Hej
Jag är nybörjare på 4-kantar
Har en volvo b230 konventerad transporter som temp-mätaren visar 110+ på.. efter 5-10km max
Slangarna är inte speciellt varma och vattnet i expansionskärlet är fesljumet.
Har kopplat in en volvokylare som sitter bak. Och jag är misstänker att det är luft i kylsystemet och lutar åt värmepaketen/slangar som har luft?.
Har monterat en luftnippel på ena värmepaket slangen en bra bit över expansionskärlet och när jag håller motorn på gas ca 3000rpm så sprutar det ut en stråle, säkert tömt ut 1l och bilen har varit varm Iof inte svinvarm men tillräkligt för att termostaten öppnat....tror jag. Gasar jag inte så sipprar det bara lite ur luftningen
Håller jag motorn på ganska högt varv går tempmätaren ner till 90 ganska plötsligt när bilen står still. Och går efter ca 10-30sek upp till 110+ minst
1.Finns det nån mer luftning på värmepaketen/slangarna? gömt i kupen underbilen på nått mystiskt ställe typ?
2. Ska man ha en cirkulationspump på värmepaket slangarna? Det går ju i mycket mer vatten i en transporter jämför med en 740
Alla tipps osv är mycket uppskattat...skönt om jag slipper skjuta topp-packningen under mina tafatta försök att lufta bilen
Har ingen rep hand bok, ska köpa...
/ Alex