1

Har slängt upp en tråd i köpes, men tänkte att jag frågar här med.

Är det någon som har en fungerande tankgivare till en 69:a bay över? Jag tror att min packat ihop. Annars kanske ni har något tips på vart man kan köpa en som inte kostar skjortan.

Någon kanske också har ett bra tips på hur man kan mäta upp om givaren fungerar? Har testat själva mätaren, och den verkar funka som den ska, den slår till full tank när jag jordar kabeln från mätaren.

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

2

Har ingen fungerande mätare på min 72a heller vad kan vara fel, sitter givaren i tanken eller hur funkar det?

3

folkamannen skrev:

Har ingen fungerande mätare på min 72a heller vad kan vara fel, sitter givaren i tanken eller hur funkar det?

Ja givaren sitter i tanken. Den är av typ flottör som åker upp och ner i ett rör, alltså inte sådan med arm som verkar vanligare. Man kunde testa att mätaren fungera genom att jorda sladden som ska sitta i givaren, då ska mätaren visa fullt.

4

Tankgivaren till örly bej (upp till 72) är en egen modell och ska inte blandas ihop med den senare som har en flottör på en hävarm. Jag kontaktade UN för ett tag sen i frågan och de har den, men inte upplagd på hemsidan. Denna info fick jag till svar i en mailkonversation; artikel #0493910, kostar 749,00. Relativt prisvärt ändå, när jag började jaga givare vid början på 2000-talet fanns de inte ens i Sverige och jag tror priserna som diskuterades då var runt 1500kr.

Att byta mot en beggad skulle jag inte våga, dels för att de ofta är trasiga efter alla år och svåra att mäta upp, och dels för att det är ett sånt jäkla projekt att byta dem. Jag försökte "smärgla" upp trådarna på min när jag hade tanken ute senast (2007) och jag fick en något bättre signal, men den visar fortfarande helt åt väggarna fel.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

kee skrev:

Tankgivaren till örly bej (upp till 72) är en egen modell och ska inte blandas ihop med den senare som har en flottör på en hävarm. Jag kontaktade UN för ett tag sen i frågan och de har den, men inte upplagd på hemsidan. Denna info fick jag till svar i en mailkonversation; artikel #0493910, kostar 749,00. Relativt prisvärt ändå, när jag började jaga givare vid början på 2000-talet fanns de inte ens i Sverige och jag tror priserna som diskuterades då var runt 1500kr.

Att byta mot en beggad skulle jag inte våga, dels för att de ofta är trasiga efter alla år och svåra att mäta upp, och dels för att det är ett sånt jäkla projekt att byta dem. Jag försökte "smärgla" upp trådarna på min när jag hade tanken ute senast (2007) och jag fick en något bättre signal, men den visar fortfarande helt åt väggarna fel.

Kanske är läge att investera i en ny då nu när man ändå har tanken ute, även om budgeten börja sina lite nu...  ICQ/ad

6

Detta är en typisk sak som man inte ska köpa beg. De slits med åren.

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

7

EskiL 109 skrev:

Detta är en typisk sak som man inte ska köpa beg. De slits med åren.

Jo det är väl så sant som det är sagt, men jag är ju snål så jag gråter när jag skiter  ICQ/ad

8

De slits nog inte så mycket. Det blir en beläggning på tråden. Kan man få rent tråden utan att den går av så fungerar den bra. Det är tyvärr lätt att den går av men är man envis kan man löda ihop den igen. Från 1973 sitter en givare med bajonettfattning.  Det går alltså att byta tank men tyvärr är tankmätaren i instrumentpanelen annorlunda så man bör väl inte blanda. Jag har en lös (tidig) tank med givare som jag kan testa.

[

9

Jag är enig med Eskil och motsägande Micke här. Visst teoretiskt sett går det att få rent tråden, men jag har försökt, tyckte jag gjorde jobbet noggrant, men jag var inte ens i närheten av lyckat resultat.

10

Nähä. I teorin fungerar det inte men i verkligheten gick det bra. Stålull och Bräkleen. Tråden gick av två gånger men nu fungerar den bra.  ICQ/ab

[

11

Förstod inte den kommentaren! Det verkar mest som att du gör narr av mig. Det var ju tvärt emot vad jag skrev, eller har ngt missförstånd smugit sig in i sammanhanget nu igen?

Det jävliga är ju att det blir en chansning att det blir rätt och när den chansningen innebär lyfta ur motor och tank så är det inget praktiskt genomförbart förfarande enligt mig. Det vore en annan sak om man kunde fila, mäta, fila, mäta osv osv

12

Mitt första svar var baserat på att jag gjort detta och det fungerade. Att någon sedan säger att det inte fungerar i teorin.... Jag tänker efter hur varje inlägg kan och förstås (eller missförstås) innan jag trycker iväg.  Alla tänker inte som jag men göra narr av någon eller vara spydig är sällan min mening. Kan bara inse att jag misslyckats att framföra det jag tänkte....

[

13

kee skrev:

Det jävliga är ju att det blir en chansning att det blir rätt och när den chansningen innebär lyfta ur motor och tank så är det inget praktiskt genomförbart förfarande enligt mig. Det vore en annan sak om man kunde fila, mäta, fila, mäta osv osv

Vad är det som hindrar att prova att det fungerar med tanken urlyft? Några meter kabel, en bensindunk eller två och lite tålamod.

