1

Hej!
Någon som ser på bilden nedan om det är Bay eller Split sköldar?
Och som vet om ex splitsköldarna passar ihop med Early Bay trummor?
Eller ex vad som skiljer mellan dom?

Tack på förhand!
/Spaan

http://i49.tinypic.com/2qj8whs.jpg

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

2 Senaste redigerad av lasslo (2013-02-08 13:51:08)

Det är splitsköldar.
Dom passar inte på early bay, iaf inte utan modifiering.

En skillnad är att splitskölden är ju monterad på en stor reduktionsväxel och den är ganska klen utan växeln bakom. Utan att veta helt 100 så är nog early bay sköldar antingen förstärkta eller tjockare i godset.

Det går såklart att förstärka splitskölden, det gjorde jag. Med förstärkning från en typ1 IRS Sköld.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3 Senaste redigerad av Spaan (2013-02-08 14:12:47)

Okej.
Hade tänkt försöka mig på en konvertering utan att köpa CE trummorna då jag vet att det går att bygga om till wide5 utan deras trummor.
Men finns inte så mycket info om hur exakt man gör.
Jag hade sökt och kollat igenom den infon man hittar och vet på ett ungefär vad som behöver göras och ändå ha kvar 208mm splines hubbarna. Bäst är ju såklart om man får tag i 230mm hubbarna...

Hur och på vilket vis bör man förstärka sköldarna? Eller hade du bara förstärkt sköldarna ändå?
Eller hade du gjort en sån konvertering? Vore intressant att veta hur du isåfall gick tillväga.
Man kan aldrig få för mycket info! ICQ/ab

/Spaan

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland

4

Jag förstärkte mina splitsköldar när jag IRS konverterade min splitbuss. Kolla i min tråd "surfbussen", där är nog nån bild.

Anledningen att jag förstärkte är att skölden är klen, då den vanligtvis stärks upp av reduktionsväxlen. Alla andra modeller med mindre nav har aningen förstärkning eller tjockare gods. Jag vet inte om det behövs egentligen, men förstärkningarna måste väl sitta där av en anledning ICQ/ab

Visst har du väl en 71-72a nånting? Går det inte att montera 68-70 bakvagngsgrejor "Bolt on"? Om du hittar det förstås?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

Kikade i din tråd, såg ingen bild på hur det var förstärkt. Men intressant hur du konverterade och fick det att lira!

Ja du har ju en poäng där. Ska undersöka det ytterligare om det måstes, men är nog inte fel att göra det om man ändå ska byta.
Borde kunna choppa org skölden och förstärka splitskölden om man så vill..

Jo det stämmer, jag har en 72a. Och det bästa vore väl att få tag i tidiga bay bromsdelar.
Men det är just det att det är svårt att få tag i. Lite trist.

Iallafall så berättade Demian för mig att han sett någon tråd på The Samba där någon i stortsett gjort en bolt-on med splitbuss trumma på org delarna på en late. Alltså låtit sköldar och bromsar etc sitta kvar.
Och sedan enbart svarvat till distansen i bromsen för att få dit splitbuss trumman.
Satt och sökte i flera timmar och kollade igenom alla möjliga trådar ihelgen här utan att bli särskilt mycket klokare.
Får söka lite till med lite andra sökord osv.

Men borde inte vara så mycket jobb att få dit wide5 bak på bussen.
Ingen annan som har tips på en smidig konvertering eller vet vilken tråd jag pratar om på The Samba?

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland