1

Börjar bli dags att sänka min 72-a, jag har en kortad baystomme med isvetsade sänkningssatser som skall ersätta den gamla. Jag skulle vara väldigt tacksam för svar på följande frågor innan jag sätter igång...

Ett nållager är slut och behöver bytas, är det bara att dra ut det gamla och trycka dit det nya? Går de att återanvända ett som man plockat ut från en annan stomme?

Har jag förstått rätt så skall det innanför nållagret på bärarmen sitta en bussning. Hur byter man dessa? Samma fråga här, återanvändning?

Krängningshämnare? Bara strunta i eller försöka korta för att Bilprovningen skall bli nöjd?

Stötdämpare? Original eller nå special?

Våga åk hög buss och se ner på dina medtrafikanter.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668

2

Att korta en krängnings hämmare går inte med svetsning då det är fjäderstål som härdas /spricker brevid svetsen.. Men med gas värme och böjning går det att få till många krängare.. eller leta på skroten efter en med lämplig bredd..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

jag kortade originalet, rätade ut ena sidan i en verkstadspress sedan bockade jag till den så den passade kapade sen bort överflödet, värmde med gas och smidde änden platt och borrade hål. Det har hållit i 4 år nu.

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

4

Är bilprovningen så noga att man ska ha krängningshämmare ?

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

5

Jag har besiktat ett par gånger utan krängningshämmare. Saknas det på en V70 lär man få anmärkning på det, på våra gamla vagnar är det få som knappt ens vet att det ska sitta en där om den saknas. Kortar och sänker man, så behövs den knappast heller.

Eftersom det ändå inte går att sänka en kulbultsframvagn lika mycket som en ledbultsdito, antar jag att stötdämparna inte blir det första problemet. Men dessa frågor borde sänkarmaffian kunna ha raka svar på. Likaledes med nållagrena, är det yttre eller inre som fallerar?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6

Erbro skrev:

Krängningshämnare? Bara strunta i eller försöka korta för att Bilprovningen skall bli nöjd?

Stötdämpare? Original eller nå special?

Kulbultarna bottnar då det är 265mm i cc mellan stötdämparbultarna, så det är bara att mäta dom du har. Dom bör ju inte vara kortare än det.

Jag har haft 6 bussar som besiktats flera gånger utan krängningshämmare, så bilprovningen verkar inte bry sig, fast det kan ju inte vara till nån nackdel att få dit nån.

7 Senaste redigerad av Rusty (2013-02-01 17:56:31)

michaelth skrev:

Att korta en krängnings hämmare går inte med svetsning då det är fjäderstål som härdas /spricker brevid svetsen.. Men med gas värme och böjning går det att få till många krängare.. eller leta på skroten efter en med lämplig bredd..

Jag har kortat en krängningshämmare och det höll fantastiskt bra, körde mer än 1000mil.
Svetsade med 48.00 pinnar då brukar de vara lugnt..

10w buss -57a
Pickup från -67

8

Svårigheterna med att svetsa i krängningshämnaren hade jag på känn, värma och bocka om låter som en bättre idé.
Tack för CC-måttet, Demian, hade sett det förut här på BV men tappat det.

Ingen som bytt nållager/bussningar i en Bayframvagn?

Våga åk hög buss och se ner på dina medtrafikanter.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668

9

Byta nållager är inga problem, det finns nya att köpa men beg går även bra att använda. Det underlättar dock om du har en bra avdragare till hjälp.
Dom inre bussningarna däremot sitter fastpressade och det är ingen lek att byta dom.

10

Franke skrev:

Dom inre bussningarna däremot sitter fastpressade och det är ingen lek att byta dom.

Konkret, hur går det till?

Våga åk hög buss och se ner på dina medtrafikanter.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668

11

Hittade denna bild på en (typ1?) framvagn. Nållager och bussning ser väl ungefär lika ut på bayframvagnen?

Post's attachments

image.jpg, 99.4 kb, 681 x 495
image.jpg 99.4 kb, 181 downloads since 2013-02-02 

Våga åk hög buss och se ner på dina medtrafikanter.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668

12 Senaste redigerad av Franke (2013-02-03 00:06:09)

Upplägget på bilden är lika som på bay.

Jag har inte gjort denna operation själv så jag kan inte säga vad som funkar bäst.
Om du kollar på torsionsröret så ser du flera försänkningar där bussningarna sitter, antingen borrar du ur dom eller så försöker du pressa in den inre bussningen längre in. Det går att såga isär bussningen också men då måste du få bort försänkningarna i röret på något vis om du ska kunna montera en ny bussning där.

Dom där yttre tätningarna i plåt jag lovade dig blev bortglömt på garagefesten men Gustaf tar med dom till Fidde imorgon eller måndag.

13

Demian skrev:

Jag har haft 6 bussar som besiktats flera gånger utan krängningshämmare, så bilprovningen verkar inte bry sig, fast det kan ju inte vara till nån nackdel att få dit nån.

Jag tänker mig att en potentiell nackdel är att framvagnens lägsta punkt ytterligare förflyttas nedåt. Det beror ju såklart på hur lågt man vill åka, men krängningshämmaren vinklas väl nedåt med ökad sänkning? På så vis minskas markfrigången hos den redan från starten ofördelaktiga kulbultsframvagnen, ytterligare, eller har jag fel?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

14

Ja, just det. Det är ju markfrigången också. Fast kör man utan droppade spindlar borde det vara lugnt.

15

När jag besiktade min 72a med kränghämmaren på så bar markfrigången väldigt dålig och besiktningsmannen sa åt mig att åka hem och ta bort den :-)

16

Tack för all input! Låter definitivt som om det inte blir någon krängningshämnare.

Jag hittade några intressanta trådar på Samba angående byte av bussningar och nållager.


Franke skrev:

Dom där yttre tätningarna i plåt jag lovade dig blev bortglömt på garagefesten men Gustaf tar med dom till Fidde imorgon eller måndag.


Grymt hyggligt, Franke!!

Våga åk hög buss och se ner på dina medtrafikanter.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668

17

Nållager hittar jag flera företag som säljer. Verkar tyvärr vara värre att få tag i dessa inre bussningar. Någon som har tips på företag i Sverige eller utomlands som kan tänkas  sälja dessa?

Våga åk hög buss och se ner på dina medtrafikanter.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668

18

Men Eric då, var jobbar du egentligen? Finns det månne ingen svarvare som är sugen på tårta? ICQ/ad

Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727

19

JPWikell skrev:

Men Eric då, var jobbar du egentligen? Finns det månne ingen svarvare som är sugen på tårta? ICQ/ad

Ska dit om ett par veckor och göra ett ryck, blir nog till att höra höra runt lite, dessa bussningsjävlar verkar vara svårfångade.

Våga åk hög buss och se ner på dina medtrafikanter.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668