476

brezel skrev:

Ersatzteilliste ,ausgabe märz 1951.
ICQ/ab

Vet du om denna 51a reservdelskatalog finns att tanka ner från nätet? Jag har bara sett den nyare varianten från -54...

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

477

Snart 100.000 visningar i denna grymma projekttråd ICQ/ab

Bara ånga på ICQ/ab

Medlem i Halmstad Luftkühlers

478

Nu har jag hittat styrsnäckan  ICQ/ag
Men vaff..n vad allt sitter!!....Men det händer i alla fall någe när man vrider på den.

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

479 Senaste redigerad av Lyxbuss54 (2013-02-13 09:47:28)

Tack för bilden. Vore trevigt att ha en sån tidig katalog.



Då verkar det som att axeln med snäckskruven är olika mellan 531 och 532. Frågan är hur olika de är ...

Måste öppna 52:a snäckan och jämföra delarna.

480 Senaste redigerad av yogi (2013-02-13 10:43:19)

Undrar om detta kan vara något för herrarna? ICQ/ag

http://oacdp.org/5054part.html

Finns en hel del matnyttigt på den här sidan för bussägare.Kolla längst ner på sidan.

Kanske står i progressiva förändringar om detta?
Alla förändringar på alla typerna finns inte med men en del grejor finns. Har själv kunnat ta reda på ungefär när en av mina ghior är tillverkad tack vare detta. Hittade en ändring som var gjord 1018 bilar ifrån mitt chassienummer.

http://oacdp.org/progref4061.html

Finns även som länk i how to sektionen sen en tid tillbaka.

481

Grymt bra länk.  Tack för den!

Perfekt för alla Barndoorägare.

482

Skoj att kunna hjälpa till! ICQ/ad

Ni för ju verkligen vidare det som ni vet genom den här sidan bl.a.

483 Senaste redigerad av Lyxbuss54 (2013-02-13 16:54:50)

Pratade just med min hovleverantör Gösta.  ICQ/ab


Han hade faktiskt lite delar till snäckan, bla en repsats med de koniska lagren + koniska bulten som löper i snäckskruven. ( De rostiga delarna på senaste bilden).

Bengt håller på att demontera styrsnäckan från 52:an. Får se vad det kan ge.

484

Och jag hittade en NOS packning i gömmorna  ICQ/ae
Så nog får vi ihop de häringa allt  ICQ/ag

Post's attachments

WP_20130213_003.jpg, 226.57 kb, 1279 x 719
WP_20130213_003.jpg 226.57 kb, 222 downloads since 2013-02-13 

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

485

Mycket intresant i denna tråd. Ner på detaljnivå på alla saker.

Självklart går det att slipa lagerbanor på axeln. Men min fråga är hur viktig toleransen är (Harca 25 års erfarenhet av att jobba på SKF med lite varierande saker)
Jag "tror" att i detta läget som är så skulle man kunna svarva "upp" lagerbarnona, nya kulor medungefär samma diameter som dom gamla (ca 0,5 mm större). Ordna ett radiestål med nya kulans radie. Sedan svarva ner ytterst lite på axeln, motsvarande dom större kulorna. Sedan samma prosedur i "huset" ock locket fast med en radiefräs.
Det är ju inga höga varvtal eller extrema belastningar som delarna utsätts för så jag tror inte att det är härdat eller liknande.
Jag tycker normalt inte om att tro, men så länge jag bara ser på delarna på bild så får jag tyvärr bara tro  ICQ/ac

Hoppas det kan hjälpa lite på traven. Om det behövs hjälp med att slipa radie stål och fräsar så kan jag eventuellt ordna det, vi har en fin maskinverkstad som brukar vara bejälpliga om det är för hobby bruk.

486

Nämeen! Fasiken va intressant! Thomas och jag talade just om liknande lösningar lite tidigare i veckan. Osså kommer du med detta inlägg!!
Det låter verkligen superintressant måste jag säga.

Thomas kommer lägga upp lite fler bilder på hur illa det är lite senare, så håll utkik...

