1

Det läcker olja ur reduktionsväxeln på en 65:a så jag ska byta packningen på den. 
Jag har plockat bort bromsskölden och lossat allt som ska lossas och enligt verkstadshandboken ska lagret vid utgående axeln bort för att jag ska kunna dela på växelhuset. Jag har en avdragare för vanliga kullager (9 armar har jag för mig), men vad jag kan se sitter det rullager i den så problemet blir då att få ur lagret utan att förstöra det.

Kan jag dela på växelhuset och på så sätt tvinga ur lagret utan att riskera att hela skiten rasar?

Är det någon som delat på en reduktionsväxel och har några tips på hur jag ska göra?

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

2

Sånt här håller vi orginalnissar på med, de andra tar en genväg o slänger guldet på tippen.

Jag har förstås för mej att man inte ska behöva ta av det yttre nedre lagret för att ta av locket, för det enda som håller "emot" är packboxen...

Men jag antar att du byter samtliga lager när du ändå är där o rotar, o då för att lossa det inre nedre lagret, så måste du lossa hela växeln från bärarmen o dra ur stållocket på baksidan, med en hemmagjord avdragare. Det kan också vara härifrån det läcker, för det är mycket vanligt att det tunna stållocket rostar upp från utsidan av smuts o vatten som tränger imellan bärarm o växelhus. Nya plastlock till detta finns hos CSP.

Du svetsar fast en stor bult i locket o drar ut den med ett U-bockat överfall med hål i. Det är lätt fixat.
Bakom locket sitter det en stor mutter, som är då bakändan av den utgående axeln. Har för mej att det är en 42 eller 46 mm mutter. (finns på Feltema)
Man lossar muttern o då kan man ta av lagret (det inre nedre), sen ska utgånde axel följa med snällt ut åt andra hållet (mot lockhalvan) Sen kan du i lugn o ro dra av det (yttre nedre) lagret på arbetsbänken.

Denna procedur ska också vara beskriven i din bok, om det är en seriös bok...  ICQ/ab

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Tack för beskrivningen.

Att det finns folk som kastar reduktionsväxlar låter i mina öron otroligt, men så blir det krig och elände i världen också.
Jag följer VW:s verkstadspärmar när jag skruvar så jag håller mig till facit så långt det går. Oljeläckaget har kommit mellan halvorna och inte mellan bärarmen och huset så en ny packning och korrekt åtdragning ska nog göra det tätt. Jag byter inte lagren eftersom det inte finns något oljud och då inte någon anledning till allt för stor operation.
Jag gav mig på växelhuset idag och det gick hur enkelt som helst att få isär det. Efter att ha lossat alla sju bultar, hjulcylindern redan borttagen, så knackade jag i överkant med en hammare, fick en glipa och tryckte två gånger i springan med en mejsel och locket lossnade.
Det yttre lagret delade sig så lagerbanan satt kvar i locket och rullarna på axeln. Jag kände på lagerbanan och den gick att röra på i locket så allt satt egentligen löst.
Jag gjorde rent, lade på tätning, packning, tätning och drog ihop det igen.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

4

Jag vet inte vilka som slängt sina reduktionsväxlar, men är man trångbodd ger man gärna bort det till sin närmsta bussgranne.  ICQ/ab  Reduktionsväxlarna är nog för övrigt det jag saknar absolut minst. Faen vad skönt det är att kryssa i hundra!  ICQ/af

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

Och slippa vinandet ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

6

Med service så slipper man oljud. Det snackar vi här...inte latmanslösningar.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

7

Oj vad lat man är som bygger om bakvagnen. Näe du, när diskberget växer, då är man lat!  ICQ/ae

Filosofie Doktor i Lathet, hobbyentusiast i bussmekande.  ICQ/ag

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

8

25hpman skrev:

Med service så slipper man oljud. Det snackar vi här...inte latmanslösningar.

ICQ/ag  Default/hmm  ICQ/an  Default/lol

Ät gul snö, det kan vara öl.