Haha grym skyltning. 
Bilen blir riktigt läcker. Kikat på early911-forumet å det är kul att se om det hänt nåt när man kikar i där. 
Men nu slipper man ju det... 
Har putsat och börjat montera lite,
Torsionshus


Hjulupphängning

Puts

bling bling...
Yamaha DT50MX -89, Scrambler Edition "Gorm"
Dune Racer - a PC game
- "rost kan komma snabbt men patina kommer med tiden"
Gladheims VW
Plockade upp de sista, lösa delarna idag, fantastisk känsla!
Satt mest i garaget och tittade på bilen sen för att vara ärlig, sprutade sedan body under trösklarna och lackade framändan på instrumentbrädan mot vindrutan satinsvart.
Huven "pålagd", dålig iPhonebild.

Hög med prylar, jag upptäckte nyligen att jag har dubbla uppsättningar tonade rutor, får ihop ett bra set av dem! (Min bil var extrautrustad med dessa från fabrik)


Fick hem dessa i veckan också, bra inför kommande tennspacklingsprojekt!

Funderar på att ta time out i helgen men vi får se hur det blir med det!
Nice!
Den här har jag missat. Man är ju inte in så ofta under övriga projekt.
Demian, det var jag som bytte plåtfälg med dig härom året i Norrtull 
Lackade idag satinsvart under gallret på motorluckan som det var från fabrik på de tidiga bilarna.

Fint vad använder du för färg och fabrikat när du lackar det svarta?
-54 T1
Jag har använt würths satinsvarta på de flesta detaljer men har även tryckt ner 2k billack i sprayburk som mattats ner till halvblankt.
Jäkligt fin renovering, mycke snygg färg!
Fick hem dessa i veckan också, bra inför kommande tennspacklingsprojekt!

Demian, det var jag som bytte plåtfälg med dig härom året i Norrtull
Jodå, det har jag koll på 
Härlig bil så snygg färg!

38 2013-02-23 19:25:06 Senaste redigerad av Jesse (2013-02-23 19:25:29)
Har kämpat och slitit en del i garaget!
Har passat in bakluckan, är inte 100% nöjd ännu men det kommer bli bra.
Testpassat grillen

Testpassat lykta fram

Som sagt har jag fått kämpa en del också, först krångel med hjulupphängningen fram, min manometer till verkstadspressen var trasig så jag försökte få på A-armsbussningarna med hjälp av tvingar men utan framgång. De tidiga 65-68(?) A-armarna är lite speciella, de bakre bussningarna har stålhylsor innan och utanför själva gummit. De inre sitter ofta fastrostade i själva A-armen, jag gjorde misstaget att pressa ut den inre "hylsan" på mina nya bussningar för att försöka pressa på dem på så vis men detta var lönlöst. Fick ett helsike att få i hylsan igen.. Till slut tog jag vinkelslipen och kapade loss de inre, fastrostade hylsorna på båda A-armarna och köpte en ny manometer, pressade in hela bussningarna och voilá. Ibland blir man så förbannad över att vara amatör..

Efter detta gällde det att ytterligare trycka ihop bussningarna litegranna för att lyckas montera A-armarna i chassiet. En tving räckte för att komprimera bussingarna bakåt ca 5mm för att få in de 3 bultarna framtill som med en kåpa håller A-armarna på plats. Monterade i torsionsstavarna och dammkopparna baktill men märkte att jag saknar dem framtill, får beställa!
Efter att ha sprutat tectyl i torsionsröret försökte jag få rätt vinkel på de obelastade svärden, 33 grader enligt verkstadshandboken. Fick till det någorlunda, ca 33 och 32,5, ett precisionsjobb att flytta splinesen rätt. Har aldrig gjort detta tidigare så allt tar tid, mycket tid!
Vet att jag kommer få göra om detta ett antal gånger då jag vill ha lite lägre åkhöjd än "standard" inget extremt dock..
Passade även på att montera bakre bärarmarna, inga större problem där.

