76

Carlberg skrev:

Jag tror det heter pc545. Eller så köpte du modellen större.

Kom åt bilden med batteriet i sitt ursprungsformat här från jobbet. Zoom, zoom snipping tool, klart!
Det är en PC680 ICQ/ag

Petter, jag vill minnas att det är samma modell som du har i din bil, eller?
Om inte, så kan jag inte svara på varför då jag trodde jag köpte samma modell som du använder.
Hur som helst är jag ännu så länge nöjd med det jag har ICQ/ab

Post's attachments

odysseybatteri.JPG, 50.91 kb, 761 x 563
odysseybatteri.JPG 50.91 kb, 280 downloads since 2013-02-14 

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

77

Jag har ett PC545 i Oboyburken (fick lov att gå ut o kolla). Antar att 680 är ngt större och därmed lir mer gatanpassat. Misstänker att diskussionen gick så. Inte lätt att minnas, det har ju gått några år...

Kom ihåg att underhållsladda batteriet!

78

Carlberg skrev:

Jag har ett PC545 i Oboyburken (fick lov att gå ut o kolla). Antar att 680 är ngt större och därmed lir mer gatanpassat. Misstänker att diskussionen gick så. Inte lätt att minnas, det har ju gått några år...

Kom ihåg att underhållsladda batteriet!

Jag hade samma som Petter men det sa upp sig innan jag börjat åka med bilen trots underhållsladdning ICQ/ac . Fick det reklamerat men köpte ett annat (BRAILLE) i stället. Odyssey menade att batteriet inte var tänkt för att sitta i en bil? ? Fast den jag hade diskussionen med ingav inget förtroende direkt och verkade inte veta vad han snackade om ICQ/ad

Typ1 Zwitter 1952, Typ1 1955, Typ1 ragtop 1960, Typ14 Karmann Ghia Convertible 1965, Typ3 1600 TL Variant Automatic 1969, Typ 343 Karmann Ghia Automatic 1968,  T25 Kombi 1981, MCB E-type EKF -74

79

Inspirerande bilder, Peter, och ett välförtjänt pris i Tierp !!

80 Senaste redigerad av Peter S (2015-11-26 23:07:59)

Inredningen, del 1
Ett litet hopp tillbaka i tiden.
Hade från början tänkt ha en svart inredning i bilen och montera i ett par av denna stol. De är kopior på klassiska Speedwell bucket seats i svart vinyl.

https://lh3.googleusercontent.com/ZBGHqdJS0CFSe3w06f-KBECeW5mSxqgC81lJMwYYaTFpNdLjM3SlXnGx1oCUirVrSznrTPK-MC3LyNsxhHyFhrmbovw8OfCrD7GqaRjfdFnEzjuwBXp9GSztI_DkLw2ZG1M9N3-i5kClLaIRDNybEEAAFyBVgToKESREkfY9GyGedeQCJQn_FDvOrvJRQDqtIsClB1XS832PKuR85-UjrYxI3R11bjPh8uAyxoIXf_4RSfaOmrk8seFdPJgrBaI24CyGLB6arbJzNxQKVYHd9juTvuGf3odep-iV609z2GhANXl6sTnTdQJsEmme5XB0Zo2Y7guxgvqWg8f9aTEKr57MwBsvohAws8MZ8HuEZlYEYQg6BN3XpQMAE7XqEEKtFHSEEMFP9b8hwVqfmQ3AWH-_73zjOsZY2ZjuPWX84vXL2dzypFwu7ZOr-mnC-YtC2Xf9dhea4OCScW2kfYGn09Qzm4GP_CPyfsrBkXPmI8fj1orH9WJTrnFxYMZZ_r3b4ld3bdh8n2tU82jlMLaABiosJgLaWgt2Bb_CJkGIAXs=w858-h643-no
Speedwellstol provmonterad på ombyggt original underrede

Hann t.o.m. knåpa ihop ett par stolsunderreden till dem av slaktade standard underreden som fick choppas och smalas av upptill å det grövsta för att passa stolarna.
Tyckte dock att det kändes naket att inte ha några nackstöd, så de såldes.