14

MickeW skrev:

Att någon sedan säger att det inte fungerar i teorin....

Vem har sagt det? Jag skrev att det teoretiskt sett kanske fungerar, vilket ju är precis tvärt om mot att säga att det INTE funkar i teorin. Jag hade, precis som du, testat att få liv i den gamla givaren men misslyckats. Därför skrev jag att det teoretiskt sett borde fungera att få liv i den, då det ju handlar om att få den att ge rätt värde till mätaren, MEN, att jag hade misslyckats och att det i praktiken var mycket svårare än vad teorin föreslog.

Jag förstod att avsikten med ditt inlägg var god och jag har samma inställning som dig när det gäller klarhet, men det var inte tydligt i ditt första inlägg att du faktiskt hade gjort det och du använder ordet "nog" som fick mig att tro att du inte var säker på din sak. Eftersom jag hade egen erfarenhet av det praktiska förfarandet, protesterade jag. Att vi båda gjort samma sak, med två olika resultat, visar ju bara på hur svår denna procedur är. Eller?

P: Du behöver ju inte vätskan för att flytta på flottören, men ditt förslag är bra, att använda bussens egna instrument istället för en multimeter. Men man måste fortfarande lyfta ur motor och tank för att komma åt givaren.

15

kee skrev:
MickeW skrev:

Att någon sedan säger att det inte fungerar i teorin....

P: Du behöver ju inte vätskan för att flytta på flottören, men ditt förslag är bra, att använda bussens egna instrument istället för en multimeter. Men man måste fortfarande lyfta ur motor och tank för att komma åt givaren.

kan man inte nå den genom att göra ett hål/lucka inifrån bussen under baksätet?

16

belsebug skrev:
kee skrev:

kan man inte nå den genom att göra ett hål/lucka inifrån bussen under baksätet?

Jorå, så är det en del som gör. Men för min del tar det emot att kapa mer i karossen än nödvändigt. Och luckan hamnar då inte under baksätet, utan bakom baksätet, i bagagedelens "golv".

17

kee skrev:

Jorå, så är det en del som gör. Men för min del tar det emot att kapa mer i karossen än nödvändigt. Och luckan hamnar då inte under baksätet, utan bakom baksätet, i bagagedelens "golv".

Jag har ett sånt litet hål uppkapat i min buss, det var "elegant" täckt med ett lager silvertejp... ICQ/ad

Har funderat på vad jag ska göra med det, men inte kommit på nåt smart ännu...

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

18

Egentligen skulle man ha en "inspektionslucka" så stor att man kunde byta tanken igenom den. ICQ/ab  Jag tänker mig en lösning som påminner om den luckan som senare (73-) bussar fick, fast längre fram, så att den är belägen över tanken. Annars kunde man ta en sån lösning och "sektionera" ner den så att man har en mindre lucka kvar, stor nog att byta tankgivaren igenom. Man kan säkert lägga i en helt annan typ av lucka som gör jobbet, att isolera bort ljudet från motorn, men det är snyggt med "originaliga kusomlösningar". Samma typ av motorlucka finns ju även hos typ3.

19

finns det några beskrivningar på detta? var man ska göra luckan?
tänkte att det kan ju inte göra nåt på min campinginredda buss om man gör en lucka där bak.
den försvinner ju ändå under baksäte/sängen..

20

Jag har faktiskt lyckats laga min tankmätare på min -72a. Den var förvisso inte helt trasig i utgångsläget utan visade ungefär "hälften" rätt. Full tank blev i runda slängar halv tank på mätaren. Felet var där ena sidan av tråden jordar sig i locket. Det var helt enkelt inte 100 kontakt mellan tråd och lock så jag gjorde en ny anslutning, lödde en liten kabel mot tråden och sen i locket. Lurigt fel, det såg liksom bra ut från början. Testa det!

21

Kalle; jag kan ju kanske visa dig, vi bor ju på samma ställe  ICQ/ag

22

På min buss så har nån tidigare ägare fixat ett litet hål framför motorluckan, biten som är ursågad har han svetsat på en plåt på och skruvat fast den över hålet igen. Hittar dessvärre ingen bättre bild en detta, men kan vid stort önskemål ta en bättre bild...  ICQ/ab

http://i191.photobucket.com/albums/z27/vwcar_l/DSCN3819.jpg

23

Till och med Vw verkstäderna tog hål i plåten.

Om man läser Vw:s verkstadshandbok, så står det beskrivet var man ska ta hålet. Sedan kan man köpa ett täcklock med original vwnr.

24

Mange skrev:

Kalle; jag kan ju kanske visa dig, vi bor ju på samma ställe  ICQ/ag

Tack för tanken Mange! Jag ska kika lite mer på min gamla givare, men det lutar åt att jag beställer en ny så jag vet att det blir bra. Har ingen större lust att kapa upp någon lucka känns det som.

25

Demian skrev:

Till och med Vw verkstäderna tog hål i plåten.

Om man läser Vw:s verkstadshandbok, så står det beskrivet var man ska ta hålet. Sedan kan man köpa ett täcklock med original vwnr.

har du den då?