51 Senaste redigerad av Peter S (2013-02-05 12:37:16)

lowang skrev:
rogga skrev:
Peter S skrev:

Att sova är överskattat ICQ/ag
Nej då, men med en 1,5 och 3,5 åring hemma så är man kroniskt trött som det känns.

Jag har en 2åring och en 4,5 åring.... så jag vet exakt...  ICQ/ad

Och jag har 3 pojkar som är 2, 3 och 4 år. Då snackar vi trött, i kvadrat ICQ/ab
Har du bytt från flera olika lackerare sen 2006, jag begrep inte riktigt...

Hehe, jo om man bara hade haft en tiodel av ungarnas energi så skulle man få en jäkla massa gjort på alla fronter.
Angående lackerare så blir det en uppdatering ikväll...........förhoppningsvis ICQ/ad

jn skrev:

köp en ipad, du kommer inte ångra dig. sorry för sidospåret  ICQ/ab

Jovisst, men du får mycket VW-delar för de pengarna ICQ/ag
Risken är väl dessutom att man inte få ha den ifred....

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

52

Peter S skrev:

Risken är väl dessutom att man inte få ha den ifred....

du ger den till barnen så får du mer tid för VW... ICQ/ad

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

53 Senaste redigerad av rogga (2013-02-05 22:04:43)

Väntar med spänning på kvällens uppdatering.....


Off topic:
Jag har en Samsung platta. Är perfekt å surfa på när frun kollar på tv-serier...
Visst får man ett gäng VW delar för dom pengarna..... men värt det ändå... ,)
Funkar även som barnvakt vid matbordet efter maten så man får lite lugn å ro att plocka undan....  ICQ/ag

54

har oxå en samsung  platta en Galaxy Tab 10.1  supernöjd, både i soffan i bilen  resor,och på jobbet (på raster) e helt klart smidig.. tog ett felia abb och tog den sas på köpet.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

55 Senaste redigerad av Peter S (2015-11-26 22:22:20)

Lackeringselände del 2
Som jag hintade lite tidigare så var allting inte frid och fröjd när väl karossen kommit hem från lack.
Noterade direkt vid hämtning att lacken på taket framme vid höger A-stolpe inte var helt slät utan utan var noppig, precis som om man fått fint skräp i färgen.

Enligt lackeraren så skulle detta bero på att den vattenbaserade färg han lackerat med skulle vara väldigt grov i ytan och att klarlacken han lade uppe på inte riktigt fyllde ut denna grova yta så att topparna i färgen stack igenom klarlack och skapade detta fenomen.

"Det försvinner vid en maskinpolering" sade han.
Tyckte att det lät märkligt, men vem är jag att ifrågasätta någon som är proffs och som skall kunna sådant här?!

Mellanplåten under motorluckan fick jag dock lämna kvar, för den såg ännu värre ut och lackeraren lovade att fixa den åt mig.

Bilen stod sedan ett antal veckor (ytterligare något annat som kom emellan  ICQ/ad ) och det var väl kanske tur i sammanhanget att jag inte kastade mig över bilen och började montera ihop alltsammans.

De fina nopporna jag hade noterat hade nu börjat växa och bildade tills slut stora blåsor. Dessa började efter hand att dyka upp lite överallt på karossen och i stort sett på alla lösa delar.
Har tyvärr inga bilder på detta, men det var ingen vacker syn.

Delar kördes över till lackeraren och prover skars loss och skickades iväg till hans leverantör för analys. Ingen tycktes kunna svara på vad det var som orsakade detta och ännu i denna dag är detta ett mysterium.

November 2006
Vi beslutade gemensamt att han skulle "återställa" karossen till det skick den var innan och jag fick pengarna tillbaka. Detta innebar i praktiken att han lät slipa den plåtren samt blästra ur den överallt där han inte kom åt att slipa.

Rätt så knäckande att behöva ta det beslutet, men det fanns inga alternativ. Om det nu var något i de produkter han använt så ville inte jag att samma problem skulle dyka upp igen och han var av samma åsikt. Trots alla turer så får jag ändå lov att säga att lackeraren var schysst och inte på något sätt försökte slingra sig. Han tyckte att detta var lika olustigt som jag.

https://lh3.googleusercontent.com/8Yq8YgQl-67O3peKkLOPXnTuOoxJoKG9ctnTDqqYwNtbIcAYfshSx5otmT7k7v9XuO96_Pr2KVEgARrrloaYJnQXHz0aVNG1n1d7bTflwNTb5GT43Yuyjxwbhlrq-nEEn0Ko1qBfRkfuJsdMYATv5qd3-VDnF_RQqMls5hrcjYw2USEBznerE9PbiJZvhn14lLXL9v1UQGttPul94sYvqOkqIr9pfFplmzGEGsZJcOi_uzq_f3FHpdlbmAdDzXXOupxXrGHQ40emp_Ak7qCiStaWrp9GxwjENHl-SdT7mfOiwVJZZML2irN8YtUhAklyVK8f6k38jnCgH5gPn-QntYQOyDkxmJGadP1nIEOjbR2fxwxSzTqZitC3wLgqeaytK_D7bKlr5RgkfY6vAJPE4NdWh-16j4Rf7c3hZeTtBDh1I65OIY7a9ps8vS1b5AcHoVguoC5oTI9ftJjrjmOD88UZ5vIEaj6jf6qIgx9yAysg-cn1qnRahxj_mdnWTkHbfc3vLgH0e3cJiaWfn_aDYtMTPXsCY0EKGfhDYhKtViY=w800-h600-no

