Det är möjligt, något med en buss??? 
Jag känner att en tripp till MatsW närmar sig.
Mycket skoj där uppe vid oskojiga Ullared. 
Grattis till soltaket Mats, blir hur trevligt som helst
![]()
Gör nu som samba mannen fram med svetsen och tjoff så e de klart!
Tack, Micke
Funderar du på samma operation, eller?
"Gör som sambamannen" - nja, det har blivit alldeles för mycket löne-slavarbete denna helg för att bara "tjoffa" i taket
Men bilder kommer så fort vi hinner dra igång
!
, . .·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Tyckar inte bildarne visar hur hårdt det var, och hur lång tid med politi och nya remmor(vet inte vad dom hetter) Men jag är glad det lyckas
"Spännband" heter det på svenska
"by the way" vilka sköna projektar, och gillade PV´en mycket. och självklart avundsjuk på "early oval" ..... trevligt at träffas, även om det var en kort stund...
Tack för de uppskattande orden, Lars
Men, ja - det var värst vad du var sugen på att dra vidare fort, det var väl ölen i Borås som hägrade förstås 
Jag känner att en tripp till MatsW närmar sig.
Mycket skoj där uppe vid oskojiga Ullared.
Som sagt - hör bara av dig
...
Det är möjligt, något med en buss???
Bussen jag snackade om är ett objekt som står på ett kalhygge några kilometer från mitt hem - det var ifall du hade haft tid till en 'skrottur'
!
http://www.youtube.com/watch?v=Z6g28qjYw2g
Där vill vi se lite bilder på din bubbla sen 
http://www.youtube.com/watch?v=Z6g28qjYw2g
Där vill vi se lite bilder på din bubbla sen
Nu blev jag faktiskt lite impad av dina geografikunskaper, unge man
!
Hur i all världen kunde du räkna ut att jag bor i krokarna till en gammal raserad kraftverksdamm?!?!
Hur som helst behövs en SUV, off-road MC eller heiktopter för att köra ända fram hit - men jag antar utmaningen: du ska få en bild
...
Jag må vara ung och dum, men lokalsinne och geografikänsla är två av mina starkare grenar. Sen är det tufft med gamla övergivna platser!
Ska bli spännande att se bilderna sen 
Jag har en bild som Mats tog på min folka 1985 vid Bellfordens dam

Jag må vara ung och dum, men lokalsinne och geografikänsla är två av mina starkare grenar. Sen är det tufft med gamla övergivna platser!
Ska bli spännande att se bilderna sen
X2
Bilden ovan på Typ3-cabben som Stefan postat är tagen vid 'Bällforsen' som ligger några hundra meter uppströms den gamla raserade Yngeredsfors-dammen som du länkade till på ett Youtube-klipp, Miche
Stefans pappa (= min svärfar) var med och byggde den kraftverksdammen i Ätran som invigdes 1950
(nu kom vi visst lite OT
- IGEN!)
Spännande med lite halländsk industrihistoria 
…fortsättning:
Nu har vi skaffat ett komplett soltak från en 58-61 bubbla som vi ska sätta i vår 57-kaross. Och äntligen har man lite ledigt från jobbet och arbetet att fälla in taket kan börja
!
Först ett par bilder:

Bilen verkar ha fått en kraftig smäll på högra sidan som brutit B-stolpen bakåt…

…och snett inåt.
Dock har det inge synliga skador i själva soltaksöppningen, men på insidan…

…kan man tydligt se hur plåten fläkts och vridits
.
Till skillnad från när man sätter i soltak i 58- och nyare bubblor, så kan vi inte utgå ifrån samma mått eftersom varken bak- eller framruta har samma placering och dimensioner
.
Hur är då smartast att gå tillväga när vi måttar? Jag känner knappast till någon oval med soltak (förutom ”Folkamannens” 56:a – som dock är ’one-year-only’ och inte har samma mått enligt P-I själv), så jag letade runt på theSamba om det fanns någon där som gjort samma operation och fick EN träff
! (Ragtop Graft into Oval Measurements?)
Saggs skrev:
I'm in need of a correct measuremnt for placement of this 63 ragtop into my 56 Bug. I believe the measurement was 22 1/2" from B pillar "ridge" to front inside edge of ragtop assy. Does this look right? It sure seems to fit good there
From the door jamb on the exterior of the B pillar (not the inside where the interior pillar trim attaches) to the front edge of my roof (where the headliner DOES attach) I have 22". This is a factory installed 2 fold, not a graft, 100% sure of that.
Hänger ni med? Kanten på framkanten till öppningen ska vara 22tum (= ca 56cm) framför en linje mellan bakre dörrstolparnas framkant på utsidan vid ’pilholkarna’ (alltså visar bilden ett felaktigt mått, men är en bra förklaring till hur vi tänker). Efter detta detektivarbete är det dags att gå ut i vårt garage och mäta upp
.
Jag lägger även upp mitt mätresultat som ett par bilder på theSamba:

