Lackeringselände del 2
Som jag hintade lite tidigare så var allting inte frid och fröjd när väl karossen kommit hem från lack.
Noterade direkt vid hämtning att lacken på taket framme vid höger A-stolpe inte var helt slät utan utan var noppig, precis som om man fått fint skräp i färgen.
Enligt lackeraren så skulle detta bero på att den vattenbaserade färg han lackerat med skulle vara väldigt grov i ytan och att klarlacken han lade uppe på inte riktigt fyllde ut denna grova yta så att topparna i färgen stack igenom klarlack och skapade detta fenomen.
"Det försvinner vid en maskinpolering" sade han.
Tyckte att det lät märkligt, men vem är jag att ifrågasätta någon som är proffs och som skall kunna sådant här?!
Mellanplåten under motorluckan fick jag dock lämna kvar, för den såg ännu värre ut och lackeraren lovade att fixa den åt mig.
Bilen stod sedan ett antal veckor (ytterligare något annat som kom emellan
) och det var väl kanske tur i sammanhanget att jag inte kastade mig över bilen och började montera ihop alltsammans.
De fina nopporna jag hade noterat hade nu börjat växa och bildade tills slut stora blåsor. Dessa började efter hand att dyka upp lite överallt på karossen och i stort sett på alla lösa delar.
Har tyvärr inga bilder på detta, men det var ingen vacker syn.
Delar kördes över till lackeraren och prover skars loss och skickades iväg till hans leverantör för analys. Ingen tycktes kunna svara på vad det var som orsakade detta och ännu i denna dag är detta ett mysterium.
November 2006
Vi beslutade gemensamt att han skulle "återställa" karossen till det skick den var innan och jag fick pengarna tillbaka. Detta innebar i praktiken att han lät slipa den plåtren samt blästra ur den överallt där han inte kom åt att slipa.
Rätt så knäckande att behöva ta det beslutet, men det fanns inga alternativ. Om det nu var något i de produkter han använt så ville inte jag att samma problem skulle dyka upp igen och han var av samma åsikt. Trots alla turer så får jag ändå lov att säga att lackeraren var schysst och inte på något sätt försökte slingra sig. Han tyckte att detta var lika olustigt som jag.


Här är karossen tillbaka efter "återställandet"

Så här såg instrumentbrädan ut efter renblästring. VDO-mätare provmonterade
På vägen hem från lackerare nr 1 så passade jag på att svänga förbi lackeraren jag först hade tänkt anlita så att han fick titta på bilen. Vi kom överens och han kunde ta bilen i stort sett omgående.
Nu vet jag inte om det var den vattenbaserade färgen som var boven i dramat, men jag tog inga risker utan propsade på att använda lösningsmedelbaserad lack denna gång.
December 2006
Delarna är nu lämnade till lackerare nr 2.



Spacklat och grundat


Karosseriskarvarna kittades
Karossen är nu lackerad och denna gång känns det bättre. Tycker spontant att finishen är bättre på allt. Visst var det några ställen som fick maskinpoleras, men i det stora hela är jag nöjd.



Maskering avklädd. Undersida och hjulhus sprutades med bodymassa

Äntligen hemma. Andra gången gillt!!
Nojjig som jag var så lät jag karossen "vila sig" några veckor innan jag tog modet att skruva fast den i bottenplattan.

Karosstätninglist limmad mot plattan och karossen på väg ner för bröllop med förstnämnde

Undertecknad in action skruvandes fast kaross i bottenplattan
Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!