Ja en tyngre bil bör teoretiskt ha större vikt på svänghjulet.
Det kostar energi att varva upp och det är den som används för att hålla jämn fart.
Ali G
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Större förgasare 1302 -71
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Det kostar energi att varva upp och det är den som används för att hålla jämn fart.
Chronus skrev:Jag har dubbla portar på min 1300 men den heter inte S.
1302 är dubbelports 1300 och 1302S är dubbelports 1600..
Ok, nu vet jag! 
Man har väl även nytta av lite tyngd på svänghjulet vid starten i dragracing?
Men å andra sidan så bromsar det accelerationen på motorn
Jag antar att det är en balansgång som med mycket annat när det gäller racing.
Vad jag hört så är väl en fördel med lätt svänghjul i banracing att man kan göra snabba nedväxlingar?
Ja i dragracing är det bra med lite större vikt och som du säger främst i starten. Det går åt mycket energi att få iväg bilen med slicks.
Om man har problem med flat-spots och liknande irritabla symptom en 31-34-förgasare ofta dras med, har jag hört om flertalet lyckade konverteringar till en 30-gasare för att bli av med symptomen. Är ju inget trim, men ibland känns en väljusterad motor som trimmad mot en ojusterad dito och jag ville tillföra ett "utanför-boxen-tänk". 
Om man har problem med flat-spots och liknande irritabla symptom en 31-34-förgasare ofta dras med, har jag hört om flertalet lyckade konverteringar till en 30-gasare för att bli av med symptomen. Är ju inget trim, men ibland känns en väljusterad motor som trimmad mot en ojusterad dito och jag ville tillföra ett "utanför-boxen-tänk".
Ja,jag har rekommenderat många att göra detta och har man 31PICT så är det ju bolt on...
kee skrev:Om man har problem med flat-spots och liknande irritabla symptom en 31-34-förgasare ofta dras med, har jag hört om flertalet lyckade konverteringar till en 30-gasare för att bli av med symptomen. Är ju inget trim, men ibland känns en väljusterad motor som trimmad mot en ojusterad dito och jag ville tillföra ett "utanför-boxen-tänk".
Ja,jag har rekommenderat många att göra detta och har man 31PICT så är det ju bolt on...
Nu börjar det bli spännande! Denna tråd fick just ännu ett mål
Det vore kul att testa med en mindre förgasare faktiskt! Visst borde bränsleförbrukningen kunna minskas samtidigt?
Är det något speciellt man bör tänka på vid nedgradering av förgasare?
Utan att målet ska vara att höja effekten på motorn - vad skulle mer kunna optimeras för att få en bättre bränsleförbrukning och fler mil per tank? Elektronisk tändning? Andra delar?
stickan skrev:kee skrev:Om man har problem med flat-spots och liknande irritabla symptom en 31-34-förgasare ofta dras med, har jag hört om flertalet lyckade konverteringar till en 30-gasare för att bli av med symptomen. Är ju inget trim, men ibland känns en väljusterad motor som trimmad mot en ojusterad dito och jag ville tillföra ett "utanför-boxen-tänk".
Det vore kul att testa med en mindre förgasare faktiskt! Visst borde bränsleförbrukningen kunna minskas samtidigt?
Utan att målet ska vara att höja effekten på motorn - vad skulle mer kunna optimeras för att få en bättre bränsleförbrukning och fler mil per tank? Elektronisk tändning? Andra delar?
Ja du behöver en adapter till insuget!
http://www.classicvw.se/adapter-forgasa … ts_id/3727
Chronus skrev:stickan skrev:Ja,jag har rekommenderat många att göra detta och har man 31PICT så är det ju bolt on...
Den är till för om du ska ha en 30/31 på ett 34 insug står det. 
stickan skrev:kee skrev:Om man har problem med flat-spots och liknande irritabla symptom en 31-34-förgasare ofta dras med, har jag hört om flertalet lyckade konverteringar till en 30-gasare för att bli av med symptomen. Är ju inget trim, men ibland känns en väljusterad motor som trimmad mot en ojusterad dito och jag ville tillföra ett "utanför-boxen-tänk".
Den drar inte mindre bränsle per automatik men den kanske ger lite mindre toppeffekt.
GB63VW62 skrev:Chronus skrev:Nu börjar det bli spännande! Denna tråd fick just ännu ett mål
Den är till för om du ska ha en 30/31 på ett 34 insug står det.
Slarvigt av mig! Står 34 i första inlägget 
Eftersom du har en 1300-motor med 31PICT-förgasare så är 30PICT bolt on! Dom satt ju original på 1600-motorerna med enkelportstoppar,så det funkar.
Ett vanligt fenomen när man byter ut enkelförgasaren, eller har problem med "flat-spot" (dvs att den "tvekar" vid gaspådrag) är fördelaren !
