1 Senaste redigerad av Micke_9000 (2013-02-17 20:57:49)

Efter att ha byggt monojetronic på bubblan som fungerade jätte bra, har jag nu tänkt att bygga något lite mer avancerat insprutningssytem samt att det går att mappa själv väldigt enkelt.
Det ska bli turbo med Trionic 5 från en SAAB 9000.
klurigt men väldigt roligt!

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

2

Härligt. En kompis gjorde nåt liknande. En 9000 insprutning och turbo på en kortad V4a cab ICQ/ab

Ska bli kul att följa.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

3

Kul att du har hittat hit! Det behövs fler trådar med 1302/03:or  ICQ/ae

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

4

Välkommen till Bussville! ICQ/ag

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

5

David, Luleå skrev:

Härligt. En kompis gjorde nåt liknande. En 9000 insprutning och turbo på en kortad V4a cab ICQ/ab

Ska bli kul att följa.

Intressant! Trionic 5 är ju ett super bra system.
Någon som vet hur man gör för att få upp bilder?

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

6

Stefan F skrev:

Kul att du har hittat hit! Det behövs fler trådar med 1302/03:or  ICQ/ae

Tack!
har en tråd på garaget.org men tänkte det kunde vara roligt att ha en här med!

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

7

Micke_9000 skrev:

Någon som vet hur man gör för att få upp bilder?

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=80

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

8

Här är då en bild på hur det såg ut med Monojetronic från en Golf II
http://forumbilder.se/CDCGE/img-1009.JPG

Började bygga insug och spjällhus.
http://forumbilder.se/CDCGE/bild-15.JPG

Insug nästan klart. bara helsvetsning och kapa till plattan till spjällhuset.
http://forumbilder.se/CDCGE/img-0486.JPG

När det var klart, var det dags för kabelhärvan från SAAB:en
http://forumbilder.se/CDCGE/img-0469.JPG

Börjat märka ut kablarna från styrdonshandsken.
http://forumbilder.se/CDCGE/img-0474.JPG

Här under baksätet får styrdonet och kabelhärvan bo!
http://forumbilder.se/CDCGE/img-0497.JPG

Och här kommer kablarna ut lite fint.
http://forumbilder.se/CDCGE/img-0503.JPG

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

9

HAr du lite bilder och tillvägagångssätt på monojetronic bygget??
får gärna maila det om du har lust..
[email protected]

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

10

Trevligt bygge. Vad blir det för spolar till tändningen?

Mera känd som jb...

11

Triggerskivan hitta jag i SAAB motorn. nu ska den bara på remskivan. lämnade den till AgentOrange dragracing som moddade dit den lite snyggt.http://agentorangeracing.blogg.se
http://forumbilder.se/CDCGJ/img-0492.JPG

Provmontering när den kom tillbaka.
http://forumbilder.se/CDCGJ/img-0501.JPG

Map sensorn hittade sin plats iaf.
http://forumbilder.se/CDCGJ/img-0515.JPG

Motorn på väg ut för byte av lite detaljer.
http://forumbilder.se/CDCGJ/img-0529.JPG

Ny 30hk fläktkåpa. utan oljekylare.
http://forumbilder.se/CDCGJ/img-0532.JPG

Dom fräcka insugen med fuelrails från USA hittade hem.
http://forumbilder.se/CDCGJ/img-0535.JPG

AN-kopplingar blev ju rätt najs!
http://forumbilder.se/CDCGJ/img-0543.JPG

Och där va bränslesystemet i motorrummet klart. Har ingen bildpå bräsnelpumpen som sitter fram i bagagen.
http://forumbilder.se/CDCGJ/img-0551.JPG

All el kopplad.
http://forumbilder.se/CDCGJ/img-0040.JPG

Kopplat upp Tech II (handdata till SAAB)
http://forumbilder.se/CDCGJ/img-0554.JPG

Dags och kolla om där kommer gnista iaf. Trionic har ju tändkassett som ej går att dela på. Och känner av spikningar genom stiften (jonisering)
Tanken var att ha denna tändkassett bakom fläktkåpan där av att jag valde bort original oljekylare. men den fick inte plats, så den får hänga på torpedväggen där bak i lådan.
http://forumbilder.se/CDCGJ/img-0556.JPG

Här finns en film på första starten 2.0L Turbo mapp. blir ju lite poffar och så.
http://www.garaget.org/video/131259

Här går den på lite högre varv för tomgångsmotorn hängde sig.
http://www.garaget.org/video/131259

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

12

Här lyser då motorvarningslampan (blått) helljuset är på höger sida.
http://forumbilder.se/CDCGJ/img-0563.JPG
http://forumbilder.se/CDCGJ/img-0038.JPG
http://forumbilder.se/CDCGJ/img-0042.JPG
Sen blev det Jul och tiden försvann.
Nu visste jag ju att det fungerade blev lite mappning av tändkurvan så gick den väldigt mycket bättre.
Alltså var det dags att få dit turbon!

http://forumbilder.se/CDCGJ/img-0623.JPG
Här ska turbon få hänga.

http://forumbilder.se/CDCGJ/img-0629.JPG
börjat punka ihop lite rör.

http://forumbilder.se/CDCGK/img-0639.JPG
Högra sidan klar den natten, här tog det slut på 90graders rörböjar (typiskt)

http://forumbilder.se/CDCGK/img-0651.JPG
Här e då hela grenröret klart. och den jätte snygga kollektorn ICQ/ad

http://forumbilder.se/CDCGK/img-0655.JPG
punktade ihop en downpipe med ljuddämpare.

http://forumbilder.se/CDCGK/img-0660.JPG
Blev rätt bra faktiskt.

http://forumbilder.se/CDCGK/img-0665.JPG
Åkte och handlade en Oljekylare med fläkt och termostat hos CSP i Hyllinge.

http://forumbilder.se/CDCGK/img-0666.JPG
Blev lite andra saker med! ICQ/ab

http://forumbilder.se/CDCGK/img-0669.JPG
Allt monterat och klart i avgas väg.


http://www.garaget.org/video/133554
film! mest för ljudet skull!
Nu ska motorn ut och delas. ska borra oljekanaler, hål till oljeretur i tråget. vevaxeln ska balanseras och stiftas om.
och jag håller just nu på med att dela motorn.

