde med värmaren.
Jo förresten, den är ny i kartong till SAAB 900/9000...

Tänkte sätta den över batteriet på vänstersidan där reservhjulsbaljan har suttit innan(borttagen numera...) Den låter väl minst i motorutrymmet. En slang fram till under fällbara sängen att värma utrymmet bak och en fram att värma kupen. Får se om det går att sätta ett spjäll vid tanken kopplad till den gamla Ebervajern som är under framsätet och går till det gamla värmarspjället.

Hursomhelst, vit masonit och 13mm plywood köps i slutet av veckan för att inreda klart bostadsutrymmet i helgen.

Då blir det fett med bilder...

//Daniel Thelin

Post's attachments

IMG_0425.jpg, 156.5 kb, 1280 x 960
IMG_0425.jpg 156.5 kb, 305 downloads since 2013-02-18 

IMG_0426.jpg, 166.39 kb, 1280 x 960
IMG_0426.jpg 166.39 kb, 265 downloads since 2013-02-18 

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

79

Gött med värme, får bli en liknande lösning i min vad det lider. Ska du ljudisolera bussen något innan du smackar in inredning?

80

kim_sv skrev:

Gött med värme, får bli en liknande lösning i min vad det lider. Ska du ljudisolera bussen något innan du smackar in inredning?

Den ska isoleras både för värme och ljud.
45mm stenull i tak och väggar för värme. Bitumen eller tjocktakpapp mellan rillorna ovanpå och framför huven och sedan 13mm asfaboard på det. Golvet innanför skjutdörr blir gummimatta 8mm plywood 13mm och Alloc. Sen sitter det redan hård glasullsskiva och hålad masonit i motorutrymmet som ska dit igen. Och de stora plåtytorna i lastutrymmet sitter det gummimatta.

Fick stoppat in inredningen ikväll för att mäta in var:

*Hålet i golvet ska bli för den gastäta behållaren.
*var säkerhetsbältenas svetsmuttrar ska sättas. Sitter ju inga från början på en panelbuss. Har trepunktebälte från en T3 som ska in.
*var avgasröret ska ut genom karossväggen.
*garderoben ska kapas höjdmässigt.

Hämtade påfyllarslangen idag. Såldes ju enbart i 1meterslängder fastän jag bara behövde 19cm, så behöver du en bit så skicka ett PM.


Så här ser det ut hursomhelst:

Ha de så länge...
//Daniel Thelin

Post's attachments

IMG_1164.jpg, 162.23 kb, 1280 x 960
IMG_1164.jpg 162.23 kb, 283 downloads since 2013-02-19 

IMG_1171.jpg, 148.78 kb, 1280 x 960
IMG_1171.jpg 148.78 kb, 287 downloads since 2013-02-19 

IMG_1172.jpg, 117.12 kb, 1280 x 960
IMG_1172.jpg 117.12 kb, 289 downloads since 2013-02-19 

IMG_1173.jpg, 130.17 kb, 1280 x 960
IMG_1173.jpg 130.17 kb, 290 downloads since 2013-02-19 

IMG_1174.jpg, 174.02 kb, 1280 x 960
IMG_1174.jpg 174.02 kb, 282 downloads since 2013-02-19 

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

81

Menar inget illa, utan frågar i all välmening, är stenull ett vettigt alternativ i en buss? Skakar inte materialet lätt ihop med tiden?

Snygg inredning, kommer den från en T3? Gillar lösningen med bordet, men var förvaras skivan?

Många frågor, hoppas det inte tar tid från renoveringen! ICQ/ab

82 Senaste redigerad av surfbum (2013-02-19 23:41:02)

Stenull fungerar nog bra. Det är en vanlig 45mm skiva som jag ska använda. Det var använt innan i denna bussen och det såg fräscht ut när jag rev ut det och jag har sett det användas på andra bussar.
Ingen risk att det packar sig, det är väldigt lätt att få in på besvärliga ställen mot tex frigolit.
Glasullsskiva hade nog fungerat lika bra.

Bordsskivan består av två delar, och när den fälls in så lyfts den innersta skivan upp så att den andra kan glida in under. Fiffigt. Det är ingen Westfalia inredning detta utan någon annan tillverkare, troligtvis England.
Westfalia har ett bord som fälls ut på ett ben.

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

83

Ok, ja då är det bara att isolera på! Default/smile Mkt fiffig som sagt, om du kan få fram nån mer info över tillverkaren så vore jag tacksam.

84 Senaste redigerad av Edström (2013-02-20 06:31:29)

Du de där blir en fruktansvärt trevlig buss ICQ/ab
Såhöjd & inredning me så mycke fack kan inte bli annat än succé !
Ska bli kul å se den växa fram.

vart köper du vit massonit?

