1 Senaste redigerad av John (2011-04-01 21:46:08)

Nytt försök! La ner ett par timmars jobb  i förrgår med att komma igång med projektsidan när det plötsligt stod SIDAN KAN INTE LÄNGRE VISAS!!! God natt!!
Hoppas det funkar bättre nu.

Har en Karmann Ghia Typ 34 av 1965års modell. Har haft den ett par år men inte gjort mycket med den...Smält 3ans kolv med förgasar turbo och byggt ny instrumentpanel är väl det enda som hänt..Hade en annan hobbybil samtidigt vilket gjorde att det blev väldigt lite gjort på båda bilarna. Nu är den Amerikanska dyngan såld så krutet ska läggas på det tyska Kraftverket.

Här är den...sett den förut kanske?

http://laddauppbilder.se/?di=213015210109




Karossmässigt hade jag bara tänkt lacka om och montera ett par orginaldörrar (vilket visar sig vara svårt att få tag i) Blir messersmith grå alt aluminium färgad hade jag tänkt....kanske helt fel färg för bilen men det vet man inte förens man målat...blir det skit målar vi om....

Tänkte visa lite bilder på helgerånet och masakern av instrumentpanelen
http://i42.tinypic.com/124bu3d.jpg

Epatraktorpanel med Saab vacum å biltema voltmätare..Den tar jag bort.....Sagt å gjort...Efter utfört ingrepp satt gråten i halsen

http://i40.tinypic.com/wu00hs.jpg


Ja varför inte använda yxa när man ska montera skitmätare....jaja....gjort e gjort...tillverkat nytt i plast...blev bra passform dock ej så smakfullt om jag tänkt...Ser förvisso bättre ut i bilen. oljetryck oljetemp lambda å überdruck

http://i44.tinypic.com/141s1oh.jpg

Fick dock dit orginal tankmätare med samtliiga varningslampor vilket kändes viktigt. en mycket snygg mätare
tyvärr så hade tanken rostat upp inuti efter att jag fixat mätarn och lindat om givarn i tanken..kör med 20 liter plast tank nu..

Nog om detta....Hyvlade i maskin för ett tag sen med lyckat resultat..

http://i53.tinypic.com/34zdjkj.jpg



Dock fick inte insugen plats



http://i53.tinypic.com/10pdb9k.jpg

Utrymes problemen är numera åtgärdat..


Att plasta vad du vill. i detta fall instrument panel
http://i56.tinypic.com/2500y9c.jpg

gör en plåt/trä stomme. i detta fall plåt 0,8.....jag gjorde en som passade orginal instrumenpanel sen en som var gjord för mätarna...satte 30mm distaanser i mellan

sen satte jag dubbelhäftande tejp på baksidan och spände upp en gammal tshirt över skiten...se till att det inte blir några veck.....tyg fastnar bättre än man tror i tejphttp://i54.tinypic.com/23tleep.jpg

Smeta på plast (Recin, samma som man har till glasfiber) Se till at tyget blir riktigt indränkt (mättat) annars luddar det när man sen ska slipa

http://i55.tinypic.com/2ql5zit.jpg

plasten har torkat. skurit ut hålen för mätarna
http://i54.tinypic.com/1rp8w1.jpg

resultatet efter plasten blir förvånandsvärt bra...finspackel kommer man förvisso inte undan

http://i56.tinypic.com/s67w2h.jpg

Lackat och klart
http://i55.tinypic.com/1ruu0p.jpg
http://i55.tinypic.com/24fwoxf.jpg

2

det är väl kennykroms gamla ghia ?  ICQ/ab

gillar färgen faktiskt  ICQ/ag

Typ 1or: 55/5, 61, 67, 67, 68,72 typ 3: 70.

3

Skönt att nån äntligen befriar bilen från dom hemska dörrarna....

Ska bli en intressant tråd att följa  ICQ/ab

Mer info om motorn hade varit på sin plats  ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

Motorn skulle roligt att få höra mer om

5

Motorn är väl också JennyGrooms fd?!?!

Iofs är det ju inte något speciellt udda inom VWkretsar, är ju rätt mycket som är hans fd delar/bilar..

6

John skrev:

     

Karossmässigt hade jag bara tänkt lacka om och montera ett par orginaldörrar (vilket visar sig vara svårt att få tag i) Blir messersmith grå alt aluminium färgad hade jag tänkt....kanske helt fel färg för bilen men det vet man inte förens man målat...blir det skit målar vi om....

Tror att rätt färg på en typ 34 är kameleont.....  ICQ/af

7

car_l skrev:
John skrev:

     

Karossmässigt hade jag bara tänkt lacka om och montera ett par orginaldörrar (vilket visar sig vara svårt att få tag i) Blir messersmith grå alt aluminium färgad hade jag tänkt....kanske helt fel färg för bilen men det vet man inte förens man målat...blir det skit målar vi om....

Tror att rätt färg på en typ 34 är kameleont.....  ICQ/af

Default/lol

Typ 1or: 55/5, 61, 67, 67, 68,72 typ 3: 70.

8

Vet en som kanske har både dörrar och instr bräda att avyttra, intresserad?

9

car_l skrev:
John skrev:

     

Karossmässigt hade jag bara tänkt lacka om och montera ett par orginaldörrar (vilket visar sig vara svårt att få tag i) Blir messersmith grå alt aluminium färgad hade jag tänkt....kanske helt fel färg för bilen men det vet man inte förens man målat...blir det skit målar vi om....

Tror att rätt färg på en typ 34 är kameleont.....  ICQ/af

..gärna med ett opel caravan tak , en så kallad 'razorback'...  ICQ/ad

You´ll never know...

10

jag är väldigt intresserad av dörrarn i alla fall......

Tomten skrev:

Vet en som kanske har både dörrar och instr bräda att avyttra, intresserad?

11

kimboow skrev:

det är väl kennykroms gamla ghia ?  ICQ/ab

gillar färgen faktiskt  ICQ/ag

Kennys fd bil och motor......

12

John skrev:
car_l skrev:
John skrev:

     

Karossmässigt hade jag bara tänkt lacka om och montera ett par orginaldörrar (vilket visar sig vara svårt att få tag i) Blir messersmith grå alt aluminium färgad hade jag tänkt....kanske helt fel färg för bilen men det vet man inte förens man målat...blir det skit målar vi om....

Tror att rätt färg på en typ 34 är kameleont.....  ICQ/af

du är lustig du kalle  ICQ/ab ....Har man tur kanske inte dörrarna syns då.
skulle nog lackat om den innan jag la upp bilder här Default/lol

13 Senaste redigerad av Peter S (2011-03-31 23:51:01)

Lite om bilens anrika historia kanske vore på sin plats.
Bilen var en av rikets första cal-look folkvagnar och att den dessutom är byggd på en typ 3 ghia gör det bara lite mer udda och roligt ICQ/ab

Det byggdes ursprungligen av Frans Vörös i början på 80-talet som en renlärig cal-look med centerlinefälgar, storkubikare (2332cc vill jag minnas), IDA48 mm mm. Kom ihåg att detta var i början på 80-talet när strokervevar etc var något exotiskt och kostade som en månadslön, så den var enormt påkostad på sin tid.

Hittar tyvärr inga bilder på nätet från den tiden, men det finns säkert de som kan vara behjälplig.
Då lackerades den ljusblå och rullade med en raceinspirerad inredning (allt detta fritt ur minnet). Tror faktiskt att aluminiuminstrumentbrädan i bilen kan vara den ursprungliga.

Bilen stod i malpåse en massa år innan den via ett antal ägare med total avsaknad och känsla för bilens unika värde förfallit till det den är idag ICQ/ac

Bilen rullade något år i mina trakter (Bålsta) i slutet på 90-talet där den ursprungliga motorn fick leva ett hårt liv innan svänghjulet hoppade av vevaxeln och motorn pensioneras.

Bilen var då omlackerad Camaro Z28 grönmetallic, men i övrigt förhållandesvis intakt.

Skulle vara kul om det gick att spåra alla delar som försvunnit längs vägen och kanske i möjligaste mn återställa bilen till en "survivor from the good old eighties"  ICQ/ag.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

14

Tyckte de blev en fräsig instrumentpanel iaf. Har du nå bilder på när du gjorde den?

Hur tänker du om kofångare? Såg en Typ3 Ghia med T-bars i 80-tals tråden och de var inte snyggt. En typ3 Ghia ska ha kofångare (enligt mig). Har du några att sätta dit!? ICQ/ad

Vad planeras det för fälgar?! Har du sett fälgarna Steffo (ratrod) hade (har?) på sin typ3 ghia? Morderna 16" som ja tycker sitter som smäck. Vore nåt för dig kanske?
Ska bli jäkligt kul och se denna live på nån träff...Hoppas du får fräs i motorn.

15

Just dä! posta gärna fler bilder på bilen, vill minnas att de var nå klösmärken på sidan?!

16

Peter S skrev:

Lite om bilens anrika historia kanske vore på sin plats.
Bilen var en av rikets första cal-look folkvagnar och att den dessutom är byggd på en typ 3 ghia gör det bara lite mer udda och roligt ICQ/ab

Det byggdes ursprungligen av Frans Vörös i början på 80-talet som en renlärig cal-look med centerlinefälgar, storkubikare (2332cc vill jag minnas), IDA48 mm mm. Kom ihåg att detta var i början på 80-talet när strokervevar etc var något exotiskt och kostade som en månadslön, så den var enormt påkostad på sin tid.
Hittar tyvärr inga bilder på nätet från den tiden, men det finns säkert de som kan vara behjälplig.
Då lackerades den ljusblå och rullade med en raceinspirerad inredning (allt detta fritt ur minnet). Tror faktiskt att aluminiuminstrumentbrädan i bilen kan vara den ursprungliga.

Bilen stod i malpåse en massa år innan den via ett antal ägare med total avsaknad och känsla för bilens unika värde förfallit till det den är idag ICQ/ac

Bilen rullade något år i mina trakter (Bålsta) i slutet på 90-talet där den ursprungliga motorn fick leva ett hårt liv innan svänghjulet hoppade av vevaxeln och motorn pensioneras.

Bilen var då omlackerad Camaro Z28 grönmetallic, men i övrigt förhållandesvis intakt.

Skulle vara kul om det gick att spåra alla delar som försvunnit längs vägen och kanske i möjligaste mn återställa bilen till en "survivor from the good old eighties"  ICQ/ag.

Den byggdes INTE av Frans utan av Dan som tillsammans med Lennart drev firman Bug In i Gislaved. När Bug In avvecklades såldes bilen till Frasse.

17

Andreas skrev:

Tyckte de blev en fräsig instrumentpanel iaf. Har du nå bilder på när du gjorde den?

Hur tänker du om kofångare? Såg en Typ3 Ghia med T-bars i 80-tals tråden och de var inte snyggt. En typ3 Ghia ska ha kofångare (enligt mig). Har du några att sätta dit!? ICQ/ad

Vad planeras det för fälgar?! Har du sett fälgarna Steffo (ratrod) hade (har?) på sin typ3 ghia? Morderna 16" som ja tycker sitter som smäck. Vore nåt för dig kanske?
Ska bli jäkligt kul och se denna live på nån träff...Hoppas du får fräs i motorn.

http://img7.imageshack.us/img7/8463/92758840.png

Dags för en T34 klubb kanske  ICQ/ag

18

Har av nån outgrunlig annledning sprungit på folk som vet saker om bilen...Har just nu garage i Skultuna utanför Västerås.
En dag kommer en av snubbarna som har sin jänkare vinterförvarad i samma garage fram å snackar lite...det första han säger är. Den där bilen har jag skruvat mycket med. Den tappade svänghjulet hela tiden.
Det visade sig att hans brorsa och han åkt till Bålsta för tt köpa en 2,3L motor som tappat svänghjulet och fick med sig en typ 34 oxå. då satt det aluminium dörrsidor i bilen...Han sa att den var riktigt fin då.
Hans bror sålde den sedemera med den motorn i..han frågade om den satt i vid köpet vilket den inte gjorde tyvärr.

Vidare i historien. Började jobba På Mörby depån med Roslagståg förra veckan. Jobbet går via SMT Bålsta så en av killarna från Smt var med vid första kompresssorbytet..på lunchen vart det bilsnack..då är det hans polare vid namn Dick som haft bilen i Bålsta innan den kom till Västerås....

såg den ut så här när du såg den Peter S?
http://i55.tinypic.com/mc89qx.jpg

instrumentbrädan var inte i aluminium..tror det var rostfritt..kan inte varit den som satt i när du såg bilen...denna var inte direkt välgjord...
Tyvärr så är motorluckan avsågad på mitten...skulle tydligen bli nån form av måsvinge historia. fattar inte hur man kan såga sönder nått så vackert

19

Andreas skrev:

Tyckte de blev en fräsig instrumentpanel iaf. Har du nå bilder på när du gjorde den?

Hur tänker du om kofångare? Såg en Typ3 Ghia med T-bars i 80-tals tråden och de var inte snyggt. En typ3 Ghia ska ha kofångare (enligt mig). Har du några att sätta dit!? ICQ/ad

Vad planeras det för fälgar?! Har du sett fälgarna Steffo (ratrod) hade (har?) på sin typ3 ghia? Morderna 16" som ja tycker sitter som smäck. Vore nåt för dig kanske?
Ska bli jäkligt kul och se denna live på nån träff...Hoppas du får fräs i motorn.

Klart jag har bilder på tillverkningen av instrumentpanelen. lägger upp det på projektet.. jag behåller nog mina Centerline på....helt rätt på bilen för det jag tänkt göra..ska dock skaffa ett par extra fälgar bak för gatslicks.....kofångare blir det inga.....Väger för mycket ICQ/ab

Bilen kommer inte ut i år....Har för en gångs skull tänkt att göra det här ordentligt....vanligtvis brukar jag plöja ner en förmögenhet i nån motor sen skita i resten av bilen....min corvette var nerslipad med olikfärga front å bakdel vilket inte rörde mig i ryggen bara den gick fort..Nu blir det inte så......är dock väldigt lyckligt lottad då bilen är näst intill rostfri....har dock VÄLDIGT mycket el att dra.

20

Ratrod skrev:
Andreas skrev:

Tyckte de blev en fräsig instrumentpanel iaf. Har du nå bilder på när du gjorde den?

Hur tänker du om kofångare? Såg en Typ3 Ghia med T-bars i 80-tals tråden och de var inte snyggt. En typ3 Ghia ska ha kofångare (enligt mig). Har du några att sätta dit!? ICQ/ad

Vad planeras det för fälgar?! Har du sett fälgarna Steffo (ratrod) hade (har?) på sin typ3 ghia? Morderna 16" som ja tycker sitter som smäck. Vore nåt för dig kanske?
Ska bli jäkligt kul och se denna live på nån träff...Hoppas du får fräs i motorn.

http://img7.imageshack.us/img7/8463/92758840.png

Dags för en T34 klubb kanske  ICQ/ag

kanske det kanske......bara det finns en dragracing avdelning

21 Senaste redigerad av Peter S (2011-04-01 21:43:07)

P. skrev:
Peter S skrev:

Lite om bilens anrika historia kanske vore på sin plats.
Bilen var en av rikets första cal-look folkvagnar och att den dessutom är byggd på en typ 3 ghia gör det bara lite mer udda och roligt ICQ/ab

Det byggdes ursprungligen av Frans Vörös i början på 80-talet som en renlärig cal-look med centerlinefälgar, storkubikare (2332cc vill jag minnas), IDA48 mm mm. Kom ihåg att detta var i början på 80-talet när strokervevar etc var något exotiskt och kostade som en månadslön, så den var enormt påkostad på sin tid.
Hittar tyvärr inga bilder på nätet från den tiden, men det finns säkert de som kan vara behjälplig.
Då lackerades den ljusblå och rullade med en raceinspirerad inredning (allt detta fritt ur minnet). Tror faktiskt att aluminiuminstrumentbrädan i bilen kan vara den ursprungliga.

Bilen stod i malpåse en massa år innan den via ett antal ägare med total avsaknad och känsla för bilens unika värde förfallit till det den är idag ICQ/ac

Bilen rullade något år i mina trakter (Bålsta) i slutet på 90-talet där den ursprungliga motorn fick leva ett hårt liv innan svänghjulet hoppade av vevaxeln och motorn pensioneras.

Bilen var då omlackerad Camaro Z28 grönmetallic, men i övrigt förhållandesvis intakt.

Skulle vara kul om det gick att spåra alla delar som försvunnit längs vägen och kanske i möjligaste mn återställa bilen till en "survivor from the good old eighties"  ICQ/ag.

Den byggdes INTE av Frans utan av Dan som tillsammans med Lennart drev firman Bug In i Gislaved. När Bug In avvecklades såldes bilen till Frasse.

Messerschmitt!!!
Där for man med osanning som det verkar (även om den var ganska harmlös).
Visste inte att den hade ett liv innan Vörös kom in i bilden (jag är ju inte så gammal som Herr P. och salige SOB som kunde detta i sömnen ICQ/ab).
Jag sade ju att detta var fritt ur minnet  ICQ/ag
Kanske Herr  P. Kan leta i de dammiga arkiven efter bilder på hur den har och "borde" se ut?

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

22

John skrev:

Har av nån outgrunlig annledning sprungit på folk som vet saker om bilen...Har just nu garage i Skultuna utanför Västerås.
En dag kommer en av snubbarna som har sin jänkare vinterförvarad i samma garage fram å snackar lite...det första han säger är. Den där bilen har jag skruvat mycket med. Den tappade svänghjulet hela tiden.
Det visade sig att hans brorsa och han åkt till Bålsta för tt köpa en 2,3L motor som tappat svänghjulet och fick med sig en typ 34 oxå. då satt det aluminium dörrsidor i bilen...Han sa att den var riktigt fin då.
Hans bror sålde den sedemera med den motorn i..han frågade om den satt i vid köpet vilket den inte gjorde tyvärr.

Vidare i historien. Började jobba På Mörby depån med Roslagståg förra veckan. Jobbet går via SMT Bålsta så en av killarna från Smt var med vid första kompresssorbytet..på lunchen vart det bilsnack..då är det hans polare vid namn Dick som haft bilen i Bålsta innan den kom till Västerås....

såg den ut så här när du såg den Peter S?
http://i55.tinypic.com/mc89qx.jpg

instrumentbrädan var inte i aluminium..tror det var rostfritt..kan inte varit den som satt i när du såg bilen...denna var inte direkt välgjord...
Tyvärr så är motorluckan avsågad på mitten...skulle tydligen bli nån form av måsvinge historia. fattar inte hur man kan såga sönder nått så vackert

Det stämmer nog att det var så den såg ut (vill minnas den som mer grön i kulören).
Dick var en av killarna som ägde bilen under tiden den rullade i Bålsta.
Minns att man kunde höra motorn yla ikapp med motorcyklarna ljumna sommarnätter när man låg i sängen som skulle till att somna...

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

23

Peter S skrev:
John skrev:

Har av nån outgrunlig annledning sprungit på folk som vet saker om bilen...Har just nu garage i Skultuna utanför Västerås.
En dag kommer en av snubbarna som har sin jänkare vinterförvarad i samma garage fram å snackar lite...det första han säger är. Den där bilen har jag skruvat mycket med. Den tappade svänghjulet hela tiden.
Det visade sig att hans brorsa och han åkt till Bålsta för tt köpa en 2,3L motor som tappat svänghjulet och fick med sig en typ 34 oxå. då satt det aluminium dörrsidor i bilen...Han sa att den var riktigt fin då.
Hans bror sålde den sedemera med den motorn i..han frågade om den satt i vid köpet vilket den inte gjorde tyvärr.

Vidare i historien. Började jobba På Mörby depån med Roslagståg förra veckan. Jobbet går via SMT Bålsta så en av killarna från Smt var med vid första kompresssorbytet..på lunchen vart det bilsnack..då är det hans polare vid namn Dick som haft bilen i Bålsta innan den kom till Västerås....

såg den ut så här när du såg den Peter S?
http://i55.tinypic.com/mc89qx.jpg

instrumentbrädan var inte i aluminium..tror det var rostfritt..kan inte varit den som satt i när du såg bilen...denna var inte direkt välgjord...
Tyvärr så är motorluckan avsågad på mitten...skulle tydligen bli nån form av måsvinge historia. fattar inte hur man kan såga sönder nått så vackert

Det stämmer nog att det var så den såg ut (vill minnas den som mer grön i kulören).
Dick var en av killarna som ägde bilen under tiden den rullade i Bålsta.
Minns att man kunde höra motorn yla ikapp med motorcyklarna ljumna sommarnätter när man låg i sängen som skulle till att somna...

hörde av (brorsan) att den varvade som en motorcyckel)...kärlek...älskar vassa sugmotorer....denna blir dock överladdad.....hade varit fint att törna in till sån vaggsång

24

lasslo skrev:

Skönt att nån äntligen befriar bilen från dom hemska dörrarna....

Ska bli en intressant tråd att följa  ICQ/ab

Mer info om motorn hade varit på sin plats  ICQ/ad

Hela tråden kommer nog handla om motorn och inkoppling av insprut /turbo....ska dock lägga upp lite basfakta om shortblocket när tid finnes

25

Hittade faktiskt bilder på bilen när jag tittade igenom tråden "Vi som var med på 80-talet"
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=994

http://hem.bredband.net/mettis2/pics/1988_Bug_run5_04_b.jpg

http://hem.bredband.net/mettis2/pics/1988_Bug_run5_06_b.jpg

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!