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

487

packning med 211 i numret....  ICQ/ab

"S"lowbugz 023

488 Senaste redigerad av Sten vW (2013-02-15 19:46:08)

Att bearbeta om för att få fram nya lagerytor låter trickigt, försökte slipa om lagerskålarna för naven till en AJS K12 (1928 250cc) men insåg att man inte får ändra diametern på lagerskålen ens lite för då fungerar det inte. Detta var bara ett försök för att känna på om det skulle gå. Min plan A var hela tiden att konvertera till spårkullager.

För denna styrsnäcka så behövs det kontroll av snäckaxeln i både axiell och radiell led, det som effektivast ger detta är koniska rullager. I SKF handboken så finns det rättså dåligt med små sådana men det som står i katalogen är garanterat inte allt! Fick tag på några riktigt små (NKE30202 DY35xDI15xB12mm) koniska rullisar som passade fint i ett annat mc nav av 30talstyp, en ny hjulaxel samt ett par anpassningsringar så var saken kotlett.

Om nu reservdelar är knapert, konvertering med delar från andra år etc verkar kört så tycker jag att ni skall fundera på att konvertera istället. Det är mycket enklare bearbetningar än att försöka få till nya lagerytor speciellt om man inte kan lämna det till någon som har exakt sådant som yrke.

Lager frågar ni? De flesta lagernasare är krängare sedan finns det några få specialister som tar utmaningar med ett leende.

Jag rekommenderar http://jacking.se/, nyligen flyttade till Kungsör från fjollträsk! Fråga efter Peter.

Gör hemläxan, studera bitarna för att se hur stort lager som max får plats och tänk igenom arbetsmomenten för att bearbeta innan ni frågar efter lager, gör det lätt för lagerleverantören ge önskade måttintervall!

Nota bene att jag här primärt tänker på snäckaxeln, lagringen av "plutten" i armen kanske inte går att konvertera men väl renovera..

S (född och fd boende i tokholma, skönt att slippa't)

489 Senaste redigerad av Lyxbuss54 (2013-02-15 22:28:32)

Tackar för tipsen,
Har en firma i närheten som metallsprutar.
De har hjälpt till tidigare bla med att metallspruta axlar till hävarmstötdämpare för
att få tätningsytorna perfekta för tätningen.

Hade en ide om att spruta på ny metal på lagerytorna och
återskapa originalmåttet. Då går det att använda originalstorlek
på kulorna och lagerringarna.

490

Var förbi hos Bengt idag.

Han hade tagit isär 52:a snäckan så vi kunde jämföra delarna.

Snäckskruven såg mycket riktigt helt annorlunda ut.

Den var till att börja med gängad åt andra hållet pga högerstyrning sedan var skruven kortare och lagerbanorna satt kvar på axeln med låsningar. Den går tyvärr inte att använda, men skicket var bättre än vår.

Post's attachments

bild.jpg, 137.59 kb, 538 x 373
bild.jpg 137.59 kb, 208 downloads since 2013-02-15 

491

Här kan man se hur dålig lagerytan är på vår snäckskruv till höger.

Post's attachments

bild.JPG, 142.09 kb, 569 x 382
bild.JPG 142.09 kb, 207 downloads since 2013-02-15 

492

På axeländarna små vetter mot rattaxeln så fanns det spår i axeln i jämnhöjd med där tätringen hamnar.

Förstår inte var spåret skall vara till, normalt ligger ju tätringen mot en plan yta.

Post's attachments

bild.jpg, 142.79 kb, 640 x 480
bild.jpg 142.79 kb, 213 downloads since 2013-02-15 

493

Det här är bottenlocket som satt på styrsnäckan årsmodell 52 (532), det är mycket tjockare och lagret är försänkt i locket.

På vår snäcka (531) är bottenlocket helt plant och lagret styr i huset istället. Sedan är det speciella låsbrickor på vår som man viker upp och låser mot kanten av locket och skruven.

Post's attachments

bild.JPG, 155.82 kb, 640 x 480
bild.JPG 155.82 kb, 203 downloads since 2013-02-15 

494

Med tanke på hur dåliga lagerändarna är så vore det bästa att konvertera till ett komplett lager med två lagerhalvor med samma ytterdimension och tjocklek och sedan slipa bort den gamla lagerytan.

