1

Hur mycket skiljer karossen mellan en 71:a och en 72:a bay?
Jag vet att baklamporna, luftintaget bak och hunbenen fram är olika, men jag syftar på plåten för övrigt.

Om man leker med tanken på att transplantera dessa bitar från en 68-71:a, finns det annat i karossen som "avslöjar" att bussen är ombyggd?

Har fått för mig att bakänden är längre på en 72:a kaross än tidigare. Finns det någon som har koll på detta?

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2 Senaste redigerad av Demian (2013-01-18 12:18:05)

Om du byter det du nämner får den -71 utseende. Bakre skärmkanter och bultmönster måste bytas för att få 68-70 utseende.

Du måste också byta motorlucka för att få -71 utseende. Den nyare är ca 5-10cm lägre

Jag skulle nog inte bygga allt därbak med löstagbar balk mm, utan bara förlänga hålet för motorluckan neråt. Det borde gå relativt lätt. Motorlucksinfästningen är lika.

Ännu en som inte är 100% nöjd med sin 72:a   ICQ/ab

3 Senaste redigerad av Spaan (2013-01-18 12:18:15)

I 72an sitter de även motorbalk, annan motorlucka, 5x112 bultmönster, inga ventrutor, tanklocket flyttat längre bak och även skärmkanterna bak är annorlunda men de visste du kanske redan.
Jag är också lite nyfiken på det andra om de är andra mått som skiljer sig.
Men jag tror inte det.

(Edit, hehe du hann före Demian. Antar att du syftade på mig! ICQ/ae Jag är nöjd men kan bli nöjdare! Hehe Mest bara detaljerna från en ren early som fastnat i mitt huvud)

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

4

För mig skulle det duga gott med att "åldra" bussen ett år till 1971 (en trevlig årsmodell då såväl ägare som buss skulle vara lika gamla). Märk väl, detta är endast lite fria spånerier. Har inga seriösa planer på att börja kapa i bussen.....i nuläget).

Har tittat på bilder och jämfört storleken på motorluckan. Förstår inte hur du menar att luckan skulle kunna vara 5-10cm lägre på en 71:a. Hålet för luckan ser lika stor ut tycker jag. Är det inte bara att montera dit en 71:a motorlucka i befintligt hål?

Visst vore det praktiskt med en demonterbar mellanplåt, men så långt skulle inte en ombyggnad ske. Det är rent utseendemässigt det skall stämma.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

5

Här ser du en late lucka och en early.
Luckan går alltså ner i lod med stötfångaren. Och mellanplåten ser annorlunda ut och är lägre på Early.

Post's attachments

image_1356871225164573.jpg, 244.09 kb, 540 x 960
image_1356871225164573.jpg 244.09 kb, 193 downloads since 2013-01-18 

image_1356871232440549.jpg, 297.11 kb, 540 x 960
image_1356871232440549.jpg 297.11 kb, 175 downloads since 2013-01-18 

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

6

vill man plocka bort den fasta bakre motor rums plåten, ryker även schassie nummret..
Vilket resulterar i ett tvång att göra en regbesiktning.. hur jag nu vet det... ICQ/ad för även jag ville byta till den höga luckan..iofs i mitt fall en Splitt-66 lucka i en Bay-73-.. men det blev ennu mer.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

Sitter stötfångaren mycket lägre på en 73-79? Det ser ut så.

Jämför man bilder på en 71:a och en 72:a så ser motorluckans underkant ut att hamna på samma nivå med stötfångaren som referens. Det är i alla fall inte mycket som skiljer.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/987590.jpg

1972

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/764984.jpg

1971

Passar då en 71:a lucka "bolt-on" i hålet på 72:a?

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

8 Senaste redigerad av Demian (2013-01-18 15:17:37)

-72 har nyare storleken på luckan, dvs inte samma som -71

9

Demian skrev:

-72 har nyare storleken på luckan, dvs inte samma som -71

OK!
Med bredd och gängjärnsinfästningar är alltså samma. Det handlar alltså om att sänka underkanten/mellanplåten några cm .

