101 Senaste redigerad av MrIcka (2013-01-16 10:06:31)

Hm, åt vilket håll ska växellådsfästet sitta... i hetsen med brytandet för att få lös den så glömde jag titta hur de satt Default/smile

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0651.jpg
Bilden stulen från MrPete's tråd, hoppas de är ok Pete Default/smile

Det är en kortsida som är "öppen" utan metalram ska den upp eller ner?

102

Öppna sidan upp...

103

Tjyyyyv, vad e min människa för en människa?? Haha, tänkte.. vafan, den där ser bekant ut ICQ/ag Det är helt ok!

104 Senaste redigerad av MrIcka (2013-01-17 16:40:00)

Svwerker skrev:

Jag brukar bara ha klister på ena halvan.
Har aldrig reflekterat över att man kan vända kampluggen och är inte med på varför.

Här är bl.a. en tråd som skriver om detta:

http://www.vwar.org/forum/index.php?PHP … pic=713.15

"The camshaft plug needs to be installed.

http://i201.photobucket.com/albums/aa85/Bookwus1/AS%20Engine%20Build/IMG_1376.jpg

It goes into the circular groove in the case just ahead of the front cam bearing.  Coat the edge of the cam plug with Permatex and push it into place.  Generally, when tearing into an engine you will find this cam plug installed with the solid end facing forward.  On the advice of a person who has done quite a few AutoStick engines, I install mine with the open end facing front.  This eliminates any possible wear problems from the proximity of the flexplate."

http://i201.photobucket.com/albums/aa85/Bookwus1/AS%20Engine%20Build/IMG_1377.jpg

?!? Default/smile

Där drar de på tätningsmedel på "överdelen" av blocket, bra eller anus? Vilken sida brukar ni kladda på...

105

Ena sidan.. ICQ/ab

106

jag brukar kladda på undersidan men det går nog minst lika bra på översidan, man slipper ju alla pinnbultar då ICQ/ab

107

http://i47.tinypic.com/2pq731d.jpg
Hur ska man bete sig för att få ut packningen?

Provat ett försöka pilla in en mejlsel på kanten men lyckas inte... vet inte hur mycket man kan vålda innan man riskerar att skada ytan på lådan?

Tips mottages gärna!!

108

Det brukar gå att knacka in en liten skruvmejsel och sen bryta ut den..

109

Jag köpte tändstiftsavdragare på biltema och tryckte in drog ut den. Funkade kanon då
avdragaren har samma rundning som packningen.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

110

"tändstiftsavdragare på biltema" Huh?

Ok får prova med lite mer våld Default/smile

111

Jag brukar försiktigt borra i två montage/träskruvar i packboxen och sen lirka ut den med hjälp av en tång. Använder alltså skruvarna som grepp för tången ICQ/ab

112

Olzzon, tackar får prova på det också...

113

Vilken fjäder ska man välja, vad passar bäst till min setup?
http://i45.tinypic.com/jqorx0.jpg

Mekade upp en våg och provade lite igår, inte helt 100 skulle jag tro men ger en iaf ett hum...

Den vänstra:
40mm = 47kg
35mm = 65kg
30mm = 81kg

Den Högra:
40mm = 35kg
35mm = 47kg
30mm = 68kg

114

De två fjädrarna är väl ett bra exempel på "hårdare" till vänster och "ny original" till höger ?

115

mettis skrev:

De två fjädrarna är väl ett bra exempel på "hårdare" till vänster och "ny original" till höger ?

Ja,så är det nog...

116

Jag skulle utan tvekan använda dom dubbla fjädrarna som sitter i topparna.
Att begränsa sig till att varva 6000 för att man har satt i klena enkelfjädrar känns väl inte så kul   Default/hmm
Ska man köra inspirerat och det ska man, annars kan man köra orginal och drömma om trimmotor  ICQ/ad  med
orginalstegning i växlellådan så får man varva förbi effekttoppen för att hamna  rätt i registret när man petar i nästa växel
och då är du nog redan förbi vad dom enkla fjädrarna klarar.
Ventilflyt börjar flera hundra varv innan man hör det.
Går kam och lyftare ner sig så beror det inte på att man har 65-70kg i inspänningstryck på fjädrarna,då har man smörjproblem   Default/yikes

Tycker jag asså  ICQ/ad   ICQ/ab

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

117

Sant men att varva över 6000 blir nog inte så bra med originalveven... Default/hmm jo jag vet man skulle ha en motviktsvev men pengarna tar ju slut nångång :-)

Hörrö Olzzon va lurar du på mig för prylar :-)

118

En orginalvev klarar betydligt mer varv än så  ICQ/ab

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

119

MrIcka skrev:

"tändstiftsavdragare på biltema" Huh?

Ok får prova med lite mer våld Default/smile

Får förtydliga mig lite , den är till tändhatten avdragaren jag köpte .
Handtaget som en vanlig skruvmejsel sen klingan med krok i enden.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

120

Patte skrev:

Kanske de, men nära ser mettis projekt så tycker man inte de ser så hälsosamt ut iaf i längden :-)

121

Patte skrev:

En balanserad originalvev klarar lätt 8500 v/m..

122

En 64-vev är inte lika varvtålig som en 69. Har du ett olättat svänghjul funkar det.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

123

Flotörhöjd... med packningen på verkar alla vara överens om

Men har läst lite olika 10, 11 och 14(!?!)

När den hänger ner som mest, 22, 32?

Luddigt detta Default/smile

124

Jag kör med 69mm vev både i min 1835 och 1915. I 1835 har jag dubbla fjädrar och FK8 kam.

1915 kör jag med enkelfjäder av den hårda typen som Dalhems har börjat sälja. Någon svensktillverkad fjäder. Till detta kör jag SCAT LUBE-A-LOBE lättviktslyftare , SCAT C95 kam och Logmech aluminiumstötstänger. Bägge motorerna varvar jag över 7000 med. Den senare 1915 har jag inte märkt av något ventilsläpp ännu.

125

Mohawk skrev:

Jag kör med 69mm vev både i min 1835 och 1915. I 1835 har jag dubbla fjädrar och FK8 kam.

1915 kör jag med enkelfjäder av den hårda typen som Dalhems har börjat sälja. Någon svensktillverkad fjäder. Till detta kör jag SCAT LUBE-A-LOBE lättviktslyftare , SCAT C95 kam och Logmech aluminiumstötstänger. Bägge motorerna varvar jag över 7000 med. Den senare 1915 har jag inte märkt av något ventilsläpp ännu.

Problemet är ju att jag inte har varken ballanserat eller 8-stiftat min vev =\ Trodde inte man kunde köra nå värst med en original vev iaf så det har jag skippat och tänkte inte varva mer än 5000... verkar kanske dumt nu i efterhand men man lär sig eftersom Default/smile Vete tusan om jag kan få in det i min budget just nu Default/sad

Är väl nått man får göra när man river ner skiten nästa vinter och bygger större... mycke vill väl alltid ha mer Default/smile

Flotörnivå... ingen som har nått att säga där?!?