Efter kontrollmätning visar det sig (med ledning av inlägget på theSamba ovan) att soltakets förhållande till bakre dörrstolparna är exakt det samma på ovalen som på ett senare tak – MEN att avståndet fram till rutan blir längre på ovalen i och med att rutan är lägre (öppningen i ovankant hamnar i mitt fall 21mm längre fram/ner) på dessa bilar.
Vad kan man då dra för lärdom av detta? Jo:
Mät endast från B-stolpen när du måttar in ett soltak i längsled, oavsett modell
! Att rutorna skiljer är ingenting du varken behöver, eller ska, ta hänsyn till.Att dels de båda invändiga förstärkningarna i soltakets nedre framkant och dels den invändiga förstärkningen vid backspegeln, måste förlängas ca 20mm för att passa i en oval.
Fortsättning följer…
Friskt kapat, eller vad det heter. 
Friskt kapat å hälften försvunnit menar du förstås?
Mats.. Om du behöver hjälp med nåt mått så har jag original soltak på mitt 57 ovalprojekt.
Jajjamän
. Det är bara det att vi just nu håller till i en lada (eftersom garaget fungerar som lackbox) så ännu kan vi inte sätta igång operationen
. Men det skadar ju inte att tänka till lite och även mäta INNAN man börjat skära, eller hur?
j:son skrev:Friskt kapat, eller vad det heter.
Friskt kapat å hälften försvunnit menar du förstås?
![]()
Mats.. Om du behöver hjälp med nåt mått så har jag original soltak på mitt 57 ovalprojekt.
Ja just så heter det väl
Kanoners, stickan
! Du ser på bilderna hur jag mätt och hur jag tror att avståndet mellan soltakets framkant och backspegelfästet är längre på en oval (jag kan posta ett mått ikväll, måste snart rusa nämligen).
Annars vore det bra om du kunde mäta som jag gjort och bekräfta måtten i bilden nedan:
Om jag mäter som på sista bilden så är avståndet på min kaross 549 mm.
Mats enda sättet är ut gå från mitten
du har en original soltakare och titta på så det skall inte var ett stort bekymmer
Kolla om det finns bultar till alla plåt låsen eller skall fixa fler lås jag har för mej att jag har fler delar på jobbet som inte är färdiga
Om jag mäter som på sista bilden så är avståndet på min kaross 549 mm.
Ja, då stämmer det ju att taken sitter lika i förhållande till B-stolpen (på en mm när) 
Mats enda sättet är ut gå från mitten
du har en original soltakare och titta på så det skall inte var ett stort bekymmer
Jag är inte säker på att jag förstår hur du menar, Stefan. Det är klart att det går en mittenlinje på taket i längsled, men det jag är ute efter är inte att placera taket rätt i sidled (det är väl rätt uppenbart hur det går till) utan att få det rätt placerat på andra ledden, ungefär som på kepsbilderna här:
Soltaket för långt fram…

…soltaket för långt bak
Jag vill ju inte att någon direkt ska se att jag svetsat i soltaket åt fanders för långt fram eller bak! 
Jag har heller inte haft min bil att mäta på idag, eftersom Andreas haft den till skolan... (dessutom skiljer ju som sagt både bak och vindruta) 
Letar du fortfarande näsa? Denna kan jag hämta åt dig 
Eller så kan vi åka på utflykt.
jag mende mitt stolpen
Letar du fortfarande näsa?
Eller så kan vi åka på utflykt.
Ja - jag letar fortfarande efter en näsa
En utflykt är alltid trevligt, hör av dig vetja
!
Och välkommen som nygammal forumanvändare (jag känner minsann igen dig) 
OK - Här kommer ett par bilder, stickan!

Detta mått mot främre rutramen är 85mm på mitt tak, men hur långt är det på din oval?
Likaså undrar jag om du har likadana förstärkningar mot ovansidan av rutramen som dessa:

(Bild från theSamba)
Har du innertaket monterat i din bil - annars kanske du t.o.m. skulle kunna slänga iväg en bild (eller två)?!
TACK på förhand