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

10

Nu har jag inte gjort operationen, men jag har mätt på min 72:a och jämfört med en early. Och vad jag kommit fram till, så ska det bara att vara till att sänka. Resten ska passa.

Du kan ju jämföra med din splitbuss. Skillnaden på splitluckan, är att den är högre än både early och latebay.

11

rambalkarna bak är ca 10 cm bredare isär än 71an.  ICQ/ag

****************************************************************************
MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

12 Senaste redigerad av Macke (2013-01-19 22:39:10)

Jag tycker att 72:a bussar är coola just för att det är en one year only. ICQ/ab

Det kan kanske vara okej att bygga om en rostig buss till en tidigare då skärmkanter m.m ändå måste bytas men att göra det på en fin buss känns fel.... då är det bättre att sälja och köpa en tidigare buss !!!

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

13

Macke skrev:

Jag tycker att 72:a bussar är coola just för att det är en one year only. ICQ/ab

Det kan kanske vara okej att bygga om en rostig buss till en tidigare då skärmkanter m.m ändå måste bytas men att göra det på en fin buss känns fel.... då är det bättre att sälja och köpa en tidigare buss !!!

Där kom den, tack för det Macke! Skulle skrivit i tråden redan igår, men hann inte. Jag håller fullständigt med, samtidigt som jag förstår önskan att ha en så gammal buss som möjligt, är en fin originalbuss värd att ta fasta på. Och din buss är ju just en sån Peter, en fin originalbuss!  ICQ/ab  Och det koola med just 72or är att man känner igen dem direkt, på långt håll!

Säger inte att man inte får göra kustomiseringar alls, har de en användarhöjande funktion kanske man väljer att plocka fram sågen iaf, men att göra något enkom för utseendets skull på en originallösning, skulle ta emot enormt för mig iaf. Det är nästan så jag ångrar att jag slaktade den senapsgula amerikaimporterade 72an min inredning kommer ifrån, just för att de är så balla och färgen är så läcker! (den var iofs så rostig att det ansågs bortom räddning, chassiet blåste av vid minsta vindstöt  ICQ/ad  )

Men du får såklart göra precis som du vill, svaren på din fråga har du ju redan fått!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

14 Senaste redigerad av Peter S (2013-01-20 11:39:35)

kee skrev:
Macke skrev:

Jag tycker att 72:a bussar är coola just för att det är en one year only. ICQ/ab

Det kan kanske vara okej att bygga om en rostig buss till en tidigare då skärmkanter m.m ändå måste bytas men att göra det på en fin buss känns fel.... då är det bättre att sälja och köpa en tidigare buss !!!

Där kom den, tack för det Macke! Skulle skrivit i tråden redan igår, men hann inte. Jag håller fullständigt med, samtidigt som jag förstår önskan att ha en så gammal buss som möjligt, är en fin originalbuss värd att ta fasta på. Och din buss är ju just en sån Peter, en fin originalbuss!  ICQ/ab  Och det koola med just 72or är att man känner igen dem direkt, på långt håll!

Säger inte att man inte får göra kustomiseringar alls, har de en användarhöjande funktion kanske man väljer att plocka fram sågen iaf, men att göra något enkom för utseendets skull på en originallösning, skulle ta emot enormt för mig iaf. Det är nästan så jag ångrar att jag slaktade den senapsgula amerikaimporterade 72an min inredning kommer ifrån, just för att de är så balla och färgen är så läcker! (den var iofs så rostig att det ansågs bortom räddning, chassiet blåste av vid minsta vindstöt  ICQ/ad  )

Men du får såklart göra precis som du vill, svaren på din fråga har du ju redan fått!  ICQ/ab

Som jag skrev ovan så har jag inga planer på att jag sätt kapen i bussen, så ni kan pusta ut. Den är alldeles för fin för det. Har tillräckligt på "att-göra-listan" ändå i vinter.