Bakifrån, innan montering av bärarmarna

Jahapp, då har ännu en helg försvunnit, har nog blivit 15h i garaget iaf.
Har demonterat blinkers och torkaranordningen, rengjort och fettat in allt. Lackade även om den tvådelade svarta kåpan men vart inte nöjd med finishen (för blank) så jag skall göra om och göra rätt.

Plockade isär bakre sidorutorna helt och hållet för att byta ut gummina som löper i själva kromlisterna.

Stödlimmade instrumentbrädan undertill där den släppt i några kanter, aldrig tidigare sett en så fin original/icke omklädd instrumentbräda, kul! Ska bara hitta någon bra vinylbehandling för ovansidan så är jag i hamn!


Mina bakre stötdämpare samt främre insatser är BOGE och i denna orangea färg, har aldrig sett den tidigare men antar att den är original då jag har två set från två olika bilar med denna kulör.

Lackerat och iordninggjort, skall göra något åt ratten också men vill behålla patinan på den så jag suger på det så länge.

Nya gummilister inuti kromlisterna + dekaltrimning

Grymt!
42 2013-02-25 22:03:02 Senaste redigerad av anton_e (2013-02-25 22:03:23)
Jäklar vad det går undan och vad fint det blir! Två tummar upp
Fantastiskt fint! Keep the good work up 
Kanon jobb du gör 
Gnosjö
Tackar igen för påhejningen!
Köpte en fantastiskt cool Porsche-jacka!

Har mätt upp bromsskivor, monterat bromsok och parkeringsbroms.


Har kört fast med främre hjulupphängningen lite, försöker få tag på låga M12x1,5 kronmuttrar (fingängat mao) till spindellederna. Någons om sitter på en eller ett par sådana tro? Skulle vara oerhört uppskattat. (Har kollat med bultjätten + Siefverts)
Tror jag installerar dämparna bak i helgen, struntar i att lacka om dem som jag tidigare planerat. Ska även försöka hämta drivlinan från mitt andra garage när tillfälle ges. Har tänkt bygga någon typ av rullbar ställning för den så den är lite mer hanterbar när man är solo som jag oftast är i garaget.
Viket fantastiskt fint jobb med bilen du gör och som komplement till den grymma jackan får du väl köpa ett par matchande skor åxå. De finns även i vitt.. 
Tack 
Har gått lite sakta framåt senaste veckan, fått stödköpa en hel del nya delar.
Ett av locken som håller svärden/bussningarna på plats hade sprickor vilket ledde till att den yttre bussningen deformerades= inte bra, bara köpa nytt lock. Vart även tvungen att köpa de 4 bussningarna till bärarmens infästning vid torsionshuset samt en rad andra grejer, värmespjällskablar, höljen, motorfästen, gummilister till trösklarna och det ena med det tredje.
En liten bild på hur det ser ut idag, bara testpassat.

Har slitit vidare, hjulupphängningen bak har vart nere 4-5 gånger, minst.. När jag justerat in handbroms etc. Kikade jag närmare på bärarmarnas bussningar och insåg att de var "fel", bara att beställa nya och ta ner allt igen 
Slet fram min låda med blinkershus, kanske går det att få ihop något vettigt

Dammkåpan för A-armarna, icke att förglömma!

Genomgånget och infettat

Dörrarna lackade satinsvarta runtom på insidan

Emblem på plats


Dags att städa?

Litteraturhörna

Väntar på ett par prylar som är restade, så snart jag har dem hemma får jag ner bilen på hjulen!
Ska försöka hämta drivlina i helgen så man kan börja drömma lite om en ev. uppstart! Inredningen får vänta, jag vill åka!
Har hunnit jobba lite på bilen igår och ikväll.
Såhär kan det gå när inte är varsam med mattkniven.. Efter 3e jacket fick jag nog och lade ner användandet. (Skar upp gammal krympslang)

Främre ok monterade

Låskista och knapp för bakluckevajer monterat

Passade även på att byta ut både värmespjällsvajrar samt höljen, hade till en början tänkt återanvända de gamla men hade lite tid över. Känns bra att veta att grejerna är genomgångna och fungerande.

Monterade även gallret till bakluckan

åh vad trevlig vagn! och vilken mysmekning...om du bara håller dig ifrån mattkniven.. 
