Efter att ha byggt monojetronic på bubblan som fungerade jätte bra, har jag nu tänkt att bygga något lite mer avancerat insprutningssytem samt att det går att mappa själv väldigt enkelt.
Det ska bli turbo med Trionic 5 från en SAAB 9000.
klurigt men väldigt roligt!
1 2013-02-09 15:45:40 Senaste redigerad av Micke_9000 (2013-02-17 20:57:49)
Härligt. En kompis gjorde nåt liknande. En 9000 insprutning och turbo på en kortad V4a cab 
Ska bli kul att följa.
Kul att du har hittat hit! Det behövs fler trådar med 1302/03:or 
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Välkommen till Bussville! 
Härligt. En kompis gjorde nåt liknande. En 9000 insprutning och turbo på en kortad V4a cab
Ska bli kul att följa.
Intressant! Trionic 5 är ju ett super bra system.
Någon som vet hur man gör för att få upp bilder?
Kul att du har hittat hit! Det behövs fler trådar med 1302/03:or
Tack!
har en tråd på garaget.org men tänkte det kunde vara roligt att ha en här med!
Någon som vet hur man gör för att få upp bilder?
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=80
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Här är då en bild på hur det såg ut med Monojetronic från en Golf II
Började bygga insug och spjällhus.
Insug nästan klart. bara helsvetsning och kapa till plattan till spjällhuset.
När det var klart, var det dags för kabelhärvan från SAAB:en
Börjat märka ut kablarna från styrdonshandsken.
Här under baksätet får styrdonet och kabelhärvan bo!
Och här kommer kablarna ut lite fint.
HAr du lite bilder och tillvägagångssätt på monojetronic bygget??
får gärna maila det om du har lust..
[email protected]
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år.

Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning)

Triggerskivan hitta jag i SAAB motorn. nu ska den bara på remskivan. lämnade den till AgentOrange dragracing som moddade dit den lite snyggt.http://agentorangeracing.blogg.se
Provmontering när den kom tillbaka.
Map sensorn hittade sin plats iaf.
Motorn på väg ut för byte av lite detaljer.
Ny 30hk fläktkåpa. utan oljekylare.
Dom fräcka insugen med fuelrails från USA hittade hem.
AN-kopplingar blev ju rätt najs!
Och där va bränslesystemet i motorrummet klart. Har ingen bildpå bräsnelpumpen som sitter fram i bagagen.
Kopplat upp Tech II (handdata till SAAB)
Dags och kolla om där kommer gnista iaf. Trionic har ju tändkassett som ej går att dela på. Och känner av spikningar genom stiften (jonisering)
Tanken var att ha denna tändkassett bakom fläktkåpan där av att jag valde bort original oljekylare. men den fick inte plats, så den får hänga på torpedväggen där bak i lådan.
Här finns en film på första starten 2.0L Turbo mapp. blir ju lite poffar och så.
http://www.garaget.org/video/131259
Här går den på lite högre varv för tomgångsmotorn hängde sig.
http://www.garaget.org/video/131259
Här lyser då motorvarningslampan (blått) helljuset är på höger sida.
Sen blev det Jul och tiden försvann.
Nu visste jag ju att det fungerade blev lite mappning av tändkurvan så gick den väldigt mycket bättre.
Alltså var det dags att få dit turbon!
Högra sidan klar den natten, här tog det slut på 90graders rörböjar (typiskt)
Här e då hela grenröret klart. och den jätte snygga kollektorn 
punktade ihop en downpipe med ljuddämpare.
Åkte och handlade en Oljekylare med fläkt och termostat hos CSP i Hyllinge.
Allt monterat och klart i avgas väg.
http://www.garaget.org/video/133554
film! mest för ljudet skull!
Nu ska motorn ut och delas. ska borra oljekanaler, hål till oljeretur i tråget. vevaxeln ska balanseras och stiftas om.
och jag håller just nu på med att dela motorn.
Vill bara säga att det ser helt underbart ut. Fin mix med bubbla och saab som båda ligger högt upp på favoritlistan gällande bilar. Satte du detta på en std 1600? Sen kör du tänkablar mellan kasetten och tändstiften, funkar joniseringen även då? Vi drömmer om att bygga ngt liknande när jag "behöver" nostalgi-motorn som sitter i sonens projekt nu. Snyggt jobbat, hatten av!
Mvh Mikael
Vill bara säga att det ser helt underbart ut. Fin mix med bubbla och saab som båda ligger högt upp på favoritlistan gällande bilar. Satte du detta på en std 1600? Sen kör du tänkablar mellan kasetten och tändstiften, funkar joniseringen även då? Vi drömmer om att bygga ngt liknande när jag "behöver" nostalgi-motorn som sitter i sonens projekt nu. Snyggt jobbat, hatten av!
Mvh Mikael
Tack! Ja SAAB och bubbla är ju dom bästa!
Nästan standard, sitter en W110 kam i den, Japp precis tändkablar från kassetten och ut. ja det fungerar, den känner av spikningar det har jag sett.
Sonen hänger mer på garaget och hade full koll redan, pappa efter, som vanligt. Förutom några bubblor så står det ett par saabar i garaget, det är till dig vi ska komma sen då för lite "justeringar" i mjukvaran. T5 i bägge.
Mvh Mikael
Jag skickar ett pm, så håller vi din 1303-tråd ren;-)
Händer fortfarande inte jätte mycket, mest slipning målning och väntan på att vevaxeln ska bli klar.
Har fått motorblocket av Martin så det ligger redo o väntar på sin vevaxel.
Har dock börjat slipa motorrummet
Slipning
Mer slipning!
Grundat och lagt på första lagret med halvblank svart.
Trevligt att se ditt slit! Håller på och byter tråg på vår 9000, mkt jobb när motorn sitter kvar i... Snart klara. Till bubblan väntar vi på varmare väder för att lägga slipgrund, sen bär det av till lackar´n. Sen skall här byggas motorer;-) Om man köper en donatorbil för att få komplett trionik 5, vad ska man isf satsa på?
Trevligt projekt, bilen ser bekant ut.. ser ut som min gamla som jag sålde 2005.. 
Trevligt att se ditt slit! Håller på och byter tråg på vår 9000, mkt jobb när motorn sitter kvar i... Snart klara. Till bubblan väntar vi på varmare väder för att lägga slipgrund, sen bär det av till lackar´n. Sen skall här byggas motorer;-) Om man köper en donatorbil för att få komplett trionik 5, vad ska man isf satsa på?
Tack! 
Ja trågen är inte jätte roliga när dom sitter i bilen. men det går 
En 900NG med T5 system, dom har längre kablar till alla givare då boxen sitter inne i kupen.
Trevligt projekt, bilen ser bekant ut.. ser ut som min gamla som jag sålde 2005..
Intressant, kommer du ihåg namnet på köparen? såldes den på "distans" sen fraktad på lastbil ner till skåne?
Kommer inte ihåg namnet, det var ganska ovanligt, tror han bodde norr om Vättern.. Hän tog ur motorn och sålde vidare bilen till Kenneth Fleischer eller Fischer.. Trevlig bil som jag ångrar att jag sålde..
Kommer inte ihåg namnet, det var ganska ovanligt, tror han bodde norr om Vättern.. Hän tog ur motorn och sålde vidare bilen till Kenneth Fleischer eller Fischer.. Trevlig bil som jag ångrar att jag sålde..
Okey!
Fleischer heter han. Köpte bilen av honom 09 då han ville bygga en lättare bil.
Oftast är det väl så att man ångrar de man gjort av med.
Bilen såldes till Askersund där motorn monterades ur. Jag köpte bilen utan att ha sett den.Affären gjordes upp i en husvagn på ett industriområde i Dalby.Om jag minns rätt hette killen Muckenhirn.Jag byggde en 2332:a och började köra dragracing med den. Var bl.a på SCC och en hel del på Malmö raceway.
.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................