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

13

Vill bara säga att det ser helt underbart ut. Fin mix med bubbla och saab som båda ligger högt upp på favoritlistan gällande bilar. Satte du detta på en std 1600? Sen kör du tänkablar mellan kasetten och tändstiften, funkar joniseringen även då? Vi drömmer om att bygga ngt liknande när jag "behöver" nostalgi-motorn som sitter i sonens projekt nu. Snyggt jobbat, hatten av!

Mvh Mikael

14

Flat four boxer skrev:

Vill bara säga att det ser helt underbart ut. Fin mix med bubbla och saab som båda ligger högt upp på favoritlistan gällande bilar. Satte du detta på en std 1600? Sen kör du tänkablar mellan kasetten och tändstiften, funkar joniseringen även då? Vi drömmer om att bygga ngt liknande när jag "behöver" nostalgi-motorn som sitter i sonens projekt nu. Snyggt jobbat, hatten av!

Mvh Mikael

Tack! Ja SAAB och bubbla är ju dom bästa!
Nästan standard, sitter en W110 kam i den, Japp precis tändkablar från kassetten och ut. ja det fungerar, den känner av spikningar det har jag sett.

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

15

Sonen hänger mer på garaget och hade full koll redan, pappa efter, som vanligt. Förutom några bubblor så står det ett par saabar i garaget, det är till dig vi ska komma sen då för lite "justeringar" i mjukvaran. T5 i bägge.

Mvh Mikael

16

Jag skickar ett pm, så håller vi din 1303-tråd ren;-)

17

Händer inte jätte mycket just nu tyvärr. blocket är lämnat på borrning, vevaxeln lämnad på balansering.
Och så har vi fått tillskott i familjen som nu får göra den blåe sällskap i garaget ICQ/ad
http://forumbilder.se/CDLJ9/bild-15-9.jpg

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

18

Händer fortfarande inte jätte mycket, mest slipning målning och väntan på att vevaxeln ska bli klar.
Har fått motorblocket av Martin så det ligger redo o väntar på sin vevaxel.
Har dock börjat slipa motorrummet
http://forumbilder.se/CDM98/img-0712.JPG
Slipning
http://forumbilder.se/CDM98/img-0714.JPG
Mer slipning!
http://forumbilder.se/CDM98/img-0715.JPG
Grundat och lagt på första lagret med halvblank svart.

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

19

Trevligt att se ditt slit! Håller på och byter tråg på vår 9000, mkt jobb när motorn sitter kvar i... Snart klara. Till bubblan väntar vi på varmare väder för att lägga slipgrund, sen bär det av till lackar´n. Sen skall här byggas motorer;-) Om man köper en donatorbil för att få komplett trionik 5, vad ska man isf satsa på?

20

Trevligt projekt, bilen ser bekant ut.. ser ut som min gamla som jag sålde 2005..  ICQ/ag

21

Flat four boxer skrev:

Trevligt att se ditt slit! Håller på och byter tråg på vår 9000, mkt jobb när motorn sitter kvar i... Snart klara. Till bubblan väntar vi på varmare väder för att lägga slipgrund, sen bär det av till lackar´n. Sen skall här byggas motorer;-) Om man köper en donatorbil för att få komplett trionik 5, vad ska man isf satsa på?

Tack! ICQ/ab
Ja trågen är inte jätte roliga när dom sitter i bilen. men det går ICQ/ad
En 900NG med T5 system, dom har längre kablar till alla givare då boxen sitter inne i kupen.

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

22

gazzerc4 skrev:

Trevligt projekt, bilen ser bekant ut.. ser ut som min gamla som jag sålde 2005..  ICQ/ag

Intressant, kommer du ihåg namnet på köparen? såldes den på "distans" sen fraktad på lastbil ner till skåne?

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

23

Kommer inte ihåg namnet, det var ganska ovanligt, tror han bodde norr om Vättern.. Hän tog ur motorn och sålde vidare bilen till Kenneth Fleischer eller Fischer.. Trevlig bil som jag ångrar att jag sålde..

24

gazzerc4 skrev:

Kommer inte ihåg namnet, det var ganska ovanligt, tror han bodde norr om Vättern.. Hän tog ur motorn och sålde vidare bilen till Kenneth Fleischer eller Fischer.. Trevlig bil som jag ångrar att jag sålde..

Okey!
Fleischer heter han. Köpte bilen av honom 09 då han ville bygga en lättare bil.
Oftast är det väl så att man ångrar de man gjort av med.

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB

25

Bilen såldes till Askersund där motorn monterades ur. Jag köpte bilen utan att ha sett den.Affären gjordes upp i en husvagn på ett industriområde i Dalby.Om jag minns rätt hette killen Muckenhirn.Jag byggde en 2332:a och började köra dragracing med den. Var bl.a på SCC och en hel del på Malmö raceway.

.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................


www.agentorangeracing.blogg.se