1

Jag gillar principen av att endast ha en förgasare, men skulle inte ha något emot en större än original (34).

Har kikat lite på 40 och 44 mm förgasare, men i beskrivningen verkar det som att de endast är gjorda för 1500 och 1600 cc motorer.

Vad gäller för min gamle skrutt, med 1300 cc?

T2b Westfalia -76
T1 1302 -71

2

Jag skulle byta till en större motor istället för större förgasare på samma motor om det nu är effekt du är ute efter.
1600 motorer är inte så svårt att få tag i.

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

3

Chronus skrev:

Jag gillar principen av att endast ha en förgasare, men skulle inte ha något emot en större än original (34).

Har kikat lite på 40 och 44 mm förgasare, men i beskrivningen verkar det som att de endast är gjorda för 1500 och 1600 cc motorer.

Om du har en 1300-motor så har du en 31 mm förgasare på den... ICQ/ad

4

Absolut, det finns ju mycket större motorer än så, men nu är jag mer intresserad av att höra om det finns några minus med en så mycket större förgasare än original på en 1300 motor ICQ/ad

T2b Westfalia -76
T1 1302 -71

5

stickan skrev:
Chronus skrev:

Om du har en 1300-motor så har du en 31 mm förgasare på den... ICQ/ad

Ja men det gör ju frågan än mer intressant!

T2b Westfalia -76
T1 1302 -71

6

Jag körde en progresiv Weber på en 1300 i min ungdom. Förutom flatspots och ökad bensinförbrukning så gick den helt okej på fullgas.

7

Hans Landelius skrev:

Jag körde en progresiv Weber på en 1300 i min ungdom. Förutom flatspots och ökad bensinförbrukning så gick den helt okej på fullgas.

Borde det inte vara mindre flatspots med rätt inställning?

T2b Westfalia -76
T1 1302 -71

8

Frågan är om det är förgasaren som är begränsningen. Är den inte det så är det bortkastat att byta.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Kan jag och Landelius verkligen vara de enda två som haft dessa tankar?

Om det skulle ligga en 40mm förgasare på verkstadsgolvet och originalförgasaren jävlas så ser jag inte varför man inte skulle byta, eller varför byte av motor skulle gå före. Men nu vore det ju väldigt intressant att höra för och nackdelar med förgasaruppgradering ICQ/ad

T2b Westfalia -76
T1 1302 -71

10

Det är säkert många som tänkt tanken men jag vet inte vad det ger på 1300, det kanske inte ger någonting och det ser jag som en stor anledning att inte byta.

Att byta en 1300 på 44 hk mot en 1600 på 50 (+ lite till i verkligheten) ser jag som en stor anledning att byta motor om det är mer effekt man vill ha. Det är en väldigt stor skillnad mellan dessa motorer vad gäller köregenskaper, en mindre motor har nästan alltid ett smalare effektband.

Är det bara högre förbrukning man är ute efter finns det enklare sätt.  Default/lol  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Jag är ingen mekaniker själv, å jag ställer nog frågorna lite fel med tanke på svaren..

Det är egentligen inte mer effekt jag är ute efter. Snarare är jag intresserad av att förstå vilken skillnad det blir (låt säga "effektkurva" kanske, hur motorn "känns" att köra, insugsljud?) beroende på förgasare.

I dag sitter det original på bubblan och enligt vad jag anser mig förstå om fysik lär egenskaperna i vilken motor som helst (stor som liten) påverkas på olika sätt genom att ändra olika komponenter.

Min förgasare verkar i min värld för liten för motorn vid olika situationer, baserat på ljud, känsla och skrock. Kanske behöver den en ultraljudsgenomgång för att prestera som jag tänker att den borde. Kanske är det en större eller dubbla förgasare som ska till. Det lär tiden utvisa  ICQ/af

Oavsett vad skulle det vara kul att höra resultatet av en rätt inställd större förgasare på en 1300 motor. Det var lite det som var målet med tråden ICQ/ad

T2b Westfalia -76
T1 1302 -71

12

Man trimmar 1300 inom formel vee till cirka 70hk med enkelförgasare. Det som gäller är att lätta svänghjul plana toppen till ca 39 cc och 1mm vändhöjd. Ta bort chokespjället på förgasaren och korta insuget efter planingen. Se till att du har ett k-insug med större innerdiameter. Du kan med fördel sätta ett kopparrör i förgasarens ventilationshål till flotörhuset som du drar upp ca 1dm upp i insuget. Därefter kan du fila upp halsringen ett par mm utan att få flatspots vid pådrag. En förutsättning är att motorn är i bra skick om du skall varva ca 6000. Du måste naturligtvis byta till enkla hårda fjädrar och göra ett seriöst ventiljobb. Jag byggde nyligen en 1835 med dubbla fjädrar och något portade enkelportstoppar som utan några större jobb bromsade 85hk hos JPM. Oavsett vad många tror så går det säkert att ta ut långt över 100hk på en enkelportsmotor om man lägger ner lite tid och pengar. Allt går utom små barn och trasiga klockor.

13

Stort tack för trimtipsen Hans!

