1 Senaste redigerad av Spaan (2015-02-09 18:54:33)

Tjena!
Då jag sålde min 59a i mån av att skaffa buss.
Så känner jag mig mogen att slänga upp en projekt tråd. ICQ/ab

Var upp till Östersund i fredags och hämtade hem denna 72a som redan har en lagom sänkning och campinginredning.
Lite jobb i plåt finns, men inte alls mycket. Verkar ha klarat sig väldigt bra!
En campinginredning är byggd av förra ägaren, för två vuxna och tre barn.
Splitframvagn med adapters för 5x112 samt en 2L med förgasare i övrigt ganska original.
Planer finns det väldigt många av.

Men jag kommer börja med att fixa det som måstes.
Dels börja med att få igång motorn som nu ligger vid sidan av för genomgång då en ventil brunnit.
Kommer gå igenom motor så att jag vet att det sitter en driftsäker motor i bussen sedan.
I värsta fall införskaffas ny motor.
Annars fixa den lilla rosten och lite andra små grejor. Sedan blir det mysmek!
Bygga om en del invändigt för att få en schysst helhet och min stil.
Och lite mindre mysmek.
Ev tubba hjulhusen, korta framvagnen ytterligare som är dagsläget 6cm kortad.
Sänka den ytterligare runt om och bygga om för stora bultmönstret bak också.

Lacken är ej orginal, och något grön/blå aktig färg gömmer sig under och det är en del lacksläpp.
Kommer troligen börja med att färgmatcha fronten och fixa stötfångaren fram så helthets intrycket blir bättre.
Samt försöka få tag i de stora Bay emblemet! Har du ett så hör av dig!!

Sen är jag bra sugen på att bygga om till Early Bay, baklysen med hörn, luftintagen samt motorlucka + nedre plåten och ev skärmkanterna runt om.
Men är otroligt kluven med hur jag ska göra!
Så lär fråga vad tycker ni?
Behålla den som en ren 72a eller bygga om för ett mer Early Bay utseende. Ren Early kommer den aldrig bli.
Annars ska man låta den vara som den är då den är frisk och bra i all plåt som i såna fall skulle bytas ut. Och helt enkelt skaffa en ren Early i framtiden.
Grejen är att en ny "gammal" lack ska på. Och om lacken ska på vill man gärna bestämt sig innan hur man ska göra. Bygga om eller ej. Hehe
Sedan har jag tillgång att köpa alla Early grejor jag behöver. Men känns dumt att kapa i en frisk buss...

Jaja, allt löser sig tids nog och mycket planer finns.
Prio är att få ut den på vägen igen så ser vi vad som händer sedan helt enkelt! ICQ/ab

Några enstaka bilder kommer här.
Kommer fylla på allt eftersom jag har något att visa upp, mina problem och funderingar samt lösningar.

Ha de!

http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/46104_10151425171908653_814723275_n.jpg
http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/543843_10151430900783420_1570776363_n.jpg
http://i1096.photobucket.com/albums/g337/spaanheden/sandbay72_zpsf7704488.jpg



Och min gamla 59a!
http://i1096.photobucket.com/albums/g337/spaanheden/psh_blackie_e4an_zpsb4ea4885.jpg
http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/304333_10151225289078653_182154889_n.jpg

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

2

Bättra lacken men keep as is.. En fin buss som inte behöver förändras.. Laga inte det som e helt.
Det e en annan sak om man har ett rostigt lik, som min, då kan man ju kötta och "förbättra" men denna. Hade det vart min, skulle jag inte förändra mycket.!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Näe precis. Det är i dom tankarna jag går också.
Hade den varit dålig och rostig hade jag inte tvekat. Men de tar emot med tanke på att denna är så pass fräsch.
Lutar nästan åt att låta den vara och fixa det som behövs och på med lite ny färg. Kommer troligen göra en riktigt genomgång av den nått år framöver och då blir det isåfall blank fin og lack.

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

4

Behåll den som en 72a men fräscha upp och fixa driftsäkerheten.. Stuket har den ju redan ICQ/ad

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

5 Senaste redigerad av Grenje (2013-01-16 14:51:29)

"Sen är jag bra sugen på att bygga om till Early Bay, baklysen med hörn, luftintagen samt motorlucka + nedre plåten och ev skärmkanterna runt om. Men är otroligt kluven med hur jag ska göra! Så lär fråga vad tycker ni?"