Av en ren tillfällighet fick jag möjlighet att köpa en Recaro 1328 stol av en bekants bekant. Han härjar i nostalgirally-svängen och hade denna stol till övers. Denna stol kändes mer rätt i bilen så det var inget att fundera på.
Skicket var inte vidare med klädsel som var risig och en glasfiberstomme som spruckit, fullagats och behövde plastas om.

https://lh3.googleusercontent.com/XH3pzLfN7Ib8TQniHktDm0SekmXzinKcLMCHQST_TZgFhA1WowTbjBXl6MK2O_xr3vBewqwjwE8Qq_nqtiQDPs15z7Em_Sz-VNR7sZcyW7wowyztmaVsiAdBJ8FBTFTD2AW8ASEB2-u2LT2s3-tpVuuVxamh0VYeqzsRF-vYowcuRyojj5B5-BGcDvmsmVWWSzRhWOzdI_xYzOTqS-6rdE9rXxineOMqqDd_zIY1fyrpzTkjhA29ZDmsxnMC-Af0U_9TOda2b52EcyUn7jEJYhd2kUBoEjbAd3s-BIlI5q9tWfrE5TKYxxPw6MmCSGUte8Qwee5fTNUd5I2YWxMTo7Q5RDta54U_A9H2c_pBuP1dmJT_x1ViajJ0DtA1glUZE39-tdxTHTRUGCRNvJglkp0ONEoTZCXz4FT1MG7TUUbokydCWBGhy4WLbiXc9YnRNyDnaQgkxITOKDehN6odly3fT58BOEdWWCmrQzRoZKWlqaKAgJRv1VPuHlkB3Qi1ot1Oi6jpggPtMDEiNp5dscYBO6-D1kvj6iv7Yg_g__Y=w483-h643-no
Recaro 1328

Läste på lite om dessa stolar, och det visade sig att de är hett eftertraktade bland folk som håller på med äldre rally/racing bilar. Stolen såldes under senare delen av 60-talet och en bit in på 70-talet som en tillbehörsstol och var vanlig i just rally och racing. Även Porsche erbjöd dessa stolar som tillval i vissa modeller.
Har sett stolar i fint originalskick säljas för galet mycket pengar, uppåt en 15-20 000:- paret!!

Nu inleddes jakten på en kompis till den första stolen. En finkamning av nätet resulterade i ett napp strax utanför Västerås. Det var ett stolspar, en modell 1328 och en 1300.
Det är inte ovanligt att rallybilar hade en av varje där föraren fick den "finare" och dyrare 1328:an, medan kartläsaren fick nöja sig med den lägre 1300:an.

https://lh3.googleusercontent.com/oruNRPIDHRXyznyBDWnEQemG3-0Lc6kK7y0jaS2ju_D_2JWNv1-DxVfFfrGPEBA1k2UJmlHN_OaDC1Z8zbNOU5SvUSEHjznDmVJ-VU5QqGrysgIMX-bIknnY9KErWYgsRRWjrvRR5hMgg8LjqjVkRa3uNpN5qwNQoNcSPlj9E9oQhDpWiLlH0rtiFwyXibGzyQWGx52BMogfeOsJyPfjOUqqx0qiBIvb-39M46Kw99DsI1h9aI0QWkYzzmckoh0TtodrZ9xaxuDYb-fX1sfmjpSbIM1pyAJbcT-cnP9g-ilmfiC6dseLzb1f2JchiD_sdJ61bkRWKuLakxY5-Rwcgbn3nhi9GBE3yazYJoVxv2WGYnwZs8bMwKyd9RVPpv6xiAe1o8UNFY5-4ANKfuODf8eMA3G1zNcsnpHEf9ImTmW6MajKLNZKKHTmDerhj5BOWozMOKxSZfRW1hlPQNorQIXAxjtE3W-wKSrCh-iEO3SF-buD-aj93lbpCfedQ3E78_Ug-WpAuyWoxERmj1ONvWeob2ANuoHfsswojsSAjJI=w800-h600-no
Stolsparet från Västerås

Nu hade jag alltså ett par 1328:or och 1300:an såldes vidare. Nackstöden var dock av olika generationer och skiljde lite i formen. Detta såg jag dock inte som en jätteproblem då tanken var att slöjda om formen på skumgummit så att de såg lika ut när de kläddes om.