Vad gör kopparröret i ventilhålet?

T2b Westfalia -76
T1 1302 -71

14

Lättat svänghjul ger ingen effekt, det gör bara att motorn kan ändra varv snabbare. Bra i en lätt bil men kan vara ett problem i en tyngre.

Ali G

15

Du får ett övertryck i flotörhuset som vid pådrag ökar soppan genom halsringen. Ett gammalt rallytrick från 70-talet.

16

Lysande! Skulle

Gällande svänghjul så har jag snarare gått i tankar om ett tyngre än original så snart motorn är pyttelite vassare.

Vilken effekt ger ett tyngre svänghjul (effekt som i resultat, ej hk) Svwerker? Jag föreställer mig att det är lättare att ligga på konstant hastighet eller komma iväg från stillastående med mer vikt på svänghjulet.. eller cyklar jag i motvind?

Jag testar gärna trick för trick enligt dina 70-talstrimmarfasoner Hans, men ett i taget vore intressant just för att få "känna" skillnaden mot originalmotorn.

Skulle det ge någon nämnvärd skillnad i motorns egenskaper bara av ett insugsbyte (vart hittar jag k-insug) eller trycka i ett rör i förgasaren?

T2b Westfalia -76
T1 1302 -71

17

Har du orginalmotorn som har dubbelportstoppar eller är det en enkelports 1300?
Tror att Landelius tips om formula vee trim gäller enkelport ( k-insug) eller har jag fel?

Bubbla -62

18

Eller har inte 1302 dubbelport? Kanske bara var S modellen?
Någon som kan räta ut frågetecknet?

Bubbla -62

19

Jag har dubbla portar på min 1300 men den heter inte S.

T2b Westfalia -76
T1 1302 -71

20

Chronus skrev:

Jag har dubbla portar på min 1300 men den heter inte S.

1302 är dubbelports 1300 och 1302S är dubbelports 1600..

21

Du har rätt uppfattning om hur vikten på svänghjulet påverkar karaktären. Har du en 1300 så är det svänghjulet redan tungt, det är mera material i det pga den mindre 180 mm kopplingen. Med mer effekt så minskar behovet av ett tyngre svänghjul och jag har aldrig sett något behov av ett tyngre. Kanske om man drar mycket husvagn.

Ali G

22

Hans Landelius skrev:

Man trimmar 1300 inom formel vee till cirka 70hk med enkelförgasare. Det som gäller är att lätta svänghjul plana toppen till ca 39 cc och 1mm vändhöjd. Ta bort chokespjället på förgasaren och korta insuget efter planingen. Se till att du har ett k-insug med större innerdiameter. Du kan med fördel sätta ett kopparrör i förgasarens ventilationshål till flotörhuset som du drar upp ca 1dm upp i insuget. Därefter kan du fila upp halsringen ett par mm utan att få flatspots vid pådrag. En förutsättning är att motorn är i bra skick om du skall varva ca 6000. Du måste naturligtvis byta till enkla hårda fjädrar och göra ett seriöst ventiljobb. Jag byggde nyligen en 1835 med dubbla fjädrar och något portade enkelportstoppar som utan några större jobb bromsade 85hk hos JPM. Oavsett vad många tror så går det säkert att ta ut långt över 100hk på en enkelportsmotor om man lägger ner lite tid och pengar. Allt går utom små barn och trasiga klockor.

Hans;
"sätta ett kopparrör i förgasarens ventilationshål till flotörhuset som du drar upp ca 1dm upp i insuget"
Förklara gärna lite närmare för en "som inge't begri'p" ? (Jag förstår syftet med övertryck i flottörhuset, men var kommer övertrycket ifrån ?)
På din nämnda 1835:a med enkelportstoppar på 85 hkr - vad hade du för förgasare/insug då ?

-Ursäkta kapningen av tråden, men jag tror nog det finns intresse av svaren ?-)

Och att man vill ha så lätt roterande massa inom Formel-racingen kan man ju tänka sig, men i en gatkörd tyngre bil skall man tänka till hur man väljer ;-)
Jag satte i min 50:a (1200:a 30Hkr) ett gammalt lättat rally-svänghjul, och det mest påtagliga var att jag inte hann dubbeltrampa (osynkad vxl-låda) för att motorn gick ned i varv så fort !-) Accelerations tiden förbättras ju med lättat svänghjul, ungefär som man minskat vikt på bilen, men....

23

Om bilen accar fortare med lätt svänghjul är kanske en sanning till en viss gräns för man kan tappa i växlingarna pga för lite levande energi när bilen är tung. Det är som vanligt en balansgång utan någon absolut sanning.

Ali G

24

Tack alla som fyller tråden med kunskap. Finns inga regler från min sida i den här tråden mettis ICQ/ad

Hans! Berätta mer om övertrycket! ICQ/ag

T2b Westfalia -76
T1 1302 -71

25

Ett annat syfte med tyngre svänghjul på en liten motor kunde isf kanske vara att bilen får liknande köregenskaper oavsett om man är själv, 2 eller 4 i bilen. Right?

T2b Westfalia -76
T1 1302 -71