Klart du ska visa att det är en 72:a!!! ICQ/ag   
I alla fall om du frågar mej. Visst, jag håller med om att äldre bilar kan va snyggare. Och framför allt kanske mera efterfrågad. Själv var jag inne på att skaffa 72:ans kofångare till Fille också ett tag. För när man ställer sig brefvid Skäggos Pestfalia så blir den bra mycket smäckrare. Default/hmm  Määän efter sedvanligt bollande i Caffét, "Tre Knas" imellan, insåg jag ändå att det var rätt att spara "Parkbänkarna". Det behövs puschas för lite "nyare" vagnar också tycker jag. Både när det gäller bil & buss. ICQ/ab

*VW Notchback 1500 S -65 * VW Typ 1 -60 * VW 1500 -68 * VW 1303s -73 * VW 1300 -66 (Husmusens)*   

Läs om hur allting började här i "Om rätten att lura en polare..."   
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=1879

6

Jag tycker nog att du behåller den som den är , själv har jag ju en early och det var ju
den tidiga bakänden och låga blinkers fram som jag var ute efter.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

7 Senaste redigerad av Spaan (2013-01-16 16:15:15)

Det lutar som sagt åt att ha den kvar. Skulle det vara så är det bättre att ångra sig den här vägen med att bygga om den i framtiden.
Än tvärtom!
Men känns mer värt att ha den kvar som en 72a. Och hitta tag i en till rackare man kan slänga på marken och skicka gnistor på raggarna bakom efter motorvägen. En panel vore ju inte fel..

Då är det bara dags att slå isär motorn och få igång den, på med vinterdäcken och åka lite buss!
Fundera hur jag på bästa vis löser det med kortare framvagn. Antingen bygga om den befintliga eller försöka få tag i en helt ny att korta till lämplig bredd.

Jag går lite i tankar att göra det enkelt för mig om man inte skulle hitta tag på en färdig kortad stomme ca 4" eller hitta en org stomme och köpa gavlar till..
Ev börjar jag med att ta av ändarna utanför gavlarna och hittar tag på nya nållager som passar i rören då jag fattat det som att ändarna har större diameter än resten av rören. Vet någon vad är det för inner diameter på rören? Om man skulle leta tag i nya lager att sätta där.

http://i1228.photobucket.com/albums/ee443/marcusosd/Facebook/Mobile%20Uploads/542953_3378797722049_1632585070_2682757_977331951_n.jpg

Annars är det väl att kapa upp i mitten igen och korta den ytterligare, men då åker man på att antingen flytta ut gavlarna eller korta så pass mycket att jag kan skruva fast gavlarna på insidan.
Vad tror ni blir bäst?

Bästa är väl såklart att bygga en ny, men tanken är att jag ska bygga om fram/bakvagn nästa vinter och flytta upp en ny framvagn och göra ett riktigt sänkjobb på den. Så jag skulle bara vilja ha ner den lite mer i sommar. Och åka så mycket det går.

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

8

Spaan skrev:

Sen är jag bra sugen på att bygga om till Early Bay, baklysen med hörn, luftintagen samt motorlucka + nedre plåten och ev skärmkanterna runt om.
Men är otroligt kluven med hur jag ska göra!
Så lär fråga vad tycker ni?
Behålla den som en ren 72a eller bygga om för ett mer Early Bay utseende. Ren Early kommer den aldrig bli.
Annars ska man låta den vara som den är då den är frisk och bra i all plåt som i såna fall skulle bytas ut. Och helt enkelt skaffa en ren Early i framtiden.

Jag skulle bygga om den direkt, istället för att skaffa en early med små baklysen i framtiden.

Det är ju mycket smått som skiljer. Men man kan ju göra en sak åt gången och hela tiden ha den rullande. Jag har inget emot -72:or, men hur man än vrider och vänder det så väljer ju alltid folk dom små framför dom stora baklyserna.


Jag har en -72 DH som jag tänkte bygga om nån gång. Fördelen med att ha en -72:a är ju att motorutrymmet är förberett för typ4.

9

Skall du sänka mycket mer minskar ju körbarheten så köra mycket... Hmm hade nog använt som den e och byggt om nästa vinter om det fortfarande e aktuellt. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Ja jag ska fixa den lilla rosten som är, svetsa igen notchningarna och stoppa i snurran och få fart på allting. Beroende på hur man ligger till i tid sedan så får jag se då vad jag känner för att bygga om. Men som det lutar just nu blir det att köra den som den är denna sommar och ev bygga om nästa vinter.
Men man får se helt enkelt, jag är en funderande man har jag kommit fram till och det är några månader kvar tills man bara vill åka.
Sen kanske jag ev kommer köpa hus nu också, så får se helt enkelt hur stor budget det blir denna vår/sommar! ICQ/ab

Samma sak med sänkningen. Har tänkte försökt få ned den någon cm till runt om. Men annars rulla den ungefär som den ser ut i dagsläget.
Och ev göra en smakfull sänkning, inte en total slamning men låg ska den bli och kanske hijackers för att kunna åka på semester också.

Snabb photoshop med en ungefärlig höjd jag är ute efter och bygga om för mina BTR fälgar!  ICQ/af
http://i1096.photobucket.com/albums/g337/spaanheden/btrtest_zpsbc013bf3.jpg

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

11

som jag skrev på BP behåll den som den är

det går får 72 och framåt snygga också !! gäller bara komma på hur.  ICQ/ab

Typ 1or: 55/5, 61, 67, 67, 68,72 typ 3: 70.

12 Senaste redigerad av Spaan (2013-01-16 17:11:23)

Ett sätt är ju att göra den lägre!  ICQ/ad

Näe men det är just i mitt huvud känns inte baklysena som de passar riktigt..
Får byta bakgrundsbild på dator och mobil med massa bilder på dessa bakdelar! Mata in det i skallen.
Ev gör en annan färg på bussen sig bättre i detta utförande.
Men kommer fundera över detta noga innan jag har kommit till den punkten att jag är klar med allting annat.

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

13 Senaste redigerad av michaelth (2013-01-16 17:15:10)

Enkelt din buss din vilja.. passar det inte ändra..
För mig e det så om jag retar mig på något slutar jag inte utan det blir bara värre o värre..
Just do it!

Förövrigt e BTR fälgar as fett ICQ/ag  sen hur ofsetten passar.. ICQ/ad  e ju ofta ett problem med bilarna.. men man kan ju kötta ICQ/ad
Mäta 3 gånger sen en extra gång..sen ..ge loss med vrålapan.. Default/lol

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

Byt bakljus om du tycker det är snyggare ICQ/ab

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

15

Får se helt enkelt hur mycket jag ändrar och har mig med bussen.
Men lutar just nu åt att jag har kvar den som den är, fräschar upp den och sänker lite ytterligare.
Som sagt, vill jag kan jag ändra senare.
Sen så kostar det flis att bygga upp ett stort hem med stort garage. ICQ/ab

Ang BTR fälgarna skulle de nog sitta riktigt fin på en bay buss. Har bara sett dessa fälgar på bay pickups hitills.
Och har kollat upp allting som behöver göras, så vet exakt egentligen vad jag ska göra för att få dit dom!
Men det krävs en hel del jobb. Så eventuellt rullar bussen med dessa fälgar nästa sommar om jag inte lyckas släpa hem något annat projekt som de kommer hamna på.

hjoggböle, egentligen är det väl att bara byta det. ICQ/ab Jag tycker dock att ska jag byta det, så är de lika bra att byta alla de andra grejorna.
Annars kommer jag gå och störa mig på att jag inte gjorde det. Då är det bättre att ha den kvar som den är just nu och bygga om lite senare istället.

Vad tror ni om framvagnen?
Jag tror det skulle bli bra om jag ev kunde ta bort de sista bitarna utanför gavlarna just för denna sommar.
Och bygga ny framvagn nästa vinter.
Men jag antar att ändarna ser ut på de där viset för att just nållagerna ska ligga kvar.
Uretan är väl troligen inget att föredra i en bussframvagn heller. Eller?
Annars vore en snabblösning inför sommaren att fimpa de stumparna, stoppa i nya lager och tillbaka med allt.
Bara jag vet innerdiametern kan jag kolla med vår lokala lagersnubbe om han har något.
Misstänker att de inte finns några lager anpassade att platsa i dessa rör när ändarna är borttagna.

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

16

det kanske går att svarva bussningar i lagerbrons?

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

17 Senaste redigerad av Franke (2013-01-17 04:20:18)

Såg ditt pm men jag har inte haft tid att svara.
Jag mätte rören på två olika 55-63 stommar, den ena visar 52,97-52,99mm och den andra fick jag till 53,16-53,17mm.
Dom sena framvagnarna med nållager har svarvade lagerlägen längst ut och det måttet kommer jag tyvärr inte ihåg.
Ska du korta rören i ytterkant är det lättast att ersätta nållagren med custombussningar i lagerbrons eller plast.
Jag föredrar dock att köra med nållager ,så kan du få hålen arborrade är det helt klart det bästa alternativet.
Glöm inte att flytta in dom inre bussningarna bara.

18

Bygg om! Den vita är väl inte originalkulören, och isf är det bara att köra! Tycker iallafall det om du ska åka med btr hjulen.
Men, ska du bygga om den bör du byta ALLT så den blir gamla looken!

Kör hårt!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

19

Oj, då!

Dannes mest otippade inlägg på BV hittils  ICQ/ab

20

danne! har du tappat termosen.... ICQ/ad

21

Sent skall vaknaren synda...

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

22

Tack för infon Franke! Det är lugnt, du är en arbetande man så ingen panik! ICQ/ab
Tror jag kan arborra så ska kolla upp det.
Men hur flyttar man in de inre bussningarna? Aldrig rivet bussframvagn..

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

23 Senaste redigerad av Spaan (2013-01-17 14:07:59)

50 split,
Den vita som sitter på nu är ej original. Skymtar någon grön-blå färg under. Men bussen i säg är ju vit original.
Så framöver kommer den troligtvis lackers om till original färgerna.
Men tills dess kommer jag lägga på en schysst färg med "gammal" look.
Lite sugen på neptune blå och våtslipa den osv för att göra lacken gammal och öppna upp den så den får ta emot lite svinande, stryk och öl stänk. Hellsinge gårdsträffarna kan ju bli spännande..
Ev kanske de blir någon annan färg. Men en enhetlig färg kommer det bli nu iallafall.
Och sedan kommer jag åka med den som den ser ut i kaross denna sommar, dock försöka få den lite lägre.
Även ev göra om den till Early nästa vinter i samband med kortning av bakvagn etc..

Huvudsaken jag får köra buss i sommar!  ICQ/ag

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

24

Igår var jag ut en sväng till bussen, rotade igenom och städade upp lite olja som runnit ut på golvet efter motor stått i lastutrymmet.
Sedan blev det ett lagomt styrkepass med att lyfta tvilitaren i brukisen, då jag ska släpa hem den till en vän där vi kommer börja gå igenom den ikväll.
Så fick rulla fram bussen lite för att komma åt allt ordentligt. Ett rent helvete att knuffa tillbaka den, och som vanligt var de väl runt 17minus.
Skägget frös så det bara knastra när man rörde sig, men det är skönt när inte kylan biter hela vägen in till skinnet! Sen så är det tydligen coolt med is och snöskägg!
Hade även ett väldigt bra grepp under fötterna med all den trevliga snön och isen...
Men klagar det gör man ju inte när man står framför en buss!   ICQ/af 

http://i1096.photobucket.com/albums/g337/spaanheden/705657_10151435747523653_2038588488_o_zps745d4d4a.jpg
http://i1096.photobucket.com/albums/g337/spaanheden/465514_10151435729323653_1453336270_o_zpsbbd7edac.jpg

Sen var man tvungen att sätta sig tillbaka och vila i soffan.
Kändes grymt jävla bra! ICQ/ag
Riktigt skön måste jag säga och ser fram emot att rulla denna efter vägarna. Nästa så man måste ha chaufför!
På bild fastnar man ju också..
http://i1096.photobucket.com/albums/g337/spaanheden/704069_10151435714973653_1377797026_o_zpsaf68923c.jpg

Och ikväll får man se vad man har för motor att jobba med.

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

25

Kommer bli riktigt bra.
Hade själv funderingar på att bygga om när jag köpte min 72:a men sen är det lite coolt med one year only... så det blev inte så  ICQ/af