https://lh3.googleusercontent.com/o3Fc_sWuuNWAd4WsCYCcvJfma5QmELYEzKNyMjGndMV9Uj_-4wRjuELKtD1L-GcJZkx4SKIbE9T1GdJLTc2Y412PXHn_I-rEDzy51XP83EZ8Vw9OpanHMfjALy2AnC8J0A0hr-AU0gDZQ08UiHye9KRSSy5bTbNXPi7ErbGP7j_Ci99QzuFcwo_sG3EumoTuUrM5p7v-1IF7LOHZUunTmY2SxaGw4OPxeno-Qc1aZujeDDiBHZ_IQUkLSctBJlGke13HJlQZEyzmUY23NXUuGdgiluX3y9yK0nuPtOXSw0KxDJzbs2mD-cqIQO5NYOrVLR6nbpke7HvX0ul_ff9s_rEDx7jflJI6pY0RRJuoeksXtv67YZLlME1jMkmAskMG2aK_c8im7byNAcHN8D96c47vLc-ijFU2bIbueCt_oceE-wcI80jUAZaEsYP7A4R3rEO6rdLseN2zF-uTC_jzZa3cIJjUeiPi75022aB8w56s0sgRxSqrAIw1rUF0pUIHR53D9WVKESMGHkFOVLPt9tZgvV1L1qzk-Q0oTKa_sOQ=w800-h600-no
Här är karossen tillbaka efter "återställandet"

https://lh3.googleusercontent.com/UfTm7M7r4Fsj_ubYmkaTOXMVye-syw-nrgF6d8CW5hacKHkmlAee9z88L4NAl6k-F8uh-zgky-_-aJHWF7p02WVvGVkAJE46UOj9GkIN7Np691BrhJ59Q70X1YP3ZFWvXeEN7ieGyJxgO_5ilRwPShEJ4BDS9bmbdrT3IkuldEp-1UMX46S_9dTP2FaTomW12AW-ND2MZkyDvrE2VKhxOJ9_evuHVRgeP_IiBCbtha9w9pUvq0wWT7VvP5LfP9ISbdjc2iWKmZmiWB_ysHh2GtKX6tWTqwtYTTV4U77VFpOgJXt1pzb_aL87yfQW0br9GurIQScREYnHtzMMZG6xgakxJtu21AaJi3vZGEQqcTgln2X32UFCPMkrsVU9B4ZaOrRsZMqeKaMsd24Otc14J-tKEomdE7evtQoEZX2tK3xG9XQHAtxCjGcIfJ3xwF_-0UGsCuDSTiVwpT3JUGiB7SrOGhINWrVNBr8TPErSOslNNN_reg1P14d35TmcwwEw-dcNDsieMCFKIRbudqx0nMIuiIOJFxgqZLk8r1kK6E4=w800-h600-no
Så här såg instrumentbrädan ut efter renblästring. VDO-mätare provmonterade

På vägen hem från lackerare nr 1 så passade jag på att svänga förbi lackeraren jag först hade tänkt anlita så att han fick titta på bilen. Vi kom överens och han kunde ta bilen i stort sett omgående.

Nu vet jag inte om det var den vattenbaserade färgen som var boven i dramat, men jag tog inga risker utan propsade på att använda lösningsmedelbaserad lack denna gång.

December 2006
Delarna är nu lämnade till lackerare nr 2.

https://lh3.googleusercontent.com/y6FbiYuuM1C4By62eOaR3DPRyJLclCDQhJMnUBXuwzmtd5m0tOma5eK6_bqQfJOFze7U4AyDfeWQUR_lcDzOFhFKd4xANQ4hxlN0Q75aQn3Z0LSjEK7bGAEd-bk_ifOlY2J4OtS4q4h7F4aUmn3bHsLKSuTVSAhyvXUSaOiogHND4ODDA5NMWUfg9QvwIiWEbmTgZJdfjwTfuc3uDXZZU5Ytk3GKsV2JCIvkfYIiY1WWbl2N1okLW8GTvn0IktRYAR26MTha6uiOxzvbNqAWikLWXV1ADbqOrdC7V1N4Z_vS1OoCmu94WAnmkR9oHxQOdqNHuiSBM_0gxlVNf9-mtcLkQjIRMws-o659BIuHezIu3WaYWUDSubUGsF8tdvh9K6rRkfMA_PqwCQpYVem2rMxa0hmupCqIT1qr45smFEy5lpeU9GPpkb6VcFu3gqmdLLInqtEM3vVIStbL_-nednabtubWPzhbgPAVBqkKPVoDVh10VAeMAaB0nmdLYOUnvJZVzkaKDQL3PVOHLvmkDYTWgmZq54tePe-7qmSi5zU=w800-h600-no

https://lh3.googleusercontent.com/7PZ_j4I83WGP3jC-Cfvq7iC1SxSAtDgXDxWV9dXpND_VcXJWeAzH5N89bA3dDiofZS5rkeqxTrixHBgrRSyd2uYoIN6TqFXxAR1q-Mxjn0Uj3AeQlQC-TDPBI40DcveOshTmjlwGhsecTVsMdfC85_ZgxOZHtFsji7B8G3x7NaYmyU1zxIWqm_NIHQYbmmVFs2v-mlAlqwhUfcUyS901L9MNQEroiu61CkciQROnDLh8Xd3-_FCxp5W33qHWyZJP9x5pLnt5IPIr1a561qTedT7t-EnSqGuyGdcAu8wrz61ScawCu-BoIMkx1wzqeuXNZ0BI3-p3eqAUn_yb0k7NH5xJy3-J_wIQmADFIbhjIwQyBiosomICErVRliTEx8D950vIKVkfhv91VHv4n9Qsf161KbW5qgC4f3nC6C6Vl6ERqH8md5UPQ1qj1pNyqiaL-BycblDZXYpmQ-FPMdZxGVXYJytMKGU_g1swQid8LWb3ecoLsmKM-4Xkjsyw9_DqyakYR6aGx28b3dP6nNTZn64rjxu3X_Tm6zGB8dvrmz4=w800-h600-no

https://lh3.googleusercontent.com/LZsZtJARntsNv7gBZDr54RiEGYBgvLYaQKSyEVt1zcxcDKxv-NXH00E_mO9-l5RJFlArj56yWvE1hj2Ew3Tl7TtncBZZYfEk4MVsv3VRhlnwMj6dBFGfm5G3-j2fRc_4Z7XSRSo0ZEr6V7-DopTO-u65nGzne-RtFcZvA7OLyrGOmikFRTdhBXLxKB9Fr0A2Nef93T7eQWGlldiZXhVl_sbGycEy6N8iecreLxurl3rdNePhNoGXMkHxG7ktjkNbRbSjdlGRRJ1EZ3QYTiprorFFxwlcsLizknPXoxI726sudTtrnk2JfasRzkJndtOjfG6F-qTHisAwSq0vhBuv7wNygYZOnGMFI0yT13EuPuoszNOzw57jfjwmITPGeMVDtnrxzeiNgo8bhjfhbGd1WdTEFTAkvstTIxP_KSG3618rmTg3-nyStCss6PFTJ00PhUkKBhbslNdPO_CY9o2Ka7mj7ZmcxXqMMIeYxO4ehRapjuS6tDdmqZa8wHGiOnIJ9IuuG6VJ_zIbdopOkbdNgd1rC7yXmvudbCroJBrbSEw=w800-h600-no
Spacklat och grundat

https://lh3.googleusercontent.com/wY9qerye4FWTJ5f_tW3JQ4SW5NSOvAsvt0D3W_36eZXUODhYJS3cES55JVExpmlKAnSwPTN7RSTaK-B-wC-sRuBVweWTWqOekeWg8nvl6NMvOCDWYU1P1JsQU4YY0P6qqHcTXuEz5sj9vOHfLqP7h-XWyLl65vDjM0G__qblswebRb2-8mxwURkLp93fC9OD2BnYGHVWsLN-7VBpZZlV3JSEFnzn5fzwz_n-kLhgFoyOXJ6_zShW7-qIjLIA679jJxFGA6OkPDhImo3FItC9GuAqgnpWVbH7POX5i1L0UWXDZf0xCLc67qG9xOZityxqrVkzQf_k0gXEbwdQBeY2KRVYIloP91zX-tSQCf8pSxwwbGEiSjaqSr7O7AvT7I7OCMDm1owXvnKQfpooNCNHpcl3ZfR7gB4a74Ofg4ltZoC-ksp3xR_yfqPyA_rXanB4xQbHZH6vbHHUjrWZVluRvu7LozjRKJh-0a253fIwRrsUAtpekSFWcTM205MkBj7Sitc_ZWwunlJ2u8osgHcfbbkpdJuTGC9Aw2ucjU1g7zE=w800-h600-no

https://lh3.googleusercontent.com/RhfLPuV2bGvlPdzA7nHx-GUjp7L0Djhp24nEvPNIfLKVELWGXS5v_PU036SUy0iytGFojy0vLis1ZWVfZz35YLJJR9JY4AKdcNbcuQQogAW_eMClH_HJGvnB_Zmy4CWW5M2Qdt-nnIJJpy3RptbKV2AE7zubXMhN0U3dSczdYC4r3kwm2LZR4E_Ax5p9IIySs3lC5cY3ir--GkMBw4yab6zW3pRw16Lt4r6-XOL6ZIZLyO5l1-Z3l9f91HqV3sHGgEnbA_Oulssk_xzxQ1AghL20OkPFNmQzO9DzH44VaWCN9gF4WIICwPuRe7Gs39491p_QqS7EjbyKTU4XNgkUjgJAWMq-BJnTtF7kqAi0JQl6wpSlagf7a0Q0bZ8kpnrqyGZ3n-D7oGwiiQstT-5sP57F5UMmbGTTGnXGwvg3aE7R0rqIocqXRAsimugUGTpq9UJmdFa8U3xl-SeLgBkOnzc8KlYhQ44lDpnqc0qalcTx1IBiaKBjkk-7IYeKGoTfOKEz_UvcEacnweXli5f8NALtoBwFw3IMlTLhMfMs2A4=w800-h600-no
Karosseriskarvarna kittades

Karossen är nu lackerad och denna gång känns det bättre. Tycker spontant att finishen är bättre på allt. Visst var det några ställen som fick maskinpoleras, men i det stora hela är jag nöjd.

https://lh3.googleusercontent.com/oaGfLNpnz8UQEjOgz1Rm2OxApy_DZoWSTtARuDvV_MuLJG4S9C5CZdBhki1ezMWr39qzOf0jhPU55BKemEUqwuEzWk7WDQXNTm_WPAYzogI49PYU0ol1-bTCsqon5H2FuvbQPftFc_gxG-QEfRTwJ30oOJ4SCON0zNAhtpbeiu-So4w-UBl3vJx0NkG3Chx3uis6pSjjqedwtVgiRnjCJ9ReNstIXd1bkNSyM1gwMWhnAVRMC5xNEXjLghWXvuFL3NtvL3dQA_giELjN4eoHkjgjpa7RcGfCZYReeqekfX1u4_2IGi7YAneB0pV9PdpGtZQsUrtiWsqxOTnTIO1Y3n64jLKakxsxyAW_dXROuKWJEWRHgEau5zOHIfbJqMWabcr5KYxkq7NMXZaYwcGaTrsgM-kOgG0ChypPc6sMoA0dIQ8CXBJgdApS71r-otohqMj8pJH_-6Hs4QuqZC9vcNcFmL_xxbdOmsZbBwMTE2YMHgAmHnyFYQKgf84LXetOsfxQhSPE0x1Qy451laG2CWEPB5kHTNDzZCl4P8sEtL4=w483-h643-no

https://lh3.googleusercontent.com/HMFQWC0Lv_XUBSrq3uQiyQD9RHxxb5K1PlOhLOJDS4rP8LDy9ZSMwCjoW9g68Cey5d58i6jfnDy3GnrddCiIbVKz2ya4iKIOzMXeDsp9rUlz4D8bSQ0IUS8-kClv7WYRneMB9w6yNUQhgYVXy48Kn5YgST0ZSRthkVNtC0aWqYw03W_up_W2LpmyGaEol4iwb1DbdSYP__x7z0dUkmlwVmLVI4IAW8ziq8Nr5lSPFCXKHUZmEnCVuWdrJglF3Cw0gfo39rkl-4V7km9H5rZdI17DOd27tt6dVOy0j76nLtrKqVdkHX1wY-38t1RgZf7Jr85idxPFhTpyBab45S0iy-0jsk_zKDm3p61Q2Xoyh-HXilMa2MUeJXTFDrzCWID4ghL10yjJyp1XIob4M0u1vhtLevDwXNHQ6HCY_r38QQwjQHbtj8nIz1fwl80aXIza5pctXc011q5PQfe2Xx1uE7h8v-MSYJpNZbFM74DZ2k42fjooVZm24IPoqZ_WcGZoEKhwxUoY3nDZPSpEXDz_mlBjyh3dgAhWJd_sPLTuzFk=w800-h600-no

