Inredningen, del 2
Här hoppar vi friskt, men jag kör på lite till.
Stolarna ja. Nu var det bestämt att det skulle bli Recaro 1328:or.
Byggde därför nya stolsunderreden till dem av bockad 2mm plåt, lite rektangulära rör från spillbitslådan samt skenorna från ett par slaktade original underreden.

Stolsunderrede
Dessa blästrades och pulverlackerades sedan tillsammans med en massa annat i sidenmatt svart.

Stippad stomme
Stolarna strippades på klädsel och stoppning och glasfibern slipades ren från limrester innan de lagades och förstärktes upp. Då stolarna ofta suttit i bilar som levt ett hårt liv och varit av vägen är de nästan alltid skadade på något sätt. Vanligast är framkanten vid låret/knävecket i sidostödet samt att de ingjutna fästplattorna släppt.
På bilden ovan kan man se hur stommen spruckit i framkant. Här har jag slipat bort gelcoaten och tunnat ut materialet runt skadan för att sedan kunna plasta upp och få full styrka efter lagning.

Stommen med skadad fästplatta
Stolarna var (trots att det är Recaro) inte speciellt bra och snyggt gjutna. Glasfiber som inte är helt genomvätad och tunt med glasfiber i utsatta delar. De ingjutna fästplattorna i botten hade t.ex. mer glasfiber på insidan av plattorna är utanför där den gör någon nytta 
I stolen på bilden ovan hade hela den ingjutna fästplattan släppt från stommen, förmodligen pga en avåkning, och fått den tillbakalimmad med glasfiberspackel!!
Det blev till att slipa bort allt spackel, limma tillbaka plattan och gjuta på och rekonstruera det skadade partiet. Just i dessa partier lade jag på att antal extra lager glasfiberväv (som är mycket starkare än den klassiska mattan med huggna fibrer) för att få lite sinnesfrid.

En av de bättre sargerna för bältesgenomföringen
Ett annat större problem är att jag var tvungen att hitta något sätt att tillverka nya njurformade sargar runt hålen för bältesgenomföringar i sidorna på stolarna. Original är de gjutna i en tunn plast som alltid är spruckna på de stolar som dyker upp till salu.
Ett antal mer eller mindre tokiga idéer på hur dessa skulle tillverkas stöttes och blöttes. Det var alltifrån att laserskära dem i plåt och svetsa på en remsa plåt som "krage" till att göra en form och sedan gjuta dem i glasfiber. Den sistnämnda idén valdes bort för att slippa kladdandet och eftersom man skulle vara tvungen att måla glasfibern svart. Ett bälte som ligger och nöter kommer att skava bort färgen och exponera glasfibern vilket inte ser så snyggt ut heller.
Till slut beslutade jag mig för prova att värma en skiva skummad termoplast och pressa den i ett verktyg jag byggde i MDF (tvådelat hane/hona). Detta fungerade över förväntan, så sedan var det bara att försöka hitta ett lämpligt "skarpt" material att tillverka dem i. Hittade till slut en svart narvad (ytstrukturen) plast 3mm tjock på en reklamfirma.

Så här ser de egentillverkade genomföringarna ut på plats i de omklädda stolarna
Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!