Det kostar dock inget att fantisera och visst, fick man drömma och välja fritt så hade jag hellre sett att bussen var från 1971 då jag anser att det är den optimala årsmodellen. 71:orna är "rätt" i alla avseenden (rätt utförande på kaross, typ 1 motor, demonterbar mellanplåt, skivbromsar etc).

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

15

Jag har faktiskt börjat fundera om jag ska skippa de små smuttare baklyktorna & köra
med de stora på min pickup... för ska jag byta till ovala baklyktorna så ska det ju bytas allt som en -71 & tidigare har....
..skärmkanter, motorlucka, wide5 med mera.....
Så står & överväger om jag ska behålla storbaklyktorna & leta på finare glas till dom.....
men men... vi får se...

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

16

Peters skulle även jag skippa att bygga om. Det är ju en av Sveriges finaste.

Men dubbelhytten skulle jag inte tveka på. Det är ju inte så mycket som skiljer.  En 71:a har ju lilla bultmönstret och nyare skärmkanterna bak, så i princip är det bara baklysen och främre skärmkanter som behöver byta för att få en -71:a rakt av.  Motorluckan är det ju så lite som det skiljer på, så strunta i den. Peter Servais är detaljernas man och  t o m han trodde att det var samma höjd på luckan  ICQ/ab

17 Senaste redigerad av kee (2013-01-20 21:57:49)

Demian skrev:

Det är ju inte så mycket som skiljer.  En 71:a har ju lilla bultmönstret och nyare skärmkanterna bak, så i princip är det bara baklysen och främre skärmkanter som behöver byta för att få en -71:a rakt av.

Men just därför känns det så onödigt! När man väl har sin 71a-looker så kommer man att tråna efter en äldre osv...  ICQ/ab  Personligen anser jag att 68-70-eran är jämställda och att crossover-modellerna 71 och 72 är likställda i utseende. Men det kanske beror på att jag har en trumbromsad buss själv och en 68-fantast kanske "fnyser" åt en 69a, vad vet jag?  ICQ/ad

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

18

kee skrev:

en 68-fantast kanske "fnyser" åt en 69a, vad vet jag?  ICQ/ad

Baybussar som har fått bromsvätskebehållaren bakom ryggstödet och symboler för varningslamporna är för nya. ICQ/af

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

19

När kom broms vätske behållaren dit.. i min -73 sitter den i stolsunderredet.. e det bra??? ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

20

Och i min 70:a bakom stolen Default/hmm

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

21 Senaste redigerad av Spaan (2013-01-21 21:03:53)

Och min 72a på golvet rakt under ratten..  ICQ/ad

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

22

En kompis till mig som har en 72:a-lyx tog bort plåten runt bakljusen, la i "rätt" plåt för att sedan sätta in de små bakljusen.
Han var jättenöjd  i typ 2-3 år, nu ångrar han sig när han tittar på äldre bilder utav bilen.
Smaken ändrar sig hela tiden... Jag själv, tycker att just 72:an är ful/snygg.
Alltid kul och ha en udda årsmodell.... ICQ/ab

23

Fast om man vänder på det...

Det verkar ju som att en del gillar -72 utseendet. Men finns det nån som skulle bygga om en 71:a till en 72:a då?     ICQ/ab

24

Nu är väl sannolikheten inte så stor... ICQ/ab
Men på 70-talet, då allt skulle se nyare ut för att man inte ville visa att man hade en "gammal" årsmodell var det mer troligt.
Att flytta upp framblinkers har  jag sett flera exempel på, kanske förekom bakljus byte också...?
Vem vet... ICQ/ab

25

Farsan hade tidig baybuss förr i tiden... han berättade igår för mig att han lagt igen "oval-hålen" för de äldre lyktorna &
kapat ur för de stora (72 & uppåt) ICQ/ae
Så vw4fun du har helt rätt... men som Demian skriver vem gör så nu....... typ igen ! ICQ/ae

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab