51

michaelth skrev:

sen ett tips som du kanske redan vet.. om du bränner hål eller tycker det e svårt att svetsa till en glipa.. håll en bit koppar bakom, så får smältan stöd.. obs håll med en tång eller något då koppar leder bort värmen mao blir varmt som sa..an.. fördelen e att man i princip slipper slipa ner svetsen, nackdelen e att man måste ha tillgång till baksidan.. aluminium funkar oxå. då det leder bort värmen och inte fastnar.. har tagit en spillbit 22mm koppar rör och plattat till med hammaren på städet.. sen böjt lite så man kan hålla i.. har länge tänkt göra em massiv bit med ett handtag på.. men det funkar ju såhär..  tråkigt om man får en skog av migsvets trådar som sticker ut på baksidan.. ICQ/am

Man tackar och bockar för alla tips man kan få. Nej är svaret för detta har jag inte tänkt på men måste ju vara ett klockrent sätt att arbeta på.. Detta är definitivt nått jag ska prova. För både koppar och aluminium  är nått som det finns gott om på mitt jobb. 
Det är bara att ösa på med tips och trix eller rena påhopp, För huvudsaken är ju att man lär sig och det blir rätt.

Får se när det blir svetsat för det verkar som om gasen är slut....

Projektet "Den vita -66:an"

Enkelhytt bay 1973:a

52

När jag bytte reservhjulsbaljan på min så var de oxå jättekass passform.
Fick till de tillslut men mycke puzzelbitar blev de.

Men stagen på sidan tror jag lutar för mycke på din.
Ser ut som de. Å så var de på min.
Så jag fick kapa stagen å svetsa om dom.
Sen när tanken lades på plats så passade inte den.

Nu har jag ett fyrkantsstål fastsvetsat i framkant av tanken.
Å gängat hål i den (eller om vi svetsade dit muttrar?)

Så nu sitter tanken fast men sen om de är snyggt vet jag inte.
Men de funkar å allt sitter

53 Senaste redigerad av J.Schill (2011-07-16 19:56:27)

Bajen skrev:

När jag bytte reservhjulsbaljan på min så var de oxå jättekass passform.
Fick till de tillslut men mycke puzzelbitar blev de.

Men stagen på sidan tror jag lutar för mycke på din.
Ser ut som de. Å så var de på min.
Så jag fick kapa stagen å svetsa om dom.
Sen när tanken lades på plats så passade inte den.

Nu har jag ett fyrkantsstål fastsvetsat i framkant av tanken.
Å gängat hål i den (eller om vi svetsade dit muttrar?)

Så nu sitter tanken fast men sen om de är snyggt vet jag inte.
Men de funkar å allt sitter

Idag var jag ute en sväng och la fast baljan tanken och en skärm. Och det verkar faktiskt som om det passar bra. Men frågan är ju hur mycket tanken ska "luta" framåt sett, om nån har en bild på en typ1:a som är original. Posta den gärna här, det vore sjysst. När jag monterat dit allt så lutade tanken lite framåt mot baljan. Det såg helt ok ut men så ska det säkert inte va. Eller? ICQ/ac

Projektet "Den vita -66:an"

Enkelhytt bay 1973:a

54

Jag fick passa in min front mot skärmarna å huven sen som sagt var lappa ihop de.
Min tank lutade mycke frammåt.
Men den "vickade" även å hade inte gått att skruva fast den.
Inte med orginal bultarna åtminstone.

Men om din tank går att skruva dit å att den inte "vickar" så är de nog rätt.
Bara hoppas att några av oss fått måndags exemplar.

Glömde skriva innan att de var snygg platta ICQ/ad

55

Bajen skrev:

Jag fick passa in min front mot skärmarna å huven sen som sagt var lappa ihop de.
Min tank lutade mycke frammåt.
Men den "vickade" även å hade inte gått att skruva fast den.
Inte med orginal bultarna åtminstone.

Men om din tank går att skruva dit å att den inte "vickar" så är de nog rätt.
Bara hoppas att några av oss fått måndags exemplar.

Glömde skriva innan att de var snygg platta ICQ/ad

Hurvida min tank "vickar" eller inte kan jag inte svara på förens jag svetsat fast baljan helt. Men det verkade inte så när jag la allt på plats iallafall. Och det känns ju bra.

Tackar för platt berömet ICQ/ab

Projektet "Den vita -66:an"

Enkelhytt bay 1973:a

56

Den sista förlängnings/sänknings skissen var smart ICQ/ae jag har personligen aldrig sett någon göra så men då är jag ganska "ny" inom detta område ICQ/ab
Detta projekt ska bli riktigt kul att följa ICQ/ag

Luft: 64'a typ1. 62'a typ1 rat. 62'a typ1 bygge. 74'a typ2.
Vatten: 98'a Golf 4'a    88'a Golf 2 motor/lack/ljud bygge
Vad blir näst ?

57

Kommer bli bra det här men hur går det egentligen?

58

Sugarmice skrev:

Kommer bli bra det här men hur går det egentligen?

Finns egentligen ingen tidsplan på detta bygge, Men just nu kämpas det på när tid finns.
Det finns ju en hel del svetsning kvar.

Post's attachments

IMG_2196.JPG, 752.51 kb, 1632 x 1224
IMG_2196.JPG 752.51 kb, 203 downloads since 2013-02-06 

Projektet "Den vita -66:an"

Enkelhytt bay 1973:a

59

En till!!

Post's attachments

IMG_2200.JPG, 324.9 kb, 857 x 1143
IMG_2200.JPG 324.9 kb, 233 downloads since 2013-02-06 

Projektet "Den vita -66:an"

Enkelhytt bay 1973:a

60

Härligt jobb! Kul att se när man själv håller på med en 66a ICQ/ab

61

Tycker inte det är så stiligt med svart tändningslås så en polering gjordes!

Post's attachments

image.jpg, 320.48 kb, 1425 x 1041
image.jpg 320.48 kb, 202 downloads since 2013-02-14 

image.jpg, 236.72 kb, 1235 x 870
image.jpg 236.72 kb, 215 downloads since 2013-02-14 

Projektet "Den vita -66:an"

Enkelhytt bay 1973:a

62

Oj Default/yikes

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

63

Fint jobb på detta projekt!!

64

Härligt att se någon hålla på med en 66:a ICQ/ag . Ger mig inspiration att ta tag i min 66:a som mest stått och samlat damm dom sista åren.  ICQ/ad

Typ1 bubbla-57 90-tals callooker   
Typ 3 Notchback -64
Typ1 Karmann Ghia-62 "frugans"
400+ VW leksaksbilar

65

oooo tändningslåset blev riktigt snyggt ju kommer nog göra detta på min lilla 66a också ICQ/ag

66 Senaste redigerad av J.Schill (2013-02-15 10:49:34)

Ingen 66:a ska samla damm på med blåstället och beställ besikning!    ICQ/ad

Jo t-låset blev bättre än väntat, så nu ligger hela rattstången för polering, stål röret är utbytt mot rostfritt dito.
Även blinkers spaken ska få ett par varv med polertrissan.. Det är ju dom små kanske meningslösa förändringarna som är pricken över i:et.

Projektet "Den vita -66:an"

Enkelhytt bay 1973:a

67

Igår lyfte jag på karossen för att kolla hur hålbilden stämde med nya tröskeln.

Post's attachments

Attachment icon image.jpg 639.03 kb, 94 downloads since 2013-02-17 

Projektet "Den vita -66:an"

Enkelhytt bay 1973:a

68

Ser bra ut! Kul med projekttråd om en 66:a!

Learning by experience is a great way to spend money...

69

Detta ser ju inte så skoj ut när det inte är färdig svetsat och slipat.

Post's attachments

image.jpg, 666.27 kb, 1664 x 1197
image.jpg 666.27 kb, 203 downloads since 2013-02-17 

Projektet "Den vita -66:an"

Enkelhytt bay 1973:a

70

Blinkersspaken blev riktigt bra!

Post's attachments

Attachment icon image.jpg 396.08 kb, 85 downloads since 2013-02-18 

Projektet "Den vita -66:an"

Enkelhytt bay 1973:a

71

Snyggt!

Hm, hur mycket måste man riva för att ta bort plinkersspaken? Ratten jo, men sedan då...?

72

Skall du ha kvar extra lampan bak? Annars är jag intresserad!

/Henrik

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

73

MrIcka skrev:

Snyggt!

Hm, hur mycket måste man riva för att ta bort plinkersspaken? Ratten jo, men sedan då...?

När jag monterar ihop styrstången så slänger jag upp lite bilder. Det är verkligen inte mycket jobb att få bort den.

Projektet "Den vita -66:an"

Enkelhytt bay 1973:a

74

Bergau skrev:

Skall du ha kvar extra lampan bak? Annars är jag intresserad!

/Henrik

Jag vet inte om jag ska sälja, ska kolla upp skicket på den. Blir det försäljning så har du första tjing.

Projektet "Den vita -66:an"

Enkelhytt bay 1973:a

75

J.Schill skrev:
Bergau skrev:

Skall du ha kvar extra lampan bak? Annars är jag intresserad!

/Henrik

Jag vet inte om jag ska sälja, ska kolla upp skicket på den. Blir det försäljning så har du första tjing.

Tackar! Har också en 66a så det är alltid kul att se dessa unika bilar dras ut ur skjul och komma till liv!

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club