****************************************************************************
MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

85

Edström skrev:

Du de där blir en fruktansvärt trevlig buss ICQ/ab
Såhöjd & inredning me så mycke fack kan inte bli annat än succé !
Ska bli kul å se den växa fram.

vart köper du vit massonit?

Tack. Jo man kan nästan stå helt rak( är 183cm)

Vit masonit finns på brädgården, Derome i mitt fall.
Tänkte att mycket vitt inne är bra när det är en panelbuss.
Filmad bakruta och orange sidorutor gör att det nog behövs.

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

86

Och sjuk hann hann och bli med, hemma från jobbet torsdag-fredag. Stack ändå och hämtade det jag behövde inför helgen.

Och ett besök hos lackeraren resulterade i färdig baklucka, instrumentbräda (med svart ovandel) skenkåpa till förarsidan och gångjärn till motorluckan.

Eftersom tanten inte är hemma denna helgen och jag är krasslig tänkte jag det kunde vara bra att jobba hemma lite, så jag plockade med bakluckan hem ICQ/ag

Stoppade i rutan igen med färskt gummi från justkampers, och satte sedan på spegelfilm på glaset. Har haft det på en gammal buss, och gillar stuket som blir med spegelfilm.
Lite pepp behövs ju emellanåt så emblemet till bakluckan fick komma på plats med. Har länge funderat på om jag ska använda clips som är original eller dubbelhäftande tejp. Det blev dubbelhäftande tejp.

Läggdags, kommer mer imorgon.

//Daniel Thelin

Post's attachments

IMG_1178.jpg, 278.92 kb, 1280 x 960
IMG_1178.jpg 278.92 kb, 266 downloads since 2013-02-22 

IMG_1179.jpg, 215.46 kb, 1280 x 960
IMG_1179.jpg 215.46 kb, 270 downloads since 2013-02-22 

IMG_1180.jpg, 269.14 kb, 1280 x 960
IMG_1180.jpg 269.14 kb, 270 downloads since 2013-02-22 

IMG_1183.jpg, 124.35 kb, 1280 x 960
IMG_1183.jpg 124.35 kb, 266 downloads since 2013-02-22 

IMG_1185.jpg, 124.02 kb, 1280 x 960
IMG_1185.jpg 124.02 kb, 261 downloads since 2013-02-22 

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

87

Sjukt vackert Daniel  ICQ/ae  ICQ/ae  ICQ/ae   Krya på dej nu ..

88

Blir ju as kalas detta! Nice med rejäl inredning ICQ/ab

89

Krya på dig gubben !

West Coast Volks attitude is everything

90

Jeppe skrev:

Sjukt vackert Daniel  tongue  tongue  tongue   Krya på dej nu ..

Johannes skrev:

Blir ju as kalas detta! Nice med rejäl inredning ICQ/ab

Tack killar! Jo det känns på rätt väg.


Fick lite besök i garaget idag, och då var det ju läge att lägga om schemat lite och göra tvåmansjobbet direkt. Så bakluckan fick komma på plats.
Instrumentpanelen låg i vägen vart jag än lade den, så den fick hamna på sin plats den med.
Och skjutdörren kom dit den skulle den med. En fjäder till låsarmen som håller fast dörren i öppet läge hade jag missat att den var trasig, så den får bytas. annars gick väl det mesta smärtfritt.
Jo, original täcklock till radiohålet var på gränsen till för liten, så imorgon ska jag leta upp ett täcklock till T3 som jag vet är större. Satt även dit listerna för bakluckan och skjutdörren. Måste säja att Justkampers egentillverkade lister passar kanon.

tanklocksluckan är på plats. Håller på att göra ren de gamla etiketterna från färg, men ett för den nya värmaren fick ju hamna på plats i alla fall. Dom snålade lite med färgen inne i hålet vid tankpåfyllningen så jag får pensla i lite röd färg längre fram när det inte är 5 plusgrader i garaget.

Tack till Robin och Thomas (ägaren till den fina bubblan som syns som spegelbild ibland på bussen...) för att ni bara dök upp och inte var ovilliga att hjälpa till. Jag lovar att inte det ska hända varje gång...

Imorgon blir det isolera och träarbete! Och kanske vindruta på kvällen...

Bilder!