https://lh3.googleusercontent.com/qh0wGYhqPDXTQVTmY_a_w_LXp0uzWjcAoQ8eaMQgTFZDMrUFPU5nIpURhCre1-xUFmodbcf_NoeEw3TufEC-pNP4JWpTQ2jd3Bw7zMnvgCYqjpK0XMHgrKCp9cN3lPYfcmG7Exgay9sO16jgi5fZHy8b_7KMSV51olMvfS7CHAs4oxzsrzVv0DMw6UuTareXYy-ttGUcDM5bEm6HfHFrN2tAoVtp9c2-JiyxU-1T1wfce0wX6D-6xauPwe-wW3ukFliFr_OuM4mzm1cwJzGSF4z9Jy7IU01nQdHg3P0PuA9ojwfojgrWYP4VegHeWDMlsC3Lw7-ZNlo7PSs_Sm9Oi79FF_8OlHeE3-k5FULlJDXnitQijkPw5ZnPEWd-biecZb98UF4gtNtXU87U9XcGOwPCTDXJDcZKknHFEhnXST5_n1Jl7kqMaqDasLP62i07ZuweQh2rFL0EruehpNBWY29wnXDtH8JIaGlzXU662hmU0idPsWtzYLSp8uB_Q_DxuPc20NpJTBB3ngKgN4DtxO9FVAKzq2CJkyTQB9L-Z18=w800-h600-no
Maskering avklädd. Undersida och hjulhus sprutades med bodymassa

https://lh3.googleusercontent.com/rSnX3mC9ckTu89vFcqcVE97KLT26BS-bwD6XO24mtXTnbYooADx7C9CyLQxpTK61h_biqZMumMIo8OQO8_xtm7pHdTNQ3E1ZN74DJZIkUQVxr0H4VR7GvkFd6reJ69UozvvrepSUkEXKCdRCEIZ86LwqJqHPSyXLV1Kzp3qGUlfF8D9VDspZZ_ytJKjIeWz4umJTybtDIJbRBD_uzUmhXJULSKMFxBaAMc4veqs2O7_zjMmz4SE0EMpuc8Bgb54D-wSLRIEPB8iGNzO3wRRbu5uFfmSkhWhtafG__9d0xhfcrX3UR9tsAeD3Yr6IRKGoEjewCByRk86gTzREAHjW4GgFjQrY7p-ZyGVoT70lajAAAwi7P-XI-6Gt2upoJbu69PXGARHB3ZQEZeKauWtYPv1o53kWd4ruRy1ABbpZZSAlnZIHS79-bKi4u41L2zc_nBhENIWvEafK7J3jHjdh3oAlXt5Z5Ym-LGaVWF95FhFniuyEOr9apAk4dQtO6ejB-JC4wtZfOR4QBxUil1qxYHTF6rsq5Prheftnp-eZBCc=w800-h600-no
Äntligen hemma. Andra gången gillt!!

Nojjig som jag var så lät jag karossen "vila sig" några veckor innan jag tog modet att skruva fast den i bottenplattan.

https://lh3.googleusercontent.com/4Y3ohq4N-qjDpcH3zusLmyEX7id5TFNUENHZxSBrQxe1b8zbgVPgj5iTQuZIAHBTPHkhIN5L87nyP1OpgP562XUUjY3kGbL9cFZ5kJp-gzHoh4jbP9Bd4CqvKmGv0e5h_ZF2117jp5INQAjmUb6L9wusft2SnzMGs64jsIUPah5GmJZLKYYh2yh7w2SiS4gsfInXhJCk779EW-fQ6AEuHybe7U1aZ8OmjmdZbnkbxBkv1yhlw4d6YHgzIr_lNTDZTmHVfA6cn6kMnATmPKJmpJUaUNUzuhgMVZMcA_rwmkhwy-EcXrdQ69H3p8TfnIPLQqMNfQkD6rhyhFFK4V4cIb2D6Giw9UeWweXWZ-j-TCaZ8gFQW20J_pUiIpkSjTq3TG0ZyrzJhyvStI7jojVWHPx5Upn55aPvSredRjx-WyddygBRYEdhv9TEBVA__65oQ0rlG4sv4nqC9pvILpVS5pkl91eo60w7mN8ueH928YIdCoYDdc-5EDIwmAEi11QOov1Wx18oP_hM14NeKegVGlhqirRnM3HtLDNUguAvcA4=w800-h600-no
Karosstätninglist limmad mot plattan och karossen på väg ner för bröllop med förstnämnde

https://lh3.googleusercontent.com/Ps-IgNYYZYoXML3xseEVKwOcwNNK0r1YAKRTX80uTB9PBV28MuoZ5BBotTLm08I1obzGr7z0-mwH7UcuvUZ5Aj_ET_ln-Pl8C_TkG-yFuKx_BvBjAwuQwWQMR5n2wePecbY7MsfqAJbZ4-7ACHkpYd5fc0Z50Qy-JISZrT1-pFyDPqrBdVS1zYoERfXNd_TOnSpgdEYuf9f7QvHZ_NvaIakcobigqviIIE8IUiZPfWkmZPOiWlGiMxF1WjRdYL8axSp7zf-6pOnhgJ2L8oBkjWhNsmUY8L0ZTsKmaKVBBQ_njhJI7Ya4UbxW_rf8CCkO3yxpsE1IhGJodsjsSWza73QCfqTKP-RFn4y5QjmruESGd0ocipFiJz9AeSt18tvN_Pan85k6umJriF4x1_H7044yxFFt-cSvc1F_YuJCGe_409C3a0npfnW57_6OawHaosS4Lp3QGu4C6KI-QtRCsn7sksZowSJC7sND7nq-D0yiL5VVJu0GM6VCde3lj4lTaX__qFX9f6xpptJhQso4IQ8X-05zfNKt4rYA1V9cb-Q=w483-h643-no
Undertecknad in action skruvandes fast kaross i bottenplattan

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

56

Kul läsning Peter!
Den blev jävligt fin när den blev klar!
Dina stolar och inredning är bland det snyggaste jag sett i en looker! ICQ/af

Nä... Nu är det läggdags!

Bubbla -62

57

Grannt!
Det kan ha varit att vattenbasen inte varit helt torr innan han lagt på klarlack, för det kan ge såna förödande konsekvenser, fast det borde de ha kommit på själva i så fall.
Skönt att det äntligen blev bra i alla fall ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

58

GB63VW62 skrev:

Kul läsning Peter!
Den blev jävligt fin när den blev klar!
Dina stolar och inredning är bland det snyggaste jag sett i en looker! ICQ/af

Håller med fullständigt...
Undra vems idé det var... ,)

59

Häftigt att se en seriös Old-School looker "på riktigt" här i landet, till skillnad från skabbiga bruksisar som min skrutt bubbla ICQ/ab .

60

GB63VW62 skrev:

Kul läsning Peter!
Den blev jävligt fin när den blev klar!
Dina stolar och inredning är bland det snyggaste jag sett i en looker! ICQ/af

Nä... Nu är det läggdags!

Tack!

rogga skrev:
GB63VW62 skrev:

Kul läsning Peter!
Den blev jävligt fin när den blev klar!
Dina stolar och inredning är bland det snyggaste jag sett i en looker! ICQ/af

Håller med fullständigt...
Undra vems idé det var... ,)

.....öhhh....min? Skämt åtsido så har det runnit så mycket vatten under broarna under projektet att jag inte minns med vem jag dryftat vad ICQ/ab
Eller så är det min alzheimers light förståss....

Rejkfantasten skrev:

Häftigt att se en seriös Old-School looker "på riktigt" här i landet, till skillnad från skabbiga bruksisar som min skrutt bubbla ICQ/ab .

Kul att du gillar bilen.
Historiskt har det väl varit så att ork och ekonomi sällan räcker till såväl puts som prestanda. Kanske därför det tagit så lång tid...
Anser dock att jag långt ifrån är först med pigg putsbil i callookstil.

Nu har den ju inte fått bekänna färg på varesig rullar eller bana, men till sommaren då hoppas jag på att kunna få ordning på allt.

Får se om det blir tid för lite mer dravel och bilder ikväll....

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

61 Senaste redigerad av Peter S (2013-02-08 15:23:30)

lowang skrev:

Grannt!
Det kan ha varit att vattenbasen inte varit helt torr innan han lagt på klarlack, för det kan ge såna förödande konsekvenser, fast det borde de ha kommit på själva i så fall.
Skönt att det äntligen blev bra i alla fall ICQ/ab

Känns konstigt att han skulle göra bort sig på en sådan sak. Det är ju inte som att det var ett bråttomjobb heller då karossen stod hos honom ett antal veckor. Fick inte heller intrycket att de vattenbaserade lackerna var något nytt för honom. Det är hur som helst historia nu och något som man så här i efterhand kan skratta åt.

Jo, det var kanske bra att det blev som det blev då jag, som jag skrev, tycker att den allmänna finishen blev bättre efter andra omlackeringen.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

62

Härligt jobb. Jag försökte följa jobbet med bilen på din hemsida. Men sen sidan stannade av har jag inte tänkt så mycket på denna bil längre.
Kul tråd att följa ICQ/ab

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

63

Finfin bil som man följt länge! Och det var väldigt kul att se den på BR Classic i somras. Och inredningen, katjing! Den är mitt i prick.

64 Senaste redigerad av Peter S (2015-11-26 22:35:04)

Januari 2007
Bland det första jag gjorde efter att ha skruvat fast karossen var att montera innertaket.

Ett dåligt monterat innertak som mer ser ut som en taskigt bäddad säng förstör intryck och helhet på en i övrigt fin bil. Har tyvärr sett några exempel på detta så därför valde jag att lämna bort detta jobb då det inte är alldeles enkelt att få till det bra utan den erfarenhet och utrustning proffsen har.

Hörde mig för bland folk i VW-kretsar i närområdet och fick tipset att lämna bilen till Bäckby Bilekipering i Västerås. De har gjort innertak på folkvagnar förr vilket borde borga för ett bra slutresultat.

Valde efter samtal med dem att köpa ett kit från TMI som de fick montera istället för att låta dem sy upp ett från scratch.

https://lh3.googleusercontent.com/gKMtiMj23BaCHNPn5uq_LdOk6FjlK1NlmVYzQesKaLy_dT1moNZURBNBJIo90UC2TpEkVWKo9N_xvbii_6ZFnXt4p0f31sw41kxhOsLp12Zd_PgVBVrqAg_n3lf5J17Y_agKUsGUDCR8rnOXwgw7RESad5tzMsFAUyEeTtivXI29eLnkuXyfeLMAGZJo4PVZ_szc1edeSeeoscbukSzY8mOGoqQ4yNtTZWGbYUdRVSI5fyZAKpRsqJt4QISanhF1O14t-fvkr7-VkPNBJnfWzetmBDJckZ0WNBPBQ4GkCi1Ust1ULusjFOsEi8pUiqYDge0-tDmFhQPMr2LyW_bba55D63q1AQNSwYboN0WH69vOUOLkmmGAQWy8xi_x0x7dduH2Erxd5eD7Ehy6fLP6sxp-sGNcwGE9VEi3i6ErxPUolGalEX20t7fT-rr-mbfxZWrciEs8kwnNg_f6MWfzCMNXXNM_waCfS51JWJbqDL0Qr6QUEwdyeYwnuivf0FoIECMgOHFCpC7nbqVOqXUxbhfqXUwa-bVgP2IGxPvSb_M=w800-h600-no
Här är bilen på plats hos Bäckby Bilekipering. Innertak monterat

