1 Senaste redigerad av Tysken (2013-03-22 15:28:04)

Hej, jag införskaffade mig rätt nyligen en bil/ett projekt och tänkte att några här säkert skulle vilja läsa om det.

Det är en luftkyld 82a dubbelhytt och den är ganska så befriad från rost, men den har ganska så långt kvar tills den är som jag vill ha den, men vilket som så blir den perfekt som första bil dom sträckorna jag kommer köra ICQ/ab

Det hela började med att jag fick reda på att det var någon som hade en dubbelhyttare till salu som skulle vara ett bra projekt, och relativt lättfixad..
Jag fick två bilder på hunden och efter det vart mina tankar inställda på att jag skulle ha den, även om folk sa att det var en bärplockarbil och utan att pratat med någon som visste hur den såg ut innuti..
http://forumbilder.se/CDMON/1.jpg
http://forumbilder.se/CDMON/2.jpg

Sagt och gjort, bilen blev hitskickad och efter att ha förberett sig mentalt på mögel i hytten och hål i taget och allt möjligt så visade det sig bara vara två fula sportstolar som var mitt största problem i hytten.
http://forumbilder.se/CDMON/3.jpg

Hur står det till här egentligen?
http://forumbilder.se/CDMON/4.jpg

http://forumbilder.se/CDMON/5.jpg


Min kompis Boxer-Robert sa åt mig att det var dags att börja med bilen så jag anordnade en mekarkväll och bjöd in mekanikern på lite småfix  ICQ/af
http://forumbilder.se/CDMON/6.jpg

Fick även lite hundbar hjälp.
http://forumbilder.se/CDMON/7.jpg

Bilen startade självklart inte heller, men vi kunde relativt snabbt lista ut att problemt berodde på att den hade lite tjyvluft någonstans och sen hittade vi rackaren!
http://forumbilder.se/CDMON/8.jpg

Beställde en ny såndär gummidamaskgrej, och med den ute så startade bilen och ja, den startade och det är alltid något!
Sen var det vidare att leta efter nästa problem, den läckte ju ganska duktigt med olja också såklart, och det var bara att köra in bilen och tina den i det lånade torkutrymme man fick ICQ/ab
http://forumbilder.se/CDMON/9.jpg

Dekaler måste man också ha, det är det viktigaste på hela bilen så dom kollar vi hur dom blev på direkten!
En på vardera sida och en där fram  ICQ/af
http://forumbilder.se/CDMON/10.jpg
Men det är nog bäst att vänta med att sätta fast dom tills man typ tvättat den.. ICQ/ad
http://forumbilder.se/CDMON/11.jpg


Sen efter den var torr och glad så var det dags att byta olja och stötstångsrörspackningar och alla andra packningar man hittade, ny oljesil fick den rent av bara farten!

Ut med det gamla och in med det nya!
http://forumbilder.se/CDMON/12.jpg

Ser mycket...fräsh ut, och då de gamla stötstångsrören var snabbtätade med silikon från undersidan och så kan vi inte ha det..
Det blev dock mycket bättre efter ett litet byte av packningarna och två rör som blev lite klämda ICQ/ab
http://forumbilder.se/CDMON/13.jpg

I med ny olja och så lever den för att kunna dogfajtas ännu en dag.
http://forumbilder.se/CDMON/14.jpg

Tiden är begränsad som alltid så vi han bara byta ena sidan, men ivriga som man är så måste man ju starta hunden så man vet att det finns något hopp i slutet av tunneln.


Sen dess så har även den andra sidan blivit tillfixad, ett nytt batteri itryckt och den har även körts ut, första körningen sen den kom hit (bärgad av en palltruck samt knuffningar tidigare) och då märkte vi att den är aningen inkontinent och läcker bensin som tusan när den körs, så i nästa ryck ska bränsleslangarna bytas ut och har man tur är det bara det som behövs för att täta till allt ICQ/ab

Tackar för jag!

It's dancy time! Dancy dancy 'till you cry!

2

Riktigt sjyst dubbelhyttare ICQ/ab Snygga fälgar!
Du vet väl att du kan dra ut röret till oljepåfyllningen, det är liksom teleskop ICQ/ab Tänkte på din provisoriska tratt...

Lycka till!

3

Eskil skrev:

Riktigt sjyst dubbelhyttare ICQ/ab Snygga fälgar!
Du vet väl att du kan dra ut röret till oljepåfyllningen, det är liksom teleskop ICQ/ab Tänkte på din provisoriska tratt...

Lycka till!

Tackar!:-)
jodå, men dom skulle egentligen målas om, men det blir ett senare projekt..

Jag märkte det men det ville inte vinkla sig riktigt och oljedunken var ganska stor så pet flaskan vart smidigare tillslut  ICQ/ad

It's dancy time! Dancy dancy 'till you cry!

4 Senaste redigerad av Tysken (2013-03-22 15:33:44)

Idag blev det lite mektid, första gången jag fick göra allt själv och det gick ju helt okej för en novis ICQ/ab

Bränsleslangen behövdes bytas då den läckte ganska mycket, visade sig senare att det inte var en dag försent att byta den ICQ/ad
http://forumbilder.se/CDMON/21.jpg
http://forumbilder.se/CDMON/22.jpg

Sen har jag listat ut lite historia bakom hunden också.
Någon föregående ägare tyckte det var en bra idé att stoppa i en bay motor i den, så det gjordes och luftfiltret följde med, och låg bara ovanför motorn vilket ledde till den lilla sprickan i damasken. Sedan så innan den var såld så hade motorn plockats ut och en ny 2,0L motor hade stoppats i den, men med bayens luftburk.
Så nu har jakten efter en ny luftburk inletts!

Det var nog allt för mig just nu, på måndag så blir det riskettan för min del och risktvåan snart inpå så man kan få sig körkortet snart också ICQ/ae

It's dancy time! Dancy dancy 'till you cry!

5

Se till att fixa hunden & körkort så åker vi till Lycksele den 17 maj, lycka till ICQ/ab

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

6

En liten uppdatering, men ändå den största i hundens historia.
Nämligen att den startade. Med någon form av tomgång.

En bytt luftmassmätare och luftfilter med den nya slangen verkade ha gjort susen, visade sig att jag hade en luftmassmätare från en bay i den, men jag fick en ny ganska så snart och en luftburk vart köpt från hasse så det var bara att stoppa i.
Den startade först när det blivit lite varmare, så antar att det är tempgivaren som spökar där, så det får bytas ICQ/ab

It's dancy time! Dancy dancy 'till you cry!