1

Hej har börjat med "vårprojektet" dvs min 72a bay, kommer att lägga upp en tråd senare. Tänkte köra med orginal framvagn med sänksatser så länge och funderar på hur mycket man kan sänka bak då jag vill ha bilen i "våg" Blir 2 splines för mycket?

Bussen kommer att använda till lite camping och bilträffsåkning med familjen (tre barn och sambo) ICQ/ab

2

ingen som åker orginalframvagn och sänkt bak längre? har alla bytt till splittgrejor ICQ/ab
Till saken hör ju att bussen satt sig lite bak redan nu och då kanske ett hack räcker?

3 Senaste redigerad av RAINIER (2011-04-02 11:46:26)

Jag har sänkt min Pickis 8 cm och då kan man just ta bort bakhjulen.
http://i54.tinypic.com/2ektcn6.jpg

http://i53.tinypic.com/5otgfa.jpg
.
.
.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

4

Jag åker orginal framvagn med egengjorda gavlar o sen 2 splines där bak o då har jag 158 till dropplisten både fram och bak.
Små däck är också ett bra recept!

10w buss -57a
Pickup från -67

5

polarns dh69a som jag lagar den sänkte vi 2spline bak, det är precis så man med lite trix får bort bak hjulen ICQ/af

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

6

Ok blir nog två hack bak då. Små däck är redan fixat, blir 165/50-15 fram och 165/65-15 bak

7

Det går ha busen ganska låg och ändå få bort bakhjulen, frågan är hur mycket jobb det är att få bort dem. ICQ/ad  Knepet man brukar använda sig av är att tvinga bärarmen neråt med ett spett man ställer sig på och som tar spjärn mot rambalken vid kickupen. Problemet är att man måste vara två, en som lirkar ut hjulet också. Jag har funderat på om man inte kan få in en liten saxdomkraft, eller pelardomkraft mellan bärarm och kickup, men då vore det ju bra med ordentliga fästen också, så att man inte får sig en kyss om domkraften släpper.

Allt är ju att avvägande, precis som redan nämnts, löser mindre hjul en del av problematiken, men då får man nya problem, varvtalet vid motorväg ökar. Själv siktar jag på en mer modest sänkning, dels för att få behålla den mer komfortabla kulbultsframvagnen, dels för att kunna åka på traktorstigar så att man kan fricampa i spenaten, dels för att ha marginal att lasta osv, dels för att kunna ha relativt höga bakhjul så att motorvarvtalet hålls nere. Redan med fullprofil 185-14 och 002-låda varvar det skapligt tycker jag. En 091 och bibehållen rullomkrets tror jag blir bra.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

8

marcus ösd skrev:

Ok blir nog två hack bak då. Små däck är redan fixat, blir 165/50-15 fram och 165/65-15 bak


Om du inte kör med sänkspindlar, så skulle jag nog köra med 165/65 fram. Det kan bli lite mycket luft mellan hjul och skärmkant annars. I alla fall om du ska ha nån fjädring kvar och inte lägga kulbultarna i botten.

Bak håller jag med om vad Kee säger.
Bayarna har ju så kass utväxling. Jag bytte till 165/80 bak på Westfalian då jag skulle på långsemester. Det gör mycket för varvet.
Om du kör med 165/65 fram, så harmoniserar det ganska bra utseendemässigt med 165/80 bak.

Jag får bort bakdäcket utan att bryta och bända alltför mycket. Det går nog ännu lättare på en -72:a med breda skärmkanten. Fast jag får släppa på stötdämparen innan jag tar loss hjulet.

Jag tror att du får labba lite med splinsen bak för att få rätt stuk.

Vi har testat lite olika höjder här i trakten, och dom flesta är nog överrens om att bussen ser rak ut om den är 2-3cm högre bak, om man mäter mitt för hjulen. Har man exakt samma höjd fram och bak, så uppfattar många det som att den hänger bak. Det blir väl nån konstig synvilla.

Ut med bilder nu ICQ/ab

9

Demian skrev:

Vi har testat lite olika höjder här i trakten, och dom flesta är nog överrens om att bussen ser rak ut om den är 2-3cm högre bak, om man mäter mitt för hjulen. Har man exakt samma höjd fram och bak, så uppfattar många det som att den hänger bak. Det blir väl nån konstig synvilla.

Mycket intressant Demian! Pseudo-vetenskapliga undersökningar gillar vi och ni "masar" tar det här med sänkning på stort allvar, något som hjälper oss andra i viktig kunskap i sänkningsfrågorna. Gissar att ni mätt på dropplisten för att få en gemensam jämförelsepunkt?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

10

Hm nu har jag ju redan krängt på mina 165/50 på fälgarna, hade dom liggande från ett "tyskstuksbygge" men det blir för mycket luft alltså. ICQ/ad