Någon senare, innan jag hunnit börja renoveringen av stolarna, sprang jag på ytterligare en 1328:a vilken gjorde att jag kunde få ihop ett 100% matchande par utan att behöva slöjda.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

81

mettis skrev:

Inspirerande bilder, Peter, och ett välförtjänt pris i Tierp !!

Tack!

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

82

Otroligt vackert bygge Peter!
1328, de snyggaste stolarna jag vet!
(Dessa kopior liknar ganska bra: http://www.classiccarseats.com/st-seats.php
Ångrar mig lite att jag inte köpte sådana istället för de lite billigare Nurburgring där till min 11a. )

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

83

Sjukt roligt att se allt jobb å tankar bakom detta bygge, som julafton varje dag när de kommer uppdatering i denna tråd!!

Keep it coming Default/smile

84

Ahh !  2 st sådana Recaro stolar har jag i 57:an, Dock finns inga genomföringar för bälten i dem. Köpte precis nya fyrpunktsbälten, rallykillen som sålde bältena sa att det ej behövs hål i dem.  Tycker man sitter klockrent i dem. ICQ/ab

Vw-57. Karmann Ghia-66. Transporter EH - 77. Early Bay - 71.

85

genebe skrev:

Ahh !  2 st sådana Recaro stolar har jag i 57:an, Dock finns inga genomföringar för bälten i dem. Köpte precis nya fyrpunktsbälten, rallykillen som sålde bältena sa att det ej behövs hål i dem.  Tycker man sitter klockrent i dem. ICQ/ab

De första generationerna av 1328 hade inga genomföringar för bälten. En av de stolar jag renoverade var en tidig årsmodell som någon gång under sitt liv blivit modifierade med hål. Tittar du på bilderna så ser man att hålformen inte alls är samma som den nyare som är mer njurformade.

När stolarna sedan renoverades gjorde jag om denna stomme så att den fick den nyare formen på genomföring.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

86 Senaste redigerad av Peter S (2015-11-26 23:12:39)

Sommaren 2007...
....tog renoveringen stopp i och med att jag valde att riva det lilla enbilsgarage jag hållit till i sedan flytten till huset. Som jag skrev i början på tråden så ingick det i planen när huset köptes 2004 att bygga ett nytt och mycket större garage.

I och med att den nya detaljplanen trädde i kraft den 1 januari 2007 så lämnades en bygglovsansökan in om att få bygga ett garage på 70m². Ansökan gick igenom under våren, så till sommaren stuvades allt som stod i enbilsgaraget in i en lånad 20-fots container och garaget revs eftersom det nya skulle byggas på samma ställe.

De som hängde på Aircoolers numera nerlagda hemsida kommer kanske ihåg att jag hade en garagebyggtråd på deras forum. Om orken finns kanske jag lägger upp en garagebyggartråd även här.

Garagebygget höll mig sedan sysselsatt under ca 2,5 år innan det var inflyttning i januari 2010.

https://lh3.googleusercontent.com/my56oj7UpBfWbIDafirSbjNOJLpAKoe8aRTHZpJbB6tIAuDKY2b0K3UpE5BeUWXX-deKon0x442fESA9-N9zdnRjYRH5hf9GsgDesznMADFSvXFalFV7bIg71iOLGWjWeXx_FX5CuXwG1gO2U1BEY3X-SJG1rlg9z5AC-FMHRbJzvV1NK__wn1MwdGQSFL9zXoHONytuhcfg0Qrush3NuhKVXCL6Yoa4cyd3FoGkb00JpSl9CrMUQfAgdEDFLTyDSbBahnV30BBturfz9hI9tomBK4sFY9oW_bo95TaAW1AJAnDcidDwS394C7CWFyrODrhR2_zbNkE3OgUcbeS8ij28Z_ifiTcC1DpLUHn9bMsInUdF2djObSKAL3Wnkbn3aSW5uhkvu_Zr3ohIPASLk4FgEMxDAESwT66AAiZtGqqeXs72uDErZ6gYqUmMXb6edtJRtFKAwSPiVSQw_IShFPTtQapru-fW8zRrw2Kk7kfW2n2xbHfrvI4azAFhJZZIPdyuuxAqZ4ZWvVNuXSzlRF1HpSRb1c114LYPnCQ2g-M=w800-h600-no

https://lh3.googleusercontent.com/3eDqQ0BezWF6JsOs9gM4kl4UrLn0K8YoPCaqCxJLtxy4A5fv2lKJKM9nTDX3p5VW58mQvcZl99LmASEZIk-2gmWD4OZwfHZjTAaEyhto1bCON-qMJrsTmZGYUH11rLjofKUAlfcz3sExIwiygre9Sy9OWqdoBHyBjpYeEqpib5Zakps-NPLuAj2lwU3bdbYa9O5Ot5gyxTtXnu4EhNRkYbjLWZpkVniPAPQ1wF8S8RNocVsmsnm7z43JMP08156QWMnL9uhAyjRcLxIoOIQQylXzDtygwa2mZ9tvZV3ug4WaySQWNHK3UCLbRKRb4UDpR_ufIwVCzckqQZVG_3Wnbjgq5w-w6YkqXuJTeJ0hSHGGMSZE1iiTCsrY3nKnnVJivf1dkvC4VNkVcf6UHwTU6Yvvraq21Ad0Rvytz9x8QoPoiUFlWkb_OJ8LHrg5BCnXqKgHa0kX6Z7cUBmh1pUYpEC4D_QBdMMlJNaRyGRJ4UvzNrDX0Okw-q3LArPUg8jxXGmwYU8nofZesYvdoCKWj-zRtZR6XC94qylF_85eEWM=w800-h600-no
Inflyttningsdags!!

Det var en enormt skön känsla att rulla in 67:an (och Westfalian) i det nya garaget den 23 januari 2010. Vilken skillnad mot det lilla meka-på-en-sida-i-taget-garaget jag hade innan ICQ/ag

Den uppmärksamme noterar kanske att rutor monterats i 67:an. Detta gjordes faktiskt innan det gamla garaget revs. Rutor är också en sådan där detalj som gärna missas när en bil renoveras. Efter 40 år är vanligtvis originalrutorna repade och fula av isskrapors framfart, så jag valde att byta ut samtligt glas mot nytt.
Fick hjälp av Janne Andersson från Norrtälje (Buggyjanne här på BV) med att fixa fram nytt glas till bra pris.

Dock fick den finska tillverkaren inte till den nya bakrutan bra och den var omöjlig att montera, så det blev till att skicka över min gamla som mall tillsammans med en mall på popout-rutorna som han saknade.

Det blev dock bra till sist.

Har inga bilder på det, men pop-out rutorna plockades också isär i molekyler. Aluminiumkarmarna skickades till Bålsta metallsliperi som lät koka bort anodiseringen, slipade bort repor och defekter och polerade upp dem igen innan alltsammans monteras ihop igen med nytt glas.

Just blankdelar på nyare folkvagnar är lite av ett problem då de ofta är i polerad anodiserad aluminium. För att överhuvudtaget kunna polera måste den stenhårda anodiseringen bort, men det finns ingen i detta land som klarar av att anodisera de ompolerade delarna igen utan att ytan blir matt.
Man får helt enkelt leva med en repkänslig yta som blir matt med tiden och behöver hållas efter med polering och vaxning.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

87 Senaste redigerad av Peter S (2015-11-26 23:14:20)

Mars 2010
Det blir inte så mycket tid över för mek, trots nytt fint garage. Orsaken stavas familjebildning och föräldraskap ICQ/ag
Sonen föddes sommaren 2009 vilket naturligtvis innebar att det mesta fick stå tillbaka en period. Även om man emellanåt fick lite tid över kan jag inte påstå att jag hade någon lust eller energi att vara i garaget.

