1 Senaste redigerad av VWex (2013-01-28 22:09:42)

Hej

Jag är nybörjare på 4-kantar

Har en volvo b230 konventerad transporter som temp-mätaren visar 110+ på.. efter 5-10km max
Slangarna är inte speciellt varma och vattnet i expansionskärlet är fesljumet.

Har kopplat in en volvokylare som sitter bak. Och jag är misstänker att det är luft i kylsystemet och lutar åt värmepaketen/slangar som har luft?.
Har monterat en luftnippel på ena värmepaket slangen en bra bit över expansionskärlet och när jag håller motorn på gas ca 3000rpm så sprutar det ut en stråle, säkert tömt ut 1l och bilen har varit varm Iof inte svinvarm men tillräkligt för att termostaten öppnat....tror jag. Gasar jag inte så sipprar det bara lite ur luftningen

Håller jag motorn på ganska högt varv går tempmätaren ner till 90 ganska plötsligt när bilen står still. Och går efter ca 10-30sek upp till 110+ minst

1.Finns det nån mer luftning på värmepaketen/slangarna? gömt i kupen underbilen på nått mystiskt ställe typ?

2. Ska man ha en cirkulationspump på värmepaket slangarna? Det går ju i mycket mer vatten i en transporter jämför med en 740

Alla tipps osv är mycket uppskattat...skönt om jag slipper skjuta topp-packningen under mina tafatta försök att lufta bilen

Har ingen rep hand bok, ska köpa...

/ Alex

2

Är kylaren fram bortplockad? annars så sitter det ju en luftnippel på den som du kan lufta med, sitter bakom grillen.

3

Japp kylaren är bortkopplad.

4 Senaste redigerad av svenne duva (2013-01-29 08:21:02)

Vad för tempmätare pratar du om?
Varför använder du inte originalkylaren?
Var är kylaren placerad?
Sitter kylaren högre än motorn (vilket den ska)?
Kör du med bara vatten? Vatten kokar vid hundra, glykolblandat vid 110-120.

Det är väldigt få som får bra kylning med kylaren bak, bara några få på forumet vwkd.com har lyckats få det att fungera. Dessutom så får du inte ett naturligt luftflöde som tvingas genom kylaren om den sitter bak. Gamla Volvo-häckarna får lätt luftfickor i systemet om man häller i ny vätska för fort. Jag bytte motor i en Volvowagen för ett par år sen och det var lite knepigt att få ur all luft, med full värme på defrostern och öppet expansionslock så gick det fint. Koktempen ökar om systemet är slutet (ökat tryck) så om du har lock öppna och varvar på så kan du få en hel del konstiga fenomen. Har du testat med ett slutet system, dvs att stänga alla lock?

5

Tack för svar:-)
Använder en extra temperaturmätare som fungerar. Har glykol i vattnet. Original kylsystemet var läskigt murket. Jag fick för mig att det skulle bli bättre med bakmonterad kylare. Mindre slang osv. Tänkt på folkrace åkare som lagt kylare i skuffen och fått prb med att Volvospisen inte orkar pumpa runt vattnet. Tänkte slippa elpump... Var nog ett misstag med.bakmonterad kylare, nu med facit i hand. Luft flödet tror jag inte är prb. Flyttade luckan elfläkt känns bra.
Har vw 3 cirkulationspump original hittar några tillsalu på google  fast dom kanske har nån annan funktion en till flödet på kylsystemet? Att kylaren hamnade för lågt kan det ju vara måste kolla när jag slutat jobbet

6

Bytte som sagt senast för ett par år sen en B21 till en B23 i en buss, Volvo-pumpen flödar så det räcker och blir över.

Det du beskriver, att tempen går ner när du varvar och går upp på tomgång, är precis vad som händer om du kör systemet öppet eller utan glykol. Om du inte har testat det redan så stäng alla lock till kylarsystemet.

7

Sitter det termostat eller strypning i termostathuset? Gör det inte det så hadde jag monterat det först. Kan cirkulera för snabbt genom kylaren.

8

Ballan som man säger ibland.

Efter bytt lock till expansionskärlet , ett som släpper ut tryck, tycker jag att det blev något bättre.temperaturen stannar på runt 100-110 grader efter 1-2 mil. Kokar inte men om jag skulle pressa bilen kommer det nog gå åt pipan

om jag stannar och låter bilen gå på tomgång med öppen motor "flaklucka" så går värmen ner till acceptabel nivå
inser att hela iden med att flytta bak kylaren var lika med= skit.....

Få koppla tillbaka orginal kylsystem. Tyvärr är det inte komplett.

Går det att köra med  1 expansionskärl och bara koppla in grova slangen från vatten pumpen samt grov retur och värmepaket förstås?

Mvh Alex