495

Lyxbuss54 skrev:

Tackar för tipsen,
Har en firma i närheten som metallsprutar.
De har hjälpt till tidigare bla med att metallspruta axlar till hävarmstötdämpare för
att få tätningsytorna perfekta för tätningen.

Hade en ide om att spruta på ny metal på lagerytorna och
återskapa originalmåttet. Då går det att använda originalstorlek
på kulorna och lagerringarna.

Att laga en tätningsyta (lågbelastad) jämfört med ett lager som har hög belastning?
Jag har svårt att tro på det.
Nu har det hänt att jag blivit motbevisad förrut så om HEN (pk?) med sprutan kan garantera jobbet även som en lagerbana med ett "been there done that", ja dåså!

Personligen hade jag isåfall hellre slipat det som finns utan att spruta först, det materialet är iallafall homogent och har en gång på tiden bedömts vara lämpligt som lagermaterial av VW's ingenjörer! Att lagren kommer tätare samman borde väl kunna kompenseras för på något sätt?..

S

496

Lyxbuss54 skrev:

Med tanke på hur dåliga lagerändarna är så vore det bästa att konvertera till ett komplett lager med två lagerhalvor med samma ytterdimension och tjocklek och sedan slipa bort den gamla lagerytan.

My point exactly!

Hur ansätts axialspelet i styrväxeln? Jag har varit med om att man använder packningar i olika tjocklek som schims...

S

497

Axialspelet justeras med olika antal shims.

Lagren bör nog ha en liten förspänning.

Ju mer man funderar desto mer inser man att det aldrig
skulle hålla med metallsprutade lagerytor.

Kulorna skulle "valsa" bort materialet.

498

OK, nästa tankar bör nog gå åt hur man skall bearbeta om axeln så att nya lagerlägen skapas.

Axeln är nog hyggligt hård för att den skall motstå slitning från lagerkullorna samt tappen i snäckspåret.
Dvs inte bara att svarva om!

Har tidigare haft ett liknande bekymmer då jag ville ha tätstegad drevsats i min racerhoj där jag bara kunde få tag på drev som var för breda.
Nu var detta inte bara "enkla drev" utan de hade inbyggda axeltappar:

http://www.groveclassicmotorcycles.co.uk/ekmps/shops/velocette/resources/Image/bk8-3as.jpg

Kuggarna skulle alltså minskas på bredden (på högra sidan i bilden), sedan skulle den lilla notchen på högra kugghörnen återställas när brädden var ok.

Nu hade jag lite tur här eftersom dessa drev är sätthärdade dvs mycket hård yta (någon mm) med en något mindre hård kärna.

Det som fungerade bra den gången var att grovslipa geometrin med liten (och ny!) vinkelslip i svarven (svarv prismor o dylikt dammskyddade med tidningspapper o masktejp etc), sedan svarva på normalt sätt med hårdmetallskär (försiktigt). Skärdjupen typiskt tiondel för tiondel men vem har bråttom i taskigt läge. Det går även att svarva i kullager, lite speciellt men går, det har brorsan gjort!

Tätytan på axeln kan ev förses med en tunn hård hylsa som maskin-rep-göbbar (inga J.la HEN här) ibland använder för att rädda lagerlägen eller tätningsytor för läpptätningar.
Det där spåret som fanns på båda axlarna på bild, är den bearbetad eller ett resultat av eoners slitning?

Gomorron förrexten! Dags för frukost o kaffe!

S

499 Senaste redigerad av Lyxbuss54 (2013-02-16 08:24:23)

Godmorgon!
Ja, axeln är nog ganska hård.

Min första tanke var att slipa bort det gamla
lagerläget. Vinkelslip var ju en bra ide Men det kanske går med ett
hårdmetallskär om man tar lite i taget som du säger.

Första steget blir att sätta upp axeln i svarven
och kolla om den är rak. Om den kastar det minsta
så kommer det att kärva bitvis i snäckskruven.

De mystiska spåren verkar vara original.

500

Ny slityta för axeltätningen, exempel:

http://www.timken.co.uk/EN-US/products/ … eves.aspx#  ICQ/ab

S