Här har jag i alla fall gjort ett ryck och monterat skärmar och fotsteg. Efter att ha legat under lakan på golvet i gäststugan och blivit snubblade över i 3 års tid är det ett under att alla lackerade delar klarat sig utan blessyrer.

https://lh3.googleusercontent.com/EhSXfO5CUrfsRjSnAw3dwbE4Vb618aREsjUZf1xLRs9xbDF0pvRxAAtqxOkRSHOgKlW5nWdiXo9_7KQWmgS8O_Togc1ZUe3_YSbDlEonxMLsHcSXU1VWpdP9lkGxXeA_M0NLvZja-yu_sZyPXQxIertVob_SToDyt4nt0cOWqvvAmJkSHoi_zTolwlGIZ5FGB4FGGzm-IWjcvImAD0b5dDU4Evdd99jv1CuWXBDfa-V1GJw7i_7g7jdpclcPV_kyLOqVx7sca1VYla2LdUesmgujLQwBGddAwdUZB-hMHKuM_J1pPJPTgqpdc1w4CJfqVlCBA6IFcUBRw3Z7zhdQocWPLrkZWAaYTDLA8g6NBHp5DK_pla69rZ9zZpvT75xTRH3qvTGwJs-KdiUqkoV-Atg8eKExKnJy4bCm-bxLQv-9MlPEvfkwrqBgx8LgZAH74chw0abrmoqY0X4zBgU_7isqMO-kZAd-FNmr_ke8lHwOEACMeq6ff-vhrAyxUulzk9zyEh3wLdYdxyWaRD_LKBODEpuUI74h3QJ8wuNiYn8=w800-h600-no
67:an har fått ett "nylle"!!

Det var en kick för moralen att få dit skärmarna. Helt plötsligt fick bilen ett ansikte!
Har även hängt NOS framlamporna på plats. Huvlåset likaså. Huvlåset inklusive delen som sitter i huven har gulkromaterats och plåtkåpan under (pulver)lackerats svart, precis som original.

Blinkers- och bakljusglas bidrog Hella från gotland med. Ville ha originalglas och att hitta fina utan krackelering var inte så lätt, men Hella rotade i gömmorna och lyckades.

De kromade blinkerskåporna var också ett kapitel för sig. De som satt på bilen original var matta och dassiga i kromet och lämnades därför in för omkromning. Detta visade sig inte vara så enkelt då det inte gick att lägga surkoppar på det zinkgjutgods de är gjutna i utan att det blev fula porer.
Efter ett par försök tyckte inte kromfirman (Bålsta metallsliperi) att det var någon vits att försöka mer. Det blev till att försöka hitta anständiga originalkåpor istället vilket lyckades till slut.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

88 Senaste redigerad av Peter S (2015-11-26 23:25:43)

Inredningen, del 2
Här hoppar vi friskt, men jag kör på lite till.

Stolarna ja. Nu var det bestämt att det skulle bli Recaro 1328:or.
Byggde därför nya stolsunderreden till dem av bockad 2mm plåt, lite rektangulära rör från spillbitslådan samt skenorna från ett par slaktade original underreden.

https://lh3.googleusercontent.com/vGXIZqWx65aIkp_QzGKKkq9otkkcAs8KY7w58NfAWVyIlMDFSZGWxGIqghriBcqRN_71Psris0Jx4fRADtrE_BWqdbJEBdSaJrd5a2vxZAYUk9j-X7Z5VOA6Y1yAaulZc7hmOkhm5chV-qZvZ4kQ9v7ktq1tq4orisyU4s2qTDm365RGnbz6JfZtl5Amtvmka-aOzxRNQ5RZXInVvicL8yxi7JLdKI3uZIiwfnF5362nO5HZyJ_moDnkDoLjtNI77JBEMOSoTxLGtNFk_tLCvNaAXlqONDNKnCTxIyzat4aVdy9jEzO9Od8JQRxryP5mu-aBN1ouMrARrNFeJiG5jLquMNkoY92TEUtri1eGLYgi2G6g6iIX32NwcRe1BXxrVVtZXRRuZWGZgwucYkpqCXyJumWN1AcuRc3kBAjkgAZHb108DxcZNFiGVcYN7LDjoHMJrHam9X1o4VJySGOBLIRBoVp-MIfyLULPYPpKH86vOdiM2l-PI3qYTgYfQPZyExnnyBf6W5Dg6BA54ikiQ7aP_oU9yFTRmQvotc4-mLk=w800-h600-no
Stolsunderrede

