Hm, åt vilket håll ska växellådsfästet sitta... i hetsen med brytandet för att få lös den så glömde jag titta hur de satt 

Bilden stulen från MrPete's tråd, hoppas de är ok Pete 
Det är en kortsida som är "öppen" utan metalram ska den upp eller ner?
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » 1600/1679 Q&A
Hm, åt vilket håll ska växellådsfästet sitta... i hetsen med brytandet för att få lös den så glömde jag titta hur de satt 

Bilden stulen från MrPete's tråd, hoppas de är ok Pete 
Det är en kortsida som är "öppen" utan metalram ska den upp eller ner?
Öppna sidan upp...
Tjyyyyv, vad e min människa för en människa?? Haha, tänkte.. vafan, den där ser bekant ut
Det är helt ok!
Jag brukar bara ha klister på ena halvan.
Har aldrig reflekterat över att man kan vända kampluggen och är inte med på varför.
Här är bl.a. en tråd som skriver om detta:
http://www.vwar.org/forum/index.php?PHP … pic=713.15
"The camshaft plug needs to be installed.

It goes into the circular groove in the case just ahead of the front cam bearing. Coat the edge of the cam plug with Permatex and push it into place. Generally, when tearing into an engine you will find this cam plug installed with the solid end facing forward. On the advice of a person who has done quite a few AutoStick engines, I install mine with the open end facing front. This eliminates any possible wear problems from the proximity of the flexplate."

?!? 
Där drar de på tätningsmedel på "överdelen" av blocket, bra eller anus? Vilken sida brukar ni kladda på...
Ena sidan.. 
jag brukar kladda på undersidan men det går nog minst lika bra på översidan, man slipper ju alla pinnbultar då 

Hur ska man bete sig för att få ut packningen?
Provat ett försöka pilla in en mejlsel på kanten men lyckas inte... vet inte hur mycket man kan vålda innan man riskerar att skada ytan på lådan?
Tips mottages gärna!!
Det brukar gå att knacka in en liten skruvmejsel och sen bryta ut den..
Jag köpte tändstiftsavdragare på biltema och tryckte in drog ut den. Funkade kanon då
avdragaren har samma rundning som packningen.
"tändstiftsavdragare på biltema" Huh?
Ok får prova med lite mer våld 
Jag brukar försiktigt borra i två montage/träskruvar i packboxen och sen lirka ut den med hjälp av en tång. Använder alltså skruvarna som grepp för tången 
Olzzon, tackar får prova på det också...
Vilken fjäder ska man välja, vad passar bäst till min setup?
Mekade upp en våg och provade lite igår, inte helt 100 skulle jag tro men ger en iaf ett hum...
Den vänstra:
40mm = 47kg
35mm = 65kg
30mm = 81kg
Den Högra:
40mm = 35kg
35mm = 47kg
30mm = 68kg
De två fjädrarna är väl ett bra exempel på "hårdare" till vänster och "ny original" till höger ?
De två fjädrarna är väl ett bra exempel på "hårdare" till vänster och "ny original" till höger ?
Ja,så är det nog...
Jag skulle utan tvekan använda dom dubbla fjädrarna som sitter i topparna.
Att begränsa sig till att varva 6000 för att man har satt i klena enkelfjädrar känns väl inte så kul
Ska man köra inspirerat och det ska man, annars kan man köra orginal och drömma om trimmotor
med
orginalstegning i växlellådan så får man varva förbi effekttoppen för att hamna rätt i registret när man petar i nästa växel
och då är du nog redan förbi vad dom enkla fjädrarna klarar.
Ventilflyt börjar flera hundra varv innan man hör det.
Går kam och lyftare ner sig så beror det inte på att man har 65-70kg i inspänningstryck på fjädrarna,då har man smörjproblem
Tycker jag asså

Sant men att varva över 6000 blir nog inte så bra med originalveven...
jo jag vet man skulle ha en motviktsvev men pengarna tar ju slut nångång :-)
Hörrö Olzzon va lurar du på mig för prylar :-)
En orginalvev klarar betydligt mer varv än så 
"tändstiftsavdragare på biltema" Huh?
Ok får prova med lite mer våld
Får förtydliga mig lite , den är till tändhatten avdragaren jag köpte .
Handtaget som en vanlig skruvmejsel sen klingan med krok i enden.
En orginalvev klarar betydligt mer varv än så
Kanske de, men nära ser mettis projekt så tycker man inte de ser så hälsosamt ut iaf i längden :-)
En orginalvev klarar betydligt mer varv än så
En balanserad originalvev klarar lätt 8500 v/m..
En 64-vev är inte lika varvtålig som en 69. Har du ett olättat svänghjul funkar det.
Flotörhöjd... med packningen på verkar alla vara överens om
Men har läst lite olika 10, 11 och 14(!?!)
När den hänger ner som mest, 22, 32?
Luddigt detta 
Jag kör med 69mm vev både i min 1835 och 1915. I 1835 har jag dubbla fjädrar och FK8 kam.
1915 kör jag med enkelfjäder av den hårda typen som Dalhems har börjat sälja. Någon svensktillverkad fjäder. Till detta kör jag SCAT LUBE-A-LOBE lättviktslyftare , SCAT C95 kam och Logmech aluminiumstötstänger. Bägge motorerna varvar jag över 7000 med. Den senare 1915 har jag inte märkt av något ventilsläpp ännu.
Jag kör med 69mm vev både i min 1835 och 1915. I 1835 har jag dubbla fjädrar och FK8 kam.
1915 kör jag med enkelfjäder av den hårda typen som Dalhems har börjat sälja. Någon svensktillverkad fjäder. Till detta kör jag SCAT LUBE-A-LOBE lättviktslyftare , SCAT C95 kam och Logmech aluminiumstötstänger. Bägge motorerna varvar jag över 7000 med. Den senare 1915 har jag inte märkt av något ventilsläpp ännu.
Problemet är ju att jag inte har varken ballanserat eller 8-stiftat min vev =\ Trodde inte man kunde köra nå värst med en original vev iaf så det har jag skippat och tänkte inte varva mer än 5000... verkar kanske dumt nu i efterhand men man lär sig eftersom
Vete tusan om jag kan få in det i min budget just nu 
Är väl nått man får göra när man river ner skiten nästa vinter och bygger större... mycke vill väl alltid ha mer 
Flotörnivå... ingen som har nått att säga där?!?
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » 1600/1679 Q&A
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.