Viktigt är att man parar fördelaren som hör till förgasaren. T ex att sätta dit en 009:a blir problem.
Och givetvis skall tändläget vara enligt handboken för den fördelaren/förgasaren, vidare att kolla vaccumklockans funktion.
Detta kräver ju att man har en strob-lampa och gärna en graderad skala så man vet hur mycket fördelaren "slår ut" vid gaspådrag/högre varv.
Sedan håller jag med att PICT31/34 är rätt hopplösa att hitta fel på och iallafall 31 är lättast att byta till den äldre PICT30 - men då skall man sätt dit en som man verkligen vet fungerar OK innan.
Även dessa har jag haft exemplar jag inte hittar fel på, alltså inte fått att gå bra trots fullständig isärskruvning och renblåsning/ultraljudstvätt osv...
Själv anser jag att om man har en Solex PICT34 som fungerar, är det en mkt bra förgasare på en större motor. Jag körde med en 1914cc helt original annars och den gick kalas 7 år i en bruks-VW ! Sedan har jag kört med en orörd 1303S motor i min Cal-Looker mellan år 2000 - 2009 som har gått mkt bra (den blir dessutom piggare när man har den i en 12/1300:a pga lägre drevning i växellådan!).
Eftersom du har en 1300-motor med 31PICT-förgasare så är 30PICT bolt on! Dom satt ju original på 1600-motorerna med enkelportstoppar,så det funkar.
Gött
Då är det ju bara att testa!
Ett vanligt fenomen när man byter ut enkelförgasaren, eller har problem med "flat-spot" (dvs att den "tvekar" vid gaspådrag) är fördelaren !
Viktigt är att man parar fördelaren som hör till förgasaren. T ex att sätta dit en 009:a blir problem.
Och givetvis skall tändläget vara enligt handboken för den fördelaren/förgasaren, vidare att kolla vaccumklockans funktion.
Detta kräver ju att man har en strob-lampa och gärna en graderad skala så man vet hur mycket fördelaren "slår ut" vid gaspådrag/högre varv.
Vad har fördelaren och förgasaren för relation som är så ömtålig, å hur vet man vilken som passar till vilken?
Jag vill bort från brytarspetsar. Vad gäller för elektronisk tändning och gamla förgasare?
Min erfarenhet är att det är just att det är 34-förgasaren som är den svaga länken, inte fördelaren. Och nu pratar jag om motorer som original har 34an och därför avsedd fördelare. Däremot är det kanske en poäng att påpeka att den mindre förgasaren kanske även kräver ett fördelarbyte. 30an har väl "den låga" fördelaren?
Ett steg ned i förgasarstorlek behöver i sig inte betyda en minskad bränsleförbrukning. Men det faktum att förgasaren jobbar optimalt, dvs att den inte är sliten, kan ge en bättre bränsleekonomi. Precis som ett par perfekt justerade brytarspetsar både ger prestanda och ekonomi, gör en korrekt inställd och fungerande förgasare det. 
mettis skrev:Ett vanligt fenomen när man byter ut enkelförgasaren, eller har problem med "flat-spot" (dvs att den "tvekar" vid gaspådrag) är fördelaren !
Min erfarenhet är att det är just att det är 34-förgasaren som är den svaga länken, inte fördelaren. Och nu pratar jag om motorer som original har 34an och därför avsedd fördelare. Däremot är det kanske en poäng att påpeka att den mindre förgasaren kanske även kräver ett fördelarbyte. 30an har väl "den låga" fördelaren?
Ett steg ned i förgasarstorlek behöver i sig inte betyda en minskad bränsleförbrukning. Men det faktum att förgasaren jobbar optimalt, dvs att den inte är sliten, kan ge en bättre bränsleekonomi. Precis som ett par perfekt justerade brytarspetsar både ger prestanda och ekonomi, gör en korrekt inställd och fungerande förgasare det.
Precis som du säger Kee,så är det 31 och 34PICT som är mest beroende av att ha "rätt" fördelare. 30PICT tror jag finns i kombination med flera olika fördelare eftersom den sitter på flera olika typer av motorer..
Med utgångspunkt i elektronisk tändning på en annars original 1300 motor då? Det låter ju som att det är lättare att anpassa förgasaren till motor och tändning utifrån vad jag läser 
Det MÅSTE ju finnas något som kan optimeras på en över 40 år gammal motor med enkla medel! ..eller?
Den elektroniska tändningen du pratar om är det bara ett brytarlöst så ger det ingen annat än att du slipper justera brytarna. Det blir så att säga underhållsfritt. Brytare åldras så fort de används och kräver underhåll på ett sätt som vi moderna människor inte är vana vid. 
Förlåt, 009 skulle stå där någonstans också juh! 
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Större förgasare 1302 -71
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.