Dessa blästrades och pulverlackerades sedan tillsammans med en massa annat i sidenmatt svart.

https://lh3.googleusercontent.com/VCmvpkVxNsB52Zu--8ngOs7N06PkNywsolLlvs9-Bb-F6ggr1QuoXOuNIVpaBNmTgbTXZ5wBPeYzheyCLDbcsvmbtjSI5kylpZHPhX6yhnT38OAwdeXl1xr-HgSXQgf-ZzD9KDX_fv9DhqYBQsokmwJLYSgqoo2obbPoc7DIDmTsOWTNJtbF3Ou_0TC8ba8Q7jFRryNrwDqNeMY5xqzBcQ_hPeaNDkTiRmXQo7mLlrUUcd5Pd-OgwVxGpxjwvXL72nHIW0roilt_jDbp5J6z0PgKhIqoXbnApTQMZCwq7UY5tC5H1Aw4JVOIBpqoyqf3OvHzj1xAryIMAKJyUNdnSitGbWCQ5yXNMENxFaYMArr0oHrf0YdOKbXpETcPR3QrD0-AyG2ykBL9-OqoD5i-J7XxAwkisRbo-p_D9DEsWOyB7fdWJn3e_BHTdBYm8TXri9oGSgVazacDHfxb6ntNZlSoyvjgc4snsLYxTtbmfAzgakYLZgez_1J01VFhgWT2gGWdgHZmaHANUheatRg0fNxjUQASpKo2vBTanpqaKMM=w483-h643-no

https://lh3.googleusercontent.com/DN56AJ2MICt-K3YmGqTTM8y32Wo7b4vRwDCNeVVY7BPLJkq27KdZgtYUsSG04mW896aQHfiVb8JfPpC0K2js3O0IxusfAyvAhlbeRFNzcIimZTvLm9OLMS5G1VQEJHXY3Fx9p0I2B68sdEWvFBReqS-8kbU0j6KXyOOKH7M3LoSFWDWzsD5U0bwO4HTI8tyeMxfZgYqJSHmDZJU8m_lsJQFnXSNp24RTpj6c9pzYlGOUsA0_AFZ-iD0Fi3XIrz_1W1Lz67SdNZjt4ICd5WC4co_Z3wTG0PmEldAkKDcIXLIs8aZamR9MtrGad4dIj_gbnvb-CSIEk_Hkec9z71N8wxsATOp02tUgGgMx6hGuTSOST6-Xp3g6jObd9J_ZCoQv0oZGWbp80BWZwH9HO0aQ5aYIyVQ9skarQfQvB5FuNaTam6AAOYM4L7mqhBNiMUCDDN87Xe4Vn0WLjcuhHD3etkzyQI7ceORZnfOer7ENokyJK3N-v1fdpTE4sKhkXgjImNWZP_4WPKiy5q-tsxhN-7wx2QIpG4B3LzBU0tmMKnk=w483-h643-no
Stippad stomme

Stolarna strippades på klädsel och stoppning och glasfibern slipades ren från limrester innan de lagades och förstärktes upp. Då stolarna ofta suttit i bilar som levt ett hårt liv och varit av vägen är de nästan alltid skadade på något sätt. Vanligast är framkanten vid låret/knävecket i sidostödet samt att de ingjutna fästplattorna släppt.