//Daniel Thelin

Post's attachments

IMG_1191.jpg, 138.65 kb, 1280 x 960
IMG_1191.jpg 138.65 kb, 291 downloads since 2013-02-23 

IMG_1192.jpg, 178.98 kb, 1280 x 960
IMG_1192.jpg 178.98 kb, 273 downloads since 2013-02-23 

IMG_1193.jpg, 185.29 kb, 1280 x 960
IMG_1193.jpg 185.29 kb, 273 downloads since 2013-02-23 

IMG_1194.jpg, 147.53 kb, 1280 x 960
IMG_1194.jpg 147.53 kb, 262 downloads since 2013-02-23 

IMG_1195.jpg, 177.98 kb, 1280 x 960
IMG_1195.jpg 177.98 kb, 253 downloads since 2013-02-23 

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

91

LIFV skrev:

Krya på dig gubben !

jag jobbar på det. Sitter här med ett stadigt glas Matusalem Rom. Det brukar skrämma bort bakterier och brudar...

Mer bilder!

Post's attachments

IMG_1196.jpg, 180.21 kb, 1280 x 960
IMG_1196.jpg 180.21 kb, 257 downloads since 2013-02-23 

IMG_1197.jpg, 180.78 kb, 1280 x 960
IMG_1197.jpg 180.78 kb, 257 downloads since 2013-02-23 

IMG_1198.jpg, 161.51 kb, 1280 x 960
IMG_1198.jpg 161.51 kb, 262 downloads since 2013-02-23 

IMG_1200.jpg, 155.65 kb, 1280 x 960
IMG_1200.jpg 155.65 kb, 276 downloads since 2013-02-23 

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

92

Den blir sjukt snygg

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

93 Senaste redigerad av kim_sv (2013-02-24 01:16:08)

Den blir löjligt vacker i den där röda färgen. Måste säga att jag var skeptisk till spegelfilmen på bakluckan men den passar riktigt bra. Keep up the good work!

94

Ljuvlig !! bara dé inte blir rutig matta så  ;-)

West Coast Volks attitude is everything

95

LIFV skrev:

Ljuvlig !! bara dé inte blir rutig matta så  ;-)

Okej Robban. Då använder jag den när jag ligger under bussen istället  ICQ/ae

Tack 77.an och kim_sv för att ni gillar.


Startade dagen med att ta bort lim och fogrester från fönstret som suttit på vänstersidan. tog tre timmar av förmiddagen i anspråk. Använde ett citrusmedel liknande 3M Citrus cleaner. Helt suveränt. löser upp allt på ett kick. Det som tog sån tid var siliconen som var kläggatrunt de nitton (19) hålen. Gick att skava bort med Hemmakvälls plastkort ICQ/ag .

Iväg till garaget, markera var avgasrörsplåten för kylen ska ut.Isolerade väggen bakom kylen, satte in fönstret tillfälligt, kapade till en bit masonit. Ritade av från utsidan. sågade ut. Sen plastade jag bakom masoniten med dubbelhäftande tejp. Man gör ju så när man bygger hus för att motverka daggpunkt. Så det borde väl bli samma med sovande folk i en buss, att utan plast blir det kondens på plåten. Nu har ju jag plasttak och värme/fukt stiger, med det känns fel att inte göra så.
Bussen är tänkt att användas från tidig vår till sen höst. Då blir det tempraturskillnad mellan ute och inne.

Så, satte "volvobult" på fönstrets aluminiumram, trycke dit det och i med alla rostfria bult. Plattjärn med hål i på insidan och en mutter på det med gänglås. Körde bort gammalt lim/färg från plywoodramen som knappt syns påbild men finns där ändå, och monterade detta. Sätts fast med rostfria bleckskruv med vit skalle. Man tager vad man haver i firmabilen...

Musik spelades friskt i garaget med telefonens hjälp, därav fattigt med bilder:

Ha det gott nu. blir småpill i veckan, stay tuned.
//Daniel

S

Post's attachments

IMG_1203.jpg, 156.61 kb, 1280 x 960
IMG_1203.jpg 156.61 kb, 274 downloads since 2013-02-24 

IMG_1204.jpg, 91.77 kb, 1280 x 960
IMG_1204.jpg 91.77 kb, 288 downloads since 2013-02-24 

IMG_1205.jpg, 122.8 kb, 1280 x 960
IMG_1205.jpg 122.8 kb, 267 downloads since 2013-02-24 

IMG_1206.jpg, 178.81 kb, 1280 x 960
IMG_1206.jpg 178.81 kb, 259 downloads since 2013-02-24 

IMG_1207.jpg, 134.23 kb, 1280 x 960
IMG_1207.jpg 134.23 kb, 263 downloads since 2013-02-24 

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

96

mer...