https://lh3.googleusercontent.com/cM1MLEzX74m1KhhZ-Y9l7tXugPv0H9-u4psfn14DPswM-mtErNxSmb4lsK8hLbgi3upg8B02LEdDY1P8fXepAPBX_Qq962RQqwxvFftPmpOL1lK6P9OfWRtlY5Zf4gjcFhqUfmhgCZTifRheq9ZPL-x8N1ENYXSEITWquWf99zC789et3YQQb55gcX1mMbpRaVGHaGlx3WvRgUi9iLY55QNJPLI8rNWUGElEwd4SxnyiHB7aep-PWotOg4ASLTTcXK2VHvI_cGClAbETllGQrdovzvb1c4ZKvTIZ_UmqSMg7GjPOjmKwbX3I2FB34J-Bip45Dx3rKlE2JosaVXv-kM4za878JhGWqw-WMznk-RHLYN6D0Rl6eyyWg8sUR4e5n7kH3GuOdT_iAxEtvDYtkLoxIO0bHgPEbCUYDSc6zqbB15TnAyvT0q2p50St9IpDIxSYk-RpasfdKm3bdGE1KjMYdzS2JG3RTrlmuJcK4hf_Wmgy5FrmyRAQjPo_scvRZjk1UdvFAtC-zSO8P4s_IFuM2nez21Jrwkd3-lKkPXg=w800-h600-no

https://lh3.googleusercontent.com/gd73emfW3_BX_vCG-IqNBb0ywucU5V8kGm5gb4CziFJC7iQMSPaP-t15XUgm_XxDElTlY-xKlUkPPMxyCVNwGdvaXEB459pUNXhYs7pu-W_OXb3PM-Lq8DFtIaCDc87i83EM62R9xQ0WevZ8HHdy3spqnYKDKUKE-DO7If6S9RBCXdRgD0t6JOs-IRiWF38urtFR_xChyohy5R4m0Q1PnmV1k77AfPwOL0tBILjsMuee_gKUITTZCG-mAH-isB4JC6L9dCFS6g0fHoqLGAoUquV9x5OnZlmdbV5NzP0PlmdW4TbLvVi7g8X6F0XUBjnnLz2gyZtrqHEapSKigjUKcvmwZH3FqWEVztdFOd9gnxZqfUJoOTygkbmYynHrfU-WPiZTAkaHrZPzNvi3X6Dl-lrdjBw6QRXa1rYnRvHqR5wTPSC8xlECgToAZdiShMzeO7Xf0vmX2kaONWugID1rKSF6uspq_90Y3Os7faIIiyOLqBhBKBNYJFMqmFuOQanRZblg88g2V9DLGTZrm0P1AhrTfEeFaejebRzJwxrZGMY=w800-h600-no
Innertaket på plats!

Det var tydligen inte bara att montera det. För att kunna sträcka vinylen ordentligt fick de korta hela innertaket 5cm och sy om den papplist som skall hakas fast ovanför bakrutan.

Kan inte svara på om just mitt innertak var felsydd, men om alla TMI's innertak är för långa så är det väl inte så konstigt att det är svårt att montera dem utan modifiering och få det snyggt  Default/hmm

https://lh3.googleusercontent.com/FPgNaep7VVWMu8inXXitqR5b8Aw-bIqVKkrdkQ1aDPF6C7ssQy91SsAnFyUMzHKiZ7BIXYy7w4pxw5fdLoV0_X0kkG3CJbkQn5rZtTtQnmHo_ffp62xNn2zeBLk-tABGA1bf_wv_aVqtlFhBIDFRxN8tNM-yvEiYExjWT1ZYjBREvJBWwqG8IyUE7P-Np5LDWDSHHSKT9TG1pbgj3UxJm3fFng1gHrmvcN2_hj53u4H9K_PQOm0lppNUF9ELsbHePIBOQtMpB0kCnr_sI2ujjMpREAyTftxZFDWiVsp_R62s5f1AvOBoi_FD3QGTWv1avyEitQgnPgsyxjTiUVDlL70MlVjpjvxXWTR4mb5IV6_0TBp1nyyMZtbnU4YK2YelpJpejMGWOvIjY4uJgFCOV-xCSA-Y6KZmRZRKpXK45n8_0FBWHpbxgKKS9wmBmG8FskkGe58cAWh_rs_218mXjU7XHt84htMkZnRHB_JScVkFTYr0L3wDlxoWCFONl3_CCIC2SVEYwlzeb5wOBld3S1E3hC8uy4H21g_qHMafcew=w800-h600-no
Så där ja, hemma igen

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

65

Snyggt som fan Peter!

66

Så jäkla trevlig bil det här,

Let's make BOXERVILLE great again.
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR

67

Ska man handla en bil ska man handla den av dig Peter...  ICQ/ag  Du tolererar inget fusk!
Hög nivå på detta bygge...

Alte Liebe rostet nicht!

68

har inte sett denna live men det man sett hittills ger stora ögon. WOW!!! läckert!

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

69 Senaste redigerad av Peter S (2015-11-26 22:42:17)

Januari/februari 2007
Efter att innertaket monterades var det dags att dra el.
Hade mina funderingar på att köpa ett nytt elsystem, men efter att ha gått igenom det gamla elsystemet som inte var så sönderklippt och ombyggt vald jag att bara göra rent och montera tillbaka det. Det blev dock en hel del nya kablar som fick dras för de extra mätarna, tändsystemet, bensinpump etc.

https://lh3.googleusercontent.com/3JJr8QFO966b_GvzuLS9oIcoiroL9ajaIcQlY8cpNVNv7TnoEQ8hP4v45KTNBjKV2dG5lrygdcevww-UtFXanycrADOdGmXH4_-uaUHGxmoXoiQ4UYR3HBQwARljfvf04Tiboi95FLGSlwtLTTBj-2KyZZNJMVMMJSHgqUhIIRTBbEErIvCc_qxSOjSpV4Z5GbsUXrf6d_R63fFUEbTLUhS0Mr9GuEeVFwN8bOV2MqtSqCGXy3QOHXukCdZsQSXnV0uFApb836t-3e08bIosln_OQlDHpskjfLjRdgdKnqBb_NXlIXEQA7ut12NP3SSfd7jbyS1bEX3LS_TSwDrlnVyva46zCy5PNa6ynTL6K4Et-xTCLb3o9CtUKaXkC2KTOR8z1POwYo6hMbVhlD0SIsiabvRdB81pHzUvPudoF8WkjH0fNnyXX374jHuRB08JwcmvfKgZ1JdRIU3GgULhNq-wpppZml3ORrfznrlx52Ws7RoGEHQ51Ccnl-cueiozvGmTZTfBQIxQV6Kk2nnZ_yQpr260eiAX691sVj11Bec=w800-h600-no
Elsystemet under montering

67:orna har 2-krets bromssystem original, men jag valde att byta ut bromsvätskebehållaren mot en från Volvo 240 (sitter uppe på huvudbromscylindern). Lite knöligt att fylla på med tanken monterad, men så himla enkelt att montera och man slipper dra slang mellan behållare och cylinder.

Bilen var redan 12V konverterad innan jag rev den. Konverteringen gjordes med delar från en typ 1 68-70 så alla reläer/fästen är VW original.

https://lh3.googleusercontent.com/UDCFCEOlsBIdMtfyAvHH5dEHBl3H1HXVn4lNMkHboo748c3CvrXgPYV7pjtg_Vv87e3cuaPNbtBghmeMfsDuBG2tpPfu_SDvFfal_pXx4uM2dEY72YuFnMrVd1C5SZKdjfmw5axUgQZOc2_-OHKCr0aVai1SPpoexTBCm2KT2D8rNWLQt9TXnyZvsPZAgoumy4aooI5M4hjJeNPHDPMCpsN7c3KMZjJHkBIwxqYy-z0DXbYewscJcjr1UTJHmrFP35u465kdueE7MR1zAaBWFJIWpRQOfZB5apdt3PS1FabDf5E3nfn-4MI9lwPk2XE9YByBkLBx4YRoFoV2j8d2kNQDAmABSYdKPLxLZ9GaWtzPektKRYKVOKShFp0yqe9XfYfa3K-JGW9hPbVnPY5z3QOauWqdB3Xzx_zeSKIT5dvIl430TmtcsckVHxe8UwcnbvsJV9jJ0uDhXBACL2QO2ldRdBcSWj4wn8PJh7scHljQnzRw53YnyfPBpXmrovbs8nCRzb6BYyZsvPMLoq8YBEKak2qrJTVTabtgL6sRjtc=w800-h600-no
Vindrutetorkarmekanism

Även vindrutetorkarmekanismen plockades isär, gjordes rent, plåten blästrades och målades innan ihopmontering.

https://lh3.googleusercontent.com/VCnckhxKn9PPoWemJf8Jq-08rkrwHCvTugS3aDnXa1NtGfSgYyngv3TbapogSEgOhCVFemkekip0vGD93g28_g6O8WPkBAqitjS08cjMGoWx29iXVH5nfFY-dgrc00a8gK_wV62DBLHXxUU2y9TyBxd-5diJ7AICNGhUoPPSTFZRIoxAxIZoS89bQcSESqrRyNabrepCY21rngYf4uhPxTsuPxDBg0EWrd-ZMT0ashwgDlVg2dx7yjD0nVmQ_ILCa6l81wQksQaVRMdlsMu_cQi8kEiBfF_igNTFy5KX_PV8-1tTjpjoOXAIQDsdDCbBCDYI70YUHoH1WxDDibXBzHySJe2TrUZhQnAJY5FGgRteGpoCfKZ_SsCxjzgU-E-Cy95atOk6NIkKwYfDx7jAdPtfgmsyO44P-lpwaYcV9d-dGAiQXGwf6ZVcuC6qEIbkM7JiadHElcm2MIq-YqKpDJQk2Ps8TkT6BP2ISt1yiOFNlas-imM6-YDUNP-XSffwY4hSzTGnIJqph2Zfcx-yIXusxdGSgdgtm6riSLt91x0=w800-h600-no
Instrumentbrädan under montering

Bilen hade innan den revs blivit försedd med Autometers monstervarvräknare, men jag har haft som mål att i största möjliga mån bygga med gamla delar. Det skall ju vara i 70-talsanda och delarna gärna av tyskt ursprung.
Mätarna är gamla VDO och marknadsfynd. De skickades sedan till KGK's instrumentverkstad för funktionstest och byte av de fula svartmålade sargarna till kromad dito. De plockade även ihop rätt typ av givare till mätarna då dessa alltid saknas när man fyndar dem på marknader.

De kromade panelerna var egentligen tänkt att vara målade med svart krymplack, men ett missförstånd gjorde att kromade skickades till mig. De såg så pass bra ut att jag aldrig brydde mig om att ändra på den saken.

https://lh3.googleusercontent.com/Yb_f6w_G7WPiNlpzM8Egu1NrsU782YYZXzfocv-CkSiTL9nmWmDXDzuZj4ralZ_54ms5IWaEQZLUxLLdax2vsTmeuaH08IjpPsXOjFRxSZJtFDB1hJOExQ-Gh_3w5eGYYV1yCtF14gc0i7w_oTb_iJNmlEQDW_A9OJ-X4rQ6LJIluPCa6nX8V2cO60UmpXyhBrgi0SJBJZxbqVZZ52abwKvPFJ_k8HZuFS16oYhGFBxwjonMI7vvnGcZXI1tg9x27F3qNVEjn0z1Aj4zJYlJ1EC-g8CIPL-B2OE1k5TBsYFvHhpUwkHEruiX6TfKz48z67I0jC1rz5z2n1OvvUNWFYhC3E6KaapMFEzW2uIMq7QOZO1Y5tA_kv7c_jZlV-fHXjWgG-54OxHHzD3So1hDxoA7tj2Ng2ZYl7c4xPatzgloG4lwVdXINnJm-B8UF2JpfhBolGVa-PIkhU1xM18qHP-LpAWVGr_ugFfSZfgVH1_5CB5mOJN0qItFbCrOiGErVfc_V8wsg-2zTWqUp-kFWBDoZwlpP_bYw7rgk2fXo0Q=w800-h600-no
Ratt nr 1 provmonterad

Bytte till mig denna ratt som jag hade tänkt montera i bilen. En Speedwell look-a-like med svart läderkringla, ursprung okänt. Ödet ville dock annorlunda och ratten ersattes med en annan i slutändan.