På bilden ovan kan man se hur stommen spruckit i framkant. Här har jag slipat bort gelcoaten och tunnat ut materialet runt skadan för att sedan kunna plasta upp och få full styrka efter lagning.

https://lh3.googleusercontent.com/0WWF4q7O-Xp3UjCISbDIoXzdpb2UdGK2OSuCrltoFNQ9vYjBYzsPJgod0tQhUhJsTIasqy9XXVdcgPLa0HcKWIgXZJ2nmiQRejfMEGtweme3dFlvQqD2cGXmMv5uUh8tz5mQfkrUzWuDJGUkQEgDbr8Qoec6arr8QvKyx3JxETRUTIiT-CDHKH8_eLEyjS0GHAfZpUEmXWLiZG1MR3ZNPzqeqp6NsDd1VEUh0QiQOi8SMe8ge5y4xzrAGV0LF-mf1Tvo5xdcT8xyJNh9FoTvCAZQXG9z1yQ-6im2j77bi6l6cVOBu6eLFe4bMAD2VuO01Q0zzg5ARJQBLj05WNXozGJUOJ47XEm4jbQVLD1c90qaLxi8Dx6dChCsrjOQ1Zx7cSS7330n5HPcOBm_3eEEZCrVOaT33j-UrEfP7dCl8qOmIu-k18ufaGkShfKz--XfNMYDgdohKgaKxYrFMVrjg7rArOGQgiscKkG1C7IMfWK5MCuzMcjqI9btWgNg6mw-XA13mSlrYNEdetdPSUBT-IYpnatd8mushkG8n3kPr6U=w858-h643-no
Stommen med skadad fästplatta

Stolarna var (trots att det är Recaro) inte speciellt bra och snyggt gjutna. Glasfiber som inte är helt genomvätad och tunt med glasfiber i utsatta delar. De ingjutna fästplattorna i botten hade t.ex. mer glasfiber på insidan av plattorna är utanför där den gör någon nytta Default/hmm

I stolen på bilden ovan hade hela den ingjutna fästplattan släppt från stommen, förmodligen pga en avåkning, och fått den tillbakalimmad med glasfiberspackel!!

Det blev till att slipa bort allt spackel, limma tillbaka plattan och gjuta på och rekonstruera det skadade partiet. Just i dessa partier lade jag på att antal extra lager glasfiberväv (som är mycket starkare än den klassiska mattan med huggna fibrer) för att få lite sinnesfrid.

https://lh3.googleusercontent.com/GTUh5moAylSvOqUXoIJSalocgOW5Ee1o74tVB0y2Bt2x4YChKvCy1PybjeFeQXvR_Mhcih1K2V4-VWMR7KG7lmso3dtWTZeHoSvfa1qj-psMeLnDuaBSv0PXnZN9UWJYSQGwY9Jvs8mShEXaEAeLTkyGX_9KZIOIA0ZOfccW4SJCO3HjNFNiVZ6TZh5h2V991lXxLafxWdY8r53NeiU3QqUIY9soJS0YB86uZbCIf7I-CTejGYvXbRXn9z_uAcCx_aGH8E_oeHWL3ifs2rs8vsNLhYqpCXWWqlxXE1UcYeFmI9F9GROa7DC0oAg9yrvZUJIfvwnVb-jyN_x_Yhu9zBAwtDcjX8SWje7cRKzF-FzACaYiiZkVgfIMghQEZtKlHa1fG7WLAVBOPIiQ7hHliCjjyQe56DFsQY1wfGhPzuxr6JbhOmOixGAx5xTaVeZtoWNAKXLnlF6LJa56yCR7vHRdK12g3Fr_8gBkIkM-ZDrwGCrUTb1zYOwTo0mFTRlRV7F5av9YX1PgYkqBYA_sodbbLxizgSxKeIcrhikfCjc=w800-h600-no
En av de bättre sargerna för bältesgenomföringen

Ett annat större problem är att jag var tvungen att hitta något sätt att tillverka nya njurformade sargar runt hålen för bältesgenomföringar i sidorna på stolarna. Original är de gjutna i en tunn plast som alltid är spruckna på de stolar som dyker upp till salu.

Ett antal mer eller mindre tokiga idéer på hur dessa skulle tillverkas stöttes och blöttes. Det var alltifrån att laserskära dem i plåt och svetsa på en remsa plåt som "krage" till att göra en form och sedan gjuta dem i glasfiber. Den sistnämnda idén valdes bort för att slippa kladdandet och eftersom man skulle vara tvungen att måla glasfibern svart. Ett bälte som ligger och nöter kommer att skava bort färgen och exponera glasfibern vilket inte ser så snyggt ut heller.

