Det går ha busen ganska låg och ändå få bort bakhjulen, frågan är hur mycket jobb det är att få bort dem.
Knepet man brukar använda sig av är att tvinga bärarmen neråt med ett spett man ställer sig på och som tar spjärn mot rambalken vid kickupen. Problemet är att man måste vara två, en som lirkar ut hjulet också. Jag har funderat på om man inte kan få in en liten saxdomkraft, eller pelardomkraft mellan bärarm och kickup, men då vore det ju bra med ordentliga fästen också, så att man inte får sig en kyss om domkraften släpper.
Allt är ju att avvägande, precis som redan nämnts, löser mindre hjul en del av problematiken, men då får man nya problem, varvtalet vid motorväg ökar. Själv siktar jag på en mer modest sänkning, dels för att få behålla den mer komfortabla kulbultsframvagnen, dels för att kunna åka på traktorstigar så att man kan fricampa i spenaten, dels för att ha marginal att lasta osv, dels för att kunna ha relativt höga bakhjul så att motorvarvtalet hålls nere. Redan med fullprofil 185-14 och 002-låda varvar det skapligt tycker jag. En 091 och bibehållen rullomkrets tror jag blir bra.
Grinder and paint, makes me the welder I ain't