Att bearbeta om för att få fram nya lagerytor låter trickigt, försökte slipa om lagerskålarna för naven till en AJS K12 (1928 250cc) men insåg att man inte får ändra diametern på lagerskålen ens lite för då fungerar det inte. Detta var bara ett försök för att känna på om det skulle gå. Min plan A var hela tiden att konvertera till spårkullager.
För denna styrsnäcka så behövs det kontroll av snäckaxeln i både axiell och radiell led, det som effektivast ger detta är koniska rullager. I SKF handboken så finns det rättså dåligt med små sådana men det som står i katalogen är garanterat inte allt! Fick tag på några riktigt små (NKE30202 DY35xDI15xB12mm) koniska rullisar som passade fint i ett annat mc nav av 30talstyp, en ny hjulaxel samt ett par anpassningsringar så var saken kotlett.
Om nu reservdelar är knapert, konvertering med delar från andra år etc verkar kört så tycker jag att ni skall fundera på att konvertera istället. Det är mycket enklare bearbetningar än att försöka få till nya lagerytor speciellt om man inte kan lämna det till någon som har exakt sådant som yrke.
Lager frågar ni? De flesta lagernasare är krängare sedan finns det några få specialister som tar utmaningar med ett leende.
Jag rekommenderar http://jacking.se/, nyligen flyttade till Kungsör från fjollträsk! Fråga efter Peter.
Gör hemläxan, studera bitarna för att se hur stort lager som max får plats och tänk igenom arbetsmomenten för att bearbeta innan ni frågar efter lager, gör det lätt för lagerleverantören ge önskade måttintervall!
Nota bene att jag här primärt tänker på snäckaxeln, lagringen av "plutten" i armen kanske inte går att konvertera men väl renovera..
S (född och fd boende i tokholma, skönt att slippa't)