Valde även att nollställa körsträckemätaren när jag ändå höll på. Bilen skall ju börja ett nytt andra liv så det kändes lämpligt.

https://lh3.googleusercontent.com/5l244Z2wpnjY03WDsojGHk-z9Day01pLt-pVnzDBK-KZH7iXBRkHCQNwQFiArz-ebMhVCV2GLXxCHLorgOrCmbprwwdr6kwnhYXVjw8tMomgM3VY-CtoSdNSE8qud_lciUR04pZSJO0D7DD3ZpQKh3Bt4TjhAbaiEhdS7GeLKRuW9GOxVgmBMflPEfIc0pGsOKcdH-fNEVBrW0fKx09vTUfa6XPTQpKemeZywn_LZsPKjLhRAHEzReGe004vb8Xv6bBJeAKmO9qxV_PQUZHZI4uj8dekMY--t8WqH5lLT8EAFaIX7BMXjIftDCpNqAed8ZY-UZQU0dHEF5g7GxbU_3a7NOoM_cy38h44nQCtWn4M_qw5xdKda4Eb-8XvoCCAqyTwr1bf6B2_2Ozfj81SzE_Ih74Zv1kg38u5LaopkAO0u2W2qBrf3bv2qARACZIwX9BO-Q0AhXAR668ihDePr9wnyM_7HjszutJ9bb3Qv5pW6RmIZP2hyLNpnW0Rf6hUWY7xN_vuxxg0s1qZ8dnuYVM-7c5w5OWtx_ACbBdAoHw=w483-h643-no
Batteri och MSD-box

Då jag inte tänkt ha baksäte föll det sig naturligt att använda utrymmet där till annat. Då bilen i princip har två elsystem gömdes den andra centralen på motsatt sida batteriet. En plåtkonsol slöjdades till på vilken MSD-box, reläer och säkringdosa monterades (här är delarna bara utlagda och ingenting är färdigt).

Valde även att inte montera ett traditionellt bilbatteri utan fick tipset av Petter Carlberg att använda ett Odyssey gel-fyllt batteri egentligen avsedd för motorcykel.
Litet och framförallt lätt. Folk jobbar livet ur sig för att lätta sina bilar några kilon, men tycks många gånger inte tänka på batteriet som ändå väger 20-25kg. Detta batteri väger inre ens hälften så mycket.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

70 Senaste redigerad av rogga (2013-02-11 17:46:06)

Imponerad....  ICQ/af
Älskar detaljerna och att allt är genomtänkt.

71

Jag e´också impad.. Snyggt... som ny men säkert bättre..... ICQ/ab

Har några frågor?? vad har Odyssey batteriet för typbeteckning ? hur många ah? vad har det för CCA SAE?
Såg även en snygg lösning med bromsolje behållaren --- kan inte bilprovaren ha åsikter om det?

.....speedwagen - Gasar Tills De Rasar...... ©

Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|

72

Varför skulle bilprovningen ha åsikt om det?... har haft volvbehållare på alla mina 2krets bilar....

73

speedwagen skrev:

Jag e´också impad.. Snyggt... som ny men säkert bättre..... ICQ/ab

Har några frågor?? vad har Odyssey batteriet för typbeteckning ? hur många ah? vad har det för CCA SAE?
Såg även en snygg lösning med bromsolje behållaren --- kan inte bilprovaren ha åsikter om det?

Tack!

Kan titta och se vad batteriet har för beteckning. Kommer inte ihåg.
Visst, det är inte lika mycket Ah i det som ett vanligt bilbatteri så det går inte att stå och nöta på startmotorn någon längre tid.

Det fina med Volvons behållare är att den passar direkt på de nya huvudbromscylindrar man köper som reservdel (Varga). Det ju monterade på samma sätt i Volvon, men där sitter den betydligt mer lättillgängligt under motorhuven.

Ser inte påfyllningen som ett problem då man väldigt sällan behöver fylla på i praktiken. Har du ett tätt bromssystem förbrukas ingen bromsvätska och är det inte tätt märker man det och lär göra någon åt saken ICQ/ag

Dessutom är det inte så jäkla knöligt att fylla på med tanken monterad. Du hissar bilen framtill och skruvar av vänster framhjul, så kommer man åt.

Behållarna finns även att köpa nya på t.ex. CSP om man inte vill plundra en bil på skroten.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

74

speedwagen skrev:

Jag e´också impad.. Snyggt... som ny men säkert bättre..... ICQ/ab

Har några frågor?? vad har Odyssey batteriet för typbeteckning ? hur många ah? vad har det för CCA SAE?
Såg även en snygg lösning med bromsolje behållaren --- kan inte bilprovaren ha åsikter om det?

Har inte kollat batteribeteckning, men googlade lite och är tämligen säker på att det är modellen som heter PC680.

Se http://odysseybatteries.com/battery/pc680.htm för info.

Skall ge en massa ampere direkt och jag har då aldrig haft några problem att få igång min motor.
Batteriet kan även monteras liggande vilket i vissa lägen kan vara önskvärt.
De har M6 skruvade poler, men såg att man kan köpa adaptrar som gängas i för att få vanliga bilbatteripoler så behöver man inte byta kabelskorna.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

75

Jag tror det heter pc545. Eller så köpte du modellen större.