Till slut beslutade jag mig för prova att värma en skiva skummad termoplast och pressa den i ett verktyg jag byggde i MDF (tvådelat hane/hona). Detta fungerade över förväntan, så sedan var det bara att försöka hitta ett lämpligt "skarpt" material att tillverka dem i. Hittade till slut en svart narvad (ytstrukturen) plast 3mm tjock på en reklamfirma.

https://lh3.googleusercontent.com/MC7uJfUmXobIr8EV5owbAdOAIeXqvMz_xXcQ74TOofiDlYWk1QcRRwYYi0Z9KrUBBO4udZ75D_QhMFrovG8lcHn7e53Hk6sm7IdJtYAH3GQIbtfnQdY4H80vhQ-LAGJ2D4Q5jhNjSdEj_EDfhUloqChFFUCfuSTjbfOqiJI6L8yZEbtb0ut0ai1Z0Zxyol1pW2PIXo0zk49dmY61iann97E2QfHuKqRKktntK7x-sboquNUfmLZ5LyqTe47oaIn22uo2xRkXm1QlGILXRpdVOtcxIvgplAhr647ND2Fso1gBrmvW06B1ZTTsxHxJ_7Hn92SunVl12LlqBuLbCmGAJK4sXf4jvdkiRj5ThMNJeOs-zw799WcMWgmp5ClOxeB8upw6395CF3QXtYo5vI_rF5SMEEs-8DgIWYXC-RoToJeVega9Of_KGWCtxNwmMA7LSJcSi1OJqAnAW1ex8cHQIvTzSaod5W8wekTMy_tdSbJLlc0HM9-QMTFm9bcnXtWKMtp6rfZdIaTevm0FYaGDxe-2OV6CWFOFnzANcYCV_98=w800-h600-no
Så här ser de egentillverkade genomföringarna ut på plats i de omklädda stolarna

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

89

ICQ/ag Shit skulle aldrig gissa att de va hemgjorda!

90

Blev ju skitbra..imponerande!Bra jobbat!! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

91

Fick se denna skönhet live i höstas och kan inte annat än att bländas av allt detaljarbete som är nerlagt på den! Ryggdunkningar, stridsrop och så ICQ/ab

Får förövrigt ge ett sent tack för fikan du bjöd på också vid visiten.

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

92

Riktigt trevlig! Kanske dax att sätta fart med min -67:a  Default/hmm

har för övrigt några kvm sådan plast om någon behöver.

93

Riktigt fint bygge(både stolarna och bilen) hoppas man får se den på Bug Run !!

94

Skarvade du den svarta plasten eller hade du turen att hitta i "rätt" längd?

95

rogga skrev:

Skarvade du den svarta plasten eller hade du turen att hitta i "rätt" längd?

Ingen list, formad ur ett stycke med värme och formar...

S

96

Sten vW skrev:
rogga skrev:

Skarvade du den svarta plasten eller hade du turen att hitta i "rätt" längd?

Ingen list, formad ur ett stycke med värme och formar...

S

Jepp, precis.
Ett rektangulärt ämne sågades till med hålet förskuret som en slits. Värmde sedan försiktigt med varmluftspistol tills materialet var lagom mjukt runt hålet, en snabb dusch med silikonspray för att materialet inte skulle fastna i verktyget och sedan pressa ihop de bägge formhalvorna.
Det krävdes dock några provskott innan jag fick till allt.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

97

Tack för alla glada tillrop.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

98

favorittråden just nu. vi vill ha mer!

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

99

Kanske skulle gå att vakumsuga sargen.. Det går att göra rent fantastiska sker på det viset...
Snyggt jobbat !!!  ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

100

Bra jobbat. Jag jobbar en del med formning av plast typ så som du gjorde på stolen, det löste du perfekt, hatten av.
Behöver du mer plastskivor eller om någon annan behöver så kan jag nog fixa det