Post's attachments

IMG_1209.jpg, 205.2 kb, 1280 x 960
IMG_1209.jpg 205.2 kb, 281 downloads since 2013-02-24 

IMG_1210.jpg, 151.72 kb, 1280 x 960
IMG_1210.jpg 151.72 kb, 254 downloads since 2013-02-24 

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

97

Snyggt jobb! Sidofönstret är inte original va?
Kan det vara värt att plasta all innerplåt som kommer täckas av isolering innan den monteras, även golvet. Är det tätt så borde man ju ha minimerat risken för kondens ordentligt. Annars finns ju stenullsskivor med tjärpappsliknande yta. Är lite knivigt det där, hur gör tillverkarna av plåthusbilar (t ex. Reimo, Westfalia)?!

98

Blir bra detta... riktigt fin !
Tänk om man var så här långt gånget med sitt eget projekt !   ICQ/ad

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

99

Härliga framsteg...bra jobbat! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

100

kim_sv skrev:

Snyggt jobb! Sidofönstret är inte original va?
Kan det vara värt att plasta all innerplåt som kommer täckas av isolering innan den monteras, även golvet. Är det tätt så borde man ju ha minimerat risken för kondens ordentligt. Annars finns ju stenullsskivor med tjärpappsliknande yta. Är lite knivigt det där, hur gör tillverkarna av plåthusbilar (t ex. Reimo, Westfalia)?!

Bussen var typad med bostadsinredning när jag tog över så fönstrena är säkert monterade då.

Om det är värt att plasta...
Kul att du frågar så får man chans att komma med en förklaring ICQ/ae

Har du sovit i en bil nån gång så dryper rutorna av fukt. Det blir en kondensering på rutorna som beror på att det är kallt ute och varmt i bilen. Du fryser säkert när du vaknar, beror kanske på att alla pengar gick i baren på JackDaniels/Cola och du fick sova i bilen för taxi var inget alternativ men också för att kroppen värmt upp luften inne i bilen, och lungorna har fyllt luften med värme och fukt.
Så, temperaturskillnaden gör att daggpunkten blir på insida rutan, men säkert också på all karossplåt, utom där ljuddämpningsplattor är limmade på plåten.

Det är detta man inte vill ska hända med all form av isolering, att man får fukt i en vägg på ett hus så det blir röta och mögel, på en campingbil så det blir vatten och rost och ev. röta där det finns trä.

Jag isolerar bussen precis som man isolerar hus. Fysikens lagar gäller ju även där. Enda skillnaden materialmässigt är att plåt är ytterst som är helt tät till skillnad från motsvarigheten på hus som är utegips eller vindduk eller asvaboard som är ånggenomsläpplig.
Detta borde göra det ännu mer nödvändigt med plast i buss än i hus...

I snitt så blir det på bussen: plåt stenullsisolering 45mm (helst utan luft), ångspärr(byggplast), masonit.
monterat i denna ordning är daggpunkten flyttad så långt in i boutrymmet att det aldrig inträffar någon kondensering.
Hade jag däremot skippat plasten så släpper masoniten igenom fukt och där inte isoleringen är helt emot plåten sker kondensering. Man kan diskutera om målad masonit som jag har och även oljehärdad masonit förresten kan räknas som tät pga färg och impregnering...

Hursomhelst, nu att när det sover fyra personer i bussen( två vuxna två barn), det en himla massa värme och en himla massa luft.

Fukten vill man ju ha ut och in med ny luft(och syre).
Därför har ett bostadsregistrerat fordon ventilation baserat på självdragsprincipen. Nu kommer luft in via ventilen i skjutdörren, stiger med värmen inne i bussen och ut genom den runda ventilatorn i plasttaket samt takluckan som är som en ventil när den är stängd. Ofta är det också hål i bakluckan och en liten huv över på utsidan så att det ska komma luft även när man sover i rocknrollsängen med huvudet mot luckan. Detta ska då räcka för att egentligen i första hand förse de sovande med syre men även att få ut fuktiga luften.

Utöver detta kommer gälade plåtar sitta i ruthålen i framdörrarna när lillen sover i hängmattan över framsätena, och bensinvärmaren kommer att trycka in luft på ett par tre ställen, så det blir till att ljudisolera så inte värmaren håller en vaken...



Shit vad text det blev!
Jobbar som byggnadssnickare, så detta är väl sånt man snappat upp, rätta mej om jag inte har fel ICQ/ag

Hoppas det var svar på din fråga  kim_sv.
Hade säkert fungerat att klä hela bussen med bitumenmatta men detta blir billigare Default/yikes
Enda gången jag använt pappad isolering(på rulle) var på en plåthall med plåttak. ev.kondens från plåttaket ska trilla ner på pappen för avdunstning.

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld)