26

Vet inte hur "het" patina-stuket är utomlands, ratlook har man ju sett men...

Nåja, nåt som helt slår patinerade bilar och nylackade bilar är enligt mig en orörd bil med originallack som är blank. Då börjar vi snacka... En sån bil tycker iallafall jag är värd inih-vete mycket mer än en renoverad eller en patinerad...  En sån split kan man ju bara drömma om, men hade man pengar och plats och en sån korsade ens väg så skulle inte 130-150k kännas orimligt. Fast jag ska inte ens drömma om det för jag har inte pengar till det.

Lite OT; Ni som kör split "till vardags", funkar den osynkade lådan för dagligt bruk i stadstrafik och kökörning eller är det helt omöjligt?

Funderar nämligen över "bruksvärdet" på en split. Själv tänker jag nog, om mitt projekt blir färdigt, när jag passerat ursprungskontrollen, lägga den osynkade lådan i förrådet och sätta in en delsynkad. Av det enkla skälet att planen för mig är att kunna köra bilen i ur och skur och i stockholmstrafik hela vår-sommar-höst-säsongen...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

27

I Danmark eksisterer det också... Och superfråga du har der, med "crashboxen" eller vad den nu hetar. Den vill jag också gärne veta om.
http://i51.tinypic.com/33nzq86.jpg
http://i51.tinypic.com/2llixsp.jpg

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

28

Hur gick det blev den såld?

29

east skrev:

Hur gick det blev den såld?

Nej den är inte såld.
högsta budet för närvarande är 75k
hugg ner skogen nu och köp en splitt..

Mvh Ch

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

30

johan_l skrev:

Lite OT; Ni som kör split "till vardags", funkar den osynkade lådan för dagligt bruk i stadstrafik och kökörning eller är det helt omöjligt

Jag kör väl inte till vardags men har kört rätså mycket med osynkad o det funkar bra tycker jag, men det är jag det ICQ/ab .
I ditt fall så skulle jag antingen köra med den osynkade eller byta till en helsynkad, den delsynkade tycker jag inte är så kul egentligen o ettan är lättare att använda på den osynkade än den delsynkade, iaf är det så på mina bilar Default/hmm

31

johan_l skrev:

inget ont om min polares bilar (han läser nog detta) ICQ/ad men när vi åkte allihopa i hans 67a med taskigt ställd tändning på en trött 1300 med stinger som skrämde livet ur barn och kor, inredning utan klädsel och stoppning dvs man satt direkt på stålfjädrarna och nåt elfel som gjorde att man fick dutta med startkablar från extrabatteri för att hålla igång bilen på tomgång, plus att utsidan hade fler färger än en kameliont... tyckte min sambo att det var lite tveksam komfort, och lite extra pinsamt när vi fick knuffa av bilen från färjan... och att man kanske skulle haft lite mera ombonat, så eftersom folkaintresset inte är ömsesidigt i vår familj så gör jag nog bäst i att inte ha för råttigt om hon ska med... nu ska man ju ta i rejält för att klå denna turen i råttighet... ICQ/ad

Men det är en resa ni kommer minnas länge! :-)

California über alles, über alles California

32

Bengt H skrev:

I ditt fall så skulle jag antingen köra med den osynkade eller byta till en helsynkad, den delsynkade tycker jag inte är så kul egentligen o ettan är lättare att använda på den osynkade än den delsynkade, iaf är det så på mina bilar Default/hmm

Jo, visst, men man kommer ganska långt på att växla ned på tvåan... Har ju en oval med den delsynkade jag tycker funkar bra. Helsynkad verkar kräva mer ingrepp för att få dit, men så hade jag tänkt från början...

Balocco skrev:

Men det är en resa ni kommer minnas länge! :-)

Jasså, du läser lite forum trots allt... ICQ/ab Förvisso är det sant, jag tycker bara sånt är spännande... och även att vi fick dumpa bilen i norrtälje och låna delar från min oval för att kunna köra hem... ICQ/ab  Visst var det så?  ICQ/ag     Nu vet jag ju att din oval varit väldigt pålitlig, men tror du får göra nåt mer övertygande om vi ska åka på gemensam familjeutflykt framöver... Även min oval har fått klagomål när vi var och campade en vecka på åland för massor av år sen... När det regnade kom det fukt i fördelarn så det inte gick att köra... ICQ/ac   Men det roligaste med din 67a var ju den gången vi kom från åland, vart stoppade av en polis på reggeyfestivalen, du hade nåt jäkla plojskatteuggla, bilen toksänkt och polisen frågade var vi varit, åland, och han trodde vi hade typ 2 ton öl i bilen varför den var så låg... Tur han hade humor och fick nåt annat anrop... ICQ/ag

Nu är vi långt från topic här, men det får man väl vara ibland...

Tillbaka till splitpriser, kan det vara så att det säljs så få splittar att varje försäljning är lite unik på vilka som är intresserade då osv. Dvs ena gången är det schweindyrt, andra drägliga priser? Ska man köpa bil så kan det ju vara så att missar man en sjysst split får man vänta lääääääänge på nästa, missar man en 60-talare så står det ju 1000 åter...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

33

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … id=1114289

Ahh jag fick en liten kräkssmak i munnen av skribenten.....
En genuin 12/48 bil, men, fel tank, fel bakljus, fel framlyktor, fel stötisar, inredningen är lite svårt att se, men -troligen- fel.

Detta känns som en 50a som han säljer som en 48a....   URK

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

34

50 split skrev:

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … id=1114289

Ahh jag fick en liten kräkssmak i munnen av skribenten.....
En genuin 12/48 bil, men, fel tank, fel bakljus, fel framlyktor, fel stötisar, inredningen är lite svårt att se, men -troligen- fel.

Detta känns som en 50a som han säljer som en 48a....   URK

Mycket fel där Danne, det kanske är så att allt är rätt utom 12/48 ICQ/ad

35

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ … id=1076265

Förmodligen! Kolla länken där stefan, till din golf ICQ/ad

Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett

36

Gasrullen, motorluckan, vad mera?

Tel 07noll357185ett

37

50 split skrev:

Gasrullen, motorluckan, vad mera?

Ja framskärmar, handsfack mm  What ever.. ICQ/ad
Man kanske ska åka wide five på golfen Default/hmm
Men vad har detta med priser på splitar att göra ICQ/ad

38

Ser mest ut som en sen 49-50 kaross på en möjligtvis 48 platta, går ej att se på bilderna

39 Senaste redigerad av Kuus (2011-04-01 11:21:24)

Kan det vara så att han blandat ihop chassi nr och karossnr (VIN 89856) Jag menar chassi nr på 48orna börjar ju med en nolla annars stämmer nr på en 48, tar man däremot korossnr , så stämmer det med en 50a( 89856 ) ICQ/ab

40

Mycke möjligt.

41

Svarta 50an på blocket bud på 100t från sverige!
Den skulle inte säljas utomlands

42

east skrev:

Bra att någon vill slanta upp och att säljaren föredrar att den går i sverige än att pressa sista klövern.

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

43

opec skrev:
east skrev:

Bra att någon vill slanta upp och att säljaren föredrar att den går i sverige än att pressa sista klövern.

Där håller jag inte med. Jag tror att säljaren ofta skiter i vad som händer med bilen, bara säljaren får bra betalt, å med dagens starka krona går bilarna inte utomlands. Det finns svenskar som betalar internationella priser, å då blir det där efter.

Tel 07noll357185ett

44

Jo säljaren ville ha max men som sagt det verkar som svenskarna
har insett att vill man ha tidiga 50 tals vw är det till att slanta upp.
Lite för sent men bättre sent än aldrig

45

east skrev:

Jo säljaren ville ha max men som sagt det verkar som svenskarna
har insett att vill man ha tidiga 50 tals vw är det till att slanta upp.
Lite för sent men bättre sent än aldrig

ICQ/ab